Kirjoitettu Maaliskuu 22, 2022 Neste on sopinut toimittavansa rahtiyhtiö DHL:lle yhteensä105 miljoonaa gallonaa, eli noin 400 miljoonaa litraa uusiutuvaa MY Sustainable Aviation Fuel-polttoainetta seuraavien 5 vuoden aikana. Tämä on Nesteen määrältään suurin SAF-sopimus tähän mennessä. Lainaa Oil refining company Neste (OTCMKTS: NTOIY) will provide logistics provider DHL (OTCMKTS: DPSGY) with approximately 105 million gallons of Neste’s MY Sustainable Aviation Fuel during the next five years under an agreement announced Monday. This is Neste’s largest sustainable aviation fuel (SAF) contract and one of the largest in the aviation industry. https://www.flyingmag.com/neste-to-provide-dhl-with-105-million-gallons-of-sustainable-avfuel/ 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2022 9/17/2021 at 13.12, Ilkka Mäkelä kirjoitti: ATR, Braathens Regional ja Neste aloittavat yhdessä kokeilun, jossa toisessa moottorissa käytetään 100 % biopolttoainetta ja toisessa moottorissa 50 % biopolttoainetta eli Sustainable Aviation Fuelia. Kokeilu tapahtuu ensi vuoden alussa. Pyrkimys on saada 100 % SAF:n käyttö sertifioiduksi. BRA:n johtaja tietää,että biopolttoaine on noin 3 kertaa niin kallista kuin tavallinen Jet A1, mutta hän uskoo että hän ja asiakkaat ovat valmiita maksamaan erotuksen. https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2021-09-16/atr-braathens-regional-airlines-and-neste-accelerate-pure-saf-certification Flygtorget-sivusto kertoo, että BRA:n ATR-72 on eilen lentänyt Malmöstä Brommaan käyttäen 100-prosenttista Nesteen SAF-polttoainetta molemmissa moottoreissa, sivuston mukaan ensimmäistä kertaa maailmassa. Lainaa BRA har sedan förra året ett nära samarbete med flygplanstillverkaren ATR och bränsleleverantören Neste, allt med ambitionen att redan 2030 vara Netto-noll, alltså noll procents klimatpåverkan senast 2030. Igår flög en ATR-72 i BRA’s färger sträckan mellan Malmö och Bromma med 100 procent bioflygbränsle i båda motorerna. Det är första gången någonsin som en sådan flygning genomföras kommersiellt. https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14808 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 26, 2022 Nesteen SAF-polttoainetta pumpataan putkistossa Teksasista New Yorkiin. Polttoaineen 2400 kilometrin mittainen matka putkistossa kestää noin kaksi viikkoa. Lainaa Last week, the New York area received its first shipment of sustainable aviation fuel (SAF) via pipeline. The Neste fuel, a blend of pure SAF and conventional jet-A destined to power a Delta Air Lines flight, underwent final processing at a Texas refinery. It was loaded into the Colonial Pipeline and traveled nearly 1,500 miles through 11 states before entering the Buckeye system for delivery to New York LaGuardia Airport, a journey that took approximately two weeks given the speed at which fuel travels through the pipeline. The delivery demonstrates the viability of the fuel and its ability to be transported anywhere there is an existing pipeline carrying jet-A. https://www.ainonline.com/aviation-news/aerospace/2022-06-23/new-york-area-receives-first-pipeline-saf-delivery Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 26, 2022 Airbus on käyttänyt ensimmäistä kertaa 100 % SAF-polttoainetta H225-kopterin molemmissa moottoreissa. Polttoainekokeiluja jatketaan kahden vuoden ajan myös muilla kopterityypeillä. Airbusin tavoite on saada sertifioitua 100 % SAF-käyttö Airbusin lentokoneissa ja koptereissa vuoteen 2030 mennessä. Lainaa An Airbus H225 earlier this month performed the first-ever helicopter flight using 100 percent sustainable aviation fuel (SAF) in both of its Safran Makila 2 engines. This flight, which follows an H225 flight with one engine burning neat SAF in November, is part of Airbus Helicopters’s test campaign aimed at understanding the impact of SAF use on the helicopter's systems. Over the next two years, tests are expected to continue on other Airbus helicopter types with different fuel and engine architectures. The aim is to certify the use of 100 percent SAF in Airbus airplanes and rotorcraft by 2030, the company said. https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2022-06-23/airbus-hails-first-100-saf-powered-helicopter-flight Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2022 Nesteen SAF-polttoainetta saa nyt myös Pariisin Le Bourget-kentältä, missä sitä jakelee Nesteen valtuuttamana World Fuel Services-yhtiö. Lainaa World Fuel Services is now an authorized distributor of Neste-produced sustainable aviation fuel (SAF) and its first delivery of Neste's fuel has arrived at Paris Le Bourget Airport, the company announced yesterday. Neste's MY SAF, which is derived from 100 percent renewable and sustainable waste such as cooking oil and animal fat, can reduce lifecycle greenhouse gas emissions by up to 80 percent compared to fossil fuels. https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2022-06-29/world-fuel-brings-neste-my-saf-paris-le-bourget Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2022 Haastatteluun pohjautuva artikkeli Nesteen SAF-polttoaineen tuotannon näkymistä englanniksi Lainaa AeroTime spoke to Finnish SAF producer Neste about the fuel, ramping up production, and how soon we could see aircraft flying on 100% SAF. “It’s very exciting to see how much momentum the topic of SAF has gained,” Thorsten Lange, Executive Vice President for Renewable Aviation at Neste, told AeroTime during the Berlin ILA air show, which ran from June 22-25, 2022. With the fuel gaining in importance, Neste has had to turn down potential SAF customers in 2022, but Lange said that will change in 2023. “We have been victims of our own success. we couldn’t satisfy everyone this year,” he said. The company’s airline customers include KLM, Lufthansa (LHAB) (LHA), United, American, Delta and DHL. Currently Neste produces 100,000 tons of SAF annually in Porvoo, Finland. However, this will increase sharply by the end of 2023, Lange said, when production facilities in Singapore and Rotterdam come online to take annual production to 1.5 million tons, or 15 times current levels. Still, it’s a drop in the ocean when you consider that, globally, 300 million tons of fossil fuels were used in 2019. https://www.aerotime.aero/articles/31448-neste-saf-production-sustainability Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2022 Toivottavasri SAF ja muut vastaavat tuotteet nousevat nopeasti laajalti saataville kohtuulliseen hintaan. Nestemäiset polttoaineet kun ovat melko ylivertainen tapa siirtää energiaa langattomasti, ja sitähän lentäminen hyvin pitkälti on... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2022 Hiilineutraalia synteettistä kerosiinia on kyetty ensimmäisen kerran valmistamaan käytännössä aurinkoenergiatornilla Madridissa. Lainaa Tornin päässä on 50 kilowatin reaktori, jonne keskittyvä auringonvalo ajaa toistuvia hapetus-pelkistysreaktioita. Joukossa on mukana uudelleenkäytettävää ceriumdioksidia, joka muuttaa aurinkoenergian avulla reaktoriin syötetyn veden ja hiilidioksidin vedyksi ja hiilimonoksidiksi. Lopulta muodostuneet kaasut muutetaan nestemäisiksi, jolloin ne jalostuvat hiilivetypohjaisiksi polttoaineiksi. Sekoituksessa on mukana dieseliä ja lentopetrolia. Prosessissa syntyvä synteettinen lentopetroli on täysin yhteensopivaa nykyisten lentokoneiden ja lentämiseen liittyvän infrastruktuurin kanssa, tutkijat kertovat. Sitä voi myös tarvittaessa sekoittaa fossiilisista johdettuun lentopetroliin. https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/kun-169-peilia-heijastaa-auringonvalon-50-kw-reaktoriin-syntyy-hiilineutraalia-lentopetrolia-nain-prosessissa-onnistuttiin-ensimmaista-kertaa-maailmassa/e30487c8-a4f2-4bfe-8bed-3bf99e53913a 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2022 Neste pyrkii varmistamaan SAF-polttoaineen valmistukseen tarvuttavan raakamateriaalin saamisen ostamalla yrityksiä maailmalta, viimeksi irlantilaisen eläinrasvoihin keskittyneen Walco Foods-yhtiön, aikaisemmin hankittujen noin puolen tusinan yhtiön lisäksi. Lainaa Sustainable fuel provider Neste will shore up its feedstock supply pipeline with the acquisition of Walco Foods, an Ireland-based animal fats distributor. Neste refines such wastes and residues into renewable fuels and other products using its proprietary NEXBTL technology. It has worked of late to solidify its feedstock network with the purchase of similar companies: IH Demeter, Bunge Loders Crokalaan, and Count Terminal in the Netherlands, along with Mahoney Environmental and AgriTrading in the U.S. https://www.ainonline.com/aviation-news/aerospace/2022-07-28/neste-buy-irish-saf-feedstock-provider Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2022 Neste on sopinut toimittavansa SAF-polttoainettaan kreikkalaiselle Aegean Airlinesille yhteistyössä Hellenic Petroleum Group´in kanssa. Lainaa Neste and Hellenic Petroleum Group have entered into an agreement for the commercial distribution of Neste MY Sustainable Aviation Fuel on flights by Aegean Airlines, the leading air carrier in Greece. Hellenic Petroleum Group, through its subsidiary EKO, will ensure the supply of Neste-produced sustainable aviation fuel (SAF) on AEGEAN flights departing from its Thessaloniki Airport “Makedonia” hub. Flights from Athens International Airport are expected to follow soon. https://biodieselmagazine.com/articles/2518268/neste-hellenic-petroleum-supply-saf-to-aegean-airlines Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 12, 2022 Öljyn hinta, joka oli kesäkuussa yli 120 dollaria tynnyriltä, on taas pudonnut alle 100 dollarin. https://www.oil-price.net/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 30, 2022 Vedyn käyttämisestä lentokoneiden polttoaineena Tiedeykkösessä: https://areena.yle.fi/podcastit/1-63154885 Vähän hassun tuntuista että vedyn käytön ongelmista ohjelman sivuilla ensimmäisinä mainitaan tiivistysvanat taivaalla; Quote Vetylentokoneita mainostetaan "päästöttöminä", koska ne eivät suihkuta ilmaan hiilidioksidia. Vedyn palaessa kun syntyy vain vettä. Mutta vesihöyrykin voi olla ongelma, sillä nykyistä tujakammat tiivistymisvanat taivaalla ovat kuin pieniä pilviä, jotka estävät maan pinnalta tulevaa lämpöä ja lämmittävät osaltaan maapalloa. Osuus ei ole suuri, mutta vetykoneiden tiivistymisvanan vaikutus on yksi kysymysmerkki, ja vanojen määrää ja voimakkuutta ollaan mittaamassa koekoneella. Foliohatutkin on siis huomioitu, joskin kerrankin jotenkin todellisilla perusteilla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25, 2022 Neste on sopinut toimittavansa Air France-KLM:lle peräti yli miljoona tonnia uusiutuvaa Neste MY SAF-polttoainetta 8 vuoden aikana. Miljoona tonnia tarkoittaa noin 1,26 miljardia litraa polttoainetta. Lainaa Neste ska förse Air France-KLM Group med mer än 1 000 000 ton (cirka 1,26 miljarder liter) Neste MY Förnybart Flygbränsle™ över en period om åtta år, från och med 2023. Detta avtal är ett av de första i sitt slag inom flygbranschen och är en av de åtgärder Air France-KLM Groups vidtar för att kunna uppfylla sitt åtagande om att bidra till en mer hållbar flygindustri. Att använda Neste MY Förnybart Flygbränsle™ minskar utsläppen av växthusgaser med upp till 80 procent* under bränslets livscykel jämfört med användning av fossilt jetbränsle. https://www.transportochlogistik.se/20221025/15786/neste-levererar-en-miljon-ton-fornybart-flygbransle-till-air-france-klm 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2022 Airbus kertoo tiedotteessaan, että RAF:n Airbus A330 MRTT on lentänyt ensimmäisen lennon käyttäen 100 % uusiutuvaa biopolttoainetta eli SAF:ää. Lainaa The Royal Air Force, Airbus and other industry partners have carried out the world’s first 100% Sustainable Aviation Fuel (SAF) flight using an in-service military aircraft. It is also the first 100% SAF flight of any aircraft type carried out in UK airspace. An RAF Voyager – the military variant of the Airbus A330 commercial jetliner - took to the skies above RAF Brize Norton in Oxfordshire, England, on Wednesday powered completely by 100% Sustainable Aviation Fuel on both engines, paving the way for a range of possibilities for the future of flying military aircraft. https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2022-11-airbus-a330mrtt-completes-first-100-saf-test-flight-on-both-engines Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 30, 2022 FlightGlobalin mukaan Rolls Royce on pyörittänyt Saab 2000:ssa käytettyä AE-2100 moottoria suoraan vedyllä Rolls-Royce hails ‘milestone’ run of AE 2100 on hydrogen | News | Flight Global Uutisen lukeminen kokonaan edellyttää rekisteröitymista. Sähkölle näyttää löytyvän vaihtoehto. Esa 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 30, 2022 5 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti: FlightGlobalin mukaan Rolls Royce on pyörittänyt Saab 2000:ssa käytettyä AE-2100 moottoria suoraan vedyllä Rolls-Royce hails ‘milestone’ run of AE 2100 on hydrogen | News | Flight Global Uutisen lukeminen kokonaan edellyttää rekisteröitymista. Sähkölle näyttää löytyvän vaihtoehto. Esa Ei vetykään tieten ihan helppo poltsikka ole. Vedyssä on energiaa n. kolme kertaa enemmän kuin kerosiinissa per kilo, mutta normaalipaineessa tiheys on vain kymmenestuhannesosa kerosiinista. Olettaen että moottorin hyötysuhde ei muutu, pärjätään kolmasosaa vähemmällä kilomäärällä, mutta tankkien koko on melkoinen jos/kun ei haluta käyttää aivan tolkuttomia paineita. Wikipediasta lunttasin, että nestemäiselläkään vedyllä ei päästä samaan energiaan / tilavuusyksikkö verrattuna kerosiiniin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 30, 2022 Neste ja Airbus ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen yhteistyöstä SAF-polttoaineen tuotannon ja käytön kehittämiseksi, mm. pyrkimyksenä päästä 100 % SAF-seoksen lentokonekäytön sertifiointiin mikä sisältää teknisiä haasteita. Lainaa Airbus and oil refining group Neste have signed a memorandum of understanding (MoU) to jointly advance the production and uptake of sustainable aviation fuel (SAF), the companies announced during the first day of Airbus’s Sustainability Summit in Toulouse on Wednesday. The collaboration aims to accelerate the aviation sector’s transition to SAF. https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2022-11-30/airbus-and-neste-sign-deal-collaborate-saf-development Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2022 Lentoyhtiö BRA on aloittanut lentämisen Göteborgista Lyoniin käyttäen ATR-72-600:aa, jossa polttoaineena on joka lennolla määräysten nykyisin sallima maksimi 50 % SAF-polttoainetta jonka toimittaa Neste. Kyseessä on siis ensimmäinen säännöllinen lentoreitti jossa käytetään maksimimäärä SAF:ää. Reitti lennetään 2 kertaa viikossa. Lainaa Idag är 50 procent den högsta tillåtna inblandningen av SAF (sustainable aviation fuel) vid kommersiell trafik. Det har BRA tagit fasta på och flyger nu kontinuerligt mellan Göteborg och Lyon i Frankrike med den maximerade inblandningen. Trafiken sker i samarbete med Volvokoncernen och den nya linjen är därmed den mest hållbara bränsledrivna kommersiella flyglinjen i världen. Trafiken till Lyon flyg två gånger i veckan med en ATR72-600 och välkomnas även av Swedavia som arbetar med initiativet Fossilfritt Sverige med målet att inrikesflyget ska vara helt fossilfritt 2030. För utrikestrafiken ska alla plan som lyfter från Swedavias flygplatser vara fossilfria senast 2045. https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15065 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 1, 2023 Nesteen SAF-polttoainetta voi tankata jatkossa myös Brussels Airlines Brysselissä. Lainaa Brussels Airlines, the flag carrier of Belgium and part of the Lufthansa Group, has started the new year by being the first airline receiving delivery of Neste sustainable aviation fuel (SAF) at Brussels Airport for the first time using the NATO Central European Pipeline System (CEPS). https://www.stattimes.com/aviation/brussels-airlines-starts-new-year-with-neste-saf-delivery-via-pipeline-1347460 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2023 Kaikki Amsterdam Schipholin lentoaseman dieselkäyttöiset maapalveluajoneuvot ja traktorit jne, joita on yhteensä 1900, alkavat käyttää Nesteen uusiutuvaa MY Renewable Dieseliä. Lainaa From January 2023 onwards, all diesel-powered ground handling vehicles and machinery at Amsterdam Airport Schiphol in the Netherlands will be using Neste MY Renewable Diesel (also known as “HVO100” thanks to being produced from 100 percent renewable raw materials). There are around 1,900 ground handling vehicles with a diesel engine at Schiphol airport, varying from standard cars, vans, pushback tractors and trucks to more specialized ground support like conveyor belt loaders, pallet or container loaders, catering highlifts, aircraft fuel dispensers, passenger steps and ground power units. https://www.aviationpros.com/gse/gse-technology/green-alternative-energy-gse/press-release/21292602/neste-north-america-ground-handling-vehicles-and-machinery-at-amsterdam-airport-schiphol-to-run-on-neste-my-renewable-diesel Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 20, 2023 ZeroAvian 19-paikkainen Dornier 228 jossa toinen moottori on vety/polttoainekenno/sähkömoottori on eilen lentänyt ensilentonsa Cotswoldissa Englannissa. Toisena moottorina tässä vaiheessa TPE331 turbiini. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 20, 2023 Aviation24.be on sitä mieltä, että ZeroAvia teki ilmailun historiaa. Mutta kun molemmat moottorit eivät olleet sähkömoottoreita... Sitäpaitsi MagniX:n 650 kW sähkömoottori on tehokkaampi kuin ZeroAvian. Lainaa Zero-emission flight took a giant step forward today with ZeroAvia flying the largest aircraft in the world to be powered by a hydrogen-electric engine. The leader in zero-emission aviation took to the skies for the maiden flight of its 19-seat Dornier 228 testbed aircraft, retrofitted with a full-size prototype hydrogen-electric powertrain on the left wing of the aircraft. https://www.aviation24.be/manufacturers/zeroavia/zeroavia-makes-aviation-history-flying-worlds-largest-aircraft-powered-with-a-hydrogen-electric-engine/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2023 SAF-kokeilut jatkuvat. Emirates on koekäyttänyt (maassa) B777:n GE90-moottoria 100 % SAF-polttoaineella. Emirates aikoo myös tehdä 100 % SAF-koelennon vielä tämän kuun aikana. Lainaa Emirates has successfully run a ground test on one of its General Electric GE90 engines on a Boeing 777-300ER, running the turbojet on 100% Sustainable Aviation Fuel (SAF). The airline aims to operate a test flight using 100% SAF on one engine in late January 2023. https://www.aerotime.aero/articles/emirates-tests-a-ge90-engine-with-100-sustainable-aviation-fuel Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 31, 2023 Emirates piti sanansa ja suoritti eilen B777:llä lennon, jossa toisessa moottorissa käytettiin 100 % SAF-polttoainetta. Neste oli tässäkin mukana. Lainaa DUBAI, UAE, 30 January 2023: Emirates has operated its first milestone demonstration flight on a Boeing 777-300ER, powering one of its engines with 100% Sustainable Aviation Fuel (SAF). The flight took off from Dubai International Airport (DXB), and was commanded by Captain Fali Vajifdar and Captain Khalid Nasser Akram, flying for more than one hour over the Dubai coastline. Emirates worked alongside partners GE Aerospace, Boeing, Honeywell, Neste and Virent to procure and develop a blend of SAF that closely replicates the properties of conventional jet fuel. At each blend ratio, a host of chemical and physical fuel property measurements were carried out. After multiple lab tests and rigorous trials, they arrived at a blending ratio that mirrored the qualities of jet fuel. Eighteen tonnes of SAF were blended, comprised of HEFA-SPK provided by Neste (hydro processed esters and fatty acids and synthetic paraffinic kerosene) and HDO-SAK from Virent (hydro deoxygenated synthetic aromatic kerosene). The 100% SAF supplied one GE90 engine, with conventional jet fuel supplying the other engine. https://www.emirates.com/media-centre/emirates-operates-milestone-demonstration-flight-powered-with-100-sustainable-aviation-fuel/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 14, 2023 Ranskassa on tehty koelento käyttäen 100 % SAF-polttoainetta NH90-kopterin toisessa moottorissa. Polttoaineen toimitti Total. Lainaa France’s Direction Générale de l’Armement (DGA) has made the first test flight of an NH90 helicopter with sustainable aviation fuel (SAF). During the February 3 flight from the DGA test center at Essais en vol in Istres, one of the helicopter’s two RTM322 engines was run on 100 percent SAF. https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2023-02-10/french-military-nh90-helicopter-flown-100-saf 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla