Guest arttula

Venäläiset hävittäjät seurasivat pääministerin konetta

67 viestiä aiheessa

No jopas ! Olisiko tuo nyt tulkittavissa kunnianosoitukseksi, vai pikku uhitteluksi ? Siinäpä kysymys... :o

 

YLE:n sivuilta:

 

Venäläishävittäjät varjostivat Vanhasen konetta

Julkaistu 07.06.2008, klo 07.01 (päivitetty 07.06.2008, klo 07.39)

 

Kaksi venäläishävittäjää varjosti muiden muassa pääministeri Matti Vanhasta (kesk.) Etelä-Koreaan kuljettanutta Finnairin matkustajakonetta viime keskiviikkona, kertoo sanomalehti Keskisuomalainen. Ilmailuasiantuntijat kuvailevat tapausta poikkeukselliseksi.

Kaksi Venäjän ilmavoimien Suhoi 27 -hävittäjää ilmaantui uudella Soulin-reitillä lentäneen Airbus A340 -matkustajakoneen taakse Laatokan ja Äänisen puolivälissä. Vajaata 200:aa matkustajaa kuljettaneen Finnairin koneen ja venäläishävittäjien välillä oli matkaa vain muutama sata metriä.

 

Kansainvälisten ilmailusääntöjen mukaan lentäjien on saatava tietää, jos hävittäjät lähestyvät konetta esimerkiksi harjoitusmielessä. Keskisuomalaisen haastatteleman Helsinki-Vantaan lentoaseman päällikön Juha-Pekka Pystysen mukaan Finnairin lentäjät eivät kuitenkaan olleet saaneet hävittäjistä mitään ilmoitusta eivätkä he toisaalta edes huomanneet niitä. Pystynen oli itsekin mukana lennolla.

 

Myös ilmavoimien komentaja, kenraaliluutnantti Heikki Lyytinen pitää tapausta erikoisena. Hänen mukaansa Suomessa lähestymistapauksissa informoidaan aina kohdetta.

 

Finnairin toimitusjohtajan Jukka Hienosen mukaan hävittäjien varjostuksen vuoksi ei ole toistaiseksi ryhdytty minkäänlaisiin toimiin. Hän pitää tapausta enemmänkin poliittisena.

 

Finnair aloitti suorat lennot Souliin viime maanantaina.

 

YLE Uutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottaen huomioon tiedon kulun/kulkemattomuuden naapurissa, en pitäisi valtavan suurena ihmeenä, että ihan joka paikassa ei maanantaina avattu uusi reitti ollut vielä keskiviikkonakaan yleisessä jakelussa. Niinpä olisi ehkä ainakin teoriassa mahdollista, että on pistetty pari katsomaan, että mikäs se tuolla lentää, selvitetty juttu kotikonstein ja palattu tukikohtaan. Täysin spekulointia osaltani tietenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottaen huomioon tiedon kulun/kulkemattomuuden naapurissa, en pitäisi valtavan suurena ihmeenä, että ihan joka paikassa ei maanantaina avattu uusi reitti ollut vielä keskiviikkonakaan yleisessä jakelussa. Niinpä olisi ehkä ainakin teoriassa mahdollista, että on pistetty pari katsomaan, että mikäs se tuolla lentää, selvitetty juttu kotikonstein ja palattu tukikohtaan. Täysin spekulointia osaltani tietenkin.

 

Tai sitten se on puhtaasti Putinin sätkyukkojen pelleilyä. Se homma Venäjällä kyllä osataan...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten Igorit pottuilevat kun pelkäävät Suomen liittyvän NATO:oon. Silloinhan Venäjän länsirajalta NATO:n ulkopuolisiksi maiksi jäisivät vain Valko-Venäjä ja Ukraina, ja jälkimmäinenhän on ilmaissut kiinnostuksensa liittyä. Liittyyköhän tuo Matin kyydissäoleminen tähän merkittävästi? No, ei sitä voi varmasti sanoa mitä on venäläisillä ollut mielessä, mutta politiikka haisee meikäläisen nenään ja vahvasti  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis kuka ja miten tunnisti venäläiset koneet Suhoi 27:iksi?

 

Hesarista:

 

Helsinki-Vantaan lentoaseman päällikkö Juha-Pekka Pystynen kertoi lehdelle hävittäjien olleen kymmenen minuuttia näköetäisyydellä. Hävittäjien ja Finnairin koneiden välimatka oli hänen arvionsa mukaan muutama sata metriä.

 

Matkustajakoneessa oli parisataa matkustajaa, joista vain osa näki venäläiskoneet. Sen sijaan lentäjät eivät niitä havainneet, eikä heille tiedotettu asiasta mitenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten Igorit pottuilevat kun pelkäävät Suomen liittyvän NATO:oon. Silloinhan Venäjän länsirajalta NATO:n ulkopuolisiksi maiksi jäisivät vain Valko-Venäjä ja Ukraina, ja jälkimmäinenhän on ilmaissut kiinnostuksensa liittyä. Liittyyköhän tuo Matin kyydissäoleminen tähän merkittävästi? No, ei sitä voi varmasti sanoa mitä on venäläisillä ollut mielessä, mutta politiikka haisee meikäläisen nenään ja vahvasti  :-\

 

Mattihan ei ole NATOon liittymisen kannalla, mutta Häkämies on, ja juurihan hänkin vieraili Kiinassa varmaankin matkustaen Venäjän ilmatilan yli.

 

Ihan vastavuoroisesti voisimme joskus käydä Horneiteilla tunnistamassa Aeroflotin koneita. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan vastavuoroisesti voisimme joskus käydä Horneiteilla tunnistamassa Aeroflotin koneita. ;)

 

Siitäkös meteli syntyisi ja seuraavalla kerralla olisi Sukhoit jo astetta lähempänä Finskin vehkeitä. Jos venäläiset tekee mitä haluaa, ei se tarkoita, että muut saa tehdä saman :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan vastavuoroisesti voisimme joskus käydä Horneiteilla tunnistamassa Aeroflotin koneita. ;)

 

Millainenkohan itkeminen siitä alkaisi itärajan takana?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Matkustajakoneessa oli parisataa matkustajaa, joista vain osa näki venäläiskoneet. Sen sijaan lentäjät eivät niitä havainneet, eikä heille tiedotettu asiasta mitenkään.

 

Kyllä näin maallikkona meni usko kaikkiin hienoihin törmäys, ennalta varoitus yms suojiin jos kaksi konetta tulee ISOA matkustajakonetta noin lähelle ja kipparit ei tiedä mitään.

 

Ihan oikeesti ei tämä voi olla totta, eihän. :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä näin maallikkona meni usko kaikkiin hienoihin törmäys, ennalta varoitus yms suojiin jos kaksi konetta tulee ISOA matkustajakonetta noin lähelle ja kipparit ei tiedä mitään.

 

Ihan oikeesti ei tämä voi olla totta, eihän. :'(

 

Ei tuossa ole mitään ihmeellistä auringon alla... TCAS perustuu transponderin "lähetykseen" ja jos toisessa ilma-aluksessa ei ole moista, tai se ei ole päällä, ei systeemi osaa varoittaa mitään myöskään toisessa koneessa. Ja onhan se varma, että jos joku haluaa häätäjällä toisen taakse hiipiä, ei hän ainakaan transponderia päälle kytke :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi mielenkiintoista kuulla mitä Lavrov vastaisi tähän. Luultavasti jotain, että "suoritimme normaalia ilmatilan valvontaa."  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuossa ole mitään ihmeellistä auringon alla... TCAS perustuu transponderin "lähetykseen" ja jos toisessa ilma-aluksessa ei ole moista, tai se ei ole päällä, ei systeemi osaa varoittaa mitään myöskään toisessa koneessa. Ja onhan se varma, että jos joku haluaa häätäjällä toisen taakse hiipiä, ei hän ainakaan transponderia päälle kytke :P

 

Hei hetkinen onhan tutka keksitty jo 1940 luvulla. Luulisi että noin kalliissa vehkeessä olisi tutkat ja tietsikka.  Ei se nyt mikään Amerikan ihme ole tehdä ohjelmaa joka seuraa tutkan tietoja ja välttää ohjaamoon siivilöidyn tiedon: Kohde lähestyy meitä suunnasta x nopeudella Y.

 

Toivottavasti kukaan ei kerro lentopelkoisille että tähän koneeseen voi törmätä toinen kone jossa on unohdettu / ei haluttu painaa joku nippelin päälle.

 

Kaikki kunnia lennonjohdon työlle MUTTA MUTTA :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä. Juuri niin voi tapahtua. Jos koneessa ei ole transponderia päällä (ja namiskuukkeli oikeassa asennossa), on se käytännössä näkymätön toiselle siviilikoneelle ja myös siviililennonjohdolle. Aktiivista tutkateknologiaa käytetään pääsääntöisesti vain sotilaskoneissa ja sotilaspuolen ilmavalvonnassa.

 

Tosin lennonjohto kyllä useimmiten huomauttaa, ettei konetta näy tutkalla, kun se ilmoittautuu tutkan jaksolle. Silti virheitä voi tapahtua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jopas ! Olisiko tuo nyt tulkittavissa kunnianosoitukseksi, vai pikku uhitteluksi ?

 

Kyllä se varmaan oli kunnianosoitus.

En jaksa uskoa, ettei venäläiset olisi tienneet kyseisessä koneessa lentävän Suomen pääministerin.

Ei tarvita kovin ihmeellistä tiedustelupalvelua, että saa siitä selvän hieman etukäteen.

 

Ja juurihan "Hesarin 50v sitten"-palstalla kerrottiin mitään venäläiset hävittäjät saattoivat Kekkosen konetta kun hän lensi valtiovierailulle Moskovaan.

Tai vastaavasti suomalaishävittäjät seurasivat Hitlerin konetta, kun hän lensi onnittelemaan Mannerheimia Immolaan.

 

Muistelen myös kuulleeni, että suomalaiset Hornetit seurasivat läheltä sitä Finnairin konetta, jolla MM-lätkäjoukkueemme palasi aikanaan Tuhkholmasta.

 

Ainoa mikä ei ihan istu tähän kuvioon, on se, että hävittäjät lensivät Finskin koneen takana eikä sivuilla.

Tai jos ne sittenkin lensivät sivulla. Minä en ainakaan ole koskaan onnistunut näkemään matkustajakoneiden ikkunoista taakse päin.

Ja nythän jotkut matkustajat kuulemma näkivät nuo koneet.

 

Sekin puoltaa kunnianosoitus-vaihtoehtoa, että hävittäjiä oli useita. Eikö tavallinen tunkeilijan tunnistus ja poiskarkoitus tehdä yhdellä hävittäjällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se varmaan oli kunnianosoitus.

En jaksa uskoa, ettei venäläiset olisi tienneet kyseisessä koneessa lentävän Suomen pääministerin.

Ei tarvita kovin ihmeellistä tiedustelupalvelua, että saa siitä selvän hieman etukäteen.

 

Ja juurihan "Hesarin 50v sitten"-palstalla kerrottiin mitään venäläiset hävittäjät saattoivat Kekkosen konetta kun hän lensi valtiovierailulle Moskovaan.

Tai vastaavasti suomalaishävittäjät seurasivat Hitlerin konetta, kun hän lensi onnittelemaan Mannerheimia Immolaan.

 

Muistelen myös kuulleeni, että suomalaiset Hornetit seurasivat läheltä sitä Finnairin konetta, jolla MM-lätkäjoukkueemme palasi aikanaan Tuhkholmasta.

 

Ainoa mikä ei ihan istu tähän kuvioon, on se, että hävittäjät lensivät Finskin koneen takana eikä sivuilla.

Tai jos ne sittenkin lensivät sivulla. Minä en ainakaan ole koskaan onnistunut näkemään matkustajakoneiden ikkunoista taakse päin.

Ja nythän jotkut matkustajat kuulemma näkivät nuo koneet.

 

Sekin puoltaa kunnianosoitus-vaihtoehtoa, että hävittäjiä oli useita. Eikö tavallinen tunkeilijan tunnistus ja poiskarkoitus tehdä yhdellä hävittäjällä?

 

Taisivat olla Drakeneita, jotka liittyivät silloin jääkiekkojoukkueen koneen vierelle. Mutta tosiaan, eiköhän tuosta "kunnianosoituksesta" olisi ilmoitettu myös koneen kipparille ? Ja lennetty koneen molemmilla sivuilla ? Ei siis kuulosta kovin vakuuttavalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja aikanaan itäkoneet kunnioittivat matkustajakone Kalevaa läsnäolollaan. :'(

 

Sellaiseen "kunnioitukseen" taisi riittää yksi kone.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisivat olla Drakeneita, jotka liittyivät silloin jääkiekkojoukkueen koneen vierelle. Mutta tosiaan, eiköhän tuosta "kunnianosoituksesta" olisi ilmoitettu myös koneen kipparille ? Ja lennetty koneen molemmilla sivuilla ? Ei siis kuulosta kovin vakuuttavalta.

 

Kiitos korjauksesta.

Drakeneitahan ne olivat. Ja vuosi 1995.

Tapauksesta videopätkäkin YLE:n elävässä arkistossa. (väli 2:44-2:51)

 

Saattaa olla, että Venäjän johto informoikin suomalaisia viranomaisia suunnitelmastaan, mutta tieto ei mennyt Finnairille asti. Tai ainakaan koneen miehistölle, etteivät turhaan jännittäisi muodostelmalentoa. Voin myös hyvin kuvitella, ettei Vanhanen itse halunnut julkisuutta tällaiselle vastaanotolle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsotaanpa muuten, saadaanko jossain vaiheessa kuvia noista koneista. Luulisi edes jollain matkustajalla olleen kamera mukana kabiinissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa vielä mieleen arvaamattomaan, ettei vaan ollu tuntemattomien lahjoittajien sponsoroima privaattishow josta kukaan ei tiedä mitään. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei hetkinen onhan tutka keksitty jo 1940 luvulla. Luulisi että noin kalliissa vehkeessä olisi tutkat ja tietsikka. 

 

Kaikki matkustajakoneet eivät voi olla tämän näköisiä.

 

360 astetta grillaavan primääritutkan asentaminen lentokoneeseen ei ole mikään pikkujuttu. Ja vaikka olisikin, ne koneet jotka haluavat piilossa pysyä, myös siinä onnistuvat, sitä varten on stealth-koneet kehitetty.

 

Nykyinen transpondereihin perustuva törmäyksenestojärjestelmä on varmistuksena jo lähes aukoton. Ne koneet jotka liikennekoneiden seassa toimivat, on käytännössä kaikki varustettu transponderilla. Mitä tulee transponderin unohtumiseen pois päältä, päälläolo varmistetaan lennon alusta lähtien jokaisen lennonjohtovastuun siirron aluksi, mikäli kyseinen lennonjohtoelin tutkaa käyttää - käytännössä kaikki paitsi lähilennonjohto ja valtamerten tms. autioiden alueiden ylitykset.

 

ADS-B:n yleistyminen voikin tuoda sitten jo lähes "tutkamaisen" 3D-kuvan ympäristössä olevien koneiden liikkeistä myös koneen miehistölle. http://www.ads-b.com/home.htm

 

Uskon että voit aivan huoletta lentää kuten ennenkin vakuuttuneena siitä että lentosi ei katkea yhteentörmäykseen toisen koneen kanssa  ;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan vaan viisailta kysyisin. Onko kaukaa haettua.

 

Eikö se Korealaisen lento päättynyt jossakin näillä main ja tämähän kone oli Koreaan menossa. Toivottavasti vain puhdasta sattumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään