Guest Vja

Ilmailun tulevaisuus?

419 viestiä aiheessa

Tässä sinänsä mielenkiintoisessa artikkelissa pistää jälleen silmään se, että siinä ei oteta lainkaan kantaa siihen, mikä osuus lentoliikenteellä on kokonaispäästöistä:
 

Lainaa

 

Yksi prosentti maailman ihmisistä aiheuttaa puolet lentopäästöistä:

Global Environment Change -tiedelehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan nämä tiheästi lentävät ”superpäästäjät” edustavat vain prosenttia koko maailman väestöstä, mutta silti he tuottivat noin puolet lentoliikenteen hiilidioksidipäästöistä vuonna 2018.

 

 

https://www.hs.fi/talous/art-2000007625609.html

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Tässä sinänsä mielenkiintoisessa artikkelissa pistää jälleen silmään se, että siinä ei oteta lainkaan kantaa siihen, mikä osuus lentoliikenteellä on kokonaispäästöistä:
 

 

https://www.hs.fi/talous/art-2000007625609.html

Niinpä.  Tuohan se on ollut Hesarinkin tyyli viime vuodet.  Faktat kun pilaa hyvän tarinan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HS taisi lainata tuohon juttuun The Guardiania, joka on tunnetusti heikko kritiikin suhteen ympäristöasioissa. Vaikka muuten on lehti jota kannattaa lukea.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing lupaa, että vuoteen 2030 mennessä kaikki Boeingin kaupalliset lentokoneet lentävät ja sertifioidaan 100 %:sen biopolttoaineen käytölle. Tällä Boeing vastaa Airbusin lupaukseen kehittää vetykäyttöinen kapearunkokone vuoteen 2035 mennessä.

Lainaa

Boeing on Friday promised to ensure all its commercial airplanes can fly on and gain certification to use 100 percent sustainable aviation fuels by 2030, establishing a benchmark for its own environmental bona fides following a pledge by Airbus to develop a hydrogen-powered narrowbody by 2035. Boeing has already conducted flight tests replacing jet fuel with 100 percent SAF and has committed to working with regulators to raise the blended limit for expanded use.

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2021-01-22/boeing-commits-certifying-jets-pure-saf-power-2030

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu-u, Bojollahan on erinomaisen edustuskelpoinen historia nokittelussa ja asioiden kiiruhtamisessa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nesteen biopolttoaine eli sustainable aviation fuel, SAF, on saanut uuden asiakkaan. Taxtron Aviation, Cessnoista ja Beechcraftin King Aireistä tunnettu konevalmistaja käyttää jatkossa Nesteen SAF-polttoainetta kone-esittelyjen ja asiakastoimitusten yhteydessä. Polttoaineen kuljettaa perille Avfuel.

Lainaa

Avfuel has signed an agreement with Textron Aviation to provide the Wichita airframer with a continuous supply of Neste sustainable aviation fuel (SAF) as part of its sustainability initiatives. The SAF now will be routinely used for Textron's customer demonstration flights, as well as “fly away fuel” for new aircraft deliveries.

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2021-04-29/textron-aviation-signs-deal-avfuel-saf-supply

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATR, Braathens Regional ja Neste aloittavat yhdessä kokeilun, jossa toisessa moottorissa käytetään 100 % biopolttoainetta ja toisessa moottorissa 50 % biopolttoainetta eli Sustainable Aviation Fuelia. Kokeilu tapahtuu ensi vuoden alussa. Pyrkimys on saada 100 % SAF:n käyttö sertifioiduksi. BRA:n johtaja tietää,että biopolttoaine on noin 3 kertaa niin kallista kuin tavallinen Jet A1, mutta hän uskoo että hän ja asiakkaat ovat valmiita maksamaan erotuksen.

Lainaa

ATR and Bromma Stockholm City Airport, Sweden-based Braathens Regional Airlines (BRA) are seeking to accelerate the certification of 100 percent sustainable aviation fuel on ATR airliners in cooperation with Finnish fuel company Neste. The partners are planning to operate a test flight with a BRA ATR turboprop burning 100 percent SAF in one engine and 50 percent SAF in the other early next year. 

The cooperation is part of BRA’s ambition to halve the use of fossil fuels by 2025 and be completely fossil-free by 2030, and “become the world’s first net-zero airline 10 years ahead of any other airline,” BRA chairman Per Braathen noted during a ceremony announcing the new venture on Thursday. “It is about saving the planet. Even as a small airline we can make a difference,” he said.

Braathen acknowledged that SAF comes at a premium price, currently costing about three times as much as standard fossil kerosene. However, he asserted that both he as well as his customer base are willing to pay the higher price.

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2021-09-16/atr-braathens-regional-airlines-and-neste-accelerate-pure-saf-certification

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ympäristöjärjestöt mm. Kaliforniassa yrittävät saada 100LL-polttoaineen julistettua "vaaralliseksi käytettynä lentokoneen polttoaineena" 100LL:n sisältämän lyijyn takia, mikä olisi ensimmäinen askel kohti 100LL:n kieltämistä. Yksi kaupunki, joka haluaa lentokenttänsä asuntorakentamiseen, on kieltänyt 100LL:n myynnin. Jostain pitäisi kuitenkin löytyä korvaava lyijytön polttoaine, koska nykyistä polttoainetta käyttää USA:ssa noin 167000 lentokonetta.

Lainaa

Spurred by a new study of lead levels in children living near a California airport, a coalition of environmental groups has renewed the effort to get the Environmental Protection Agency to issue an “endangerment finding” on the use of leaded gasoline in light aircraft. That initial step is crucial in getting a ban on leaded aviation fuel.

https://www.avweb.com/aviation-news/environmental-groups-renew-fight-to-ban-100ll/

Jo useita vuosia sitten oli puhetta firmasta nimeltä Swift fuel, jolla näyttää nyt olevan sertifioituna lyijytön 94UL ja sertifiointiprosessissa 100R.

https://swiftfuel.eu/what-we-do/

94UL:llä näyttää olevan muutama kymmenen jakelupistetttä tai käyttäjää USA:ssa, mutta lisää tarvittaisiin rutkasti, eikä 100LL:n korvaaja ole vielä sertifioitukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EasyJet ja Neste järjestävät biopolttoainekokeilun Gatwickiltä käsin. Kaikkiaan 42 easyJetin lentoa käyttää 30-prosenttisesti Nesteen MY Sustainable Aviation Fuel-polttoainetta.

Lainaa

With the first one departing today, a total of 42 easyJet flights operating from London Gatwick Airport (LGW) are to be powered by a 30 per cent Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ blend. This important milestone marks the first time a departing flight at Gatwick has used sustainable aviation fuel (SAF) and is also the first usage by any easyJet service. It confirms the strong commitment of all parties involved – international aviation fuel supplier Q8Aviation, easyJet, Gatwick Airport Ltd and Neste – to achieve a net carbon emission reduction in the fuel used in aviation and work towards an ultimate goal for aviation to reach net zero emissions by 2050.

https://www.internationalairportreview.com/news/165632/sustainable-aviation-fuel-introduced-at-london-gatwick/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskahan tämä sustainable fuel homma keksitään tuoda autoihin? Olisi melko varmaan viksumpi ratkaisu moneen käyttöön kuin lähipäästötön viidensadan kilon akun kuskaaminen sinne tänne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 minuuttia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Koskahan tämä sustainable fuel homma keksitään tuoda autoihin? Olisi melko varmaan viksumpi ratkaisu moneen käyttöön kuin lähipäästötön viidensadan kilon akun kuskaaminen sinne tänne...

Mahtaako niitä paistinrasvoja ja teurasjätteitä riittää edes lentokoneisiin!

Lainaa

Neste’s sustainable aviation fuel, which is fully certified, is produced from 100 per cent renewable and sustainable waste and residue raw materials, such as used cooking oil and animal fat waste.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myytinmurtajat kokeilivat syöttää käytettyä ranskisöljyä normidieseliin. Filtteerasivat vain ensin pois sattumat ja sitten eikun kone hyräyttäen käyntiin :)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Koskahan tämä sustainable fuel homma keksitään tuoda autoihin? Olisi melko varmaan viksumpi ratkaisu moneen käyttöön kuin lähipäästötön viidensadan kilon akun kuskaaminen sinne tänne...

HVO-dieseliä taitaa saada jo Nesteen asemilta (ja muillakin), tosin pääraaka-aineena taitaa olla palmuöljyn rasvahappotisle.

https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my-uusiutuva-dieseltm-sinun-panoksesi-ilmastotalkoisiin

https://www.neste.fi/vastuulliset-ratkaisut/tuotteet/raaka-aineet/pfad-palmuoljyjalostuksen-prosessitahde

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rolls-Royce on lentänyt moottorien testauksessa käyttämällään B747-200:lla (N787RR) 4 tunnin lennon siten, että yhdessä moottorissa (Trent 1000) käytettiin 100 %:sta Sustainable Fuelia, ja kolmessa RB211-moottorissa tavallista polttoainetta. Ainakaan lennon aikana ei ilmennyt mitään teknisiä ongelmia.

Tällä hetkellä lentokoneet on sertifioitu käyttämään enintään 50 %-ista SAF-seosta. R-R aikoo saada kaikille Trent-moottoreille hyväksynnän käyttää 100 % SAF:ää vuoteen 2023 mennessä.

Lainaa

The company has just completed a successful test flight in a Boeing jumbo jet using 100 percent Sustainable Aviation Fuel (SAF). The 747 in question was equipped with a Trent 1000 turbofan engine running solely on unblended SAF while the remaining three RB211 mills used standard jet fuel, according to Rolls-Royce. Boeing was on hand to provide technical support, while World Energy provided the low-carbon fuel for the flight.

Aircraft are currently only certified to operate on a maximum of 50 percent SAF blended with conventional jet fuel, though Rolls-Royce says it continues to support efforts to green light non-blended SAF. In fact, just last week, the company announced plans to make all its Trent engines compatible with 100 percent SAF by 2023.

https://www.yahoo.com/lifestyle/rolls-royce-just-flew-boeing-210000133.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äskettäisen ilmastokokouksen yhteydessä 20 lentoyhtiötä on allekirjoittanut lupauksen käyttää tulevaisuudessa uutta teknologiaa, jotta ilmailun vaikutus ilmastonmuutokseen minimoitaisiin.

Lainaa

Today, 20 airline members of the World Economic Forum’s Target True Zero initiative committed to utilizing new technologies, such as electric, hydrogen and hybrid aircraft, to address the challenge of climate change. The development and delivery of novel propulsion technologies – powered by sustainable energy sources – were highlighted as key towards helping the aviation industry minimize its environmental impact.

Osa yhtiöistä on sellaisia, joista on tuskin kuultu mitään, mutta hyvä kun nekin yrittävät kantaa kortensa kekoon:

Lainaa

The signatory airlines – Aero, Air New Zealand, Air Nostrum, Alaska Airlines, Amelia, ASL Aviation Holdings, Braathens Regional Airlines, easyJet, Finistair, Icelandair, Iskwew Air, Loganair, Mokulele, Ravn Alaska, SoundsAir, Southern Airways Express, Surf Air Mobility, Viva Aerobus, Waltzing Matilda Aviation, Xwing - operate over 800 aircraft and carry over 177 million passengers on 1.8 million flights a year and hope to use this influence to create market demand for new types of aircraft.

https://www.weforum.org/press/2021/11/20-airlines-commit-to-use-new-technologies-to-minimize-climate-impact

"Aero" tarkoittanee nigerialaista Aero Contractorsia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

United Airlines kehuu lentäneensä ensimmäisenä yhtiönä historiassa koneella, joka käytti 100 % Sustainable Aviation Fuel-polttoainetta matkustajia mukana. Näin sanoo otsikko.

Vähän alempana artikkelissa kerrotaan totuus: toista moottoria varten oli tankissa 500 gallonaa 100 %-ista SAF:ää, toisen moottorin imiessä omasta tankistaan tavallista Jet A-1:stä. Näin toteutui voimassaoleva sääntö jonka mukaan SAF:n käytön maksimi on toistaiseksi 50 %. Siis vain toisessa moottorissa oli SAF:ää.

Eivätkä matkustajatkaan olleet maksavia matkustajia,vaan yhtiön työntekijöitä ja kutsuvieraita. Lento lähti Chicagosta ja päättyi Washington D.C.hen, noin 1000 km päähän. Kone oli MAX 8. 500 + 500 US gallonaa painaa googlen mukaan noin 3000 kg. Riittää vissiin 1h 15 min lennolle plus varakentälle jne. Olisinoloa jos ei riittäisi?

Kovasti sitä 100 %:ia hehkutetaan ennenkuin totuus kerrotaan.

Lainaa

United Airlines just became the first airline in history to operate a passenger flight using 100% sustainable aviation fuel

United Airlines operated the world's first passenger flight using 100% sustainable aviation fuel.

The aircraft carried over 100 passengers from Chicago to Washington DC with United's CEO onboard.

On Wednesday, the carrier operated the aviation industry's first-ever passenger flight using 100% non-petroleum-based SAF. The flight flew from Chicago O'Hare to Washington D.C. carrying over 100 travelers, including United CEO Scott Kirby. The fuel was supplied by World Energy, North America's only commercial biofuel producer.

The flight operated with one of United's new Boeing 737 MAX 8 jets with 500 gallons of The SAF in one engine and 500 gallons of traditional jet fuel in the other. SAF is drop-in ready, meaning it can mix with conventional fuel or be used on its own, and is compatible with other aircraft fleets.

https://www.yahoo.com/news/united-airlines-just-became-first-211107638.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neste on voittanut AIN-sivuston Top Flight Award-palkinnon sustainability-luokassa. Lyhyessä videossa kerrotaan mm. että Neste (tai siis alihankkija) kerää käytetyt ruokaöljyt ja paistinrasvat 40000 ravintolasta ympäri USA:ta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KLM alkaa lisätä 0,5% SAFia (Sustainable Aviation Fuel) kaikille Amsterdamista lähteville lennoille. Pientä 1-12€/lippu lisämaksua vastaan toki.

Lainaa

Today, KLM will start adding 0.5% Sustainable Aviation Fuel (SAF) for flights departing from Amsterdam. In addition, KLM will offer its customers the option of purchasing an extra amount of sustainable fuel. In this manner, KLM aims to stimulate the market for SAF.

Lainaa

The 0.5% SAF proportion will supplement the SAF that is already being blended for customers who have joined KLM’s Corporate and Cargo SAF programmes. A surcharge for the additional SAF will be added to the ticket price. This means KLM passengers will automatically contribute to the purchase of sustainable fuel. The surcharge will vary from 1 to 12 euros per ticket, depending on the distance flown and the seat booked (economy or business).

KLM will use this contribution to finance a standard 0.5% SAF admixture on all flights from Amsterdam.

https://www.aviation24.be/airlines/air-france-klm-group/klm-royal-dutch-airlines/klm-adds-sustainable-aviation-fuel-to-all-flights-departing-from-amsterdam/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/17/2021 at 13.12, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

ATR, Braathens Regional ja Neste aloittavat yhdessä kokeilun, jossa toisessa moottorissa käytetään 100 % biopolttoainetta ja toisessa moottorissa 50 % biopolttoainetta eli Sustainable Aviation Fuelia. Kokeilu tapahtuu ensi vuoden alussa. Pyrkimys on saada 100 % SAF:n käyttö sertifioiduksi. BRA:n johtaja tietää,että biopolttoaine on noin 3 kertaa niin kallista kuin tavallinen Jet A1, mutta hän uskoo että hän ja asiakkaat ovat valmiita maksamaan erotuksen.

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2021-09-16/atr-braathens-regional-airlines-and-neste-accelerate-pure-saf-certification

ATR ilmoittaa suorittaneensa onnistuneesti sarjan testejä ilmassa ja maassa käyttäen yhdessä moottorissa 100 % Nesteen SAF-biopolttoainetta. Lentotunteja kertyi yhteensä 7. Kehitystyö yhteistyössä Braathensin kanssa jatkuu tarkoituksena saada 100 % SAF:n käyttö ATR-koneissa sertifioitua vuoteen 2025 mennessä.

Lainaa

Regional aircraft manufacturer ATR has announced that it has successfully performed a series of ground and flight tests on its ATR 72-600 prototype aircraft, cumulating seven flight hours with 100 % Sustainable Aviation Fuel (SAF) in one engine. The aircraft was powered by Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ produced from 100% renewable waste and residues raw materials, such as used cooking oil.

https://worldairlinenews.com/2022/02/03/atr-successfully-performs-test-flights-with-100-saf-in-one-engine/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusien voimalaiteratkaisujen ja polttoaineiden kehittämisen rinnalla tulevaisuus tulee myös muita lentokoneen rakenteita kehittämällä. Airbus on tammikuussa saanut lentoon testialustansa C295:n, jossa mm. siipiin ja ohjainpintoihin uutta teknologiaa soveltaen pitäisi saavuttaa merkittäviä päästö- ja meluvähennyksiä. Jopa 43% vähemmän hiilidioksidi- ja 70% vähemmän typpioksidipäästöjä 400 merimailin tyypillisellä SAR-tehtävällä, ja 45% vähemmän melua lähdössä (mahtaako hyvät vähennykset johtua huonosta lähtötasosta?).

Lainaa

Based on the Airbus C295, the Flight Test Bed 2 is an in-flight demonstrator of the European Clean Sky 2 (CS2) and the EU Horizon 2020 research and innovation programme, where technologies related to CS2’s future regional multimission aircraft are tested.

The modifications include new materials and technologies designed to achieve noise, CO2 and NOx emissions reduction. With these technologies applied in a future regional multimission configuration, up to 43% CO2 and 70% NOx reductions can be achieved in a typical Search and Rescue mission of 400 nautical miles, as well as 45% less noise during take-off.

The main modifications in the aircraft are a new high-efficiency semi-morphing wing, new dynamic winglets and a flat panel SATCOM antenna integrated within the top of the fuselage.  In addition, innovative flight controls for primary control surfaces, including ailerons, flaps and flap tabs with improved aerodynamics, are capable of adjusting in-flight and contribute to a more efficient high lift system.

The new flight control system leverages digital control systems to optimise the aerodynamic shape of the wing in flight, while a new multifunctional flap has been completely redesigned and includes flap tabs in the trailing edge controlled by electro-mechanical actuators.

https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2022-01-the-airbus-c295-technology-demonstrator-of-clean-sky-2-makes-its

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virgin Atlantic ostaa 2,5 miljoonaa litraa Nesteen biopolttoainetta Heathrowilta lähteville lennoilleen. Määrä vastaa 2000 tonnia. Virgin Atlantic käyttää sekoitussuhdetta 35 % SAF - 65 % tavallinen kerosiini., jolloin määrä riittää 140 lentoon Lontoosta New Yorkiin. Biopolttoaineen ongelma on toistaiseksi vähäinen tarjonta ja SAF:n kalleus.

Lainaa

Virgin Atlantic has struck a deal for delivery of Sustainable Aviation Fuel (SAF) for some of its Heathrow flights. 

The agreement with fuel firm Neste Oyi will see 2.5 million litres (2,000 metric tonnes) of neat SAF delivered in the next few months.

SAF is blended with traditional kerosene and Holly Boyd-Boland, the airlines’ vice president, corporate development, said the supply was “only enough to operate 140 flights between London and New York” based on a 35% blend with 65% traditional kerosene, but added: “It’s a starting point.”

A barrier to SAF adoption by airlines is the supply issue, with resources currently limited and expensive.

https://www.ttgmedia.com/news/virgin-atlantic-secures-sustainable-fuel-supply-at-heathrow-32721

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nesteen SAF on taas uutisissa. Nyt Singapore Airlines ja Scoot alkavat käyttää biopolttoainetta, jota toimittaa yhtiöille Exxon, joka tekee seoksen, jossa on Nesteen SAF:ää ja Exxonin tavallista polttoainetta.

Lainaa

Singapore‘s civil aviation authority and state-investor Temasek will support the city-state’s flagship carrier Singapore Airlines in buying sustainable aviation fuel (SAF) from top US oil producer ExxonMobil Corp for use in flights, the parties said on Friday.

The carrier will use the blended sustainable aviation fuel from ExxonMobil in its planes and Scoot flights.

The fuel will comprise 1.25 million litres of neat SAF, supplied by Finnish oil refiner Neste Oyj, mixed with refined jet fuel at Exxon Mobil’s facilities in Singapore, the parties said.

https://www.asiafinancial.com/singapore-airlines-to-buy-exxonmobils-sustainable-fuel

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus valjastaa A380:n vetymoottorin testaukseen. Moottori on muunnettu polttamaan kerosiinin sijaan vetyä. Aikeissa on tuoda markkinoille ”nollapäästöinen” kone 2035, ilmeisesti 50-100 matkustajan kokoluokkaan. Toisessa säikeessä taisin nostaa esiin Airbusin vetysuunnitelmia 25v sitten, jotka eivät toteutuneet. Miten käynee nyt, ehkä tässä on jo vakavamman yrityksen aineksia.

Lainaa

PARIS, Feb 22 (Reuters) - Airbus (AIR.PA) said on Wednesday it would build a demonstrator to test propulsion technology for future hydrogen airplanes in co-operation with French-U.S. engine maker CFM International. The planemaker plans to fit a specially adapted version of a current-generation engine near the back of an A380 superjumbo test plane.

The new engine demonstrator will burn hydrogen fuel in the combustion chamber in place of jet fuel.

Airbus has said it will produce a small "ZEROe" passenger aircraft powered by hydrogen to enter service in 2035.

Airbus has said it will choose the final type of product for the "ZEROe" decarbonised plane project in 2025.

https://www.reuters.com/business/sustainable-business/airbus-plans-mid-decade-demonstrator-hydrogen-plane-2022-02-22/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään