Guest siipi

Lentokone- ja helikopterilentäjiä haetaan töihin rajalle Vartiolentolaivueeseen

17 viestiä aiheessa

Ohessa lehti-ilmoitus tiedoksi, jossa ohjaajapulaa yritetään lieventää Rajavartiolaitoksessa,

 

 

 

Rajavartiolaitos on sisäasiainministeriön alaisuudessa toimiva nykyaikainen, ammattitaitoinen ja arvostettu sisäisen turvallisuuden viranomainen. Rajavartiolaitos toimii maalla, merellä ja ilmassa, turvana kaikissa oloissa. Lisätietoja www.raja.fi

 

 

Rajavartiolaitoksen lentoyksikkö, Vartiolentolaivue, hakee

 

 

 

           LENTOKONE- JA HELIKOPTERILENTÄJIÄ

 

 

määräaikaiseen erikoisupseerin virkaan neljän (4) vuoden määräajaksi.

 

Virat on sijoitettu Turun ja Rovaniemen vartiolentueisiin. Lentäjät koulutetaan sijoituspaikan mukaiseen lentokalustoon perämiehen tehtävään. Perämiehen palkkaus määräytyy Rajavartiolaitoksen palkkausjärjestelmän suunnitellun vaativuustason 19,5 mukaisesti (vaativuusosa 1 820,71€/kk, jonka lisäksi maksetaan kokemusosaa enintään 20 % ja henkilökohtaiseen suoritukseen perustuvaa osaa enintään 40 % vaativuusosasta). Lisäksi maksetaan ohjaajan lentolisää yhteensä 2 240,57 €/kk sekä päivystyskelpuutuksen saavuttamisen jälkeen päivystys- ja haittatyökorvauksia.

 

Rajavartiolaitoksen virkaan nimitettävältä vaaditaan, että hän on Suomen kansalainen ja täyttää valtion virkamieslaissa (750/1994) säädetyt valtion viran yleiset kelpoisuus-vaatimukset. Lisäksi hänen tulee olla elämäntavoiltaan nuhteeton ja luotettava.

 

Virkaan valittavat tullaan kouluttamaan AS332-, AB/B412- tai DO228- ilma-alusten perämiehen tehtävään.

 

Hakijalta edellytämme:

• ansiolentäjän tai liikennelentäjän lupakirjaa (JAR)

• JAR lääketieteellinen kelpoisuustodistus luokka 1

• vähintään reservin aliupseerin koulutusta

 

Eduksi katsotaan:

• mittarilentokelpuutusta (A/H)

• alle 40 vuoden ikää

• monimoottorisen ilma-aluksen lentokokemusta

 

Hakemukseen tulee liittää kopiot em. vaatimuksista, koulutodistuksista sekä selvitys lentokoulutuksesta ja -urasta. Jatkoon valituille hakijoille järjestetään valintakokeet tarvittaessa. Lisätietoja tehtävästä antavat Vartiolentolaivueen apulaiskomentaja Risto Jääskeläinen, puh 020 410 6611, lentotoimiston päällikkö majuri Sami Mattila, puh 020 410 6618 tai lentotoiminnan johtaja kapteeni Ville Varantola, puh 020 410 6626. (Yleistiedot www.vartiolentolaivue.fi)

 

Tehtävät pyritään täyttämään 1.9.2008 alkaen. Hakemusten, joita ei palauteta, on oltava Vartiolentolaivueen esikunnassa viimeistään 23.6.2008, osoite PL 3, 00131 Helsinki (Korkeavuorenkatu 21).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tiennyt, että rajalle otetaan lentäjiksi pelkkiä reservin alikkeja mistä tahansa aselajista.

 

Palkka ei kylläkään ole kovin kaksinen. Silllä ei kovin vikkelästi maksella liikennelentolupakirjan lainoja  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palkka ei kaksinen?

 

peruspalkka + henkilökohtaiset palkan lisät + lentolisä, niin kyllähän tuo palkka kipuaa helposti päälle yli 4000e/kk,

etpä kyllä esim. aloittavana perämiehenä potkuriturbiinikalustolla operoivassa yrityksessä, tai pikkusuihkareilla operoivissa yrityksissä pääse tuolle tuolle tasolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tiennyt, että rajalle otetaan lentäjiksi pelkkiä reservin alikkeja mistä tahansa aselajista.

 

Palkka ei kylläkään ole kovin kaksinen. Silllä ei kovin vikkelästi maksella liikennelentolupakirjan lainoja  :-\

 

Sinne ei oteta mitään "pilipalipilotteja" ;), sinne otetaan jämäkästi tehtäviinsä suhtautuvia ja koulutuskelpoisia henkilöitä.

 

Vastapainoksi , heistä pidetään hyvää huolta  24h.

 

Kuten yllä Mikkokin sanoi palkkauksesta, toimeen tulee heti alussa. En ole nähnyt siellä yhtään pilottia tai mekanikkoa, joka olisi kesken poistunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni n. vuosi taaksepäin käsiteltiin kotimaisen syöttöliikenneyhtiön henkilöstön palkkoja lehdistössä. Julkisuuteen kerrottiin että aloitteleva perämies tienaa n. 2000€ / kk. Mikäli edellä esitetty pitää paikkansa niin meikäläisen vanhemmalla metematiikalla ero palkkauksessa vaikuittaisi olevan  vähintäänkin n. 2,5 kertainen kun vielä prosentit ja haittatyölisät lasketaan mukaan, niin vähintäänkin 3 kertainen ???.

 

Sippo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palkka ei kaksinen?

 

peruspalkka + henkilökohtaiset palkan lisät + lentolisä, niin kyllähän tuo palkka kipuaa helposti päälle yli 4000e/kk,

etpä kyllä esim. aloittavana perämiehenä potkuriturbiinikalustolla operoivassa yrityksessä, tai pikkusuihkareilla operoivissa yrityksissä pääse tuolle tuolle tasolle.

 

Ai etkö ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä olisi mieluinen homma sellaiselle, joka tahtoo enemmän lentää kuin olla järjestelmänvalvoja?

 

Joo!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palkka ei kylläkään ole kovin kaksinen. Silllä ei kovin vikkelästi maksella liikennelentolupakirjan lainoja  :-\

 

Millainen palkka sitten olisi kaksinen?

Perämiehen palkkaus määräytyy Rajavartiolaitoksen palkkausjärjestelmän suunnitellun vaativuustason 19,5 mukaisesti (vaativuusosa 1 820,71€/kk, jonka lisäksi maksetaan kokemusosaa enintään 20 % ja henkilökohtaiseen suoritukseen perustuvaa osaa enintään 40 % vaativuusosasta). Lisäksi maksetaan ohjaajan lentolisää yhteensä 2 240,57 €/kk sekä päivystyskelpuutuksen saavuttamisen jälkeen päivystys- ja haittatyökorvauksia.

 

Tuosta jos laskee yhteen 1820 + 2240 = 4060 €/kk ilman mitään lisiä (lentolisä voidaan kai kuuluvan vähän niin kuin osana tuohon lentäjän palkkaan...), noiden muiden lisien kanssa palkkaus on jo sitten luokkaa 5150 €/kk.

 

Voi olla, että perämiehiä saa haeskella tuolla palkalla.  Vaikea kuvitella, että tuolla rahalla joku työelämässä oleva olisi valmis vaihtamaan ammattia.

 

Minkälaisia palkkoja ihmisillä täällä oikein on? Okei, Finskin pilotit tienaavat keskimäärin jotain 9000-10 000 €/kk, kipparit lähentelevät jo 20 000€/kk, mutta taitaa tavallisen työssäkäyvän suomalaisen keskiansio olla jotain vähän alle 3000 €/kk. Monessa isossakaan firmassa ei edes päällikkötaso tienaa 5000 €/kk , siihen nähden tuo perämiehen homma 4000 - 5000 €/kk palkalla on mielestäni erittäin hyvin palkattu. On sitten ihan oma asia, jos on köyhänä joutunut ottamaan lainaa lupakirjaa varten. Ei sillä oikein voi isoa palkkaa perustella.

 

Ei auta nimittäin palkankorotusneuvottelussa perusteeksi sekään, että "otin pankkilainaa 200 000 euroa asuntoa varten, nyt pitäisi saada lisää liksaa että voi maksaa asunnon pois". Johan tuollaiselle naurettaisiin räkäiset naurut. Sama homma lentolupakirjalainojen kanssa. Jos ei ole varaa kouluttautua ilman lainaa, niin on se vähän naiivia kärttää työnantajaa maksamaan kohtuutonta palkkaa vain sen vuoksi että on hassannut omaan koulutukseensa suuret summat lainarahaa.

 

On sitten ihan eri juttu, miksi ylipäänsä yksi ammattikunta joutuu itse kustantamaan nuo opintonsa, kun muihin ammatteihin opinnot kustantaa yhteiskunta tai työnantaja. Tulisi varmasti lentoyhtiöillekin huomattavasti halvemmaksi, jos ne maksaisivat lentokoulutuksen pystymetsästä tyyppikurssin käyneeksi perämieheksi à 120 000 €/heppu yhden kerran ja sen jälkeen vain tavallista palkkaa luokkaa 3000-5000 €/kk, kuin että nyt maksetaan keskimäärin 120 000 €/heppu joka vuosi palkkoina. Säästöt olisivat silti merkittävät. Pilottipula olisi ohi alta aikayksikön kun "ilmaisiin" kouluihin saataisiin sisään kaikki kelvolliset halukkaat sen sijaan että nyt oppilastuotantoa rajoittaa taloudelliset resurssit. Ja silti uskon, että alhaisemmasta palkkatasosta huolimatta hakijoita riittäisi. Monihan jopa maksaa lentämisestään, tästä joukosta löytyisi varmasti riemusta kiljuen porukkaa lentäjäksi noilla ihan tavispalkoillakin mikäli koulutus olisi hakijalle ilmaista - olipa hän sitten jo valmiiksi työelämässä tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tämä muuten ensimmäinen kerta kun raja hakee Dornier-lentäjiä siviilistä?

 

Tuskinpa tuota 4000-5000€ palkkaa kukaan tässä on kyseenalaistamassa. Tuo ”lisäksi maksetaan lentolisää yhteensä..” herätti kyllä itsellekkin kysymyksiä.

 

Kun koneet ovat OH-rekisterissä niin onko Ilmavoimista tulevilla ohjaajilla myös JAA lupakirjat?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun koneet ovat OH-rekisterissä niin onko Ilmavoimista tulevilla ohjaajilla myös JAA lupakirjat?

 

Myös? Mitä muuta niillä voisi olla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimista tulevat ohjaajat opiskelevat nuo lupakirjat sitten RVL:lle siirryttyään, ainakin viime vuosina RVL:n kuskien koulutus on käsittääkseni mennyt näin:

 

Ilmavoimien ohjaajalinjan mukana kadettikurssilla ensimmäiset 2 vuotta, jona aikana lennetään VN2-peruslentokoulutusohjelma. (VN1-alkeisohjelma lennetty varusmiesaikana). Kun Ilmavoimiin töihin menevät siirtyvät Kauhavalle Hawkia lentämään, Rajan ohjaajat rupeavat suorittamaan siviililupakirjoja (leko/heko).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimista tulevat ohjaajat opiskelevat nuo lupakirjat sitten RVL:lle siirryttyään, ainakin viime vuosina RVL:n kuskien koulutus on käsittääkseni mennyt näin:

 

Ilmavoimien ohjaajalinjan mukana kadettikurssilla ensimmäiset 2 vuotta, jona aikana lennetään VN2-peruslentokoulutusohjelma. (VN1-alkeisohjelma lennetty varusmiesaikana). Kun Ilmavoimiin töihin menevät siirtyvät Kauhavalle Hawkia lentämään, Rajan ohjaajat rupeavat suorittamaan siviililupakirjoja (leko/heko).

 

Kiitoksia, tällaista vastausta lähinnä hain!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eikö ilmavoimilla ole omat lupakirjat jotka eivät JARien mukaiset ole.

 

Ero on vain siinä, että RVL ei ole ilmavoimat vaan periaatteessa sisäministeriön alainen siviiliorganisaatio. Toki siellä on käytössä sotilasarvoja vastaavat arvot, mutta se ei ole osa puolustusvoimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko tuollaiseen työhön päästä ilman Lento RUK:ia? Jos esim. käyn lentoteknisen AUK/RUK:n? ja sitten hommaan siviilistä lupakirjat tai voiko tuossa vaiheessa hakea myös kadiksen linjalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään