Jukka Takamaa

Oletko alkoholin suurkuluttaja ?

33 viestiä aiheessa

Antakaapa tulla kommentteja; onko viina hyväksi vai tuhoaako se vain maksan ja ihmissuhteet !

Mikä on mielestäsi kohtuukäyttöä ?

Olen huomannut, että harva maassamme edes huomaa olevansa alkoholisti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kotona ilmeni alkoholiongelma. Reissuilta raahattujen ja lahjaksi saatujen pullojen myötä on ison vaatekaapin pohja täyttynyt arvokkaista juomapulloista, kun kulutusta ei oikein ole.

Vaatteita järjestellessä yksi suuri konjakkipullo kaatui huoneen lattialle ja hajosi. 1½ litraa kallista konjakkia sirpaleineen levisi makuuhuoneen parketille.

Mitä tästä voisi oppia ?

Alkoholiongelman voi siis välttää juomalla varaston tyhjäksi tai olemalla siivoamatta kaappeja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alkoholi on siinä vaiheessa ongelma kun se loppuu, vai miten se meni?  ;) Minulla on sama ongelma kuin Villellä että kaikki viinat (laatuviskit mukaan lukien) vanhenee kaappiin ja välillä tuntuu että kaljatkin on kohta XO:ta  ;D

Edit: tottakai sitä tulee välillä otettua mutta silloinkin ollaan pääasiassa olut/siideri/lonkero linjalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Kyllä mä sen ymmärrän, että joku kerää tyhjiä pulloja....  8)

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juon noin kerran viikossa muutaman olusen. Käyttöni on vähentynyt aika radikaalisti parin vuoden aikana... ennen saatoin juoda itseni humalaan pari kertaa viikossa.

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuorena tuli hönöteltyä silleen melkein joka perjantai. Nykyään ei kroppa enää kestä ja on muutenkin alkanut potuttaa se viinan tyhmistävä vaikutus. Asioiden kokeminen selvin päin on yksinkertaisesti vaan kivampaa, kun tajuaakin jotain, eikä tarvitse hävetä sanomisiaan. Oiskohan kymmenkunta olutta ja pullo punkkua tullut vedettyä tänä vuonna, joten en taida olla ihan suurkuluttaja ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuorempana tuli ravattua viihteellä ihan riittävästi. Nykyään ei enää ole moiselle tarvetta, eikä sitä enää jaksaisikaan. Hyvä jos mökkisaunan jälkeen saa menemään kahtakaan olutta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä? Aika vuoristorataa yleensä. Välillä menee ihan liikaa. Tälläkin viikolla on menny jo "suurkulutuksen raja rikki" ;D Jos maistuu niin mikäs siinä..... Toisinaan saatan olla kolmekin viikkoa ottamatta. :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole, koska viikottain juomieni alkoholiannosten keskiarvomäärä jää reippaasti alle 24:n, jota pidetään suurkulutuksen rajana miehille (Suomessa). Naisille vastaava arvo on 16 annosta/viiikko.

Olen tilastoinut jokaisen annokseni jo vuodesta 1991 alkaen, joten tiedän varmasti mistä puhun.

Lomamatkoilla viikkoannos voi olla vaikkapa 7 päivää x 7 annosta eli 49 annosta/viikko. Tämä määrä kertyy helposti normaalille suomalaiselle miehelle esim. etelänmatkalla, eikä tuosta ole edes juurikaan humalassa, jos  määrä nautitaan pikku hiljaa lomapäivän aikana. Sitten taas kotimaassa sopivasti pidetty "tipaton kuukausi" kompensoi helposti lomamatkaviikolla nautitun suurenkin määrän.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika vuoristorataa toi juominen on. Talvisin riittää kun juo kerran viikossa, eli joko perjantaina tai lauantaina jurrit tai "kaatojurrit"!  ;D Kesäsin sitten taas...noh...  8) Sanotaanko, että tulee terassilla/parvekkeella/jossain olusia tissuteltua...  :) Humalaan asti max. kaksi kertaa viikko. Iltakaljat sillon tällön kun mieli tekee..  ::)

Tässä pari testiä, joilla voi tutkailla omia juomistapojaan. Samoja testejä käyttävät lääkärit.

http://www.paihdelinkki.fi/testaa/audit

http://www.paihdelinkki.fi/testaa/sadd

risto

Ei ees kehtaa mennä tekemään noita!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tilastoinut jokaisen annokseni jo vuodesta 1991 alkaen, joten tiedän varmasti mistä puhun.

Ihan vaan uteliaisuudesta, minkä ihmeen takia? Onneksi minä en ole. Vois tulla paha mieli monellakin tapaa. Nyt ei harmita yhtään. Kai sitä liikaa tulee latkituksi, mutta onneksi työ ja harrasteet laittavat asialle aika tiukat raamit.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sillä naisella, joka asuu meillä, on paha alkoholiongelma. Nimittäin minä!  ;D

Ei vaan. Koskaan en ole pulloon sylkenyt ja viinaa otetaan fiiliksen mukaan. Jos joskus tuntuu, että vedetään perseet, vedetään. Tai jos joskus tuntuu, että otetaanpa parin päivän ränni, otetaan. Toisinaan taas menee useampikin viikko ilman tipan tippaa. Mutta kait sitä on alkanut jonkinlaisen vanhenemisprosessin (nyt vasta ;D), kun ei enää oikein jaksa edes kalsarikännejä vetäistä. Tarttee kavereita kimppaan, että jaksaa innostua. Mutta sitten kun innostutaan... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kait sitä on alkanut jonkinlaisen vanhenemisprosessin (nyt vasta ;D), kun ei enää oikein jaksa edes kalsarikännejä vetäistä. Tarttee kavereita kimppaan, että jaksaa innostua. Mutta sitten kun innostutaan... :P

Heh, minulla taas on käynyt aivan toisin. Nuorena tuli hilluttua baareissa, ja juotua kavereiden kanssa. Näin vanhempana olen vasta ymmärtänyt kalsarikännien autuuden (ja edullisuuden).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sillä naisella, joka asuu meillä, on paha alkoholiongelma. Nimittäin minä!  ;D

Totta, nälkä lähtee syömällä ja muija juomalla  ;D

Talviaikana tulee enemmän viikkojuopoteltua ja baareissa notkuttua (opiskelija) ja näin kesällä kun joutuu duunissa käydä rajoittuu juominen lähinnä mökillä tissutteluun kolmisen viikonloppua kuussa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan vaan uteliaisuudesta, minkä ihmeen takia? Onneksi minä en ole. Vois tulla paha mieli monellakin tapaa. Nyt ei harmita yhtään. Kai sitä liikaa tulee latkituksi, mutta onneksi työ ja harrasteet laittavat asialle aika tiukat raamit.

-A-

Siksi, että usein ihmiset, mm. monet tuttumme arvioivat näitä juoma-asioita "mutu"- periaatteella. Tällöin oma arvio voi olla totaalisesti väärä -ja yleensä alakanttiin.

Minusta on tärkeää tietää eksaktisti, paljonko juo pitkällä tähtäimellä. Tilastointikeino on ihan hyvä, koska jos omasta mielestä (tai puolison mielestä) kulutus nousee jonakin vuonna tai kuukautena, on sitten helpompi laskea kulutusta jatkossa.

Tällaisessa tilastoinnissa pitää laittaa JOKAINEN alkoholiannos muistiin, jotta tulos on luotettava.

Ajatellaan vertailun vuoksi tekniikkaa: Minusta on tärkeää vaikkappa autojen suhteen seurata erilaisia puolueettomia testejä kun suunnittelee uuden auton hankintaa. Testien antama info on paljon merkityksellisempää kuin mainonnan antama tieto.

Samoin lentosimulaattoripuolella frameraten mittaus "vakiolentotilanteilla" on asia, jonka avulla voi puolueettomasti verrata, paraneeko tai huononeeko simun framerate jollakin säädöllä tai mitä joku uusi lisäosa vaikuttaa frameihin.

Tässäkin asiassa ihmiset usein sanovat mutuna: "Mulla simussa on ihan hyvä framerate vaikka asensin juuri uuden lentoasemamallinnuksen". Äskeinen lause ei kerro oikeastaan yhtään mitään. Pitäisi mitata framerate ennen uuden kenttämallinnuksen asentamista ja sitten mitata framet uudelleen kenttämallinnuksen asentamisen jälkeen, tietyllä vakiolentotilanteella, joka on tallennettu simuun. Muut simun säädöt täytyy pitää täsmälleen samoina kummassakin tapauksessa. Vasta tällöin voi sanoa asiasta jotakin eksaktia.

Toivottavasti lukija ymmärtää, mitä tässä selitän. :-[

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta on tärkeää tietää eksaktisti, paljonko juo pitkällä tähtäimellä. Tilastointikeino on ihan hyvä, koska jos omasta mielestä (tai puolison mielestä) kulutus nousee jonakin vuonna tai kuukautena, on sitten helpompi laskea kulutusta jatkossa.

Tällaisessa tilastoinnissa pitää laittaa JOKAINEN alkoholiannos muistiin, jotta tulos on luotettava.

Heh... Saattaisi railakkaan baari-illan jälkeen mennä hieman kuittien penkomiseksi, kun ei aina ihan kristallinkirkkaana kaikki tapahtumat (ja ostokset) ole mielessä... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh... Saattaisi railakkaan baari-illan jälkeen mennä hieman kuittien penkomiseksi, kun ei aina ihan kristallinkirkkaana kaikki tapahtumat (ja ostokset) ole mielessä... ;D

Oikeassa olet Arttu. Tuossa tilanteessa voi vaan tehdä parhaan mahdollisen arvion. Sitäpaitsi minä en koskaan säästä baarikuitteja, koska maksan omalla rahallani enkä esim. firman piikkiin.

Jos juo enintään 10 annosta illan ja yön aikana, tuon kyllä muistaa. Jos juo yli 10 annosta, on todennäköistä ettei muista kaikkia juomiaan. Tuolloin sen kyllä aika hyvin voi arvioida: Ensin 10 jotka muistaa ja päälle vaikakkapa arviona neljä annosta eli yhteensä 14 annosta. Tuon ylimääräisen voi arvioida vaikka kankkusen kestostakin, joka tuosta määrästä varmuudella tulee. Keskipainoisella miehellä yksi ravintola-annos palaa noin 1 h 45 minuutissa.

yES ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeassa olet Arttu. Tuossa tilanteessa voi vaan tehdä parhaan mahdollisen arvion. Sitäpaitsi minä en koskaan säästä baarikuitteja, koska maksan omalla rahallani enkä esim. firman piikkiin.

Jos juo enintään 10 annosta illan ja yön aikana, tuon kyllä muistaa. Jos juo yli 10 annosta, on todennäköistä ettei muista kaikkia juomiaan. Tuolloin sen kyllä aika hyvin voi arvioida: Ensin 10 jotka muistaa ja päälle vaikakkapa arviona neljä annosta eli yhteensä 14 annosta. Tuon ylimääräisen voi arvioida vaikka kankkusen kestostakin, joka tuosta määrästä varmuudella tulee. Keskipainoisella miehellä yksi ravintola-annos palaa noin 1 h 45 minuutissa.

yES ;)

Tilannetta komplisoi entisestään se, että usein riehakkaan ravintolaillan aikana tulee tarjottua myös kavereille - ja kaveritkin ostavat kierroksia. Eipä taitaisi onnistua tuollainen seuranta minulla :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

N. kerran kuussa täytyy nähdä kavereita jonesuussa ja rypemiseksi se aina menee. Nuorempana tuli otettua melkolailla, lukioaikanakin selvät viikonloput voi melkein laskea kahden käden sormilla (siis lukuvuosien aikana)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, noi on aika henkilökohtaisia juttuja. Joillekkin kohtuukäyttö on 1-2 lasia viiniä ja toisilla kolmen vartin pullo koskenkorvaa. Jos on ajan mukaan tullut jonkin verran toleranssia voi puhaltaa 3.5 -4.0 promillea eikä välttämättä edes lääkäri huomaa, että olet humalassa... Myös alkoholin palamisnopeus vaihtelee, vaikka toisin väitetään.

t.risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään