Seppo Sipilä

Malmi-kirja: asiavirheluetteloa laatimaan

36 viestiä aiheessa

Kaikesta taustatutkimuksesta ja tarkistuksista huolimatta jää jokaiseen opukseen aina jokunen virhe. Ajattelin yrittää koota virheluetteloa, jonka voisi pistää MLY:n nettisivuille ladattavaksi. Tähän ketjuun saapi siis lähettää kirjassa "Malmi - Helsingin lentoasema" havaitsemiaan asiavirheitä, mutta vain jos on asiastaan täysin varma ja mieluusti lähde mainiten. Virheen sivunumero mukaan!

 

Tässä malliksi pikkujuttu: sivuilla 216 ja 220 mainittu lentoemäntä Brita Andersen on oikeasti nimeltään Rita. (Kollegansa huomautus, virheen lähde 1950-luvun Viikko-Sanomat.)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sivu 263, vasen palsta: Se on OH-YMC Tumpuista, joka lentää edelleen. OH-YMD tuhoutui suurin piirtein niille sijoille, josta se nousi ilmaan ensilennolleen.

sivu 316, kuvateksti, jossa mainitaan koneen tyypin olevan Cessna 150. Kyllä se kuitenkin FR172 Reims Rocket on vakiokierroshuiskineen, vertaa esim. seuraavan sivun OH-CCM. Kuvan kone saattaisi olla OH-CDG. Poliisi -teksti on ollut ilmeisesti rekvisiittaa, sillä eihän tuollainen läpyskä parilla maalarinteipinpalasella pysy kiinni.

 

Mainio kirja, kuvateksteihin olisin ehkä toivonut tietoja rekisteritunnuksista ja koneiden tarkemmista tyypeistä (kuten seuraavan sivun ohipyyhkäisevä Cessna on oikeasti Reims/Cessna FR172E Reims Rocket)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poliisi -teksti on ollut ilmeisesti rekvisiittaa, sillä eihän tuollainen läpyskä parilla maalarinteipinpalasella pysy kiinni.

 

 

Pitääpä tsekata nuo cessnadetaljit.

 

Kai R. Lehtosen  kuvassa mietin itsekin samaa asiaa. Todellisuudessa kyseessä on tarrakirjainten kiinnittäminen. Eli tuo parilla maalarinteipillä liimattu viritys on vain tarrojen taustapaperi.

 

Kuka löytää lisää virheitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo itse aloitti threadin, jollaista olin jo kaivannut. Kirja on todella hieno ja kaikille sen tekemiseen osallistuneille kiitokset! Korjauksiin liittyvät myös täydennykset ja aion yrittää osallistua päästyäni pikapuoliin uuteen "kotiin”. Sivun 163 kuvassa Emil Ollia onnittelee erityisesti mieleeni jäänyt Aeron pääkonttorin kassanhoitaja Anni Orpana. Sivun 195 CV-240 kuvassa saatan olla itsekin, koska olin paikalla. Sivulla 137 oleva ”Raijan” kuva on harvemmin nähty, koska se esittää Suomessa toiminutta. Työn alla muuten on järjestyksessään vasta toinen suomalainen tutkakirja. Ensimmäinen eli 1950 ilmestynyt V. E. Sauran Tutka toisessa maaimansodassa hiljattain löytyi Turusta Risto Suomen vihjeen perusteella.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SUURKIITOKSET Sepolle ja muille tekijöille tästä hienosta kirjasta. Tällaista Malmi-historiikkia onkin kaivattu. Kun nyt Sepon pyynnöstä jotakin pitäisi löytää, niin ehkäpä muiden Malmin sodanaikuisten kaputtien joukkoon olisi ehkäpä mielestäni ollut voinut lisätä esim. sivujen 120-121 yhteyteen Paavo Aikalalle sattunut Hurricane HC-455-onnettomuus. Siinä kohdassa kirjaa kun mainitaan vuoden 1942 merkittävistä tapahtumista vain lentokonehallissa tapahtunut kompressoriräjähdys. Eihän tämä mikään asiavirhe ole, mutta tulipa Aikalan tapaus vain mieleen heti kirjaa selatessani.

 

Eli 30.7.1942 ylik.Paavo Aikala oli liikehtimässä taitolentoa Hurricanella Malmin kentän päällä, kun koneesta pystykäännöksen jälkeen oikaisussa 50 metrissä repesi siiven kangasverhous, ja kone syöksyi maahan tuhoutuen ja Aikala sai surmansa. Kone oli ohittanut hallintorakennuksen muutaman metrin päästä ja syöksyi ilmeisesti (?) aivan lentokonehallin eteen. Aikala sai surmansa. Hän oli ennen sotia yksi taitavimmista taitolentäjistämme.

 

Varmasti kirjan tekijöillä on ollut mahdottomuus saada kaikki materiaali kirjaksi, ja paljon muutakin tapahtunutta on jouduttu jättämään pois.

 

Katsellaan ja luetaan kirja "antaumuksella" läpi kun ehditään, tuli hankittua se vasta lauantaina.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin poikkiradan SBA lähestymisjärjestelmästä on taitettu peistä vuosia – oliko se asennettu poikkiradalle vai ei. Vasta kirjaa lukiessa valkeni tavallaan lopullisesti seuraavaa. Poikkikiitotien jatkamistyö oli aloitettu jo ennen sotaa, viimeistään sodan aikana ja työ keskeytyi neukkujen (nk ”valvontakomissio”) tultua hallitsemaan kenttää. Kun jatko tuli nimenomaan kiitotien itäpäähän, siellä (mahdollisesti) ollut suuntalähetin (RD) on ollut pakko jossakin vaiheessa poistaa. Vaikea selvittää milloin ... tuskinpa sillä paljon käyttöä olisi ollutkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuret kiitokset tekijöille  :thmbup:

ja Sepon henkilökohtaisesti signeeraamasta ja  tuomasta lahjakirjasta. :)

Sattui mullekin ilmailu-merkkipäivä, samaan aikaan  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitoksia niinikään hienosta opuksesta.

 

Sivu 74 "Jättiläinen ansassa"

 

Miten kone lopulta saatiin irti?

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattui mullekin ilmailu-merkkipäivä, samaan aikaan  :-[

 

Tämä Jaskan vihjaus saattaa herättää uteliaisuutta monissakin palstan lukijoissa.

Siksi palautan mieliinne vanhan ketjun, jossa Jaska antaa ennakkotietoja tulevista tapahtumista.

Jälkeenpäin olen kuullut Jaskalta itseltään, että kyseinen merkkipäivä sattuukin/sattuikin vasta tälle vuodelle.

Mutta oliko se juuri sama päivä jolloin kenttä täytti 70v? Vai jossain siinä lähellä?

 

Aika noloa, ettei meistä MLY:ssä kukaan muistanut tätä kahden vuoden takaista keskustelua, kun olimme niin kirjamme toimitustyön ja kentän 70v-vuosipäivän lumoissa.  :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, menee niin OT:ksi kuin olla ja voi, mutta onnittelut vaan Jaskalle merkkipäivän johdosta. :)

 

Kiitos Laura  :)

 

Toi on vain mun 50-v taiteilijajuhla, ilmailijana.

 

Nyt iski viidenkympin villitys  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Laura  :)

 

Toi on vain mun 50-v taiteilijajuhla, ilmailijana.

 

Nyt iski viidenkympin villitys  ::)

 

Pitää kyllä todeta että on ollut erittäin mukavaa vääntää sun kanssa täällä ja kentän laidalla kättä  8)  :thmbup:

 

Ja on on ollut hienoa nähdä että tänne on löytänyt tiensä moni muukin kokenut ilmailija, Jaskan kokemuksella ja kirjoittelulla on varmasti ollut siinä iso merkitys :)

 

Kireitä siimoja, eiku blue skies, tai oikeastaan noi varmaan kumpikin käy ;D

 

- T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia niinikään hienosta opuksesta.

 

Sivu 74 "Jättiläinen ansassa"

 

Miten kone lopulta saatiin irti?

 

Miika

 

 

Terve!

 

Itse en ole vielä kerennyt hankkimaan tuota paljon kehuttua opusta. Voisko joku laittaa tänne kuvan tuosta "Jättiläinen ansassa" kuvasta. Onko kyseessä amerikkalainen kuljetuskone?

 

terv. risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Junkers Ju-90 "Bayern" D-AURE, jonka pyörät vajosivat läpi kiitotien pinnasta. Juttu kertoo erilaisista yrityksistä nostaa kone ylös, muttei kerro sitä, mitä lopulta tapahtui.

 

3. syyskuuta 1938 ilmeisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Junkers Ju-90 "Bayern" D-AURE, jonka pyörät vajosivat läpi kiitotien pinnasta. Juttu kertoo erilaisista yrityksistä nostaa kone ylös, muttei kerro sitä, mitä lopulta tapahtui.

 

3. syyskuuta 1938 ilmeisesti.

 

Terve!

 

Ok. Ei ollut sitten se tapaus jota arvailin.

 

 

edit: liekkö vaikka kyseinen yksilö:

 

http://www.youtube.com/watch?v=YBljkMSa4P4

 

terv. risto

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tuopa juuri. Hienoa elävää kuvaa.

 

Tuon innoittamana tuli katsottua enemmänkin Youtuben saksalaista tarjontaa viime sodan ajoilta.

Hakusanoilla "Deutsche Wochenshau" ja "Finnland"

löytyy mm tämä, missä näytetään Hitlerin saapuminen Mannerheimin 70v-päiville

Lentokentän nimeä ei mainita, eikä myöskään laskeutumisvaikeuksia.

Mutta mielestäni siinä näkyy selvästi savua vasemmasta pyörästä.  :o

 

Ja tässä toinen, jossa ei tosin näytetä lentokoneen laskutelineitä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta mielestäni siinä näkyy selvästi savua vasemmasta pyörästä.  :o

 

 

Jä äijät juoksentelee savuavan pyörän ympärillä aika hermostuneen näköisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivu 74 "Jättiläinen ansassa"

 

Miten kone lopulta saatiin irti?

 

Minuakin kiinnostaisi kovasti se miten Ju-90 nousi ylös...

Itse olen menossa jatkosodan ajassa ja suoranaisia asiavirheitä ei ole tullut vielä eteen. Muutama epätarkkuus ja ristiinmeno on pistänyt silmään, mutta hienon paketin olette saaneet kasaan  :thmbup: Ja paikoitellen ihmettelen sanomalehtikuvien käyttöä, vaikka aiheesta olisi ollut helposti saatavailla ihan kunnon valokuviakin. Toisaalta noissa lehdistä skannatuissa kuvissa on ihan omanlaisensa fiilis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi Malmi-kirjan kirjoittajista Kai R. Lehtonen lähetti meilin ja kyseli kuvatekstin oikeellisuutta. Tässä kopsu:

 

"Onkohan sivun 131 kuvateksti ihan oikein, kun se sanoo koneita SB-kakkosiksi? Kakkosen moottoreiden etuosa oli tylppä, niinkuin sahalla katkaistu, kun niissä oli kait jäähdyttäjän kennosto haukkaamassa edestä tulevaa ilmavirtaa. Kolmosen moottori oli erilainen ja sen etuosa suippo, kuten kuvan koneilla. Mahtoikohan suomalaisilla kakkosia ollakaan?

 

Sodanaikainen tyyppikuvastokin "Neuvostoliiton lentokoneet keväällä 1942" sanoo, että SB-kakkosen "moottorit muistuttavat tähtimoottoreita". Kolmosista se mainitsee ihan erikoisesti, että "moottorien nokat suipot"."

 

Osaisiko joku vastata KRL:n kyselyyn?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtoikohan suomalaisilla kakkosia ollakaan?

 

Ei ollut. Tupolev SB:ta kyllä oli. Käytettiin kahdenlaisia moottoreita: "tylpällä" eli tähtimoottorilla merkintä oli SB-M-100A ja rivimoottorilla M-103A. "SB-3" eli USB oli SB:sta muunnettu koulukone, vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivu 147, vasen palsta:

Sampo koki kovia Turun edustalla päivää aikaisemmin...

Päivää aiemmin kuin mikä? Sampohan meni mereen marrskuun 7 ja Lappi ammuttiin alas marraskuun 8. Tuossa kohtaa on kai kaksi kappaletta vaihtanut paikkaa?

 

Aiemmin samalla sivulla kirjoitetaan DC-2-koneiden naamiomaalauksesta. Löysittekö maalauksesta jotakin dokumenttia, joka vahvistaisi käytetyt värit/maalit? Tai  tuliko teille vastaan henkilöä joka muistaisi varmasti värityksen? Tämä DC-2:n Ruotsissa tehty naamiomaalus on sellainen musta-aukko, mistään ei tunnu löytyvän tietoa miten koneet oli maalattu...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiemmin samalla sivulla kirjoitetaan DC-2-koneiden naamiomaalauksesta. Löysittekö maalauksesta jotakin dokumenttia, joka vahvistaisi käytetyt värit/maalit? Tai  tuliko teille vastaan henkilöä joka muistaisi varmasti värityksen? Tämä DC-2:n Ruotsissa tehty naamiomaalus on sellainen musta-aukko, mistään ei tunnu löytyvän tietoa miten koneet oli maalattu...

Juha

 

DC-2:n alkuperäiset sävyt/maalit ovat varmaankin aika hankala jäljittää. Pommituslentolaivueittemme historiaa ansiokkaasti tallentaneen ja haastatteluja tehneen Matti Hämäläisen Pommituslentolaivue 46-kirjassa (Matti Hämäläinen/Koala 2005) on erittäin laadukas mustavalkokuva Aeron DC-2 OH-LDB "Sisu"-koneesta. Se mistä Hämäläinen on kuvatekstin saanut/kirjoittanut, en tiedä. Mutta ehkä hänen kauttaan voisi joku henkilö löytyä, joka asiaa saattaisi valaista.

 

Kone on kuvattu heinäkuun lopulla 1941. Se on lähdössä Latviaan viemään komennuskuntaa DB-koneita hakemaan. Koneessa on täplikäs suojamaalaus, joka näkyy selkeästi läheltä otetusta kuvasta. Ylä-ja alapinnan maalauksen raja menee moottorin sivussa olevan pienen "imukomun" yläpuolelta, jonkun matkaa moottorin keskiviivan alapuolella. Raja näkyy erittäin selvästi. Alapuoli tasainen harmaa, yläpuoli on täplikäs kahdella tummemmalla värillä. Nokassa väriraja lähtee heti siellä olevien kahden laskuvalonheittimien yläpuolelta.

 

Kuvateksti kertoo näin: "Kulkuneuvona Latvian komennuskunnalla oli Aeron DC-2 OH-LDB eli "Sisu". Koneen edessä radiosähköttäjä Hartikainen. Koneessa oli täplikäs tummanvihreä suojamaalaus, alapuoli oli vaaleanharmaa" (kuva: Reino Fjällström)

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään