Guest Vja

Ilmailun tulevaisuus?

419 viestiä aiheessa

Eikö vety olisi ihan varteen otettava vaihtoehto?

 

Lontoossa osa busseista kulkee vedyllä, ja päästöt ovat juomakelpoista vettä.

Eikä luonto kärsisi pahemmin.

 

Nyt taas tyhmä kysymys. Paljonko luontoa rasittaa vedyn tuottaminen? Polttoaineena loistava, miten on tuotannon kanssa? Osaako joku vastata?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt taas tyhmä kysymys. Paljonko luontoa rasittaa vedyn tuottaminen? Polttoaineena loistava, miten on tuotannon kanssa? Osaako joku vastata?

 

 

Osaa...

 

Ennen kuin meillä jokin tapa tuottaa paljon sähköenergiaa ympäristöystävällisesti vety ei ole järkevä vaihtoehto.

 

Vety tehdään vedestä ja kun sitä poltetaan syntyy vettä... veden hajoittaminen vedyksi ja hapeksi ottaa enemmän energiaa kuin vetyä polttaessa vapautuu.

 

Käytännössä siis vedystä tulee järkevä vaihtoehto fuusioreaktorin myötä. Tuuli-, vuorovesi-, aalto- ja aurinkoenergiassa ei ole odotettavissa mitään sellaisia kehitysaskeleita, jotka mahdollistaisivat laajamittaisempaan vedyn käyttöön polttoaineena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaa...

 

Ennen kuin meillä jokin tapa tuottaa paljon sähköenergiaa ympäristöystävällisesti vety ei ole järkevä vaihtoehto.

 

Vety tehdään vedestä ja kun sitä poltetaan syntyy vettä... veden hajoittaminen vedyksi ja hapeksi ottaa enemmän energiaa kuin vetyä polttaessa vapautuu.

 

Käytännössä siis vedystä tulee järkevä vaihtoehto fuusioreaktorin myötä. Tuuli-, vuorovesi-, aalto- ja aurinkoenergiassa ei ole odotettavissa mitään sellaisia kehitysaskeleita, jotka mahdollistaisivat laajamittaisempaan vedyn käyttöön polttoaineena.

 

Itse asiassa vety sopii erityisen hyvin juuri tuuli - ja aurinkoenergian kaveriksi koska vedyn tuotannolla voidaan helposti tasata

ylituotantohuippuja. Varsinkin tuulienergian suhteen ei todellakaan ole odotettavissa enää mitään sellaisia kehitysaskelia kun

ne kaiki askelet on jo otettu.  Varsinkin merelle rakennetuislla off-shore tuulipuistoilla ei oikein ole edes näkyvissä rajaa paljonko

niitä voitaisiin rakentaa . Tuulivoimaloiden yksikkökoon kasvu ja samaan aikaan sarjatuotannon aiheuttama valmistuskustannusten kasvu

ja energian hinnannousun myötä jatkuvasti parantunut kilpailukyky ovat jo aiheuttaneet aikamoisen tuulivoimaloiden rakennusboomin

johon ei ole loppua näkyvissä.

 

Vetyä voi myös valmistaa maakaasusta öljynporauslautoilla siten että CH4-> CO2 + 2H2 ja tuo CO2 pumpataan takaisin sinne reikään mistä

se kaasu imettiin. Et tule CO2 päästöjä ja siellä reiässä se hiilidioksidi pysyy miljoonat vuodet kun se metaanikin pysyi.

 

Lentokoneiden kannalta vedystä tekee ihanteellista se että sillä on kaikista polttoaineista paras energia-painosuhde. Reittiliikenteen

koneiden osalta voi helpommin käyttää nestemäistä vetyä ja järjestää polttoaineen jakelun.

 

Yleisilmailun osalta todennäköisesti polttokennot on mahdollinen vaihtoehto.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairinkin kannattaisi hankkia isoja Purjekoneita, sellaisia montasataapaikkaisia. :thmbup:

 

Jo olis vihrein yhtiö maailmassa.

 

Vintturit vain vinkuisivat Vantaalla ja Honkonkkariinkin mentäis termiikkien avulla.

Polttoainesäästöillä vois ottaa paremmat pöperöt mukaan. ::)

 

Pierut = metaanikaasut vois syöttää Apuun  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsin todennäköinen tulevaisuuden ratkaisu: kaikki maanpäällinen liikenne pakotetaan käyttämään sähköä tms, jolloin lentoliikenteelle jää useita vuosikymmeniä pitempi aika sopeutua öljyn vähenemiseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin juuri varmasti tapahtuu, maaliikenteen osalta. Se, varataanko säästyvä öljy lentoliikenteelle, on vähintäänkin kyseenalaista. Tosin mahdollista. Öljyllä kun on käyttöjä vaikka kuinka ja paljon muitakin kuin poltto/voiteluaine.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tokkopa sitä lentoliikenteelle varataan, jos varataankin niin tuskin ainakaan siihen että saadaan ajaa karvahattukansaa kanarialle, sotilaskäyttöön voidaan varata.

 

Lentokalustoon on aivan samat polttoainevaihtoehdot tarjolla kuin muuallekin. Turbiini syö tarvittaessa vaikka voisulaa ja niin tekee CI-moottorikin... SI-moottorit ovat ongelma, mutta ne ovat pääasiassa korvattavissa CI-moottoreilla.

 

Määräyksien muuttaminen on kankeaa ja ala äärikonservatiivinen, mutta pakon edessä (jos sellainen tulee) muutokset eivät edes tee kipeää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsin todennäköinen tulevaisuuden ratkaisu: kaikki maanpäällinen liikenne pakotetaan käyttämään sähköä tms, jolloin lentoliikenteelle jää useita vuosikymmeniä pitempi aika sopeutua öljyn vähenemiseen.

 

 

En usko että tässä joudutaan mihinkään pakottamisiin vaan markkinatalouden lainalaisuudet hoitavat homman.

Sitämukaan kun öljyn hinta nousee, paranee vaihtoehtoisten energianlähteiden kilpailukyky.

Sähköautojen tekniikka on ollut toimivaa jo vuosia, eli on ollut teknisesti mahdollista rakentaa

sähköauto joka yhdellä latauksella kulkee saman kuin bensa-auto tankillisella mutta niin kauan

kun halpaa bensaa on ollut saatavilla tuo ei ole ollut kannattavaa.

 

Kun öljyn hinnan nousu kääntää vaaan sähköautojen eduksi kuluttajat

kyllä äänestävät lompakollaan aika vikkelästi. Nähtiinhän se jo miten

vaikka Priuksienkin myynti Suomessa moninkertaistui kun aikaisemmin

kaiken hyödyn valtiolla takaisin ulosmitannut haittaveronkiertovero poistettiin.

Aikaisemminhan polttoainetta ei kannattanut säästää teknisillä ratkaisuilla

koska valtio peri auto- yms veroa noista tekniositä ratkaisuista jopa enemmän

kuin se olisi perinyt säästetystä polttoaineesta veroa.

 

Kannattaa muistaa että kyllä ne markkinatalouden lainalaisuudet iskevät myös sinne

ilmailun puolelle. Onhan se jo nyt nähty että varsinkin 100LL:n puolelle vielä

ankarammin iskenyt hinnannousu on jo tiputtanut GAMA:n viimeisten

raporttien mukaan mäntämoottorikoneiden myyntiä  16%.

 

Bisnesjeteeillä menee hyvin, joillakin on varaa maksaa siitä että pääsevät

ajoissa kokouksiin ja ennenkaikea varaa ja halua maksaa siitä

että säästyvät reitti-ilmailuun iskeneeltä turvallisuushölmöilyltä.

 

On jo nähty mitä öljyn hinnanousu vaikuttaa tuonne matkustajaliikenteeseen

ja on varma että kun hinnat nousee lisää niin vaikutuksiakin tulee.

En oikein usko että yhteiskunta alkaa millään pakkotoimilla turvaamaan

halpojen kanarianmatkojen tarjontaa.

 

Jonakin päivänä vaan se on niin että se kone lennäättää mummot kanarialle

halvemmalla jollakin muulla polttoaineella kuin fossiilisella Jet-A1:dellä.

Tätä ei todellakaan tarvitse odottaa vuoteen 2050 saakka.

 

Henkilökohtainen arvioni on että ei vie kovinkaan montaa vuotta kun

öljyn hinta rikkoo $300 rajan enkä ihmettelisi että 200 dollaria menisi rikki

jo kesällä 2009.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Malmilla mietittiin ilmailun tulevaisuutta.

 

Etäkoulutettu simulaattorilla lentänyt valmis liikennelentäjä menee kotiinsa.

Sulkeutuu huoneeseensa tietokonepäättensä ääreen, työntää "bluu-Tuutin" tietsikkaansa ja yhteys seuraavan lennon työkaluun on saatu.

Tämä "Etäpilotti" ottaa koneen hallintaansa ja vie sen kaukoitään ja takaisin, istumalla kotonaan päätteensä ääressä.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Jaskan visiossa piilee totuuden siemen, sillä 70 prosenttia fataaleista lento-onnettomuuksista johtuu lentokoneen ohjaajista. Loput 30 prosenntia johtuvat kaikista muista syistä. Niihin kuuluvat tekniikka, sää, maalaitteet ja lennonjohto.

 

Lentoturvallisuus paranee, kun ohjaajat otetaan pois silmukasta. Tietokone huolehtii lennosta. Tarvittaessa lennonjohtaja ottaa koneen hallintaansa. Jokaisella lennonjohtajalla olisi kaiksi joystickiä.  Toisessa olisi Boieingin ja toisessa Airbussin FMS (Flight Management System).

 

Lennonjohtaja hoitaisi tätä kaikkea kotona läppärin äärellä.

 

Minun visioni. Isi tulee vessasta ja kysyy lapsiltaan. Kuka on kääntänyt Swissairia?

 

:-)    Esa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Jaskan visiossa piilee totuuden siemen, sillä 70 prosenttia fataaleista lento-onnettomuuksista johtuu lentokoneen ohjaajista. 

 

Minun visioni. Isi tulee vessasta ja kysyy lapsiltaan. Kuka on kääntänyt Swissairia?

 

:-)    Esa

 

 

 

Sivistyneet lapsoset vastaavat; markkinavoimat ne sen tekivät ;D.

 

jk. kun koneessa sattuu jokin onnettomuus, niin piloteille arvotaan uusi työkalu.

Lentofirma säästää rahaa, koska kalliit lentäjät säilyvät hengissä ja pääsevät tienaamaan firmalle .

Vakuutusyhtiöt huolehtivat matkustajien korvaukset. Näin se loppuosa menee tänäänkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En löytänyt tästä aihetta, niinpä aloitin uuden. Eli pelottavalta näyttää tuo öljyn hinnannoususta aiheutuneet kustannukset lentoyhtiöille, tämän vuoden aikana jo 10 lentoyhtiötä tehnyt konkurssin ja Finnairkin antoi jo tulosvaroituksen.

 

Tämän hetken öljyn hinta aiheuttanut siis kolminkertaisia kustannuksia lentoyhtiöille, hieman huolestuttaa mihin tässä päädytään. Jotenkin tuntuisi että kohta ei enää ainakaan ole lentäjäpulaa. :'(  Mihin tilanne siis johtaa lentämisen saralla, katoaako lentäminen lähitulevaisuudessa lähes kokonaan, vai tuleeko valtio mukaan ongelmissa saadakseen liikenteen pysymään ilmassa?

 

Tämän hetken öljyn hinta?! Raakaöljyn hinta on edelleen laskussa ja laskenut 25% heinäkuusta 2008. Mitä syytä huoleen? Ne jotka eivät pärjää, katoavat ja uusia tulee tilalle. That's it.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Jaskan visiossa piilee totuuden siemen, sillä 70 prosenttia fataaleista lento-onnettomuuksista johtuu lentokoneen ohjaajista. Loput 30 prosenntia johtuvat kaikista muista syistä. Niihin kuuluvat tekniikka, sää, maalaitteet ja lennonjohto.

 

Lentoturvallisuus paranee, kun ohjaajat otetaan pois silmukasta. Tietokone huolehtii lennosta. Tarvittaessa lennonjohtaja ottaa koneen hallintaansa. Jokaisella lennonjohtajalla olisi kaiksi joystickiä.  Toisessa olisi Boieingin ja toisessa Airbussin FMS (Flight Management System).

 

Lennonjohtaja hoitaisi tätä kaikkea kotona läppärin äärellä.

 

Tässä se taas nähdään mitä lennonjohtajat mieluummin tekisivät työkseen  :o

 

 

Edit: Lainaus kuntoon / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kippari pitää olla - matkustajat jää muuten pois. Suunnittelevat tuota metroa automaattiohjaujseen. Parku on kova - sitten "mieluummin vaikka kävelen".

Itse pelkäsin lennolla kunnes kaikennähnyt lentoemo huomasi ja antoi hyvän vinkin: "Kyllä siellä on ammattimiehet ohjaamossa vaikka ei tähän näykään" !  Siihen loppui tärinä - pahuksen hyvä ettei mun tarvitse ajaa tätä! Kun potkulaudasta autoon on tottunut ITSE katsomaan minne mennään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halpaa kuin näkkäri! Pitäiskö ostaa takapihalle parit barrelit ja myydä sit kalliilla muutaman vuoden päästä  ;D

 

Saman sivun mukaan hinta olisi vuoden kuluttua 111 dollaria. Tekisi sillä siis tilin! Tosin saman sivuston mukaan muutama kuukausi takaperin vuoden ennuste oli pitkälti yli 200 USD. Taitaa niiden kristallipallossa olla sisällä IMC...Tai siis meinaan, että turhia on tuollaiset ennustukset kun ne luultavasti eivät kuitenkaan pidä paikkaansa. Yhtä hyvin noita ennustuksia voisi tehdä arpakuutiolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Honeywellin tuorein ennuste kertoo, että bisneslentokoneita tulee menemään kaupaksi seuraavien 10 vuoden aikana peräti 17000 kappaletta, 300 miljardin dollarin yhteisarvosta. Ennuste on jopa noussut viimevuotisesta. Näihinkin koneisiin tarvitaan lentäjiä.

 

Aviation Week

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öljystä tarjotaan tänään 74 dollaria ja risat. Toisinsanoen, huippuhinnasta 145 dollaria on leikkautunut pois puolet. Muutamat yhtiöt ovatkin alentaneet polttoainelisämaksujaan.

 

http://www.oil-price.net/

 

Toivottavasti öljyn hinta jatkaa laskuaan, melkoinen helpotus olisi osaltaan ilmailubusinekselle :thmbup:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öljystä tarjotaan tänään 74 dollaria ja risat. Toisinsanoen, huippuhinnasta 145 dollaria on leikkautunut pois puolet. Muutamat yhtiöt ovatkin alentaneet polttoainelisämaksujaan.

 

http://www.oil-price.net/

 

Taisipa öljy käydä jo jossain vaiheessa alle 70 dollarin per barreli. Spekulaatiokupla siis puhkesi ja kauniisti. Tosin opec saattanee leikata öljyntuotantoa, kun hinta on noin "alhainen".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy varmaan vähän harrastaa takaisin tätä poliittista kuittailua.  Taitaa suurin omaan puuroon kusia olla tuo

konservatiivihörhöjen poppoo Jaakko Puskan johdolla. Ei syyllistä tarvitse edes DDR:n haamusta

tai spekuloijista hakea.

 

Tsoots dapoljuu bus...

 

Toi on vaikea juttu...entäs jos olisivat vaan jääneet kiltisti kotiin 9/11 jälkeen. Ainakin maailman sympatiat olivat silloin hetken USAn puolella.

 

Tosin merkillistä että ruotsalaisen sosiaalikansankodin asukki oli se Al-Qaedan kakkosmies...olisko ollut esimerkiksi vaikka päär poppelkvist ?

 

Suomalaisena on vaikea kuittailla USA:lle, kun itse lähdettiin Saksan rinnalla hakemaan hyvitystä N-liitosta Talvisodan tapahtumien takia. Tosin sieltä tultiin sitten kokemusta rikkaampana takaisin ja elettiin N-liiton kanssa ihmisiksi aina sen karuun loppuun asti.

 

N-liitto kasvoi voimakkaammaksi juuri sodan takia...ilmeisesti juuri Al-Qaeda paisuu samasta syystä...kö ....kuten myös Viet Cong ? Onko muut huomanneet yhtäläisyyttä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään