Kirjoitettu Elokuu 12, 2008 Eikö vety olisi ihan varteen otettava vaihtoehto? Lontoossa osa busseista kulkee vedyllä, ja päästöt ovat juomakelpoista vettä. Eikä luonto kärsisi pahemmin. Nyt taas tyhmä kysymys. Paljonko luontoa rasittaa vedyn tuottaminen? Polttoaineena loistava, miten on tuotannon kanssa? Osaako joku vastata? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 12, 2008 Nyt taas tyhmä kysymys. Paljonko luontoa rasittaa vedyn tuottaminen? Polttoaineena loistava, miten on tuotannon kanssa? Osaako joku vastata? Osaa... Ennen kuin meillä jokin tapa tuottaa paljon sähköenergiaa ympäristöystävällisesti vety ei ole järkevä vaihtoehto. Vety tehdään vedestä ja kun sitä poltetaan syntyy vettä... veden hajoittaminen vedyksi ja hapeksi ottaa enemmän energiaa kuin vetyä polttaessa vapautuu. Käytännössä siis vedystä tulee järkevä vaihtoehto fuusioreaktorin myötä. Tuuli-, vuorovesi-, aalto- ja aurinkoenergiassa ei ole odotettavissa mitään sellaisia kehitysaskeleita, jotka mahdollistaisivat laajamittaisempaan vedyn käyttöön polttoaineena. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2008 Osaa... Ennen kuin meillä jokin tapa tuottaa paljon sähköenergiaa ympäristöystävällisesti vety ei ole järkevä vaihtoehto. Vety tehdään vedestä ja kun sitä poltetaan syntyy vettä... veden hajoittaminen vedyksi ja hapeksi ottaa enemmän energiaa kuin vetyä polttaessa vapautuu. Käytännössä siis vedystä tulee järkevä vaihtoehto fuusioreaktorin myötä. Tuuli-, vuorovesi-, aalto- ja aurinkoenergiassa ei ole odotettavissa mitään sellaisia kehitysaskeleita, jotka mahdollistaisivat laajamittaisempaan vedyn käyttöön polttoaineena. Itse asiassa vety sopii erityisen hyvin juuri tuuli - ja aurinkoenergian kaveriksi koska vedyn tuotannolla voidaan helposti tasata ylituotantohuippuja. Varsinkin tuulienergian suhteen ei todellakaan ole odotettavissa enää mitään sellaisia kehitysaskelia kun ne kaiki askelet on jo otettu. Varsinkin merelle rakennetuislla off-shore tuulipuistoilla ei oikein ole edes näkyvissä rajaa paljonko niitä voitaisiin rakentaa . Tuulivoimaloiden yksikkökoon kasvu ja samaan aikaan sarjatuotannon aiheuttama valmistuskustannusten kasvu ja energian hinnannousun myötä jatkuvasti parantunut kilpailukyky ovat jo aiheuttaneet aikamoisen tuulivoimaloiden rakennusboomin johon ei ole loppua näkyvissä. Vetyä voi myös valmistaa maakaasusta öljynporauslautoilla siten että CH4-> CO2 + 2H2 ja tuo CO2 pumpataan takaisin sinne reikään mistä se kaasu imettiin. Et tule CO2 päästöjä ja siellä reiässä se hiilidioksidi pysyy miljoonat vuodet kun se metaanikin pysyi. Lentokoneiden kannalta vedystä tekee ihanteellista se että sillä on kaikista polttoaineista paras energia-painosuhde. Reittiliikenteen koneiden osalta voi helpommin käyttää nestemäistä vetyä ja järjestää polttoaineen jakelun. Yleisilmailun osalta todennäköisesti polttokennot on mahdollinen vaihtoehto. Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2008 Finnairinkin kannattaisi hankkia isoja Purjekoneita, sellaisia montasataapaikkaisia. Jo olis vihrein yhtiö maailmassa. Vintturit vain vinkuisivat Vantaalla ja Honkonkkariinkin mentäis termiikkien avulla. Polttoainesäästöillä vois ottaa paremmat pöperöt mukaan. Pierut = metaanikaasut vois syöttää Apuun Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2008 Varsin todennäköinen tulevaisuuden ratkaisu: kaikki maanpäällinen liikenne pakotetaan käyttämään sähköä tms, jolloin lentoliikenteelle jää useita vuosikymmeniä pitempi aika sopeutua öljyn vähenemiseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2008 Näin juuri varmasti tapahtuu, maaliikenteen osalta. Se, varataanko säästyvä öljy lentoliikenteelle, on vähintäänkin kyseenalaista. Tosin mahdollista. Öljyllä kun on käyttöjä vaikka kuinka ja paljon muitakin kuin poltto/voiteluaine. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2008 Tokkopa sitä lentoliikenteelle varataan, jos varataankin niin tuskin ainakaan siihen että saadaan ajaa karvahattukansaa kanarialle, sotilaskäyttöön voidaan varata. Lentokalustoon on aivan samat polttoainevaihtoehdot tarjolla kuin muuallekin. Turbiini syö tarvittaessa vaikka voisulaa ja niin tekee CI-moottorikin... SI-moottorit ovat ongelma, mutta ne ovat pääasiassa korvattavissa CI-moottoreilla. Määräyksien muuttaminen on kankeaa ja ala äärikonservatiivinen, mutta pakon edessä (jos sellainen tulee) muutokset eivät edes tee kipeää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2008 Varsin todennäköinen tulevaisuuden ratkaisu: kaikki maanpäällinen liikenne pakotetaan käyttämään sähköä tms, jolloin lentoliikenteelle jää useita vuosikymmeniä pitempi aika sopeutua öljyn vähenemiseen. En usko että tässä joudutaan mihinkään pakottamisiin vaan markkinatalouden lainalaisuudet hoitavat homman. Sitämukaan kun öljyn hinta nousee, paranee vaihtoehtoisten energianlähteiden kilpailukyky. Sähköautojen tekniikka on ollut toimivaa jo vuosia, eli on ollut teknisesti mahdollista rakentaa sähköauto joka yhdellä latauksella kulkee saman kuin bensa-auto tankillisella mutta niin kauan kun halpaa bensaa on ollut saatavilla tuo ei ole ollut kannattavaa. Kun öljyn hinnan nousu kääntää vaaan sähköautojen eduksi kuluttajat kyllä äänestävät lompakollaan aika vikkelästi. Nähtiinhän se jo miten vaikka Priuksienkin myynti Suomessa moninkertaistui kun aikaisemmin kaiken hyödyn valtiolla takaisin ulosmitannut haittaveronkiertovero poistettiin. Aikaisemminhan polttoainetta ei kannattanut säästää teknisillä ratkaisuilla koska valtio peri auto- yms veroa noista tekniositä ratkaisuista jopa enemmän kuin se olisi perinyt säästetystä polttoaineesta veroa. Kannattaa muistaa että kyllä ne markkinatalouden lainalaisuudet iskevät myös sinne ilmailun puolelle. Onhan se jo nyt nähty että varsinkin 100LL:n puolelle vielä ankarammin iskenyt hinnannousu on jo tiputtanut GAMA:n viimeisten raporttien mukaan mäntämoottorikoneiden myyntiä 16%. Bisnesjeteeillä menee hyvin, joillakin on varaa maksaa siitä että pääsevät ajoissa kokouksiin ja ennenkaikea varaa ja halua maksaa siitä että säästyvät reitti-ilmailuun iskeneeltä turvallisuushölmöilyltä. On jo nähty mitä öljyn hinnanousu vaikuttaa tuonne matkustajaliikenteeseen ja on varma että kun hinnat nousee lisää niin vaikutuksiakin tulee. En oikein usko että yhteiskunta alkaa millään pakkotoimilla turvaamaan halpojen kanarianmatkojen tarjontaa. Jonakin päivänä vaan se on niin että se kone lennäättää mummot kanarialle halvemmalla jollakin muulla polttoaineella kuin fossiilisella Jet-A1:dellä. Tätä ei todellakaan tarvitse odottaa vuoteen 2050 saakka. Henkilökohtainen arvioni on että ei vie kovinkaan montaa vuotta kun öljyn hinta rikkoo $300 rajan enkä ihmettelisi että 200 dollaria menisi rikki jo kesällä 2009. Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 11, 2008 Öljyn hinta on tänään vain 103 dollaria tynnyriltä ja yhden vuoden ennustekin on pudonnut 119 dollariin http://www.oil-price.net/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 11, 2008 Öljyn hinta on tänään vain 103 dollaria tynnyriltä ja yhden vuoden ennustekin on pudonnut 119 dollariin http://www.oil-price.net/ ...ja polttonesteiden hinnathan ovat tietenkin vastaavasti halventuneet. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 11, 2008 Tuossa Malmilla mietittiin ilmailun tulevaisuutta. Etäkoulutettu simulaattorilla lentänyt valmis liikennelentäjä menee kotiinsa. Sulkeutuu huoneeseensa tietokonepäättensä ääreen, työntää "bluu-Tuutin" tietsikkaansa ja yhteys seuraavan lennon työkaluun on saatu. Tämä "Etäpilotti" ottaa koneen hallintaansa ja vie sen kaukoitään ja takaisin, istumalla kotonaan päätteensä ääressä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 12, 2008 Tuossa Jaskan visiossa piilee totuuden siemen, sillä 70 prosenttia fataaleista lento-onnettomuuksista johtuu lentokoneen ohjaajista. Loput 30 prosenntia johtuvat kaikista muista syistä. Niihin kuuluvat tekniikka, sää, maalaitteet ja lennonjohto. Lentoturvallisuus paranee, kun ohjaajat otetaan pois silmukasta. Tietokone huolehtii lennosta. Tarvittaessa lennonjohtaja ottaa koneen hallintaansa. Jokaisella lennonjohtajalla olisi kaiksi joystickiä. Toisessa olisi Boieingin ja toisessa Airbussin FMS (Flight Management System). Lennonjohtaja hoitaisi tätä kaikkea kotona läppärin äärellä. Minun visioni. Isi tulee vessasta ja kysyy lapsiltaan. Kuka on kääntänyt Swissairia? :-) Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 12, 2008 Tuossa Jaskan visiossa piilee totuuden siemen, sillä 70 prosenttia fataaleista lento-onnettomuuksista johtuu lentokoneen ohjaajista. Minun visioni. Isi tulee vessasta ja kysyy lapsiltaan. Kuka on kääntänyt Swissairia? :-) Esa Sivistyneet lapsoset vastaavat; markkinavoimat ne sen tekivät . jk. kun koneessa sattuu jokin onnettomuus, niin piloteille arvotaan uusi työkalu. Lentofirma säästää rahaa, koska kalliit lentäjät säilyvät hengissä ja pääsevät tienaamaan firmalle . Vakuutusyhtiöt huolehtivat matkustajien korvaukset. Näin se loppuosa menee tänäänkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 12, 2008 En löytänyt tästä aihetta, niinpä aloitin uuden. Eli pelottavalta näyttää tuo öljyn hinnannoususta aiheutuneet kustannukset lentoyhtiöille, tämän vuoden aikana jo 10 lentoyhtiötä tehnyt konkurssin ja Finnairkin antoi jo tulosvaroituksen. Tämän hetken öljyn hinta aiheuttanut siis kolminkertaisia kustannuksia lentoyhtiöille, hieman huolestuttaa mihin tässä päädytään. Jotenkin tuntuisi että kohta ei enää ainakaan ole lentäjäpulaa. :'( Mihin tilanne siis johtaa lentämisen saralla, katoaako lentäminen lähitulevaisuudessa lähes kokonaan, vai tuleeko valtio mukaan ongelmissa saadakseen liikenteen pysymään ilmassa? Tämän hetken öljyn hinta?! Raakaöljyn hinta on edelleen laskussa ja laskenut 25% heinäkuusta 2008. Mitä syytä huoleen? Ne jotka eivät pärjää, katoavat ja uusia tulee tilalle. That's it. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 12, 2008 Tuossa Jaskan visiossa piilee totuuden siemen, sillä 70 prosenttia fataaleista lento-onnettomuuksista johtuu lentokoneen ohjaajista. Loput 30 prosenntia johtuvat kaikista muista syistä. Niihin kuuluvat tekniikka, sää, maalaitteet ja lennonjohto. Lentoturvallisuus paranee, kun ohjaajat otetaan pois silmukasta. Tietokone huolehtii lennosta. Tarvittaessa lennonjohtaja ottaa koneen hallintaansa. Jokaisella lennonjohtajalla olisi kaiksi joystickiä. Toisessa olisi Boieingin ja toisessa Airbussin FMS (Flight Management System). Lennonjohtaja hoitaisi tätä kaikkea kotona läppärin äärellä. Tässä se taas nähdään mitä lennonjohtajat mieluummin tekisivät työkseen Edit: Lainaus kuntoon / IP Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 12, 2008 Kyllä kippari pitää olla - matkustajat jää muuten pois. Suunnittelevat tuota metroa automaattiohjaujseen. Parku on kova - sitten "mieluummin vaikka kävelen". Itse pelkäsin lennolla kunnes kaikennähnyt lentoemo huomasi ja antoi hyvän vinkin: "Kyllä siellä on ammattimiehet ohjaamossa vaikka ei tähän näykään" ! Siihen loppui tärinä - pahuksen hyvä ettei mun tarvitse ajaa tätä! Kun potkulaudasta autoon on tottunut ITSE katsomaan minne mennään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 15, 2008 Nyt öljyn hinta on pudonnut jo alle 100 dollarin. http://www.oil-price.net/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 15, 2008 Nyt öljyn hinta on pudonnut jo alle 100 dollarin. http://www.oil-price.net/ Halpaa kuin näkkäri! Pitäiskö ostaa takapihalle parit barrelit ja myydä sit kalliilla muutaman vuoden päästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 15, 2008 Halpaa kuin näkkäri! Pitäiskö ostaa takapihalle parit barrelit ja myydä sit kalliilla muutaman vuoden päästä Saman sivun mukaan hinta olisi vuoden kuluttua 111 dollaria. Tekisi sillä siis tilin! Tosin saman sivuston mukaan muutama kuukausi takaperin vuoden ennuste oli pitkälti yli 200 USD. Taitaa niiden kristallipallossa olla sisällä IMC...Tai siis meinaan, että turhia on tuollaiset ennustukset kun ne luultavasti eivät kuitenkaan pidä paikkaansa. Yhtä hyvin noita ennustuksia voisi tehdä arpakuutiolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2008 Uudessa Seelannissa ollaan sitä mieltä, että tulevaisuuden energia löytyy ulosteesta No, ainakaan se energianlähde ei lopu ihan heti kesken. http://www.3news.co.nz/Canhumanpoosolvetheimpendingenergycrisis/tabid/423/articleID/72171/cat/64/Default.aspx Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 6, 2008 Honeywellin tuorein ennuste kertoo, että bisneslentokoneita tulee menemään kaupaksi seuraavien 10 vuoden aikana peräti 17000 kappaletta, 300 miljardin dollarin yhteisarvosta. Ennuste on jopa noussut viimevuotisesta. Näihinkin koneisiin tarvitaan lentäjiä. Aviation Week Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 15, 2008 Öljystä tarjotaan tänään 74 dollaria ja risat. Toisinsanoen, huippuhinnasta 145 dollaria on leikkautunut pois puolet. Muutamat yhtiöt ovatkin alentaneet polttoainelisämaksujaan. http://www.oil-price.net/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 15, 2008 Öljystä tarjotaan tänään 74 dollaria ja risat. Toisinsanoen, huippuhinnasta 145 dollaria on leikkautunut pois puolet. Muutamat yhtiöt ovatkin alentaneet polttoainelisämaksujaan. http://www.oil-price.net/ Toivottavasti öljyn hinta jatkaa laskuaan, melkoinen helpotus olisi osaltaan ilmailubusinekselle Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2008 Öljystä tarjotaan tänään 74 dollaria ja risat. Toisinsanoen, huippuhinnasta 145 dollaria on leikkautunut pois puolet. Muutamat yhtiöt ovatkin alentaneet polttoainelisämaksujaan. http://www.oil-price.net/ Taisipa öljy käydä jo jossain vaiheessa alle 70 dollarin per barreli. Spekulaatiokupla siis puhkesi ja kauniisti. Tosin opec saattanee leikata öljyntuotantoa, kun hinta on noin "alhainen". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2008 Täytyy varmaan vähän harrastaa takaisin tätä poliittista kuittailua. Taitaa suurin omaan puuroon kusia olla tuo konservatiivihörhöjen poppoo Jaakko Puskan johdolla. Ei syyllistä tarvitse edes DDR:n haamusta tai spekuloijista hakea. Tsoots dapoljuu bus... Toi on vaikea juttu...entäs jos olisivat vaan jääneet kiltisti kotiin 9/11 jälkeen. Ainakin maailman sympatiat olivat silloin hetken USAn puolella. Tosin merkillistä että ruotsalaisen sosiaalikansankodin asukki oli se Al-Qaedan kakkosmies...olisko ollut esimerkiksi vaikka päär poppelkvist ? Suomalaisena on vaikea kuittailla USA:lle, kun itse lähdettiin Saksan rinnalla hakemaan hyvitystä N-liitosta Talvisodan tapahtumien takia. Tosin sieltä tultiin sitten kokemusta rikkaampana takaisin ja elettiin N-liiton kanssa ihmisiksi aina sen karuun loppuun asti. N-liitto kasvoi voimakkaammaksi juuri sodan takia...ilmeisesti juuri Al-Qaeda paisuu samasta syystä...kö ....kuten myös Viet Cong ? Onko muut huomanneet yhtäläisyyttä ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla