Nils Rostedt

Tavallista ja jotain erikoistakin: München-Zut-Split-Wien (noin 22 kuvaa)

3 viestiä aiheessa

Terveisiä huhti-toukokuun talvilomamatkalta!

 

 

Aloitamme Münchenin välilaskulla. Kävelemällä 15 minuuttia terminaalirakennuksen etelä pohjoispäätyyn saattoi kuvata toisen kiitotien liikennettä. Aidat tosin häiritsivät rullaavien koneiden kuvaamista. Tässä on Lufthansa Regionalin Canadair CRJ100 D-ACJF.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Helsingissäkin usein nähty yhtiö, Air Berlin, A320, D-ABDJ, reverssit päällä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lufthansa Regionalin DHC-8-Q400, D-ADHA. Tuo taustalla oleva metsä on mielestäni varsin valokuvauksellinen  :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Isompaa Lufthansa-kalustoa. A330 D-AIKJ jarruttelee.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Luxemburgin vieraita, Luxair ERJ-145, LX-LGJ.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pääsemme seuraavaan aiheeseen, johon tämä kuva johdattelee. Zut ei ole lentoasema vaan Kornati-ryhmään kuuluva saari. Huomatkaa että lähinnä olevat puut ovat hieman huonommassa kunnossa kuin taustalla näkyvä metsikkö. Tämä johtuu aluetta piinaavista, liian usein esiintyvistä metsäpaloista, jotka ovat aikojen saatossa muokanneet saaristomaisemaa voimakkaasti kivisempään suuntaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aamulla Zutin venesatamassa kuului lentokoneen ääni lähistöllä. Eikun mars mars kannelle kamera kourassa. Kuinka ollakaan, siellä ilmestyi tällainen Kroatian ilmavoimien Canadair CL-415-metsäpalonsammutuskone eli "waterbomber". Se kierteli matalalla ja katosi saaren taakse reippasti kaartaen, ja tuli hetken päästä uudelleen yli jolloin kamera olikin jo kuvausvalmiina.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lähdimme satamasta ulos ja hetken päästä lähestyi jo taas Canadair ja tuli ihan kivasti kuvaushollillekin. Vasta kotona selvisi että tämä olikin toinen koneyksilö.

 

[ attachment removed / expired ]

 

844 valmistautuu veteenlaskuun. Tähän kuvaan olen itse aika tyytyväinen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Keli oli mitä mainioin, kuten kuvasta näkyy.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Splash! CL-415 aloittaa vesitankkauksen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja tässä se on jo nousemassa takaisin ilmaan vesitankit täynnä. Ilmeisesti nuo molemmat koneet olivat harjoituslennolla, koska mitään savumerkkejä metsäpalosta emme nähneet.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Zutin lähistöllä olimme kartasta löytäneet tämän pienen saaren, joka muodot selvästi muistuttavat Suomea  ;) ja pitihän se käydä katsastamassa. Saaressa oli yksi talo ja noin kymmenen puuta, muutoin se oli pelkkää kiveä. Suunnitelmissa oli käydä uimassa Oulun edustalla, mutta viileä länsituuli aiheutti sen että ankkuripaikaksi tulikin Viipurinlahti  :) Kuva Google Earth.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja totta kai saksalaisia matkailijoita voi löytää mistä tahansa. Nämäkin ohilentäjät varmasti ihmettelivät touhujamme Super Dimona-mopustaan (D-KGPB).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kaikki hauska loppuu aikanaan ja nyt olemme jo Splitin lentoasemalla kotimatkaa aloittamassa. Tämä vieraileva TBM700 kuuluu Ranskan ilmavoimille.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Intersky-yhtiön DHC-8-300 OE-LIC starttaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Meillä piti olla Croatia Airlinesin DHC-8-Q400, mutta kulkuväline olikin tämä SunAdrian Fokker F100 9A-BTD. Luin myöhemmin että uudet Q400-koneet on nyt vastikään toimitettu. Ilmeisesti toimitus on ollut jonkun verran myöhässä ja konetarvetta jouduttu paikkamaan Fokkerilla? Murphyn lain mukaisesti aurinko paistoi taustalla mutta pilvet varjostivat sitkeästi platalla parkissa olevia koneita  :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

Asemataso oli melko ahdas joten sain tilaisuuden harrastaa winglet-taidetta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kyseinen osa kuului tälle Croatian Airlinesin A320:lle, 9A-CTM.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hieman harvinaisempi kone oli tämä Dubrovnik Airline:n MD-80 9A-CDA. Nyt alkoi aurinkokin paistaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yleiskuva asematasolta ennen koneeseen nousua. Split on Kroatian toiseksi vilkkain lentoasema ja kesäsesongin aikana jopa vilkkain. Asemataso ei ole suuren suuri, ja rullausteitä on vain osittain, joten kesäaikaan voipi tulla jo hieman ahdasta? Taustalla on ihan kunnioitettavan kokoiset vuoret, jotka pistävät miettimään että kenttä saattaa olla hieman haastava kun talvinen bora -tuuli puhaltaa pohjoisesta vuorenrinteitä alas aiheuttaen pientä sivutuulta  ???

 

[ attachment removed / expired ]

 

Niin, aiheen otsikossa oli myös Wien, josta tämä viimeinen kuva ei-ihan-tavallisesta A321:sta. Mac Airlines... eikun Austrian, OE-LBC.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sen pituinen se, toivottavasti kuvat kiinnostivat  ;)

 

EDIT: Korjasin tuon Münchenin lentoaseman kuvauspaikkavihjeen. Aurinko kun on yleensä etelän puolella, joten kannattaa kävellä talon pohjoispäätyyn jos mielii kuvata myötävaloon  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Mukavia kuvia ja erittäin viihdyttävää kerrontaa. Kiitos  :thmbup:!

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla