Guest Teemuzka

Lentäjän ammatti

10 viestiä aiheessa

On ehkä aikaista suunnitella lentäjäopintoja, mutta kysyn kuitenkin... Mitäs lentäjäksi opiskelu oikeastaan käsittää? Mitä lupakirjoja, kuinka paljon koulutusta, hintoja, kuinka vanhana voi aloittaa ensimmäisen lupakirjan koulutuksen yms. Haaveena olisi tällä hetkellä liikelentäjän ura, mutta ennen sitä ilmeisesti pitää hankkia muitakin lupakirjoja. Eikös GPL ole purjelentolupakirja, jonka sai muistaakseni aloittaa jos aika nuorena? Ja minkälaisia koulutusmahdollisuuksia on Rovaniemellä?

 

-Teemuzka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GPL:n eli pursiluvan saa 16 vuotiaana mutta kurssille saa mennä jo 15 vuotiaana. MGPL eli moottoripursi ja UPL:n saa mun mielestä 16v ja PPL oli muistaakseni 17v.

Kannattaa katsoa www.ilmailuliitto.fi ja sieltä sinun alueesi kerhot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ehkä aikaista suunnitella lentäjäopintoja, mutta kysyn kuitenkin... Mitäs lentäjäksi opiskelu oikeastaan käsittää?

 

Faktaa asiasta:

 

Yksityislentäjän lupakirjakurssin (PPL, Private Pilot License) voi aloittaa sinä vuonna kun oppilas täyttää 16 vuotta. Eli silloin kun oppilas on vielä 15-vuotias.

 

Silloin alkavat teoriaopinnot ja koululennot opettajan kanssa. Tyypillisesti noin 15 tuntia opettajan kanssa lennettyään PPL-oppilaalle tulee eteen ensimmäinen yksinlento. Kurssi siis koostuu lennoista opettajan kanssa ja ilman opettajaa.

 

Oppilaan tulee olla 16 vuotta täyttänyt päästäkseen yksinlennolle.

 

Koko kurssin voi käydä loppuun ennen kuin täyttää 17 vuotta. Myös tarkastuslennon ("inssiajon") voi lentää heti kun viimeinen koululento on suoritettu, ts ennen kuin täyttää 17 vuotta.

 

Sitten on edessä odotusta, sillä lupakirja astuu VOIMAAN sinä päivänä kun täyttää 17 vuotta.

 

Jos odottavan aika tulee liian pitkäksi, voisi tässä vaiheessa voisi olla hyväksi jatkaa kurssia yölentokelpuutus-jaksolla, joka antaa oikeuden lentää myös öisin. Normaali PPL oikeuttaa lentämään vain valoisaan aikaan.

 

Tällä tavoin asia hoidettiin meidän perheessämme kun 15-vuotias poikani halusi myös lentämään. 

 

Kaikista varoittavista perhepiirissä näkemistään esimerkeistä  huolimatta. ::)

 

 

 

Peter Tähtinen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faktaa asiasta:

 

Jos odottavan aika tulee liian pitkäksi, voisi tässä vaiheessa voisi olla hyväksi jatkaa kurssia yölentokelpuutus-jaksolla, joka antaa oikeuden lentää myös öisin. Normaali PPL oikeuttaa lentämään vain valoisaan aikaan.

 

 

 

Sairaslomalla on aikaa postailla tännekin. ;)

 

Tuohon yölentokelpuutushommaan tarkennuksena, että nykyään yökelppariin vaadittavat koululennot lennetään usein PPL-kurssiin kuuluvana (siis siihen 45 tuntiin) jolloin voit samalla kun anot ensimmäistä lupakirjaa anoa myös NF-kelpuutusta.

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja täydennyksenä sen verran, että mopu- tai purjepahvilla et tee ammattilentäjän pahvia suorittaessasi mitään. Perinteinen liikennelentäjän viritys sisältää sarjan PPL+NF+CPL+ME/IR+ATPL jaksot. Eli siis aluksi suhataan yksityislentäjän pahvi yökelpuutuksineen ja sitten jatketaan ansiolentäjän ja monimoottori-mittarikelpuutuksin ja lopuksi vielä sellainen kohtalaisen "mielenkiintoinen" syventävä teoriajakso, eli ATPL-teoriat... ja voi´la siinä on läjässä frozen ATPL... sitten johonkin kultakaivokseen (eli lentoyhtiöön) puuhaamaan niitä 1500 tuntia, että saa sen jään raavittua pois ATPL:n päältä :)

Ja integroidussa kurssissa nuo kaikki on integroituna, modulimuotoisessa ne erotetaan selkeämmin pätkittäin.

Omalla rahalla molemmat ovat melko hintavia, mutta suomen ilmailuopistolla, jos onnistut pääsemään, pääset erittäin halvalla.

Tosin se hintakin on melko suhteellista. Voihan näitä hintoja verrata vaikkapa yliopistotutkinnon hintaan yhdysvalloissa tai ausseissa...

Mutta yleensä tuo liikennelentäjän ammatin hankkiminen ei ole muusta, kuin omasta viitseliäisyydestä kiinni, kunhan vaan sen medikaalin saa. Että eipä muuta kuin homma työn alle.

 

Viimeaikoina on valmistunut väki vieläpä saanut tosi hyvin duuniakin, eli kannattaa tosiaan harkita.

Ja tietysti jos oikein kunnianhimoiseksi kiinnostaa ryhtyä, niin tähtää astetta ylemmä ja harkitseppa vaikkapa ilmailualan insinöörin tutkintoa. Siinä vasta saakin ilmailua ihan tosissaan opiskella... :)

 

Kimmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sairaslomalla on aikaa postailla tännekin. ;)

 

Tuohon yölentokelpuutushommaan tarkennuksena, että nykyään yökelppariin vaadittavat koululennot lennetään usein PPL-kurssiin kuuluvana (siis siihen 45 tuntiin) jolloin voit samalla kun anot ensimmäistä lupakirjaa anoa myös NF-kelpuutusta.

 

/Harri

Ja täydennyksenä vielä tuohon, että nykyiset yö-vfr koululennot ovat lähes olemattomat. Käytännössä pärräät yhden yön taivaalla open kanssa ja that's it. Joskus kansallisten kirjojen aikaan mittarilentokoulutus ja yö-vfr olivat melkein sama asia... HUOM: siis melkein. Teoriaa oli moninkertaisesti ja samoin koululentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tietysti jos oikein kunnianhimoiseksi kiinnostaa ryhtyä, niin tähtää astetta ylemmä ja harkitseppa vaikkapa ilmailualan insinöörin tutkintoa. Siinä vasta saakin ilmailua ihan tosissaan opiskella... :)

 

Yeps, tervetuloa Otaonnelaan :) Lentotekniikan lähtökuopissa ollaan mutta pakertaa saa ihan kivasti jo ny. Ja kurssitarjontaa voi luennehtia vaikka "mielenkiintoiseksi"

 

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja täydennyksenä sen verran, että mopu- tai purjepahvilla et tee ammattilentäjän pahvia suorittaessasi mitään.

 

Onhan siitä se hyöty että osaa sitten jo valmiiksi lentää ;)

 

/Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään