Pentti Hyvärinen

Jo vanha Hornet turma

14 viestiä aiheessa

Onko kukaan Nordicilaisista ottanut talteen ilmakuvaa, jossa näkyy 8.11.2001 Karstulassa pudonneen Hornetin tekemä kuoppa. Tarkoittamassani kuvassa on kuvattu melko laajasti kuopan ympärillä olevaa suota, rantametsää ja ohimenevää tietä.

Olisin iloinen, jos saisin ko. kuvan jotain kanavaa pitkin itselleni. Kuva olisi jopa hieman tarpeen.

Papa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli muuten iso kuoppa. Ja kyllä oli kylmä, pakkasta 20 kieppeillä. Jouduttiin virka-apuun tonne. Osa porukasta lähti jo samana iltana/yönä. Itse 'pääsin' paikalle vasta aamulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vain hienosta kuvasta.

Käytiin eilen paikalla ja olipa huomattavasti vetelämpää, kuin kuvasta näyttää. Olivat jalat loppua.

Eihän siellä ole muuta kuin suuri kuoppa suossa vettä täynnä ja muutama pikku sipale jotain hiilikuitua.

Kurjet näyttävät pitävän paikasta.

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiasta toiseen kukkaruukkuun. Minkähänlainen monttu lie ollut silloin aikoinaan Kiuruvedellä, kun se MiG veti pystysuoraan suohon? Kone oli löytynyt kuulemma noin 30m syvyydestä sieltä suon syövereistä...

Onko tästä tapauksesta muuten tarkempaa tietoa? Itse olen kuullut juttua, että se oli todettu itsemurhaksi. Kone olisi tullut pystysuoraan täydellä kaasulla suohon ja plumpsis...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli muuten iso kuoppa. Ja kyllä oli kylmä, pakkasta 20 kieppeillä. Jouduttiin virka-apuun tonne. Osa porukasta lähti jo samana iltana/yönä. Itse 'pääsin' paikalle vasta aamulla.

Itse tulin paikalle (Virka-apu) kanssa seuraavana päivänä. Etsittiin metsästä koneen osia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiasta toiseen kukkaruukkuun. Minkähänlainen monttu lie ollut silloin aikoinaan Kiuruvedellä, kun se MiG veti pystysuoraan suohon? Kone oli löytynyt kuulemma noin 30m syvyydestä sieltä suon syövereistä...

Onko tästä tapauksesta muuten tarkempaa tietoa? Itse olen kuullut juttua, että se oli todettu itsemurhaksi. Kone olisi tullut pystysuoraan täydellä kaasulla suohon ja plumpsis...

Mikko, kyseessä oli ilmeisesti mittarilento olosuihteissa syntynyt aistiharha joka johti onnettomuuteen. Kyseisestä kaputista on selostus "kohtalokkaat lennot 1945-1988" kirjassa. Kyseessä oli kahden koneen välinen tutkatunnistus harjoitus jossa onnettomuuskone toimi tunnistavana osapuolena. Onnettomuuskone lähestyi aluksi maalikonetta takaa alhaalta liiansuurella lähestymisnopeudella, yritti korjata tilannetta lentojarruilla lentäen silloin alle 1km vaakanäkyvyydessä, todettuaan ettei onnistuisi hidastamaan riittävästi ilmoitti koneen ohjaaja taistelunjohdolle irtautuvansa ja sai uuden suunnan ja korkeuden. Ilmeisesti oli ohjaaja jo maalia lähestyttäessä joutunut aistiharhojen vaikutuksen alaiseksi. Kirjassa todetaan myös että MG:n tutka näytön kuva muistuttaa keinohorisonttia lukituksen jälkeen sillä erotuksella että sen kuva pysyy koneen akselistoon nähden vaakasuorassa. Tämän katsottii nvaikuttaneen asiaan. Koneen saatua uuden suunnan ja korkeuden(mikä oli 5000m aiemman 6000m sijaan), antoi ohjaaja koneen kallistua oikealle ja alas jotta saavuttaisi uuden korkeuden nopeasti ja tällöin jo valmiiksi oikealle kallistuneen koneen kallistus kasvoi yli 90 asteen kiihtyvällä nopeudella. Koneen katsottiin joutuneen kierukkamaiseen lentotilaan josas myös ohjaajaan kohdistuvat G-voimat kasvoivat suuriksi. Myös ohjaajan joutumista hetkelliseen tajuttomuus tilaan spekuloidaan. Ohjaaja myös yritti mahdollisesti oikaista kaarron vielä tässä vaiheessa taistelujohdon antamaan uuteen suuntaan. Jokatapauksessa ohjaaja painoi "oikaisu epätavallisesta lentotilasta" toimintatilan päälle, mutta johtuen korkeudesta ja laitteen toimintatavasta(oikaista ensin kallistus ja siten 1,6s kuluttua pituuskallistus 2,5Gn vedolla), ei korkeus riittänyt oikaisuun vaan kone syöksyi maahan yli 1000km/h nopeudella. Kirjassa mainitaan kuopan syvyydeksi 2,5m ja leveydeksi 10x20m. Koneen osia kuten ahtimen 1. aste löytyi 1km päästä, laskutelinen 450m päästä ja verhouslevyjä ja muuta roinaa noin 300m säteellä. Toki kertomuksen lopussa todetaan että koska kone hajosi niin täydellisesti, perustui monet johtipäätökset olettamuksiin jotka taasen perustuivat jäljittelylentoihin ja teoreettiseiin laskentatuloksiin.

Lue kyseinen opus jos saat käsiisi-siitä löytyy tarkempaa tietoa. Itse en kyllä tuolle itsemurhateorian puolelle kallistu vaikka todisteita päinvastaisestakaan ei hirveästi ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haastattelin äsken henkilöä, joka tunsi MG:n ohjaajan ja ei hänkään usko tapauksen olleen muuta, kuin vahinko.

Haastattelemani oli saman firman töissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse tulin paikalle (Virka-apu) kanssa seuraavana päivänä. Etsittiin metsästä koneen osia.

Meidän tartti vaan olla vartiossa. Sai lämmitellä nuotiolla.

Komea lampi näyttää paikalle muodostuneen. Pitäs varmaan itse vierailla paikalla näin pari vuotta myöhemmin jos sinne päin sattuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meidän tartti vaan olla vartiossa. Sai lämmitellä nuotiolla.

sinäkö tuolla juuri lisäät puita nuotioon;-?

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään