Juuso Nummi

Onko Sinua koulukiusattu tai muuten kiusattu?

82 viestiä aiheessa

Kiusaaminen on vakava asia johon tulisi puuttua mahdollisimman nopeasti. Saatan olla väärä henkilö kommentoimaan koska minua ei ole koskaan kiusattu, enkä ole sellaista huomannut. Voisiko olla niin, että silloin kun itse kävin koulua (60-70-luvulla) kiusaaminen ei ollut niin yleistä? Vai olinko vain sokea, enkä ymmärtänyt jos jotain kiusattiin?

Kyllähän silloinkin pientä tönimistä ja naljailua oli, mutta se oli lähinnä leikkimielistä, eikä sitä kukaan ottanut vakavasti... vai ottiko? Kiusattu taitaa usein olla herkkä ihminen joka peittelee mielipahaansa etteivät kiusaajat saisi lisää vettä myllyynsä.

Nykypäivänä netti tarjoaa kiusaajalle melkoisen aseen jota ei silloin ollut. Facebook, tekstiviestit ym. ovat tämänpäivän kiusaajan konsteja, joita vastaan on hankala suojautua. Kun kiusattu turvautuu äärimmäiseen keinoon, eli riistämään itseltään hengen, ollaan kyllä menty pahasti metsään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo joo haters gonna hate mutta aina on keino selviytyä ;)

Helppo sanoa, kun ei ole koskaan ollut todellisen kiusaamisen kohteena. Itse olen ollut onnekas, enkä ollut varsinaisesti koulukiusattu. Satunnaista naljailua toki kuului, mutta siihen syyllistyin itsekin.

Siinä vaiheessa kun sama henkilö on 24/7/365 kollektiivisen solvauksen kohteena, voin uskoa että voimat loppuu ja itsetunto horjuu. Se on sellaista helvettiä mitä ei tavallinen tallaaja voi ymmärtää. Ja kuten Ahonen sanoi, niin nykytekniikka mahdollistaa vielä astetta raaemmat keinot kuin omana aikanani oli. Enää ei olla vain koulussa kiusattuja, vaan se paska voidaan kylvää maailmanlaajuiseen levitykseen helposti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enää ei olla vain koulussa kiusattuja, vaan se paska voidaan kylvää maailmanlaajuiseen levitykseen helposti.

Juuri niin Mikko. Kaiken lisäksi kiusaaja pystyy halutessaan pysyttelemään tuntemattomana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiusaaminen on vakava asia johon tulisi puuttua mahdollisimman nopeasti.

Kyllä. Minua kiusattiin koulussa kun olen "Aasialainen" ja en osannut hyvin Suomenkieltä.....

Nykypäivänä netti tarjoaa kiusaajalle melkoisen aseen jota ei silloin ollut. Facebook, tekstiviestit ym. ovat tämänpäivän kiusaajan konsteja, joita vastaan on hankala suojautua.

Tämä on myös henkilön oma ajatus. Mikäli ei mene Facebook etc. ei saada myös Internet kiusaaminen. Tämä Lentoforum on hyvä keskustelu paikka kun Moderatorit tehdä työ hyvin ja ei sallia häirintä.

Kun kiusattu turvautuu äärimmäiseen keinoon, eli riistämään itseltään hengen, ollaan kyllä menty pahasti metsään.

Kyllä. Tämä olla iso ongelma Suomessa nyt....  :(

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tukihenkilönä toimineena (ja jo kouluaikaan itse sopivan originellina kohteena eläneenä ;) ) voin vakuuttaa, että kiusaamisen kulttuuri on syytä nitistää jo orastamisvaiheessa. Ihmisen menestystarina maapallolla perustuu sopeutumiskykyyn sekä poikkeuksellisen vahvaan kollektiiviseen huolenpitotaipumukseen. Muutenhan me geneettisesti olemme lähes samoja kuin simpanssit ;)

Tämän takia jokainen suvaitsemattomuuden, itsekkyyden ja lyhytnäköinen sekä kapeakatseisen pikaedun tavoittelun aktio on nähtävä vakavana ihmiskunnan menestystä uhkaavana tekijänä.

Itsetuhoisuus koskee aina muitakin, kuin tekijää itseään. Selvimmin tämä näkyy, kun tekijä päättää ottaa mukaansa rajan taakse mahdollisimman monta sivullisuhria.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tukihenkilönä toimineena (ja jo kouluaikaan itse sopivan originellina kohteena eläneenä ;) ) voin vakuuttaa, että kiusaamisen kulttuuri on syytä nitistää jo orastamisvaiheessa.

Tämä olla vaikea uhrin ajatuksella..... Itse ei haluta tehdä mitään väärin ja ei haluta "julkistaa" itseä tai ajatus ja kiusaajat saapua silti kiusaamaan...... :(

Minulla tämä kiusaaminen olla myös nykypäiväinen asia kun minän ulkonäkö saa usean "humalaisen" mies ajattelemaan, minä olla "maksullinen" etc.

Kiusaaminen olla myös aikuisilla ongelma......  :thmbdn:

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suurelle hiljaiselle myötäilijöiden joukolle lankeaa iso osa vastuusta. Kiusaajasta ei pidä tehdä kingiä vaan selvästi ilmaista, että tämä häpäisee itsensä.

...ja aivan totta: moni iso Johtaja on pikkunaskalina elänyt kiusallisia hetkiä, joita hän sitten kantaa aikuisuuteensa ja konsernin asennemaailmaan :-\ Onneksi minulla on ollut ilo todistaa myös mahtavia selviytymistarinoita :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään