Kirjoitettu Helmikuu 18, 2023 Boeing Co. on solminut sopimukset 21,2 miljoonan litran SAF-polttoaineseosmäärän ostosta firman omia operaatioita varten. 30/70 SAF-polttoaineseoksen on valmistanut Neste. Lainaa SEATTLE, Feb. 15, 2023 /PRNewswire/ -- Boeing [NYSE:BA] has agreements to purchase 5.6 million gallons (21.2 million liters) of blended sustainable aviation fuel (SAF) produced by Neste, the world's leading SAF producer, to support its U.S. commercial operations through 2023. These agreements more than double the company's SAF procurement from last year. "We are demonstrating our commitment to reduce our carbon footprint and catalyze the SAF industry," said Sheila Remes, Boeing vice president of Environmental Sustainability. "This SAF procurement makes up 25% of Boeing's total jet fuel needs for last year including our production, delivery, Boeing ecoDemonstrator, and Dreamlifter flights, and we aim to increase that portion in the years to come." The purchase agreements include supply of Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ which is blended with conventional jet fuel at a 30/70 ratio to produce the blended SAF. Neste MY SAF is made from 100% renewable waste and residue raw materials, such as cooking oil and animal fat waste, and meets strict sustainability criteria. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 11, 2023 Airbus jatkaa kokeiluja SAF-polttoaineella. A321neo on lentänyt 100 % SAF:llä molemmissa moottoreissa. Lainaa An A321neo took off today from Airbus’ headquarters in Toulouse, France with both of its engines powered by 100% unblended SAF. An A321neo version powered by LEAP-1A engines from CFM International is being used for the latest tests, and provides yet another opportunity to evaluate the potential benefits of unblended SAF versus conventional aviation fuel. This A321neo is the first Airbus single-aisle aircraft and the latest Airbus aircraft overall – following the A350 and A330MRTT – to test 100% sustainable aviation fuel on both engines. https://www.airbus.com/en/newsroom/stories/2023-03-airbus-most-popular-aircraft-takes-to-the-skies-with-100-sustainable Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2023 Kiinnostava haastattelu lentokoneiden ”puhtaiden teknologioiden” kehitykseen liittyen. Haastateltavana Rob Miller, Professor of Aerothermal Engineering at the University of Cambridge and Director of the Whittle Laboratory. Käydään läpi vety, sähkö ja SAF asioita. Haastetta on joka saralla mutta professori on lopuksi kuitenkin optimistinen, että päästötön ilmailu on mahdollista kunhan vain panostetaan sen kehittämiseen ja poliitikot tekevät sitä tukevia päätöksiä. Ei ehkä yllättävä loppukommentti teknologiakehittäjältä https://www.cleaningup.live/p/ep121-eh/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2023 Öljyn hinta on pudonnut vuoden takaisesta 120 dollarista alle 70:een dollariin tynnyriltä. Lentoyhtiöt kiittävät. http://www.oil-price.net/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2023 1 tunti sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Öljyn hinta on pudonnut vuoden takaisesta 120 dollarista alle 70:een dollariin tynnyriltä. Lentoyhtiöt kiittävät. http://www.oil-price.net/ Vettäkin tulee taivaalta enemmän nykyään (mutua), mutta hanahinta ei ole laskunut. https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/ 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2023 1/20/2023 at 15.01, Ilkka Mäkelä kirjoitti: ZeroAvian 19-paikkainen Dornier 228 jossa toinen moottori on vety/polttoainekenno/sähkömoottori on eilen lentänyt ensilentonsa Cotswoldissa Englannissa. Toisena moottorina tässä vaiheessa TPE331 turbiini. Fortum tutkii yhdessä ZeroAvian kanssa vedyn tuotantoa ja lentokenttäinfraa. https://www.fortum.com/media/2023/03/fortum-and-zeroavia-explore-developing-hydrogen-production-and-refuelling-infrastructure-airports Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2, 2023 Neste kasvattaa SAF-polttoaineen tuotantomääriä Rotterdamissa. https://news.yahoo.com/dutch-refinery-feed-airlines-thirst-031555045.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2023 Neste ja yhteistyökumppanit ITOCHU ja Fuji Oil toimittavat SAF-polttoainetta Japanin markkinoille, nyt Tokion lentoasemien lisäksi myös Chubu Centrair-lentoasemalle. Lainaa Neste, ITOCHU Corp. and Fuji Oil Co. collaborated to supply sustainable aviation fuel (SAF), which was locally-blended with conventional jet fuel, to the Japanese market as part of a demonstration project of the Civil Aviation Bureau of the Japanese Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (MLIT). In this partnership, ITOCHU imported neat (i.e. unblended) Neste MY Sustainable Aviation Fuel into Japan where the fuel was locally blended with conventional fossil jet fuel in cooperation with Fuji Oil Company. A portion of the blended SAF has been delivered to Chubu Centrair International Airport, located south of Nagoya in central Japan, for use in flight inspection aircraft owned by the Civil Aviation Bureau of the MLIT. The fuel delivery makes Chubu Centrair the third airport in Japan to enable airlines to benefit from Neste-produced SAF, following earlier deliveries into the Haneda International Airport and Narita International Airport. https://biodieselmagazine.com/articles/2518625/neste-itochu-and-fuji-oil-supply-saf-to-japanese-airlines Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 20, 2023 Kiinalainen akkufirma CATL on kehittänyt akun, jonka energiatiheys mahdollistaa akkulentokoneetkin. Akkuja luvataan massavalmistukseen autokäyttöön jo tänä vuonna. Lainaa The largest manufacturer of lithium-ion batteries for electric vehicles, China’s CATL, has launched a high energy-density “condensed battery” technology and is targeting the electric passenger aircraft market. Mass production for the electric vehicle market is coming this year, the company says. CATL announced at the Auto Shanghai show on April 19 it is launching a condensed-matter battery with an energy density of up to 500 Wh/kg at the cell level and a high level of safety. This compares with less than 300 Wh/kg for current lithium-ion batteries, which use a flammable liquid electrolyte. The threshold for a feasible all-electric regional aircraft is about 500 Wh/kg, achieving about 25% of the current average range, battery researchers at Carnegie Mellon University reported in 2020. https://aviationweek.com/aerospace/emerging-technologies/chinas-catl-targets-energy-dense-battery-electric-aircraft 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 2, 2023 Alaska Airlines ja Zeroavia tekevät yhteistyötä muuttaakseen Bombardier Q400:n käyttämään vety-sähköistä järjestelmää. Lainaa Alaska Airlines has partnered with ZeroAvia to retrofit a Bombardier Q400 turboprop aircraft with a hydrogen-electric propulsion system, in a move to advance zero-emissions flight technology. The 76-seat Q400, previously retired by Alaska Airlines’ regional carrier Horizon Air, has been painted with a special livery to reflect the new partnership. https://www.aviation24.be/airlines/alaska-airlines/alaska-airlines-and-zeroavia-developing-worlds-largest-zero-emission-aircraft/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 11, 2023 Tuohon SAF polttoaineen käytön lisäämiseen ottaisin sen verran kantaa, että se hiilidioksidi molekyyli joka vapautuu poltettaessa perinteistä Jet A1 tai SAF vastaavaa, on samanlainen. Jos paistoöljyt loppuu ja aletaan raivata metsää palmuöljy puiden tieltä, voisi päästökauppa hiilensidonnasta tulla järkevämmäksi. Neste Oy tietysti häviää tässä. Yksi neliökilometri suomalaista metsää sitoo noin 100 000 kg:n Jet A1 polttoainemäärän hiilidioksidipäästön vuodessa. (laskutoimitus hyvin karkea) Tällä hetkellä SAF määrät käytetystä kokonaismäärästä ovat promilleluokkaa. https://www.easa.europa.eu/eco/eaer/topics/sustainable-aviation-fuels/current-landscape-future-saf-industry Mielipiteitä? Olen valmistautunut olemaan väärässä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2023 Airbus esitteli visionsa tulevaisuudn matkustamosta, nimeltä "Airspace Cabin Vísion 2035+." Mm. matkustamon painoa aiotaan vähentää käyttämällä kevyempiä materiaaleja ja kierrättämisen avulla. Artikkelissa on visioon liittyviä kuvia tulevaisuuden matkustamosta. Lainaa Airbus has unveiled its vision for a more sustainable aircraft cabin, as airlines labor to reduce their emissions, hoping to fully decarbonize aviation by 2050. The cabin contributes to up to 20% of an aircraft's environmental impact during its lifecycle, according to a May 30 presentation. The largest plane maker in the world wants to tackle that by reducing cabin weight, using lighter materials and designs, and getting rid of waste by encouraging recycling and getting passengers to pre-order meals. In the future, Airbus hopes to integrate the new cabins in its hydrogen-powered planes. https://www.yahoo.com/news/airbus-unveiled-aircraft-cabin-future-090000099.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 13, 2023 6/11/2023 at 21.22, Jori Lamberg kirjoitti: Tuohon SAF polttoaineen käytön lisäämiseen ottaisin sen verran kantaa, että se hiilidioksidi molekyyli joka vapautuu poltettaessa perinteistä Jet A1 tai SAF vastaavaa, on samanlainen. Jos paistoöljyt loppuu ja aletaan raivata metsää palmuöljy puiden tieltä, voisi päästökauppa hiilensidonnasta tulla järkevämmäksi. Neste Oy tietysti häviää tässä. Yksi neliökilometri suomalaista metsää sitoo noin 100 000 kg:n Jet A1 polttoainemäärän hiilidioksidipäästön vuodessa. (laskutoimitus hyvin karkea) Tällä hetkellä SAF määrät käytetystä kokonaismäärästä ovat promilleluokkaa. https://www.easa.europa.eu/eco/eaer/topics/sustainable-aviation-fuels/current-landscape-future-saf-industry Mielipiteitä? Olen valmistautunut olemaan väärässä. SAF:n tuottaman hiilidioksidin on öljypalmu, auringonkukka tai rypsi napannut aikaisemmin kasvaessaan ilmakehästä. Palmuöljystäkin Neste käyttää elintarviketeollisuudelle kelpaamattoman jätteen. Hiili ei säily metsässäkään ikuisesti, vaan jotenkin se on säilöttävä tai laitettava hyödylliseen kiertoon. Maaliskuussa Suomessa myytiin jettiä 15250 barrelia eli 1930 tonnia päivässä, joka on noin 0,4% koko maailman kulutuksesta. Suomesta lentävat koneet luultavasti tankkaavat saman verran ulkomailla. Suomen kulutuksen kompensoimiseksi tarvitaan siis 19,3 km2 metsää päivässä, eli 7044 km2 vuodessa, joka on 3,5% tuottavan metsän pinta-alasta. Viime vuonna Suomessa hakattiin puuta 60 miljoonaa m3, joka sisältää hiiltä 200 kg/m3. Vuodessa kulutetun kerosiinin hiilimäärä vastaa noin 6% hakatusta puumäärästä. Jos puusta tehtäisiin kerosiinia Fischer-Tropsch-prosessilla 50% hyötysuhteella, tarvittaisiin 12% Suomessa vuodessa hakatusta puusta kattamaan 0,4% maailman tarpeesta. Biopohjaiset raaka-aineet eivät joka tapauksessa millään riitä, vaan tarvitaan esim. halvalla sähköllä tehtyjä synteettisiä e-polttoaineita. https://knoema.com/data/consumption+jet-fuel https://puutuoteteollisuus.fi/tietoa-puusta-ja-tuotteista/mita-puu-on https://www.luke.fi/fi/tilastot/puun-markkinahakkuut/puun-markkinahakkuut-2022 5 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 13, 2023 WSJ:n videoartikkeli vedyn mahdollisuuksista matkustajakoneiden energialähteenä Lainaa Aircraft maker Airbus has thrown its weight behind hydrogen fuels and is aiming for its hydrogen planes to enter service in 2035. But even though hydrogen planes fly today, the technology has a long runway before it will carry passengers across oceans. https://finance.yahoo.com/video/why-hydrogen-flight-both-decades-110000139.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2023 NASA esittelee tulevaisuuden projektejaan, kuten X-66A ja X-59. Myös GE:n ja MagniX:n yhteistyöprojekti on tapetilla Oshkoshissa. Lainaa OSHKOSH – NASA on Tuesday unveiled new liveries for its X-66A Sustainable Flight Demonstrator project and its Electrified Powertrain Flight Demonstration project, as well as new footage of its X-59 quiet supersonic aircraft moving to the flight line. The unveiling came on day two of EAA AirVenture Oshkosh, which runs July 24-30 at Wittman Regional Airport. The 70th annual fly-in event is expected to draw more than 500,000 people from around the world. https://www.yahoo.com/news/nasa-unveils-latest-sustainable-flight-163949401.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 5, 2023 Rolls-Royce on suorittanut onnistuneen kokeen käyttäen modatussa Pearl 700-moottorissa voimanlähteenä vetyä, täydellä lentoonlähtöteholla. Lainaa Rolls-Royce says it has run a modified version of a standard jet engine at takeoff power using hydrogen for fuel. The company said it’s a key accomplishment in developing future carbon-free designs that can power future aircraft. “This involved overcoming significant engineering challenges as hydrogen burns far hotter and more rapidly than kerosene,” Rolls-Royce said. The tests were carried out on a modified Pearl 700 engine. Newly developed fuel spray nozzles mix air with the hydrogen at precise levels to control the burn rate. A full ground test of the new technology is next https://www.avweb.com/aviation-news/rolls-royce-achieves-controlled-hydrogen-burn/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2024 Nesteen uusi jalostamo Singaporessa on saanut SAF-asiakkaakseen Singapore Airlines Groupin, siis SIA:n ja Scootin. Lainaa The Singapore Airlines Group, which includes Singapore Airlines and low-cost carrier Scoot, has signed an agreement to purchase 1,000 tonnes of neat Neste MY Sustainable Aviation Fuel. The deal means the two airlines will be the first carriers to receive SAF produced locally at Neste's Singapore refinery at Singapore Changi Airport. Neste will blend the neat SAF with conventional jet fuel and deliver it to Changi Airport's fuel hydrant system, seamlessly integrating it with the existing fueling infrastructure. https://simpleflying.com/singapore-airlines-live-neste-saf-changi/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2024 07/06/2008 at 14.10, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Blended wing body-koneiden kokeilu etenee. Saavutettava polttoaineensäästö nykyisiin konetyyppeihin verrattuna on arviolta 30 %. Tulevaisuuden koneita? http://blog.wired.com/cars/2008/06/nasas-blended-w.html (linkki vanhentunut) Vuoden 2008 ideat on kaivettu esiin laarin pohjalta ja Natilus-niminen putiikki rakentaa meille sellaisia blended body-matkustajakoneita kunhan suvaitsette lahjoittaa muutamia miljardeja dollareita kehittelytyötä varten. Vuonna 2030 näitä sitten jo lentelee. Polttoainesäästöksikin väitetään sama 30 %. Lainaa A San Diego startup says it will build the world's first blended wing body airliner as soon as it rounds up investors with the billions of dollars needed to mount such an effort. Natilus announced the Horizon, a 200-seat BWB design it says will use 30% less fuel than a conventional aircraft of similar capacity. “The commercial aviation industry is looking for real solutions to become more sustainable, more efficient, and more profitable. With the Horizon, we’re introducing improved aviation economics that benefit the industry while helping safeguard our planet for future generations,” said Aleksey Matyushev, CEO and cofounder of Natilus. It's not that Natilus is promoting a novel concept, however. Both Airbus and Boeing are kicking the tires on BWBs and the Air Force is also investigating them. Bombardier has built a flying scale model of a BWB business jet, but they're a long way from building an airplane. Matyushev says he can have his in the air by 2030 and some industry heavyweights think he's right. https://www.avweb.com/aviation-news/natilus-proposes-blended-wing-body-airliner/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 9, 2024 28/09/2021 at 10.59, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Ympäristöjärjestöt mm. Kaliforniassa yrittävät saada 100LL-polttoaineen julistettua "vaaralliseksi käytettynä lentokoneen polttoaineena" 100LL:n sisältämän lyijyn takia, mikä olisi ensimmäinen askel kohti 100LL:n kieltämistä. Yksi kaupunki, joka haluaa lentokenttänsä asuntorakentamiseen, on kieltänyt 100LL:n myynnin. Jostain pitäisi kuitenkin löytyä korvaava lyijytön polttoaine, koska nykyistä polttoainetta käyttää USA:ssa noin 167000 lentokonetta. https://www.avweb.com/aviation-news/environmental-groups-renew-fight-to-ban-100ll/ Jo useita vuosia sitten oli puhetta firmasta nimeltä Swift fuel, jolla näyttää nyt olevan sertifioituna lyijytön 94UL ja sertifiointiprosessissa 100R. https://swiftfuel.eu/what-we-do/ 94UL:llä näyttää olevan muutama kymmenen jakelupistetttä tai käyttäjää USA:ssa, mutta lisää tarvittaisiin rutkasti, eikä 100LL:n korvaaja ole vielä sertifioitukaan. Lentokoulu San Carlos Flight Center Kaliforniassa näköjään käyttää Cessna 172R- ja 172S-mallien koneissaan lyijytöntä Swift 100R-polttoainetta, johon Swift Fuel on saanut STC:n näille C172-malleille äskettäin. Lainaa A California flight school is now running all 12 of its Cessna 172s on Swift Fuels' new 100R unleaded avgas. San Carlos Flight Center has only the R and S models that fit Swift's initial STC for the new fuel. Swift earned the STC for the latest R and S model 172s last month and is also pursuing an ASTM fuel specification for 100R. https://www.avweb.com/aviation-news/california-flight-school-using-swift-100r-in-its-172s/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla