Joni Rantala

Pelastakaa G.T.S Finnjet

59 viestiä aiheessa

Suojautuivatkohan kaverit homeelta mitenkään tuolla haudassa kierrellessään? ???

 

Nämä kuvat oli kyllä hyvä ottaa: ensinnäkin ne jäänevät liki viimeisiksi dokumenteiksi aluksen vaiheista ja lisäksi ne riipaisevalla tavalla auttavat ymmärtämään, miksi muistojemme laiva ei enää palaa. Vaikka siitä tehtäisiinkin rantahotelli, aluksesta voidaan säilyttää vain runko (ja jotain kansivarustetta koristeena). Sisävalmistustyöt on tehtävä kokonaan uudestaan mittavan homerempan jälkeen, jolloin laiva menettää loputkin "alkuperäisyydestään".

 

Siltikin... ei voi olla miettimättä... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monta vuotta sitten näin kuvia, kun ensimmäinen matkustajalaivani, Viking 6, oli turkkilaisella laivaromuttamolla. Sydämeni vuosi verta. Nyt olen jo niin paatunut, että pystyn katsomaan noita kuvia Finnjetin tuhosta.

 

Kävin S/S Arianalla Bhafnagarissa noin vuonna 1967. Silloin tuota Alangin romuttamoa ei vielä ollut. Ei ainakaan tuossa laajuudessa.

 

Esa

 

http://www.faktaomfartyg.se/viking_6_1967_bild_1.htm

http://www.faktaomfartyg.se/sardegna_bella_1967_bild_4.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT:

 

Tuli tuosta Arianasta mieleen Itämeren valkea kaunotar S/S Ariadne. Sitäkin haaveiltiin museoalukseksi, mutta romuiksi meni - runko. Onneksi siitä kerättiin suuret määrät sisustusta talteen ja Ariadnen hyttiä voi ihailla Kotkan merimuseossa...

 

/OT

 

...kuten myös yhtä sinne pelastettua Finnjetin hyttiäkin  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

auttavat ymmärtämään, miksi muistojemme laiva ei enää palaa.

 

Onneksi ei palaa - ainakaan Turkuun. Mitähän helkkarin tekemistä Finnjetillä on Turun kanssa, se ei ole

ikinä liikennöinyt sinne? Anteeksi vähän katkera sävy, mutta Suomen Joutsenkin on itse asiassa

helsinkiläinen laiva...

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mathias Sakenin porukka on päivittänyt sivuja. Paljon tietoa löytyy osoitteesta

http://www.finnjetweb.com/

 

Suora linkki Alangin kuviin:

http://www.finnjetweb.com/alang/

 

Huomatkaa että rahan kerääjä, eli Profinnjet EI ole laittanut omille sivuilleen todellisesta kunnosta kertovia kuvia. Kertovat vaan että huonossa kunnossa on eikä voida pelastaa..

http://www.profinnjet.fi/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta kai olisi siistiä jos jetti tulis suomeen (esim merimuseon viereen Kotkaan), mutta jos DC-10:n pelastaminen seiskahallin nurkalta tai Caravelle tuominen Kongosta oli suomalaisille ylivoimainen homma, niin enpä paljon laittaisi vedonlyönnissä likoon 200 metriä pitkän aluksen saamiseksi Intiasta takaisin Suomeen.

 

Osasyynä tähän "saamattomuutteen" saattaa olla että Suomessa rahankeruu on käsittämättömän byrokratian takana ja rahan lahjoittajille ei lahjoituksista ole verohyötyä toisin kuin rapakon tälläpuolen (esim. USS Midwaytä hallinnoivalle säätiölle tehdyt lahjoitukset on verovähennyskelpoisia - ja muutenkin entistä tukialusta ylläpidetään vapaaehtoisvoimin).

 

FCBSwebin foorumissa Finnjet threadissa lisäksi esitettiin kommentteja Profinnjetin SMS keräyksen laillisuudesta yms - jos jetti olisi saatu takaisin Intiasta niin varmaan seuraava askel olisi ollut viranomaistutkinta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osasyynä tähän "saamattomuutteen" saattaa olla että Suomessa rahankeruu on käsittämättömän byrokratian takana ja rahan lahjoittajille ei lahjoituksista ole verohyötyä toisin kuin rapakon tälläpuolen (esim. USS Midwaytä hallinnoivalle säätiölle tehdyt lahjoitukset on verovähennyskelpoisia - ja muutenkin entistä tukialusta ylläpidetään vapaaehtoisvoimin).

 

Miksi yhteiskunnan varoja pitäisi käyttää jonkun romun tuontiin? Ne jotka haluavat tuoda romurautaa Intiasta voivat kyllä maksaa sen lystin ilman yhteiskunnan apuja. Perikööt sitten kulunsa vaikka yleisökierrätyksinä yleisöltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi yhteiskunnan varoja pitäisi käyttää jonkun romun tuontiin?

 

Suomessahan ei ole samat verolait kuin USA:ssa, joten tuo verovähennys ei Finnjetin tapauksessa olisi toiminut.

Ja käsittääkseni Profinnjetin tapauksessa ei kukaan ollut kyselemässä verorahoja.

 

Ne jotka haluavat tuoda romurautaa Intiasta voivat kyllä maksaa sen lystin ilman yhteiskunnan apuja. Perikööt sitten kulunsa vaikka yleisökierrätyksinä yleisöltä.

 

Näin kai olikin tarkoitus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku pro sitä ja tätä on kyllä tuomassa organisoimassa sitä ja tätä.

Sitten jonain kauniina päivänä se Pro heittää nurin ja kukas vastaakaan sen jälkeen Finnjetin kokoisen romuraudan ylläpidosta? Valtio tai kunta.

 

Kyllä olisi aika heittää jo pyyhe kehään ja antaa intialaisten laittaa Finnjet muruiksi. Aikansa kutakin vaikka hieno laiva olikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen Ilkan kans samaa mieltä, olin tuolla lyhyen aikaa hommissa, kaveri pari-kolme vuotta.

Juttelimme tuosta juuri.

Jos olet töissä firma XX talossa viisi vuotta, kolmekymmentä vuotta myöhemmin joku purkaa vanhan toimitalon, ei tulisi mieleenkään itkeä ja miettiä talon ostamista.

Tuo Finnjet idea oli aikanaan hieno kaasuturbaanilla jne. muuten tavallinen kertaalleen jatkettu vanha alus, eihän sillä muuta kotipaikkaa ole kun Saksassa kaijassa ollut kolo olikohan neitsytmatkalta ja Katajannokalla oleva tankkaussäiliö.

Ei laivat asu missään, merellä ovat kotona muutoin naulatehdas.

Jos alus muutoin olisi eriskummallinen ja ainutlaatuinen vosi vielä ymmärtää mutta.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Finnjet idea oli aikanaan hieno kaasuturbaanilla jne. muuten tavallinen kertaalleen jatkettu vanha alus, eihän sillä muuta kotipaikkaa ole kun Saksassa kaijassa ollut kolo olikohan neitsytmatkalta ja Katajannokalla oleva tankkaussäiliö.

Ei laivat asu missään, merellä ovat kotona muutoin naulatehdas.

Jos alus muutoin olisi eriskummallinen ja ainutlaatuinen vosi vielä ymmärtää mutta.....

 

Hieman mukaillen...  8) Siinä vaiheessa kun tällä foorumilla ollaan kirjoittamassa MD-11 pelastamista, niin varmaan saadaan lukea tämmöisiä kommentteja...

 

Tuo MD-11 idea oli aikanaan hieno kolmella suihkuturbaanilla ja wingleteillä jne. muuten tavallinen kertaalleen lämmitetty vanha DC-10, eihän sillä muuta kotipaikkaa ole kun JFK:lla putkessa ollut kolo olikohan neitsytmatkalta ja Helsinki-Vantaalla oleva vanha Shellin tankkausauto.

Ei lentokoneet asu missään, ilmassa ovat kotona muutoin alumiinisulatto.

Jos lentokone muutoin olisi eriskummallinen ja ainutlaatuinen vosi vielä ymmärtää mutta...

 

;D  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman mukaillen...  8) Siinä vaiheessa kun tällä foorumilla ollaan kirjoittamassa MD-11 pelastamista, niin varmaan saadaan lukea tämmöisiä kommentteja...

 

Tuo MD-11 oli aikanaan hieno kolmella suihkuturbaanilla jne. muuten tavallinen kertaalleen lämmitetty vanha DC-10, eihän sillä muuta kotipaikkaa ole kun JFK:lla putkessa ollut kolo olikohan neitsytmatkalta ja Helsinki-Vantaalla oleva vanha Shellin tankkausauto.

Ei lentokoneet asu missään, ilmassa ovat kotona muutoin alumiinisulatto.

Jos lentokone muutoin olisi eriskummallinen ja ainutlaatuinen vosi vielä ymmärtää mutta...

 

;D  ;)

 

 

Tuo nyt taisi olla kuitenkin Finnairin ensimmaisen kympin, eli OH-LHA:n kohtalo eika silloin ollut perusteilla mitaan pro-DC-10-30-OH-LHA -keraysta, vaikka kone makasikin jonkun aikaa Helsinki-Vantaalla ennen viimeista lentoaan Floridaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo nyt taisi olla kuitenkin Finnairin ensimmaisen kympin, eli OH-LHA:n kohtalo eika silloin ollut perusteilla mitaan pro-DC-10-30-OH-LHA -keraysta, vaikka kone makasikin jonkun aikaa Helsinki-Vantaalla ennen viimeista lentoaan Floridaan.

 

Vaikka kansalaiskeräystä ei ollutkaan tai Pro-yhdistystä, niin eikö tuolloinkin ollut puhetta koneen siirtämisestä Lappiin tai Velj. Keskisen pihamaalle tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvostuksista ja kiinnostuksistahan historian säilyttäminen on aina kiinni. Ihmiset käyttävät rahojaan kaikenlaiseen "turhaan" ja säilyttävät mitä kummallisimpia asioita, vaikka halvemmalla saisi järkevämpää (vanhat puukaupungit, kivikirkot ja linnanrauniot, Malmin kenttä, haute couturea halpishallin tuulipukujen sijaan...) Jotkut jopa hamstraavat aikansa eläneitä merkkejä ja kamppeita, joilla ei kuitenkaan voi enää lähettää postia tai lentää suihkukonetta. Huutokaupoissa maksetaan hurjia summia muutamasta sutaisusta kankaanpalalle ja lippuluukuilla jonotetaan pääsyä katselemaan edessä olevien niskojen lomasta sadan metrin päässä pilkottavaa kuuluisuutta, jonka esinauhoitettu ääni hukkuu yleisön krooniseen ulvontaan.

 

Ja meillä on ihan Museovirasto raatohullutusta tukemaan  :o

 

Ostin muuten juuri kuusiosaisen teossarjan, joka kertoo tieteen ja tekniikan uusimmista saavutuksista - julkaistu vuosina 1919 - 1922  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo näin

En myöskään ole pelastamassa kaikkia vanhoja lentokoneita, joutavat monetkin pop niitti tehtaalle, alumininauloja kun niin vähän tarvitsen.

Tietysti lähes jokainen laiva on ainut juuri senlainen, Finnjetissä ei tosiaan ollut mitään erikoista ellei tuota kaasulaitetta joka oli jo poistettu oteta huomioon.

Tietysti tunneasiat ovat tunneasioita jokaisen kohdalla.

Esim. Amorella ja Isabella ovat sisaraluksia mutteivät samanlaisia, toisessa olen ollut melko monta aikayksikköä töissä, ei se kuitenkaan aiheuta suurta tunteenpurkausta kun aikanaan siirtyvät Välimerelle tms. ja hitaasti saavuttavat Alangin.

Aikansa kutakin sano jne.

Rannassa vuonna 1984 rakennettu rautaalus, ainoa juuri tuollainen, telakkakin on jo lopettanut omistajan ikääntyessä, koneena Volvo TAMD 60C joita ei joka pajassa enään majaile ja vuodelta -86.Silläkin on oma ikänsä.

Itsellänikin on, vajassa kuitenkin Ranger 440 joita juuri tuota tyyppiä ei Suomessa hirveästi majaile, Fougan alkuperäinen ranskalainen siipitankki ym.

Hulluutensa kullakin.

Ei kuitenkaan mopolla mahdottomia. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas ruma laivaksi tuo purtilo. Mitä muuten aikovat tehdä paatilla jahka saisivat sen Turgguseen sijoittaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/10/724148 Myös videokuvaa romutus paikalta.

Niin se vaan tämä legenda alkaa murentua tuolla tunkkaisessa Alangissa... Keulan ovat saanet jo irroitettua. Harmi että näin kävi mutta kun ei käyttöä ollut niin ei kai siinä muuta kuin lähettää Intiaan monen muun laiva tavoin. En päässyt tuolla matkustamaan mutta hieno laiva kuitenkin oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään