Kirjoitettu Kesäkuu 26, 2008 Jessus, täällä on puhuttu jopa autobensan käytöstä lentomoottorissa ja akkutekniikasta lentomoottorin työtövoimanlähteenä. Mitä ihmeen ratkaisuja ne on? Velipoikani on ollut vuosia poraamassa öljyä Siperiassa ja Saudeissa ja öljyn löytymisen määrän ymmärrys lyö yli ymmärryksen. Mm Vladivostokin kupeessa Nadhodkassa porattiin 30 metriä syvään veteen reikä josta tuli 11 % tämän hetken maailmantuotannosta. Polttoaineen hinnoilla ei ole mitään tekemistä löytyneen määrän perusteella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 27, 2008 http://www.opec.org/home/ Löytyy paljon kaikkea kivaa. Vasemassa reunassa löytyy linkki World Oil Outlook.pdf tiedostoon. Sieltä voi käydä tarkastelemassa minkälaisia odotuksia on OPEC ennustanut 2030 asti. Myös esim. G7 maissa valtio saa keskimäärin enemmän rahaa öljystä kuin OPEC... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2008 http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=12940&sort=false uutinen yljön hinnasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2008 Kohta on taas halpaa kun raakaöljyn hinta on tippunut parissa päivässä n. 9 dollaria Raakaöljyn hinta laski yli 5 dollaria tynnyriltä Tiistai 08.07.2008 18:49 STT-Reuters Raakaöljyn hinta laski tiistaina voimakkaasti kansainvälisillä öljymarkkinoilla. Tärkeimmät öljylaadut halpenivat yli 5 dollaria tynnyriltä. Raakaöljyn hinta laski alkuillasta alle 137 dollariin tynnyriltä. Öljyn hinta on alkuviikon aikana laskenut noin 9 dollaria tynnyriltä. Pohjanmeren Brent-korin seuraavan kuukauden toimituksilla käytiin kuuden jälkeen kauppaa 136,76 dollarilla tynnyriltä. WTI:n hinta laski 135,94 dollariin tynnyriltä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2008 Kohta on taas halpaa kun raakaöljyn hinta on tippunut parissa päivässä n. 9 dollaria Siitä on vielä pitkä matka siihen, että 100 LL maksaa Suomessakin 1,25/litra, kuten sivistysmaa Ruotsissa tuossa toukokuussa. Pysähdyttiin Norrköpingissä tankkaammaan ja vaihtamaan kuskia matkalla ILA 2008 näyttelyyn ja juotimme Cessnan täyteen. 96 litraa oli n. 1100 kruunua. Yllätys oli melkoinen BP:n kassalla laskua maksaessaani. Harvoin se on bensapumpulla niin positiivinen. Ja tämä tarina on tosi. Edit: Paitsi että muistin maan ja kentän päin mäntyä. Kyseessä olikin Roskilde ja maa Tanska. Loput tarinasta, kuten pääasiana oleva 100 LL:n hinta on juuri niin kuin kirjoitin. Kuitit löytyy muistona mielenkiintoisesta koulumatkalennosta ESSP-EKRK plus pari mutakin legiä pohjoisessa Euroopassa Ei se kyllä Ruotsissakaan kallista ollut, hintaa en vaan muista kun en itse maksanut sitä laskua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2008 "Painovoimakäyttöinen" lentokone - tai itse asiassa liitokone - ei tarvitsisi polttoainetta lainkaan. Heliumilla täytetyt osastot nostaisivat koneen korkeuksiin, joista sitten liideltäisiin eteenpäin painovoiman avulla... Tällainen idea on esitetty vähintäänkin puolivakavissaan, mutta jätän käyttökelpoisuuden arvioinnin suosiolla muiden tehtäväksi. http://www.gizmag.com/go/3060/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2008 Boeingin tuoreen ennusteen mukaan lentoyhtiöille toimitetaan seuraavien 20 vuoden aikana lähes 30000 uutta liikennekonetta, joten mikäli Boeing yhtään tietää, mistä puhuu, niin lentoliikenteen supistumisesta ei tarvitse olla huolissaan. Lentomatkustus itse asiassa kasvaa ennusteen mukaan keskimäärin 5 % vuodessa. http://www.rttnews.com/Content/BreakingNews.aspx?Id=650221 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2008 Tällainen idea on esitetty vähintäänkin puolivakavissaan, mutta jätän käyttökelpoisuuden arvioinnin suosiolla muiden tehtäväksi. Näitä erinäköisiä tulevaisuuden konsepteja on maailma pullollaan, niistä on vaikea vielä veikata sitä mikä on todellisuus 50-100 vuoden päästä. Joka tapauksessa maailmalla touhutaan monenmoisten laitteiden kanssa. Populaarimedian uutiskynnyksen ylittävät vain kaikkein näyttävimmät hankkeet ja silloinkin uutisoinnin sensaatiohakuisuus ja toimittajien asiantuntemattomuus saattaa johtaa paljonkin harhaan. Yleisesti ottaen ihmisille tuntuu olevan hyvin vaikeaa käsittää millaisista aikajänteistä puhutaan todellisissa teknisissä kehitysaskeleissa. Ei mikään muutu muutamassa vuodessa, eikä edes kymmenessä vuodessa, raskaasti säädellyillä aloilla ,kuten kulkuneuvot, mikään ei juurikaan muutu edes kahdessakymmenessä vuodessa. Jos ajatellaan ilma-, maa- ja vesikulkuneuvojen kehitystä niin yleensä keksinnöstä käytännön kaupalliseen sovellukseen kuluu aikaa useita kymmeniä vuosia. Loppukäyttäjän kannalta laitteet toki näyttävät kehittyvän, mutta varsinaisia teknisiä harppauksia otetaan äärimmäisen harvoin ja silloinkin kun niitä otetaan niin harvoin on kyse koko laitetta mullistavasta muutoksesta vaan pienestä detaljikehityksestä. Esimerkiksi autoissa ja lentokoneissa ei mikään perustavaa laatua oleva tekninen ratkaisu ole muuttunut viimeisen 50 aikana. Laivoissa ja kiskokalustossa puhutaan jo liki sadasta vuodesta. Detaljit ovat muuttuneet paljon, mutta kukaan ei ole vielä pystynyt kaupallistamaan kannattavasti yhtäkään ideaa, joka muuttaisi vanhan rakenne konseptin vanhanaikaiseksi. Lentokoneet kehittyivät ratkaisevasti edellisen kerran kun mäntämoottoreita alettiin korvaamaan turbiineilla ja ensimmäinen FBW-järjestelmä otettiin käyttöön... ensin mainitusta on noin 60 vuotta ja toisesta 50 vuotta. Detaljit, kuten rakennemateriaalit yms, ovat toki muuttuneet paljon. Autoissa taas viimeinen suurenluokan kehitysaskel oli dieselmoottorien tuominen henkilöautoihin ja siitä alkaa olemaan aikaa jo 60 vuotta. Näin tekniikka kehittyy... syitä on monia... yksi syy mitä ei sovi väheksyä on markkinoiden (asiakkaiden) konservatiivisuus. Tällä hetkellä uuden liikenne- tai sotilaslentokoneen suunnitteleminen ja palveluskäytön aikainen kehittäminen alkaa olemaan projekti, jonka kesto on suunnilleen sama kuin yhden insinöörisukupolven tejokkaan työuran pituus, joten jokainen voi siitä itse miettiä mikä on aikajänne jolla automaattiset liikennelentokoneet tai täysin uudet ohjaajalliset konseptit voisivat astua palvelukseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2008 Näitä erinäköisiä tulevaisuuden konsepteja on maailma pullollaan, niistä on vaikea vielä veikata sitä mikä on todellisuus 50-100 vuoden päästä. Joka tapauksessa maailmalla touhutaan monenmoisten laitteiden kanssa. Näin tekniikka kehittyy... syitä on monia... yksi syy mitä ei sovi väheksyä on markkinoiden (asiakkaiden) konservatiivisuus. Hyvin pakistu Herra Aaltonen, http://www.gizmag.com/falx-air-hybrid-aircraft/9535/ Tuossa on mielestäni samoja näkemyksiä kuin mun Tweedyssä...moottorilentäminen on väkisinlentämistä ja jos halutaan taloudellisuutta täytyy runko olla tarkoituksenmukainen ja ohjainpinnat sen mukaan..canardit siivet ja peräsimet ! Hieno peli käyttötarkoitukseensa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2008 USA:n lentoyhtiöt painostavat kongressia tekemään jotakin öljyn futuurien kaupalla keinottelijoille, jotka ostavat öljyä vain myydäkseen sen eteenpäin voitolla. Öljyn "oikea" hinta olisi väitteiden mukaan 70 dollarin korvilla, jos spekulointi saataisiin kuriin. http://washingtontimes.com/news/2008/jul/12/airlines-urge-curb-on-oil-traders/ Stop Oil Speculation Now - S.O.S. Now-sivusto vastustaa öljyn hintakuplaa: http://www.stopoilspeculationnow.com/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2008 USA:n lentoyhtiöt painostavat kongressia tekemään jotakin öljyn futuurien kaupalla keinottelijoille, jotka ostavat öljyä vain myydäkseen sen eteenpäin voitolla. Öljyn "oikea" hinta olisi väitteiden mukaan 70 dollarin korvilla, jos spekulointi saataisiin kuriin. Näinhän se jotakuinkin on. Ilmastohömppä ruokkii futuurikeinottelua ja kansa maksaa viulut... molemmat pitää saada kuriin. Tässähän nähdään myös se kenen asialla demokraattisesti valitut edustajistot toimivat... USAssa alkaa näyttämään siltä että senaatti saadaan taivutettua ajamaan kansan ja kansan talouden etua, Euroopassa ei ole vielä pienimpiäkään merkkejä siitä ilmassa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2008 Ikävä kyllä ihminen on loppuenlopuksi ahne, ja jos öljystä saa hyvän hinnan, siitä pidetään kiinni. Itse en usko, että hinta laskee, mutta täytyy silti toivoa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 14, 2008 Aika paljon poikkeavat toisistaan tämänhetkiset arviot lentoyhtiöiden yhteenlasketuista tappioista tänä vuonna, mikä todistaa vain sen, että lähitulevaisuudenkin ennustaminen on erinomaisen vaikeaa. Der Spiegel: tappiota tulee 6 miljardia dollaria http://www.spiegel.de/international/business/0,1518,565661,00.html International Herald Tribune: tappiota tulee 2,3 miljardia dollaria http://www.iht.com/articles/2008/07/14/business/14show.php Jos ei edes tästä vuodesta ole parempaa yksimielisyyttä, niin kuinka sitten jatkosta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 14, 2008 Useassa yhteydessä todetaan, että öljyn hinta on korkealla juuri spekuloinnin johdosta. Toisaalta, esimerkiksi nikkelin kohdalla asia on toisin: The market for nickel provides a good illustration of this. Speculative investment in the metal has been growing steadily over the past year, yet its price has fallen by half. By the same token, the prices of several commodities that are not traded on any exchanges, such as iron ore and rice, have been rising almost as fast as that of oil. Despite their dismal reputation, the oil speculators provide a vital service. They help airlines and other big oil consumers to hedge against rising prices, and so to reduce risk—a massive boon amid the economic turmoil. (The Economist, 3.7. 2008, Don't blame the speculators, http://www.economist.com/opinion/displayStory.cfm?source=hptextfeature&story_id=11670357) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 14, 2008 Yrjö Puska on näköjään aikeissa poistaa USA:n rannikkoalueiden öljynporauskiellon, mutta Kongressilla on edelleen oma kieltonsa voimassa. Kuitenkin on näköpiirissä se, että USA yrittää lisätä omaa tuotantoaan pitkällä tähtäyksellä. http://www.reuters.com/article/newsOne/idUSN1437813720080714 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 17, 2008 Taas kerran hyvää uutista Raakaöljyn hinta on romahtanut alas , joka taas vaikuttaa positiivisesti kerosiinin hintaan Tällä hetkellä 129.63$ per tynnyri (eli on tippunut viikon sisällä noin 15$) http://www.oil-price.net/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 18, 2008 Taas kerran hyvää uutista Raakaöljyn hinta on romahtanut alas , joka taas vaikuttaa positiivisesti kerosiinin hintaan Tällä hetkellä 129.63$ per tynnyri (eli on tippunut viikon sisällä noin 15$) http://www.oil-price.net/ Juu, mutta se voi nousta rakettina taas takaisin. Aika paljonhan tuossa hinnassa on spekulaatiota kyllä. Riittää, että joku ULLA50v sanoo, että uskoo öljyn hinnan nousevan 170 dollariin, niin johan ne hinnat pomppaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 18, 2008 Mun mutsi o Ulla, n. 50w eikä se öljyn/bensan hinta oo paljoo sen toiveita kuunnellu Ja jotta ei täysin OT:ksi mee nii kai nyt vielä uskaltaa lentäjäksi kouluttautua/haaveilla? Tarkoitin vaan, että mediaan aina ilmestyy noita ennusteiden esittäjiä, jonka jälkeen hinta on pompannut ylös- tai alaspäin.. Tuo Ulla nyt vaan oli heittona. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 18, 2008 Riittää, että joku ULLA50v sanoo, että uskoo öljyn hinnan nousevan 170 dollariin, niin johan ne hinnat pomppaa. Niinpä... Öljyn tapauksessa "Ulla 50v" on jokin ilmastohössötysorganisaatio tai heidän kädestään syövä poliittinen broileri, joka heittää ilmoille hevosmiesten tietotoimiston julkaiseman raportin, joka taas muuttuu kiistämättömäksi tieteelliseksi faktaksi sen päästyä julkisuuteen oikeauskoisen suusta, Jos vaan DDR:ssä olisivat tienneet 70-luvulla että kusevat omaankin puuroonsa kun tukevat vihreän liikkeen nousua... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2008 Täytyy varmaan vähän harrastaa takaisin tätä poliittista kuittailua. Taitaa suurin omaan puuroon kusia olla tuo konservatiivihörhöjen poppoo Jaakko Puskan johdolla. Ei syyllistä tarvitse edes DDR:n haamusta tai spekuloijista hakea. Tämän päivän ( 4.8. ) hesarin mukaan USA:n markkinavalvontaviranomainen (CFTC) alkoi tutkia asiaa kun USA.ssa on alettu hakea syntipukkia noista spekuloijista. CFTC:n tutkimuksen mukaan spekulaatio on erittäin epätodennäköinen syy, sensijaan syyt löytyvät kysynnän ja tarjonnan epätasapainosta, kehittyvien maiden kuten Intian ja Kiinan kasvavasta kysynnästä ja lähi-idän epävakaista oloista mm Irakissa ja Iranissa. Linikki, tosin vain HS:n tilaajille http://www.hs.fi/digilehti/talous/artikkeli/Kallis+autoilu+sai+vaatimaan+lis%C3%A4s%C3%A4%C3%A4ntely%C3%A4+USAssa/1135238326380 On se vaan kummaa miten tehokkaasti ne konservatiivihörhöt osaavat sen päänsä haudata hiekaan. Syytä pitää etsiä kaikkialta muualta kuin siitä että Jaakko Puskan sotatoimista lähi-idässä tai pihalla seisovasta SUV:stä tai siitä että muutkin maat haluavat kopioida USA:n elämäntyylin. Itse asiassa, JOS turhan energiankulutuksen leikkaamiseen olisi ryhdytty vaikkapa ilmastonmuutoksen varjolla jo paljon aikaisemmin niin sehän olisi leikannut kysynnän kasvua ja sitäkautta myös hintojen nousua. Tässäkin mielessä ne omaan puuroon kusijat löytyvät sieltä konservatiivihörhöjen puolelta. Lentämisen puolelta, näyttää että amerikan markkinoilla vieläkin uskotaan pyhään 100LL:ään ja sen pysymiseen ikuisesti edullisena. Dieseleistä tunnettu Diamondkin on julkistanut amerikan markkinoille niin TSIO-550 pohjaisen DA50 version ja IO360-moottoreilla olevan DA42 version.... Ainoa hyvä puoli taitaa tuossa DA50 jullkistuksessa olla että onhan se hieno paineistettu kone jolla pääsee, todellinen vastaisku Cessna-Columbialle ja Cirrukselle. Lopultakin vaikuttaa myös siltä että bensamoottorin FADEC:in myötä ilmailussa ollaan valmiita hyppäämään 1940-luvun teknologiasta sentään 1980-luvun teknologiaan eli tietokoneohjattuun ruiskutukseen ja seoksensäätöön joka autoissa on ollut vakiona jo vaikka kuinka kauan. Varmaan tuo myös aika suuria säästöjä polttoaineen kulutuksessa. Voisi olettaa että Fadecin kanssa moottori toimisi suoraan autobensallakin. Ainoana valopilkkuna meidän Eurooppalaisten kannalta on että Lycoming on ilmaisesti lopultakin tekemässä autobensa-STC:tä IO-360 moottorille. Ilman tuota taitaisi pian uusien bensakoneiden myynti loppua Eurooppaan kokonaan. Jälkiasennettavaa FADEC:ia ei noihin IO-moottoreihin ole, tai oli yksi mutta sivujen mukaan taisi omistaja kyllästyä huonoon bisnekseen, ei kannata kun bensa on halpaa .... Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2008 Kuka tuo Jaakko Puska on? ??? Yrjö Puskasta olen kyllä kuullut... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2008 ERITTÄIN hyvin sanottu Kate! Pään puskaan laittaminen on kvartaalitalouden paras anti! Live for today, nevermind tomorrow! Kumma juttu että spekulointi ja muu vastaava toiminta on täysin oikeaa, jopa toivottavaa toimintaa nousukaudella. Heti kun tulee yskäisy, ollaan köyttä rasvaamassa ja pukemassa "spekulanttien" kaulaan. Muutoin vannotaan kapitalismin, vapaiden markkinoiden yms "konservatiivihömpän" nimeen. Kaikki systeemit toimivat molempiin suuntiin, on huonoa ja hyvää. Spekulanteillakin on kai sen verran järkeä, ettei lypsylehmäänsä tapa; kun pannaan talous oikein kontilleen, ei öljykään enää maistu kansantaloudelle. Siksi tuntuu vaikealta uskoa, että koko hinnan nousu olisi vain spekulaation ansiota. Öljyntuotanto lienee tällä hetkellä hyvin "tiukkaa", eli tuotanto ja kysyntä ovat hyvin lähellä toisiaan. Tuotantoa yritetään kasvattaa, mutta huonosti se näyttää onnistuvan. Ainakaan omiin silmiini ei ole pahemmin lohjennut uutisia merkittävistä tuotannonkasvatuksista. OPEC neuvotteli taannoin keskenään asiasta, mutta mitkä olivat tulokset? Saudit lupasivat kasvattaa tuotantoaan 0,5 Mtynnyriä/pvä, tosin se vie aikaa. Ja kauanko se auttaa, kun kokonaistuotanto hipoo 90 Mtynnyriä/pvä? Entäpä muu OPEC, puhumattakaan OPECin ulkopuolisesta maailmasta? Ovatkohan nämä merkkejä mistä? Vihreän liiton voimasta ja virtsaisista muroista? Maailmanlaajuinen öljyn kulutus on noussut niin huikeaksi, että merkittäviä, isoja öljylähteitä pitäisi löytyä huomattavasti enemmän kuin mitä Brasilian rannikolta tai muutaman luonnonsuojelualueen alta saadaan, että pitkäaikaista markkinoiden tasapainottumista olisi luvassa. Voidaan tietysti mennä nurkkaan murisemaan ilmastonmuutossalaliitosta ja kostoksi ostaa vielä isompi Hummeri, jos ei muuten niin naapurin kiusaksi. Lohduttaa ketä lohduttaa, mutta laskeeko öljyn hinta vai nousee? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 12, 2008 Tämän päivän hinta on vain 113 dollaria, joten aika käsittämättömällä tavalla hinta heilahtelee. Vain kuukausi sitten oltiin 145 taalassa. http://www.oil-price.net/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 12, 2008 Eikö vety olisi ihan varteen otettava vaihtoehto? Lontoossa osa busseista kulkee vedyllä, ja päästöt ovat juomakelpoista vettä. Eikä luonto kärsisi pahemmin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla