Seppo Sipilä

Malmi-kirja: asiavirheluetteloa laatimaan

36 viestiä aiheessa

Ei ollut. Tupolev SB:ta kyllä oli. Käytettiin kahdenlaisia moottoreita: "tylpällä" eli tähtimoottorilla merkintä oli SB-M-100A ja rivimoottorilla M-103A. "SB-3" eli USB oli SB:sta muunnettu koulukone, vai?

 

Nimenomaan SB-2:ta oli, SB-3:lla lienee tarkoitettu Saksasta tuotuja SB-koneita tai USB- koulukonetta, kuitenkaan mikään virallinen mallinimi se ei ole. Suomessa käytössä olleet mallit olivat SB-2M-100A ja SB-2M-103/SBbis. Tähti- tai rivimoottoreitakaan näissä malleissa ei ole ollut, vaan nestejäähdytteiset V-12-moottorit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan SB-2:ta oli, SB-3:lla lienee tarkoitettu Saksasta tuotuja SB-koneita tai USB- koulukonetta, kuitenkaan mikään virallinen mallinimi se ei ole. Suomessa käytössä olleet mallit olivat SB-2M-100A ja SB-2M-103/SBbis. Tähti- tai rivimoottoreitakaan näissä malleissa ei ole ollut, vaan nestejäähdytteiset V-12-moottorit.

 

Eikö tuo mene niin, että SB tule venäjänkielen nopeaa pommikonetta tarkoittavista sanoista ja numero kaksi kertoo koneessa olevan kaksi moottoria ja siihen perään vielä moottorityyppi.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Häpeä tunnustaa, etten ole vielä hankkinut koko kirjaa, kun en ole sattunut liikkumaan paikoissa, joissa sitä myydään. Luotettavalta taholta saamani tiedon mukaan nimeni on kuitenkin mainittu kirjan avustajaluettelossa. Todella suuri kunnia minulle, mutta ainakaan tietoisesti en ole kirjan tekijöitä avustanut. Olisin kyllä mielelläni sen tehnyt, jos olisi pyydetty, ja jos minusta jotakin apua olisi ollut. Epäilenpä kuitenkin, että on lispahtanut luetteloon väärä etunimi?

Sama lähde kehui, ettei kirjassa juurikaan ole virheitä, tässä mainittujen lisäksi sanoi huomanneensa, että jossakin kaksipaikkaisten koneiden luettelossa oli ollut Jungmeister, joka tietty on yksipaikkainen. Mutta tämä siis on toisen käden tietoa.

Täytyy varmaan mennä ostoksille, että ehtii saamaan sen painoksen, jossa on oma nimi mainittuna.... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luotettavalta taholta saamani tiedon mukaan nimeni on kuitenkin mainittu kirjan avustajaluettelossa.

 

Luotettavalta taholta kuulemani viestin mukaan sinut on mainittu siellä ihan aiheellisesti.

Olet ehkä jo saanutkin priva-viestinä tiedon, miksi.

 

Pannaan tähän nyt mukaan sekin fakta, että kirjaa myydään Suomen Ilmailumuseolla, SIL-shopissa ja hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.

SIL-shopilla on myös nettikauppa, josta kirjan voi tilata kotiinsa mille paikkakunnalle tahansa.

 

Edit: ja lisävinkki, että kirjaa voi ehdottaa hankittavaksi myös kotipaikkakunnan kirjastoon.

Google paljasti että ainakin Pietarsaaren ja Lahden kaupunginkirjastot ovat ymmärtäneet tämän jo tehdä

http://www.fredrika.net/jakobstad/nyheter.htm

http://kaupunginkirjasto.lahti.fi/uutuusluettelo200805.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja lisävinkki, että kirjaa voi ehdottaa hankittavaksi myös kotipaikkakunnan kirjastoon.

Google paljasti että ainakin Pietarsaaren ja Lahden kaupunginkirjastot ovat ymmärtäneet tämän jo tehdä

http://www.fredrika.net/jakobstad/nyheter.htm

http://kaupunginkirjasto.lahti.fi/uutuusluettelo200805.pdf

 

Ja ettei tulisi turhan takia mollattua Helsingin seudun kirjastoja, niin katsoin HelMet-hakukoneella ja se sanoi, että

Malmi - Helsingin lentoasema : 70 vuotta suomalaista ilmailua    /

 

Helsinki ; Jyväskylä : Minerva, 2008 (Hämeenlinna : Karisto Oy:n Kirjapaino)

 

Varauksia 2, kappaleita 17 Tarkista saatavuus:

 

OSASTO  HYLLYPAIKKA  TILA  ILMOITUS 

  Arabianranta aik   386.209 HEL      MATKALLA +1 VARAUS --

  Hki kotipalvelu aik   386.209      ERÄPÄIVÄ 09-07-08 --

  Itäkeskus aik   386.209      KÄSITTELYSSÄ --

  Kallio aik   386.209      KÄSITTELYSSÄ --

  Kannelmäki aik   386.209      KÄSITTELYSSÄ --

  Malmi aik   386.209      KÄSITTELYSSÄ --

  Malmi aik   386.209      KÄSITTELYSSÄ --

  Martinlaakso aik   69.6409 MAL      MATKALLA +1 VARAUS --

  Oulunkylä aik   386.209      KÄSITTELYSSÄ --

  Pasila aik   386.209      KÄSITTELYSSÄ --

  Pasila Helsinki-kokoelma aik käs   386.209      KÄSITTELYSSÄ --

  Puistola aik   386.209      MATKALLA +1 VARAUS --

  Pukinmäki aik   386.209 HKI      MATKALLA +1 VARAUS --

  Rikhardink aik   386.209      MATKALLA +1 VARAUS --

  Suutarila aik   386.209      KÄSITTELYSSÄ --

  Tikkurila aik   69.6409 MAL      ERÄPÄIVÄ 04-07-08 --

  Töölö aik   386.209      MATKALLA +1 VARAUS --    :thmbup: :thmbup: :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan nolottaa kaivaa vielä yksi pikkuvirhe esiin näin mainiosta teoksesta, mutta tarkoitukseni on hyvä. Erkki Emaus saattoi olla mestari lentämään, mutta sotilasarvoltaan hän ei kumminkaan ollut lentomestari, kuten sivulla 211 sanotaan. Asioista minua paremmin perillä oleva Ritaranta veikkaa ylikersanttia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan nolottaa kaivaa vielä yksi pikkuvirhe esiin näin mainiosta teoksesta, mutta tarkoitukseni on hyvä.

 

Pois tuollainen nolous! Meidän tekijöiden näkökulmasta on vain arvokasta, että virheet saadaan paikallistettua ja mahdollisiin seuraaviin painoksiin myös korjattua. Sitä vartenhan Sipilän Seppo tämän keskusteluaiheen aloittikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan nolottaa kaivaa vielä yksi pikkuvirhe esiin näin mainiosta teoksesta, mutta tarkoitukseni on hyvä. Erkki Emaus saattoi olla mestari lentämään, mutta sotilasarvoltaan hän ei kumminkaan ollut lentomestari, kuten sivulla 211 sanotaan. Asioista minua paremmin perillä oleva Ritaranta veikkaa ylikersanttia.

 

Hyvä tietää... Emausta tituleerasi lentomestariksi Uusi Suomi 1.3.1950 ja Maakansa 2.3.1950. Jos löytyy varma tieto Emauksen sotilasarvosta helmi-maaliskuun vaihteessa 1950, niin voidaan sisällyttää tämäkin korjauksiin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä tietää... Emausta tituleerasi lentomestariksi Uusi Suomi 1.3.1950 ja Maakansa 2.3.1950. Jos löytyy varma tieto Emauksen sotilasarvosta helmi-maaliskuun vaihteessa 1950, niin voidaan sisällyttää tämäkin korjauksiin.

 

 

Näin arvelinkin, että jostakin lehtijutusta tieto on lähtöisin. Sen verran faktaa löytyy Keskisen & Co Ilmavoitot-kirjasta (osa 1), että Emaus erosi ilmavoimista 30.11.1944 ylikersanttina. Liekö sitten reservissä ylennetty, mutta ei kumminkaan lentomestariksi. Myöhemmin hän toimi ainakin lennonjohtajana, sekä sittemmin ilmailuviranomaisen palveluksessa, varmaankin lupakirjapuolella tarkastajana, koska on tammikuussa 1973 allekirjoittanut ensimmäisen lentolukpakirjani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin arvelinkin, että jostakin lehtijutusta tieto on lähtöisin. Sen verran faktaa löytyy Keskisen & Co Ilmavoitot-kirjasta (osa 1), että Emaus erosi ilmavoimista 30.11.1944 ylikersanttina.

 

Selvisipäs tämäkin sukulaisia vaivaamalla. Erkki Emaus ylennettiin vääpeliksi 6.12.1967, eli oli siis varmastikin ylikersantti vuonna 1950.

 

Onkos vielä ilmennyt uusia mokia, vai alkaako virheluettelo olla tässä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään