Juuso Nummi

Onko Sinua koulukiusattu tai muuten kiusattu?

82 viestiä aiheessa

Haluaisin kysyä Teiltä, onko teitä kiusattu. Suomessa hyvin vakava asia johon omasta mielestäni ei ole puutututtu kunnolla :thmbdn: :'(

itseäni on kiustattu hyvin paljon :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jonkin verran on kiusattu :'(

Koulussa opettajien on varmasti vaikea puuttua kiusaamiseen, koska eivät vältämättä näe/ymmärrä kiusaamista :thmbdn: . Samaa mieltä ollaan että kiusaamiseen pitäisi kiinniittää paljon ennemmä huomiota. Kaikista vakavinta kiusaaminen on jos se keskittyy vain yhteen henkilöön. Toivottavasti oppettajat oppivat tuntemaan kiusaamisen ja ehkäisemään sen jo ennenkuin se edes alkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

sehän onkin ongelmana, että moni opettaja ''vähättelee'' kiusaamisen laadun :'( ja se on todella huono asia. Monet opettajat eivät varmaan ole itse olleet kiusattuja ja sen takia heillä ei ole ''kokemusta'' olla kiusattuna...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yläaste oli ihan helvettiä. Hieno systeemi tuollainen, missä on sitä korkeammalla valtahierarkiassa, mitä pahempi rikollinen on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole kiusattu, mutta ei ole mukava katsella kun jotkut "älypäät" kiusaa joitain muita  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meidän luokka oli yläasteella varsinainen koulun kauhuluokka. Kaikenlaista sattui ja tapahtui esim. ilotulitteita kemian luokassa ja muuta kehittävää. Luokanvalvojamme vaihtui kolmen vuoden aikana viisi kertaa..  Kiusaamista oli, pari tyyppiä oli käytännössä koko luokan silmätikkuina koko yläasteen ajan. Yhdessä vaiheessa tilanne oli niin paha etteivät he edes uskaltaneet kävellä koulun kapeaa käytävää ohi kun muut luokkalaiset istuivat penkeillä, kamppauksen ja solvausten pelossa. Lopulta toinen näistä kiusatuista ilmeisesti kypsyi asiaan niin paljon että hänen vanhempansa soittivat poliisille. Jokainen luokalta kävi sitten eräänä päivänä rehtorin kansliassa kertomaan tarinaansa konstaapelille. En tiedä miten tuo asia lopulta päättyi, voi olla että pahimmat riitapukarit vähensivät huomiotaan poliisin puhuttelun jälkeen. Ei varmasti ollut kivaa aikaa yläaste niille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmaan aika harvassa ovat ne joita ei olisi joskus kouluaikoina kiusattu..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseäni kiusattiin joskus kolmannella. Välillä potkittiin pyörästä pinnat ja välillä muuten vaan tultiin tuuppimaan.

Sen 3:n ala-aste vuoden jälkeen ei ole minua kiusattu, enkä kyllä sellaista nykypäivänä kauaa katsoisikaan  ;D. Muutenkin yläaste vuosina en ole hirveästi tai lähes ollenkaan koulukiusaamiseen törmännyt, vaikka kahdessa eri koulussa olen yläastetta käynyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se riippuu itsestäänkin. Jos on oma itsensä , eikä esitä kovaa jätkää tjsp jota et oikeasti ole, on hyvin mahdollista että sinua ei kiusata ollenkaan tai ainakin vähemmän.

Ei se ihan noin yksinkertaista ja mustavalkoista ole. Monasti kiusaajat ovat juuri niitä, jotka esittävät kovaa jätkää, mutta ovat oikeasti hyvin epävarmoja itsestään. Koulukiusaaminen on hyvin moniselkoinen juttu, eikä sille ole ole yhtä yksittäistä syytä. Kiusatuksi saattaa joutua luokan priimus, hieman poikkeavan ulkonäön omaava, ihan tavallinen luokkalainen. Luokan "koviskin" saattaa olla lopulta pohjimmiltaan koulukiusattu. Vastaavaa kiusaamista on tapahtunut koko ihmiskunnan historian ajan. Samankaltaista käyttäytymistä on myös ihmisapinoilla ja jopa muilla eläinlajeilla. Tähän koulussa tapahtuvaan kiusaamiseen ollaan vaan viime vuosina alettu kiinnittämään enemmän huomiota, koska otteet tuntuvat koventuneen (sekä kiusaajilla, että kiusatuilla). Milloinkaan tuosta ei varmaan eroon päästä, sen verran syvällä se on geeneissämme.

Arttu - jota myös kiusattiin koulussa, mutta silti selvisi hengissä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ala-asteen ekalla luokalla kiusattiin, sen jälkeen ei pahemmin. Tosin yläasteella oli sellainen kaveri, joka kiusasi lähestulkoon kaikkia, osa opettajista mukaanlukien, paitsi muutamia harvoja kavereitaan. Ja kuten Dani jo taisikin mainita auttaa kun pitää matalaa profiilia, eikä tuo mielipiteitään turhan äänekkäästi ilmi. Toisaalta jos kiusaaminen on kiusattavan ulkonäköön, sairauteen, tai johonkin muuhun mihin ei voi itse vaikuttaa liittyvää, taitaa olla keinot kiusaamisen estämiseksi vähissä. :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samankaltaista käyttäytymistä on myös ihmisapinoilla ja jopa muilla eläinlajeilla.

Sepähän se, kun ne simpanssin tasolle jääneet saavat vapaasti höykyttää viisaampiaan. Koulu on tässä suhteessa luonnoton ympäristö. Pakotetaan olemaan paikalla ja annetaan lauman ilkeimpien toteuttaa itseään vapaasti ilman pelkoa mistään mainittavasta rangaistuksesta. Kiusattu saa siitä pysyvät psyykkiset ja usein fyysisetkin vammat. Pahimmassa tapauksessa kiusattu ottaa kiusaajansa hengiltä ja tuhoaa näin koko loppuelämänsä. Koulu ei suinkaan ole yhteiskunta pienoiskoossa vaan vastaa huonosti vahdittua vankilaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei minua varsinaisesti ole kiusattu, mutta kyllähän pari tapausta kuitenkin ala-asteella oli. Mutta ei onneksi mitään vakavaa..

//P.L

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole koskaan kiusattu, mutta omalla luokalla on kyllä useasti ollut kiusattuja. Kukaan ei periaatteessa ansaitse tulla kiusatuksi, mutta mielestäni osa luokallani olleista kiusatuista ovat kyllä omalla käytöksellään aiheuttaneet tilanteen. Koulussani oli myös sellaisia harmittomia kavereita, jotka liikkuivat yksin välitunnilla eivätkä puhuneet juuri kenellekään. Tälläisten ihmisten puolia olen kyllä useasti yrittänyt pitää jos joku on nälvinyt esim. käytävillä. Ja kertaakaan ei ole minua sen takia kiusattu että olisin pitänyt jonkun toisen puolia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moni kiusaa siitä, että minulla on ''omituinen''(niiden mielestä) oleva harrastus, ilmailu ja virtuaali-ilmailu :'(

Itse en ole viitsinyt tuoda harrastuksiani (aiemmin partiota ja nyt tätä ilmailua) sen yleisemmin ilmi juuri sen siitä seuraavan nälvimisen ja jopa kiusaamisenkin takia. "Hurtasta tulee muka lentäjä." "Mee v*ttu pilottikouluun." "V*tun nolife, mitä sä teet kaiket päivät, lennät?", yms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

"V*tun nolife, mitä sä teet kaiket päivät, lennät?", yms.

Mieluummin lennän kuin olen jossain kaupan pihassa ikkunoita paskomassa rööki suussa  :thmbup:

Itseäni ei ole mitenkään "vakavasti" kiusattu, vaan harrastettu pienimuotoista ärsytystä... Helpoimmin pääsee, kun ei reagoi ollenkaan  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, ei tosiaankaan kannata välittää harrastuksiin liittyvistä naljailuista. Sitä jos rupee liikaa murehtimaan voi pahimmassa tapauksessa käydä niin, että menettää hienon harrastuksen. Pitää vaan pitää pää kylmänä ja harrastaa sitä mikä itsestä tuntuu parhaalta, välittämättä muiden mielipiteistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan tuota kiusausta tullut koettua.

Ala-asteella -90 -luvun alussa minä ja yksi toinen luokaltamme (kaverini jo esikoulusta asti, edelleen ollaan hyvä ystäväni) oltiin silmätikkuja 4 - 6 luokkien ajan. Muutama "kova" jätkä samalta luokalta ja kiusasi. Tuo oli raskasta aikaa, ja vasta nyt olen alkanut muistella noita aikoja. Edelleenkin muistikuvat tuolta ajalta on hataria, niin kovasti olen yrittänyt unohtaa ja sulkea nuo vuodet pois mielestä. Opettajat kyllä tiesi asiasta, mutta mitään ei tapahtunut, ei mitään...

Ylä-asteen alkua pelkäsin kovasti, "mitä jos se sama taas jatkuu". Jatkuihan se, pari ensimmäistä viikkoa. Tämän jälkeen kiusaaminen loppui kuin seinään. Myöhemmin vasta kuulin, että koulumme OPO oli jyrissyt kaikille seiskaluokille painavan sanansa. Kiitos hänelle. Silti pieni varaus jäi vielä omaan mieleen kytemään, ei se ylä-aste kivaa ollut siltikään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tuo ''en reagoi'' temppu ei toimi, koska jos ei reagoi, kiusaaja alkaa ärsyttää enemmän ja enemmän, kunnes kiusattu antaa perikisi...kyllä kiusaaja jaksaa kiusata, ei siltä lopu energia..(itse kokenut tuon)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en ole viitsinyt tuoda harrastuksiani (aiemmin partiota ja nyt tätä ilmailua) sen yleisemmin ilmi juuri sen siitä seuraavan nälvimisen ja jopa kiusaamisenkin takia. "Hurtasta tulee muka lentäjä." "Mee v*ttu pilottikouluun." "V*tun nolife, mitä sä teet kaiket päivät, lennät?", yms.

Joo vähän kuin yksi kaverini harrastaa taitoluistelua. Isolta alueelta ainut poika joka harrastaa, kuulemma siitä vittuillaan aika paljon :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tuo ''en reagoi'' temppu ei toimi, koska jos ei reagoi, kiusaaja alkaa ärsyttää enemmän ja enemmän, kunnes kiusattu antaa perikisi...kyllä kiusaaja jaksaa kiusata, ei siltä lopu energia..(itse kokenut tuon)

Minusta taasen tuollainen kiusaajalle itselleen takaisinnälviminen laskee sinut itsesi, kiusatun, sinne kiusaajan tasolle... Reagoimattomuus varmaankin viestii kiusaajalle, että olen tuollaisen yläpuolella? Taino mistäs minä tiiän, en ole kiusaaja  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta taasen tuollainen kiusaajalle itselleen takaisinnälviminen laskee sinut itsesi, kiusatun, sinne kiusaajan tasolle... Reagoimattomuus varmaankin viestii kiusaajalle, että olen tuollaisen yläpuolella? Taino mistäs minä tiiän, en ole kiusaaja  ;D

kerran olin välittämättä sitä tilannetta kunnes kiusaajat lähti uhkailen jahtaa minua..onneksi eivät päässeet käsiksi, muuta sekin olisi ollut todella lähellä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yläasteella mulle naljailtiin pääasiassa nimestä ja kiinnostuksesta lentokoneisiin. :thmbdn: Mutta ei se varsinaista kiusausta ollut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo vähän kuin yksi kaverini harrastaa taitoluistelua. Isolta alueelta ainut poika joka harrastaa, kuulemma siitä vittuillaan aika paljon :thmbdn:

Kiusaajat ei varmaan älyä että kaveri napsii parhaimmat kissat päältä :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään