O-P Pietila

Lentokoneen rungon maalin poisto ja uudelleen maalaus - mitä aineita?

13 viestiä aiheessa

Voisitteko ystävällisesti kertoa minkälainen maalinpoistoaine soveltuu parhaiten Cessna 172 maalin poistoon.

Tikkurilan maalilinjalla suosittelivat Nitromors nimistä ainetta, mutta en uskalla käyttää suoraan, kun ei ole

tietoa mitä tekee alumiinipinnoille.

 

Maalinpoiston jälkeen alumiinipinta ilmeisesti tarvitsee tartuntamaalin ennen lopullista maalausta. Onko näihin suositella

jotain merkkiä? Kiitos avusta etukäteen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse käyttäisin maalinpoistoon Turcoa, jos se sillä nimellä vielä on myytävänä. Pohjamaalin poiston kanssa tullee ongelmia, ei tahdo oikein tehota mikään litku. Pintamaali pitäisi ko. tökötillä irrota kyllä hyvin. Kunhan et poista maalia vesisateessa tai pakkasella :P

 

Ennen pohjamaalausta olisi hyvä katsoa läpi rungon alodisoinnin tarve, eli jos hapettumaa löytyy jostain, niin asianmukainen hionta ja alodinekäsittely voi tulla eteen. Primer, joka soveltuu pintamaalin kanssa, alle ja lopuksi pintaväri. Itse saattaisin käyttää automaaleja... Sikkens, tjsp...

 

Löytyyhän toki niitä oikeitakin konemaaleja, esim, Akzonobelin tuotteet.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se primerkin Turcolla lähtee, jos aikansa malttaa lillittää. Kesna-primer ehkä vielä vähän paremmin kuin macdonneldouglasilla laitettu. Kerhon Tomahawkista lähti ainakin tehtaan maalit suhteellisen vaivattomasti, kun niitä joskus talkoiltiin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan vain tapelleeni tuon pohjamaalin kanssa muutamissa pienkoneissa ja isommissakin..

 

Se on sitten eriasia tarviiko se pohjamaalikin riisua koneesta poijes  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiukassahan se välillä on ja viimeistelyä voipi joutua tekemään vaikkapa jollain karhunkielilaikalla, mutta kun muutamankin päivän liottaa, niin kyllä se yleensä lähtee.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista. Kyseessä on lentosimun rungon uudelleen maalaus. Lisäkysymyksiä vielä:

- Tuleeko tuo alodisoinnin tarve tässäkin eteen vai onko enemmänkin lentävien koneiden osalta tärkeää?

- Mistä olette näitä aineita ostaneet?

- Primer täytyy ilmeisesti olla ihan lentokonealumiiniin soveltuu tyyppiä. Tavallinen autojen maalaamisessa käytettävä primer ei ilmeisesti käy?

- Kauanko tuo Turco pitää vaikuttaa ja miten maali käytännössä sillä poistetaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alumiinin pinnallehan muodostuu hapettumiselta suojaava kerros ja Alodinen tehtävä taitaa olla lähinnä tämän suojakerroksen vahvistaminen. Enpä usko sen olevan tuossa käytössä kovin oleellinen juttu.

Aineita on hankkinut aikanaan työnantaja, joten minä en ainakaan tiedä markkinoista sen kummemmin.

Alumiinille soveltuvaa primerin tulee lähtökohtaisesti olla, mutta tuo käyttötarkoitus tosiaan pudottanee laatuvaatimuksia aika lailla. Hommalla lähinnä varmistetaan se, että maali pysyy alumiinissa kiinni. Autoprimerit kun ovat pääsääntöisesti teräksen tai muovin päälle ruiskautettavia, en mene vannomaan kestävyyttä alumiinilla. Raakana maali joka tapauksessa ajan kanssa hilseilee pois. Tietty esim. MIK:n simun maalanneilla voi olla hyviä kokemuksia aiheesta.

Turcon tai vastaavan kaman kanssa maalin poisto tapahtuu kutakuinkin siten, että ne alueet, joita ei haluta käsitellä suojataan. Alumiiniteippi/muovit soveltuvat tarkoitukseen, mikäli muovi kestää itse aineen. Sen jälkeen suojaudutaan hyvin (hengityssuojat, nitriilirukkaset, silmäsuojat etc.) ja kamaa levitetään poistettavan maalin päälle. Se "keittää" maalin irti. Vaikutusta voidaan tehostaa kapsuttelemalla tavaraa kovalla lastalla. Sen jälkeen koko stuffi pestään pois vedellä. Käsittely toistetaan tarvittaessa ja sitä voidaan tosiaan tehostaa hiomalla jämät pois. Vaikutusaika on verrannollinen maalin kestävyyteen. Toiset maalit lähtevät muutamassa minuutissa, kunnon maalit voivat vaatia usemman tunnin tai jopa parin vuorokauden liotuksen ja aineen lisäämisen aika ajoin. Kannattaa huomioda, että homma on sotkuista ja kama on jyrkästi syövyttävää, joten maalinpoisto täytyy suorittaa asiallisissa tiloissa sekä jätökset täytyy kyetä korjaamaan pois. Viemäriin niitä ei saa laskea. Melkein olisin taipuvainen suosittelemaan tuollaiseen projektiin traditionaalista hiontametodia. Alumiini tosin hioutuu siinä ohessa aika helposti, joten viimeistelyssä on näppärä käyttää vaikkapa juuri karhunkielilaikkoja.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. Tätä lukiessani tuntuisi kaikista järkevimmältä laittaa riittävän pehmeä hiomalaikka kompuraan kiinni ja ajaa vanha maali rikki. Sitten tuohon päälle alumiinille sopiva pohjamaali.

Cessnan vanhoista manuaaleista löytyikin jo alkuperäiset värikoodit ja maalityypit. Hiottavaa pintaa ei onneksi ole paljon.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä jotain jupinaa tähän aiheeseen. (Huom. valvomatonta höpöttelyä, ei saa käyttää työohjeena) (Tätä se byrokratia teettää)

Jos ja kun päädyt poistamaan maalin myrkyllä, niin ikkunoiden/muiden muovien suojaukseen yksi vinkki. (jos siinä ikkunat enää on paikoillaan) Suojateippi muutaman millin siihen ikkunan karmin päälle, maalia jää se ohut raita sitten rapsuteltavaksi mutta se lähtee vaikka fiiberilastalla tms.  Jos teippaat suoraan ikkunaan/muoviin, myrkky menee kumminkin sinne alle ja pilaa osan.

 

Jos maalaat oikealla vihreällä primerilla, pintäväri on vedettävä tietyn ajan sisällä tai sitten on edessä koko pinnan karhennus karhunkielellä. Ja vielä puhdistus uudestaan. Tämä ainakin niillä vihreillä primereilla joita ite on tullut ruiskuteltua erinäisiä määriä. Jos primer kuivuu liikaa, ja maalataan päälle, on pintamaalin irtoaminen hyvinkin todennäköistä. Ei ehkä itsestään putoa, mutta pienikin kolhu/naarmu saa maalin lohkeamaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä aihe kiinnostaa minuakin koska olen aika samanlaisen urakan edessä tänä kesänä. Minulla kohteena on tosi Piiperin valmistama kone.

Itse ajattelin vain hioa/karhentaa vanhan maalipinnan ja maalata siihen päälle, luulisi alkuperäisen maalin olevan sen verran tukevaaa tavaraa, että kestää päälle maalauksen.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kestääpähän nuo pääsääntöisesti päällemaalauksen. Maalinpoistossa on useinkin ideana painonsäästö. Yllättävän monta kiloa tulee lisämassaa tuommoisesta maalinlisäyksestä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään