Juuso Nummi

Onko Sinua koulukiusattu tai muuten kiusattu?

82 viestiä aiheessa

Ei se vaan aina riitä, että pistää hanttiin. Kyllä siinä kuka vaan lopulta murtuu, kun aina ollaan kimpussa, eikä mitään toivoa näy. Sitten sitä yrittää vaan opetella näkymättömäksi. Tai hommaa sen haulikon.

Sitä paitsi, kyllä ihmisellä on oikeus elää rauhassa, vaikka on erilainen. Ei koulukiusaamiseen ole syytä suhtautua hiukkaakaan normaalina ilmiönä, jonka kanssa pitää vaan pärjätä. Kovempaa puuttumista vaan ja matalampi kynnys rikosilmoituksiin. Ja ennen kaikkea opettajat voisivat joskus koittaa pitää silmät auki. Ihan turha väittää, ettei muka näe, mitä koulun pihalla tapahtuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Henkinen kiusaaminen (haukkumiset, huutelut yms.) on monimutkainen asia, esim. mitä minä pidän läpän heittona, joku toinen voi jo loukkaantua! Olen ottanut kommentit vastaan huumorilla, minkä takia koen että minua ei ole kiusattu. Minäkin kun olen suhteellisen äänekäs ja näkyvä persoona, muut ovat saaneet (ja saavat tulevaisuudessakin) lähes aina jonkinlaisen kuittauksen perään, joskus paremman joskus huonomman.  ;D

Matalaa profiilia pitämällä voi välttyä ehkä varmemmin kiusaamiselta, mutta minulle se ei ainakaan sovi. En pidä itseäni "koviksena" sen takia että huutelen kavereilleni ja tutuilleni enkä loukkaannu jos he kuittaavat takaisin tai aloittavat huutelun tai herjojen vaihdon... Mutta jos joku tekee selväksi että hänelle ei saa jutella "mitä sylki suuhun tuo", olen jättänyt rauhaan, ja toivon että muutkin tekisivät niin (en tarkoita että pitäisi syrjiä, vaan että rajoitettaisiin vähän ja pitäydyttäisiin asiassa näiden henkilöiden läsnäollessa)

Suosittelen kaikkia opettelemaan itselleen nauramisen taidon, sillä saa jo lopetettua kiusaamisen nopeasti. Toki jos juttu menee yli niin ei sitä tietenkään tarvi kestää!

Fyysinen kiusaamisen kanssa olen huomattavasti jyrkempi. Pienemmän tai muuten heikomman (tai tytön/naisen) lyöminen, hakkaaminen yms. on raukkamaista! Silloin on ehdottomasti paras ilmoittaa jollekkin (koulussa opettajalle, kaupungilla aikuiselle tai nuorelle tai jopa poliisille) ja jos muuta ei ole tehtävissä mennä väliin senkin uhalla että saisi itsekkin pataan, sillä aika usein se pelkkä väliinmenokin aiheuttaa keskeytyksen ja saa vietyä kiusatun pois.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, pahimmillaanhan se kiusattu aiheuttaa murhenäytelmän, missä kuolee monia viattomia, siksi koska hän ei enää yksinkertaisesti jaksanut. Hyvänä esimerkkinä just tuo Jokela juttu, tosin oli siinä paljon muitakin syitä, miksi hän niin sairaan teon teki, sekä kaiken lisäksi se Auvinen oli täysin pöpi päästään. Mielummin kohtelee muita samalla tavalla, kuin haluaisi itseään kohdeltavan ::)

Tai murhanäytelmään, jossa ei kuole kuin yksi ihminen... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä paitsi, kyllä ihmisellä on oikeus elää rauhassa, vaikka on erilainen. Ei koulukiusaamiseen ole syytä suhtautua hiukkaakaan normaalina ilmiönä, jonka kanssa pitää vaan pärjätä. Kovempaa puuttumista vaan ja matalampi kynnys rikosilmoituksiin. Ja ennen kaikkea opettajat voisivat joskus koittaa pitää silmät auki. Ihan turha väittää, ettei muka näe, mitä koulun pihalla tapahtuu.

Vierestä "ongelmaluokkaa" seuranneena väittäisin ettei ongelma ole vain näkemisessä, vaan siinä ettei äidin pikku kullannuppua ei saa enää rangaista. Arsenaalin kovin ase taitaa olla jälki-istunto, ja sehän ei tunnu missään. Kaikki sitä järeämpi on vissiin järjestään kielletty

Jos muksun tausta on muualta kuin Suomesta opettajan mahdollisuudet puuttua ovat vielä rajoitetummat. Ja se on nähty fakta.

Eikä se ongelma välttämättä ole vain koulussa: opettaja on aika heikoilla jos kotona ei välitetä mitä se lapsi on koulussa tehnyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, niinhän se usein on, että kiusaaja kokee kiusatun alitajuntaisesti uhkana - ellei suoranaisesti, niin ainakin välillisesti. Usein kiusattuna on hyvin menestyvä oppilas, jonka kiusaajakin ehkä tajuaa tulevaisuudessa menestyvän paremmin. Tai sitten kiusaaja yrittää vain päteä, ja hakea vertaistensa (joihin kiusattu ei edes oikeasti haluaisi rinnastettavan) arvostusta kiusaamalla. Lohtuna kiusatuille on se, että harvoin kiusaaminen jatkuu vuositolkulla, vaan hyvin usein kiusattu ja kiusaava jatkavat eri kouluihin ainakin jossain vaiheessa. Eli tsemppiä vaan kaikille kiusatuille ! :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vierestä "ongelmaluokkaa" seuranneena väittäisin ettei ongelma ole vain näkemisessä, vaan siinä ettei äidin pikku kullannuppua ei saa enää rangaista. Arsenaalin kovin ase taitaa olla jälki-istunto, ja sehän ei tunnu missään. Kaikki sitä järeämpi on vissiin järjestään kielletty

Jos muksun tausta on muualta kuin Suomesta opettajan mahdollisuudet puuttua ovat vielä rajoitetummat. Ja se on nähty fakta.

Eikä se ongelma välttämättä ole vain koulussa: opettaja on aika heikoilla jos kotona ei välitetä mitä se lapsi on koulussa tehnyt.

Niin, eipä opettaja tai koulu paljon voi tehdä, mutta pitää sentään edes huomata. Ja jos joku tekee toiselle fyysistä tai psyykkistä väkivaltaa, silloin tehdään rikosilmoitus poliisille. Vaikka poliisikaan ei alaikäisille paljoa mahda, jos näiden vanhemmat eivät välitä, niin kyllä se sentään jotain tehoaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni on suuri vääryys, että opettajilta (ja vanhemmilta) on otettu lähes kaikki rankaisukeinot pois. Pikku tukistus tai viivottimella sormille näpäytys ei varmasti aiheuta kenellekään pysyviä fyysisiä vaurioita, mutta varmasti toimisi hyvänä pelotteena pikku pistiäisille. Mihinköhän tuo kieltolaki oikein perustuu ? Kukkamekkotätien puuhastelua, jotka eivät ihan oikeasti koskaan ole olleet tekemisissä oikeiden ongelmalasten kanssa.

Jep jep... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kukkamekkotätien puuhastelua, jotka eivät ihan oikeasti koskaan ole olleet tekemisissä oikeiden ongelmalasten kanssa.

Jep jep... ::)

Tai ylipäätään lasten kanssa. Keksineet vain että ei saa kurittaa, vaikka todellisuudessa se on ainut keino jolla mikä tahansa ipana saadaan hiljaiseksi :thmbup:

Tuohon low profile vs. äänekäs persoona keskesteluun sen verran, että itse olen kannsa äänekäs ja heitän läpällä kaikille kaikkea eikä kukaan siitä vedä hernettä nenään kun kaikki tiettä että "eihän se Leppis koskaan mitään tosissaan sano".. Mutta toisilla se ei vaan toimi, kun toiselle tulee turpiin jos on liian "eläväinen"..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tai ylipäätään lasten kanssa. Keksineet vain että ei saa kurittaa, vaikka todellisuudessa se on ainut keino jolla mikä tahansa ipana saadaan hiljaiseksi :thmbup:

Juuri niin. En todellakaan ymmärrä, miksi KAIKKI fyysinen kurittaminen on lailla kielletty. On tosiaan olemassa penikoita, joihin minkäänlainen sanallinen toimenpide ei vaikuta. Pieni fyysinen epämukavuus (kuten tukistus tai korvasta kiinniottaminen) varmasti toimisi paremmin, eikä takuulla aiheuta mitään pitkäaikaisia fyysisiä tai psykologisia vaurioita. Päinvastoin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaan eipä se väkivaltaisuus väkivallalla lähde, päin vastoin. Fyysisellä kivulla rankaisemista en siksi pidä koskaan hyväksyttävänä. Parempi on osoittaa, että sopimattomalla käyttäytymisellä saa aina vähemmän kuin sopivalla. Eli kun nyt vaikka se koulukiusaaja joutuu ensin poliisikuulusteluun, seuraavista sitten jo psykiatrisiin tutkimuksiin ja terapiaan, tarkkailuluokalle ja koulukotiin, niin eiköhän se tehoa paremmin kuin sormille lyöminen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaan eipä se väkivaltaisuus väkivallalla lähde, päin vastoin. Fyysisellä kivulla rankaisemista en siksi pidä koskaan hyväksyttävänä. Parempi on osoittaa, että sopimattomalla käyttäytymisellä saa aina vähemmän kuin sopivalla. Eli kun nyt vaikka se koulukiusaaja joutuu ensin poliisikuulusteluun, seuraavista sitten jo psykiatrisiin tutkimuksiin ja terapiaan, tarkkailuluokalle ja koulukotiin, niin eiköhän se tehoa paremmin kuin sormille lyöminen.

No, entä kun tuo kodin pikku pistiäinen on 3 v vanha, eikä todellakaan usko puhetta, saatikka sitten ymmärrä mitään poliisin päälle ? Eikö silloinkaan saa pikkuisen tukistaa ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin avaan sanaista arkkuani tähän hieman.

Olin koulukiusattu koko yläasteen. Tai siis se oli kiusaamista, mutta tavallaan mä kestin sen tiedostaen asian jotenkin sillä tavalla, että olin kuitenkin näiden kiusaajieni yläpuolella monellakin tapaa. Mun ongelmat alkoivat siitä,e ttä jouduin uuteen luokkaan ja porukkaan yläasteella ja sain huomata, millaista on tulla ulkopuolisena vahvaan yhteisöön. Luokkamme oli koko yläasteen ajan koko koulun huonoin.

Minä sovin kyiseseen yhteisöön ja luokkaan huonosti. MMulla oli selvä tavoite. Halusin olla hyvä oppilas ja menestyä koulutielläni koska tiesin jo, mitä tulevaisuudessa haluaisin tehdä työkseni. Koin että iusaajat olivat tässä kohdassa taas aivan päinvastaisessa tilanteessa. Heitä koulu ei kiinnostanut eikä heillä vissiin ollut oikein visiotakaan siitä, mitä tulevaisuudessa haluavat tehdä. Sain siis pitkälti kärsiä siitä, että olin yksinäinen kouluansa kunnialla käyvä oppilas, joak oikeasti oli kiinnostunut myös opetuksesta.

Tietysti oli mussa paljon muutakin erilaista ja mä aloin tottua siihen, että mulla oli enemmän ja vähemmän imartelevia lempinimiä ja kun minusta puhuttiin, oli siinä aina sit joku etu liite, esim. homo-gröön tai vastaavaa.

Mutta mulla luojan kiitos jostain on kehkeytynyt vahva itsetunto ja tosiaan en ottanut kuitenkaan asiasta älytöntä stressiä. tiesin, että pahat saavat vielä palkkansa. Yläasteen jälkeinen lukio olikin elämäni mahtavinta aikaa. Sinne kun tuo p-aines ei onneksi päätynyt.

Missä nyt sit mennään?

Olen koulutukseltani merikapteeni. Tienaan noin 45 000 euroa kuukaudessa. Elämä on aika hyvin ojennuksessa. Pystyn toteuttamaa itseäni, minulla on mieleisiä ystäviä paljon ja kaikki on oikeasti hyvällä mallilla.

Yläasteaikaisista ihmisistä tiedän yhden jo päättäneen päivänsä. Alkoholoisoitumistakin on ollut. Sosiaalipummeja vailla suunta, yksinhuoltajaäitejä, pikkurikollisia sun muita vähemmän mairittelevia löytyy kyseisestä sakista.

Koen olevani, tai siis olenkin voittaja.

Kyllä se aurinko teille nuoremmillekin vielä paistaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta mulla luojan kiitos jostain on kehkeytynyt vahva itsetunto ja tosiaan en ottanut kuitenkaan asiasta älytöntä stressiä. tiesin, että pahat saavat vielä palkkansa. Yläasteen jälkeinen lukio olikin elämäni mahtavinta aikaa. Sinne kun tuo p-aines ei onneksi päätynyt.

Tähän juuri viittasinkin. Tuo kiusaaja-aines harvoin jatkaa lukioon, joten viimeistään silloin kiusaajat karsiutuvat pois lähiympäristöstä. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvät liksat teillä  ;)

Mulla itseasiassa huono palkka, kun mun tilille tippuu vain laivalla ollessa palkka, kun on niitäkin joille se tippuu samasta työstä läpi vuoden lomallakin ollessa. Tienaan noin 5500 kuussa mutta lomat -kuten nyt oleva neljän kuukauden kesäloma tuottavat nolla egeä, joten koko vuosiansio sit laskee 45 000. Ainoa lohtu on, että tuosta menee merityöveroa vain 20 prossaa. Multa jos kysyttäis, niin ei tarvis mennä ollenkaan, koska se 7-8kk mitä vuodesta teen töitä, olen kuitenkin ulkomailla ja musta se on väärin, että mun pitäis olla putkeen 6kk ennenkuin se olsii verovapaa...

No joo, karattiin aiheesta...  :-[

Syvä vilpitön anteeksipyyntö  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti tämä käy toisinpäin - kiusattava joutuu psykolle ja terapiaan.

Sen voin kertoa, että tarkkisluokka EI ole rangaistus junteille, vaan juurikin pääsevät omanlaiseensa seuraan. Valitettavasti tästä kärsii tarkkiksella muusta syystä olevat oppilaat; juurikin ne rauhallisimmat, joiden vain ei ole syystä tai toisesta katsottu jonkun mielestä pysyvän muun luokan perässä ilman opettajan tukea. Nämä jotkut vain eivät ole osanneet ottaa huomioon, että tarkkiksilla on myös aggressiivisia ongelmatyyppejä, jotka ovat erittäin huonosta rauhallisille tyypeille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseäni koulukiusattiin pahasti ala-asteella ja yläasteella. Opettajat huomasivat ongelman - vaikka olin heille monesti asiasta sanonut - todelliseksi vasta siinä vaiheessa kun mulla napsahti totaalisesti homma ja melkein laitoin pesäpallomailalla yhden kiusaajan päreiksi. Heille se oli jotenkin mahdoton ajatus että jotain kiusaamista tapahtuisi oikeasti. Sen jälkeen kun Poliisi tuli mukaan hommaan niin kiusaaminen loppui...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, entä kun tuo kodin pikku pistiäinen on 3 v vanha, eikä todellakaan usko puhetta, saatikka sitten ymmärrä mitään poliisin päälle ? Eikö silloinkaan saa pikkuisen tukistaa ?

Ei, parempi on vaikka nostaa vesseli nilkoista roikkumaan kunnes rauhoittuu. Väkivaltaisella rangaistuksella opettaa tenavalle vain, että väkivalta on sopiva keino saada tahtonsa läpi.

Sen voin kertoa, että tarkkisluokka EI ole rangaistus junteille, vaan juurikin pääsevät omanlaiseensa seuraan. Valitettavasti tästä kärsii tarkkiksella muusta syystä olevat oppilaat; juurikin ne rauhallisimmat, joiden vain ei ole syystä tai toisesta katsottu jonkun mielestä pysyvän muun luokan perässä ilman opettajan tukea. Nämä jotkut vain eivät ole osanneet ottaa huomioon, että tarkkiksilla on myös aggressiivisia ongelmatyyppejä, jotka ovat erittäin huonosta rauhallisille tyypeille.

Näin varmaan on. Mutta pointti oli, että yhteiskunnan ei pidä koskaan antaa periksi, vaan ongelmakäyttäytymisen jatkamisesta pitää seurata aina omien olojen jatkuva huononeminen. Jos tyyppi vaan jääräpäisesti jatkaa väkivaltaista käyttäytymistään, niin ei siitä pitää joutua lopulta nuorisovankilaan. Ei väkivaltaista käyttäytymistä pidä sietää, vaan yhteiskunnan pitää tehdä selväksi, että yhteiskunnassa eläminen edellyttää sen lakien noudattamista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh, ilmeisesti et ole pahemmin ollut tekemisissä pikkulasten kanssa? Tuolla ei saa aikaan mitää muuta kuin sen, että pieni Pekka-Valtteri sitten repii ja muksii tarhakavereita päiväkodissa. Kyllä tuon ikäiselle keinot löytyy mutta väkivalta - pienikin - on se viimeinen vaihtoehto.

Ja kyllä, tuli tuota kiusaamista koettua sekä ala- että yläasteella. Kasiluokka oli ihan perseestä, jotenkin huomasi että muutama omasta mielestään kovinkin kypsä kaveri otti luokan pomon ohjat käsiinsä ja se sitten purkautui toistuvana vittuiluna ja ilkeilynä tiettyihin oppilaisiin. Ei toki mitään fyysistä mutta aika paljon joutui nälvimistä kuuntelemaan. Mielenkiintoista oli, että ysille mentäessä homma muuttui kuin veitsellä leikaten: ei enää mitään. 

Siitä olen erityisen ylpeä että oma ikäluokka laittoi lähes täyden stopin ysiluokkalaisten perinteiselle seiskojen rääkkäämiselle: simputus loppui, valitettavasti tämä perinne ei kestänyt vaikka ketju välillä katkaistiinkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh, kyllä tätä pikku pistiäistä on kuritettu. Kuritus on vain toteutettiin käytännön nimellä "tietoisku". Kyseessä oli luunappi ja sain niitä silloin tällöin kun olin ilkeyttä ajanut. Olin sitten kertonut tarhassa, että meidän isiltä saa tietoiskuja ja kyllä mää niistä opinkin :)

Eikä oo sen pöllömpi minustakaan tullu, mitä vain harrastan ilmailua, houkuttelin mieheni mukaan ja nyt olen kyllästyttänyt tyttäreni, jota asia ei enää kiinnosta yhtään :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli sitä pienenä saatua joskus harvoin "koivuniemen herraa" -ihan syystäkin, mutta en vajaa kolmevuotiaan isänä näe enään 70-luvun metodeja ajankohtaisina, eli itse en näe fyysistä rangaistusta hyväksyttävänä. Enemmänkin fyysinen rankaiseminen on mielestäni ehkä omien hermojen menettämisen tulosta, kuin "opin antamista".

Eikä tämä tarkoita sitä että rajoja ja seurauksia ei tunnettaisi meidän perheessä. Asian saa kuitenkin menemään perille ilman fyysisiä muistutuksiakin. Itselläni on hyvä lyhyt oppisääntö se, että kun lapsi on raivoavaa tulta ole itse vettä. Vaikka ei se käytännössä aina noin helposti onnistu  ;D Mutta jos kumpikin menettää hermonsa, on hyvin todennäköistä että tilanne ei ainakaan siitä helpotu.

Täytyy myöntää että itsekkin ajattelin aiemmin hieman toisin, suhteessa näihin rangaitsemisjuttuihinkin, mutta viime vuosien ja isyydenkin myötä on täytynyt myöntää että kukaan ei ole seppä syntyessään ja vaikka aluksi suhtauduin nihkeästi "isyysoppaisiin ja kasvatusjulkaisuihin" täytyy jo nyt myöntää että ei tähään rooliin ole mitään syytä lähteä briiffaamatta itseään. Ja miksei näin yhä jatkossakin. Sen verran merkittävästä asiasta on kuitenkin kyse, kun tulee vanhemmaksi, että se on jopa suotavaa.

Tässäkin tietysti pätee ns. maalaisjärki ja kyllä vuodet kasvavan jälkipolven kanssa pakostakin kasvattavat mukanaan, mutta pääosin meidän mallit on kuitenkin jostain kuitenkin omaksuttuja, joten miksi pitäisi portit kiinni myös ns. ulkoisille mielipiteille ja ajatuksille? Itse voisin jopa kehaista Raisa Cacciatoren julkaisemaa materiaalia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No onpa minua hieman lähinnä henkisesti(kuin moni haluais että omaa perhettä pilkataan ja solvataan?). Mutta fyysinen massani (ei voimani :D) pitää minut pois suurimmilta fyysisiltä kiusaamisilta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mua oli mahdottoman helppo kiusata, koska olin koko kouluikäni vuoden tai kaksi kavereita nuorempi. Piti opetella juoksemaan lujaa ja hyvin opinkin. Seuraavaksi opettelin kunnolla nyrkkeilyn, eikä tarvinnut sitten välttämättä juostakaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään