Kirjoitettu Tammikuu 4, 2009 Tuli mieleen, että mopon moottoreita sai ainakin 90-luvulla Kanadan länsirannikolta edullisemmin. Yritin etsiä, mutten löytänyt tietoa tähän hätään. Euron vs. Kanadan taalan kurssiero on kuitenkin nyt kohtalaisen hyvä. Kalifornialaisessa firmassa on muuten kolme eri Lycoming-moottoria tarjouksessa tällä hetkellä... huomattavasti halvempaa kuin tehtaan hinnastossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 31, 2009 British Airways aikoo puolittaa hiilidioksidipäästönsä vuoteen 2050 mennessä. Tavoite on hyvä, mutta mitenkähän se onnistuu? http://www.independent.com.mt/news.asp?newsitemid=82422 Öljyn hintaseuranta: 41,75 dollaria tänään, joten kohtuuhalvassa pysytään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2009 Vielä yksi tarkentava kysymys. Jos minulla on esim. Cessna tai Piper, jossa mottorin tunnit täynnä, niin paljonko (suurinpiirtein) maksaa... a) peruskorjata moottori, b) ostaa uusi vastaava moottori, c) peruskorjata moottori ja muuttaa se autobensalle tai d) dieselöidä? Vaihtoehdoissa "a" ja "b" muunnostyö on kaiketi olematon, vaihtoehdossa "c" taidetaan jo tarvita uusia osia konepellin alle ja ohjaamoon ja vaihtoehdossa "d" pistetään sitten moottoripukista lähtien uusiksi "kaikki". Montako lentotuntia on kohdissa "c" ja "d" tarvittavan investoinnin takaisinmaksuaika? Autobensa-STC:t ovat varmaankin monen harkinnassa, joten laitan tässä omia kokemuksia tiedoksi. Selvittelimme autobensa-STC:tä kerhon Piper Cherokee-140 Mod. koneeseen ennen joulua. Petersen Aviationin STC:itä välittää Eurooppaan sveitsiläinen http://autofuelstc.softworkx.ch/index.php?id=4&L=1. Palvelu ja yhteydenpito sinne sähköpostilla sujuivat hyvin. Kannattaa heti alussa ilmoittaa heille mahdollisimman tarkat tiedot koneesta: Ordering data needed: - Name & address - a/c type - a/c registration - a/c serial number - year of mfg - engine type - engine serial number Ko. Piperiin olisi saanut n. 2500 eurolla STC:n, joka sisältää - kahden sähköisen polttoainepumpun sarjan - kytkimet, kyltit.. - asennusohjeet - rahdin - toimitusaika 6-8 vko Asennuksen suorittaa sitten lentokonekorjaamo ja arvioitu asennusaika on 8h. Tarkennuksena selvitettiin mm. valokuvien avulla, että meidän koneessa oli pakosarja, jossa putket ja lämmönvaihdinpönttö ovat siellä moottorin ja tuliseinän välissä. Tässä systemissä pakosarja on ilmeisesti liian lähellä Petersenin pumppusysteemiä, jolloin STC:tä ei heltiä, ennenkuin koneeseen vaihdetaan toisenlainen pakosarja. Pipereissakin näyttää olevan joissain malleissa käytössä toisenlainn pakosarja, jossa putkien 'risteily' ja lämmönvaihdin ovat siinä moottorin/öljypohjan etupuolella, jolloin em. STC olisi mahdollinen. No uudet pakosarja tuntuu maksavan enemmän kuin tuo STC ja arvatenkin sekään ei sinne 'heittämällä' sovi. Nyt otimmekin hommaan 'aikalisän' ja harkitsemme, mitä tuon pakosarjan kanssa tehdään. Tässä vielä STC:ssä huomioitavaa: Fuel line system must be of 3/8“ tubes. Installation only by licensed maintenance personnel. Use of either unleaded fuel 98 RON / V-Power 100 (acc. EN 228 norm with max. 1% alcohol/ethanol), Avgas or a mixture of both is approved. E85 is not approved, but ETBE or MTBE is approved up to 15%. Please note that since 2007 autofuel with more than 1% alcohol is available on European markets. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2009 Miten käy autobensaa käyttävien Lycomingien sitten, kun esim. tämän vuoden aikana lopetetaan sellaisen V-powerin teko, jossa tuo etanolin määrä on n. 1% tai alle. Kertovat V-Powerin valmistuspaikasta, että EU:n vaatimus luontoystävällisemmästä polttoaineesta tekee nykyisistä bensoista sellaisia, joissa etanoliprosentti on aluksi 3-5 % ja jatkossa vieläkin enemmän. Ympäristöystävällisyys EU:n mukaan vaatii tätä. Lycomingin STC ilmoittaa etanolipitoisuuden maksimiksi 1 %? Siirrytäänkö takaisin 100 LL käyttöön, vai pystyykö näissä tyyppihyväksytyissä lentokoneen moottoreissa käyttämään 3-7 % etanolipitoista autobensaa? Tehdas ei liene siihen antanut lupaa/suositusta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2009 Lentokoneiden biopolttoaine kokeilut etenee: http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article211950.ece?s=r&wtm=-03022009 Toivottavasti myös löydetään ympäristöystävällinen tapa tuottaa biopolttoainetta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2009 Arvovaltainen englantilainen poliitikko, ilmastonmuutoskomitean puheenjohtaja lordi Turner heittää vakavissaan ilmaan ajatuksen, jonka mukaan kansalaisten henkilökohtaisten lentomatkojen määrää pitää tulevaisuudessa säännöstellä. Siitä vaan sitten säännöstelykortit esiin ja kuponkeja leikkaamaan, kuten sodan jälkeen Suomessa(kin)... http://blogs.ft.com/westminster/2009/02/flights-could-they-be-rationed-in-the-future/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2009 Dieselmoottorisivustolla on tällä hetkellä päällimmäisenä tieto, jonka mukaan pienkonevalmistaja Flight Design olisi kehitellyt eräänlaisen hybridimoottorin, jossa tavalliseen lekomoottoriin olisi yhdistetty sähköllä toimiva "buusteri", mikä antaisi tarvittaessa 40 hp lisää tehoa lentoonlähtöihin ja nousuun pinnoille päin. Uutisesta ei ilmene lähemmin, miten moinen värkki toimii, mutta se aiotaan esitellä huhtikuussa Friedrichshafenissa Aero-näyttelyssä. http://www.dieselair.com/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2009 British Airways aikoo puolittaa hiilidioksidipäästönsä vuoteen 2050 mennessä. Tavoite on hyvä, mutta mitenkähän se onnistuu? http://www.independent.com.mt/news.asp?newsitemid=82422 Öljyn hintaseuranta: 41,75 dollaria tänään, joten kohtuuhalvassa pysytään. Katsoin eilen dokumenttia Venezuelasta yhdellä dollarilla sai 90 litraa bensaa autoon. Jos oikein paljon haluaa lentää niin siellä lienee keskipalkkaisen mahdollisuudet hyvät...muuten kannattaa tehdä oma pienikulutuksinen leko. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2009 Biopolttoaineen kysynnän lisääntyminen avaa uusia toimeentulomahdollisuuksia. Mississippijoen suiston kissakalafarmari alkaa viljellä kalojen sijasta levää: http://www.picayuneitem.com/statenews/local_story_068194521.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2009 No leväjuttu on aika ekoteko. Muistaakseni taannoin oli juttu lääkäristä joka mm. teki rasvaimuja. Laittoi sitten läskit muinamiehinä autonsa biopolttoaineeksi...joku kohu siitäkin nousi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 11, 2009 Sam Bousfield ( arkkitehti ) väittää säästävänsä 75% commuter liikennöinnin polttoainekuluissa tulevaisuudessa: http://renaissance-research.com/company/ Apuna DART projektissa on ollut Eric Ahlstrom ( myös mukana Fossettin viimeiseksi jääneessä autoprojektissa ). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2009 Saksalainen BASF kehittää polttoainekennoa German Aerospace Centerin kanssa, mistä kiinnostuneille yksityiskohtaista tietoa: http://www.prdomain.com/companies/B/BASF/newsreleases/200932669388.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 28, 2009 Levästä saatavaan öljyyn ja biodieseliin on investoitu tähän mennessä mahdollisesti jopa 2 miljardia dollaria yksityisiä varoja, ja valmista tuotetta arvioidaan saatavan suurina määrinä 10 vuoden kuluttua tai ehkä aikaisemminkin. Levän öljy ei sisällä alhaisissa lämpötiloissa jähmettyviä rasvoja ja tuotanto on moninkertaisesti tehokkaampaa kuin esimerkiksi palmuöljyn tai soijan, eikä levän tuotanto ole pois maataloustuotannosta. http://bioenergy.checkbiotech.org/news/oil_algae_close_10_years Öljyn hinta tänään: 48:85 USD, eli melko pitkään on pysytty alle 50 taalan tynnyrihinnan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 28, 2009 Jep, uskoisin tässä kohtaa vahvasti, että ainakin vuosi mennään matalahkolla raakaöljyn hintatasolla. Mutta viimeistään, kun talouskriisi taittuu nousuun - pompsahtaa öljyn hinta uusiin lukemiin. Mikähän mahtaa olla muuten oikeasti se aika, kun tuota satalällyä saa vielä koneissa käyttää? Tai siis saa ylipäänsä mistään. Maailmassa on vielä aika paljon koneita, jotka tuolla sinisellä tuotteella toimivat. Ei kaikki pysty käyttämään autopensaa. Vai muuttuuko moottorien ja apulaitteiden rakenne tulevaisuudessa niin, että autobensiini kävisi kaikkiin vehkeisiin ilman yskimistä. On käynyt mielessä itelläkin autofuel STC:n hankkiminen. Mutta siitä seuraa jerrykannushow joka tankkauksessa, ylimääräsiä ongelmia polttoaineen varastoinnissa, ja hyöty olisi vain kotikentällä. Lennän kuitenkin aika paljon eri paikoissa, joten hyöty on omalla kohdallani aika marginaalinen - ainakin toistaiseksi, kun ei ole autopensa automaatteja kenttien laidoilla. Siispä - vaikka STC onkin helppo saada ( ei vaadi muutoksia koneeni tekniikkaan ), niin ajelen toistaiseksi satalällyllä - sehän on niin ihanan halpaakin näin nykyhinnoilla. Tunnin pensat ei maksa edes kaheksaa kymppiä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2009 Teledyne Continental tekee parhaillaan koelentoja Bonanzalla käyttäen Swift Fuel-polttoainetta, josta suunnitellaan 100LL:n korvaajaa. Swift fuel olisi noin puolet halvempaa kuin 100LL. http://www.flightglobal.com/articles/2009/04/27/325686/beechcraft-bonanza-g36-flies-with-experimental-fuel.html http://www.nextenergynews.com/news08/next-energy-news6.20.08d.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2009 Iski aika kylmä suihku itselleni taivaalta (en tiennyt tätä aiemmin): Lentokonepolttoaineet ovat edelleen "hyväksi havaittua 1960-luvun" laatua. Löytyy sekä lyijyä että rikkiä. Tapaus tuli ilmi kun lukaisin rahtiartikkelin "Rahtiliikenne pelaa omilla säännöillään" jossa todetaan että: Kansainvälisillä kuljetuksilla on monia erityisoikeuksia. Esimerkiksi lyijyä ei ole tarvinnut poistaa lentokoneiden polttoaineesta. ”Valtamerilaivoissa saa käyttää rikkiä ja myrkkyjä sisältävää bunkkeriöljyä, vaikka dieselin ja polttoöljyn rikkipitoisuutta on rajoitettu voimakkaasti EU:ssa ja monissa muissa maissa.” Tarkistin asioita mm. Googlella, ja kyllä, tuo kuva kertoo karua totuutta: BA päästeli ohi. [ attachment removed / expired ] Koskahan ilmailun (ja laivailun) puolella päästään tälle vuosituhannelle? Vai ajaako pohjaton ahneus tässäkin ympäristönäkökulmien ohi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 8, 2009 Öljyn hinnan spekulatiivisten vaihteluiden rajoittamiseksi USA:ssa suunnitellaan rajoituksia siihen, kuinka suurilla määrillä etenkin energia-alalla toimimattomat sijoittajat voivat ostaa energiaan liittyviä futuureita. http://blogs.ajc.com/jay-bookman-blog/2009/07/08/feds-move-to-tamp-down-energy-speculation/?cxntfid=blogs_jay_bookman_blog Öljyn hinta tänään noin 61 dollaria, toisinsanoen tullut jonkin verran alaspäin vaihteeksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2009 Oletteko koskaan miettineet sitä, että monella nykyisillä ns. öljyvaltioilla ei ole mitään muuta myytävää kuin öljy, ainakaan länsimaihin. Niiden toimeentulo riippuu täysin öljytuloista. Takuuvarmaa on se, että palmuöljystä, levästä, tai jostain muusta saadaan aikanaan valmistettua polttoainetta lentokoneille. Voi tulla tilanne jossa ns. mustaa oljyä ei enää tarvita lentoliikenteen menovedeksi. Mitäs ne öljymaat sitten myyvät??? Autoteollisuus kehittää jo menestyksekkäästi muitakin energia vaihtoehtoja, lämmitysenergiana öljynkäyttö vähenee jo kovaa vauhtia, (tilalle ilmalämpöpumput, maalämpöpumput jne.) Voipi olla, että kohta on paljon köyhiä entisiä öljyvaltioita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2009 Oletteko koskaan miettineet sitä, että monella nykyisillä ns. öljyvaltioilla ei ole mitään muuta myytävää kuin öljy, ainakaan länsimaihin. Niiden toimeentulo riippuu täysin öljytuloista. Takuuvarmaa on se, että palmuöljystä, levästä, tai jostain muusta saadaan aikanaan valmistettua polttoainetta lentokoneille. Voi tulla tilanne jossa ns. mustaa oljyä ei enää tarvita lentoliikenteen menovedeksi. Mitäs ne öljymaat sitten myyvät??? Autoteollisuus kehittää jo menestyksekkäästi muitakin energia vaihtoehtoja, lämmitysenergiana öljynkäyttö vähenee jo kovaa vauhtia, (tilalle ilmalämpöpumput, maalämpöpumput jne.) Voipi olla, että kohta on paljon köyhiä entisiä öljyvaltioita. Juu, olen miettinyt. Monet nykyisistä öljymaista palaavat varmasti takaisin kivikaudelle, jota ne elivät ennen öljyn tuomaa vaurautta. But who cares ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 11, 2009 Eiköhän nykyisillä öljymailla mene ihan hyvin sitten kun ne ovat entisiä öljymaita... heillä on aika hyvin jo näpeissään seuraava asia, jolla päästään kiristämään rahaa pihalle länsimaista. Uusi myyntiartikkeli on tosin siitä erilainen että ituhippien hölmöilyillä ja maailmanlopunennustuksilla ei oikein pysty vaikuttamaan sen myyntihintaan, joten sillä pelaaminen on vaikeampaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 13, 2009 Eiköhän nykyisillä öljymailla mene ihan hyvin sitten kun ne ovat entisiä öljymaita... heillä on aika hyvin jo näpeissään seuraava asia, jolla päästään kiristämään rahaa pihalle länsimaista. Uusi myyntiartikkeli on tosin siitä erilainen että ituhippien hölmöilyillä ja maailmanlopunennustuksilla ei oikein pysty vaikuttamaan sen myyntihintaan, joten sillä pelaaminen on vaikeampaa. En tiedä tarkoitatko samaa, mutta yksi tuote voisi olla sähkö - aavikolle isot läjät aurinkopaneeleita ja siitä vaan laskuttamaan siirtomaksua. Aiheesta oli tänään juttua BBC llä, eikä siellä ihan huuhaaksi leimattu sähkön tuomista Afrikasta ja Lähi-idästä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 13, 2009 En tiedä tarkoitatko samaa, mutta yksi tuote voisi olla sähkö - aavikolle isot läjät aurinkopaneeleita ja siitä vaan laskuttamaan siirtomaksua. Aiheesta oli tänään juttua BBC llä, eikä siellä ihan huuhaaksi leimattu sähkön tuomista Afrikasta ja Lähi-idästä. Varmaan se sähkökin sieltä tulee kunhan keksitään oikeasti kannattavat tavat hyödyntää aurinkoenergiaa. Tietoliikenne kuitenkin on jo melko isolta osin siirtynyt öljyisiin näppeihin ja lienee odotettavissa että lisää tulee siirtymään mikäli länsimaissa ei ymmärretä suojata tätä aluetta (eli mikäli öljyn kanssa opitut asiat eivät ole iskostuneet päättäjien otsaluuhun). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 3, 2009 Kansainvälinen energiajärjestö IEA varoittaa, että suurin osa maailman öljykentistä on jo ohittanut tuotantonsa huipun. Sen mukaan öljyntuotanto saavuttaa huippunsa kymmenen vuoden sisällä, mikä on yli kaksi kertaa nopeammin kuin aikaisemmin on arvioitu. Arvioiden tarkkuus ja vaikutukset jäävät nähtäväksi. http://www.hs.fi/talous/artikkeli/IEA+%C3%96ljyvarannot+hupenevat+ennakoitua+tuplasti+nopeammin/1135248155524 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 3, 2009 ....maailmassa on geologeja, joiden mielestä IEA on optimistinen... Toisaalta on niitä, joiden mielestä peakia ei saavuteta koskaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 3, 2009 Kansainvälinen energiajärjestö IEA varoittaa, että suurin osa maailman öljykentistä on jo ohittanut tuotantonsa huipun. Sen mukaan öljyntuotanto saavuttaa huippunsa kymmenen vuoden sisällä, mikä on yli kaksi kertaa nopeammin kuin aikaisemmin on arvioitu. Arvioiden tarkkuus ja vaikutukset jäävät nähtäväksi. http://www.hs.fi/talous/artikkeli/IEA+%C3%96ljyvarannot+hupenevat+ennakoitua+tuplasti+nopeammin/1135248155524 Ongelman aiheuttaa ymmärtääkseni tuotannon ennustettua nopeampi lasku, kun yksittäisen kentän huipputaso ohitettu. Laskuvauhti osoittautumassa >6% tasolle per vuosi kun aiemmin oli ennustettu ehkäpä ~3% tasoa. Jokainen itse laskekoon kuinka nopeasti tämän skenaarion toteutuessa kokonaistuotanto tippuu vaikka puoleen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla