Juha Paulavuo

Matkustajakone tulessa Khartumissa

16 viestiä aiheessa

Sudanilainen matkustajakone on syttynyt tuleen laskeuduttuaan maan pääkaupungin Khartumin lentokentälle. Valtaosa matkustajista on päässyt pois palavasta koneesta. Koneessa oli lähes 200 matkustajaa. Kone oli luisunut kentältä sivuun laskeutumisen jälkeen.

 

BBC kertoo koneen oleen tulossa Ammanista

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli tulossa Damascussesta Syyriasta, ei Ammanista Jordaniasta.

 

Mikähän se mekanismi on, jolla usein nämä ensi tiedot onnettomuuksista, esimerkiksi yhtiön, konetyypin ja kohteen osalta ovat juuri tällä tavoin epätarkkoja? Onko se niin vaikeaa todeta mitä on todella tapahtunut, että pitää heittää vain jotain epämääräisiä tietoja julkisuuteen?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Oli tulossa Damascussesta Syyriasta, ei Ammanista Jordaniasta.

Harrin linkin kun lukee niin siellä todetaan: Sudan Airways Flight 109 is an international passenger flight from Amman (AMM), Jordan to Khartoum (KRT), Sudan with an enroute stop at Damascus (DAM), Syria.

 

Eli tavallaan oli tulossa myös Ammanista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone oli jo aiemmin yrittänyt laskeutua Khartumiin, mutta kovan sateen vuoksi oli joutunut laskeutumaan Port Sudanin kentälle ja oli tulossa sieltä. Koneen etupyörä räjähti laskeutumisen uýhteydessä ja kone ajautui kiitoradalta syttyen tuleen.

 

Kone oli täynnä sudanilaisia palaamassa saamasta lääketieteellistä hoitoa Ammanissa

 

sudan tribune

 

EDIT

Sudanin lento-onnettomuuden uhriluku on tarkentunut. Viranomaisten mukaan turmassa on kuollut ainakin 28 ihmistä kaikkiaan reilusta 200 matkustajasta. 66 turmassa ollutta on kuitenkin vielä kateissa. Khartumin lentokentän lääkintäpalvelujen johtaja arvelee, että osa kadonneista on saattanut poistua lentokentältä pahimman kaaoksen aikana.

 

iltasanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

aviation-safety.net postitti tällaisen:

 

 

10 JUN 2008  Airbus A310-324 (ST-ATN) of Sudan Airways, Khartoum-Civil Airport (KRT)- 100(217 )

 

This e-mail is brought to you by the Aviation Safety Network (ASN). ASN is an exclusive service of the Flight Safety Foundation. Please note this information is preliminary; new information will be added on the Aviation Safety Network at http://aviation-safety.net/ The 2008 year list of accidents always contains the most recent information on each accident.

 

--------------------------------------------------------------------------------

ASN ACCIDENT DIGEST 2008-9

 

--------------------------------------------------------------------------------

Date: 10 JUN 2008

Time:

Type: Airbus A310-324

Operator: Sudan Airways

Registration: ST-ATN

C/n / msn: 548

First flight: 1990

Engines: 2 Pratt & Whitney PW4152

Crew: Fatalities: / Occupants: 14

Passengers: Fatalities: / Occupants:

Total: Fatalities: 100 / Occupants: 217

Airplane damage: Written off

Location: Khartoum-Civil Airport (KRT) (Sudan)

Phase:  Landing

Nature: International Scheduled Passenger

Departure airport: Damascus International Airport (DAM)

Destination airport: Khartoum-Civil Airport (KRT)

Flightnumber: 109

Sudan Airways Flight 109 is an international passenger flight from Amman (AMM), Jordan to Khartoum (KRT), Sudan with an enroute stop at Damascus (DAM), Syria. The flight came in to land at Khartoum in poor weather when it crashed. The airplane burst into flames. Witnesses told Al Jazeera that some of the passengers had left the aircraft safely, but Sudan TV reported that more than 100 people had been killed. Earlier witnesses and officials had reported that the majority of the passengers had escaped before the flames engulfed the aircraft. Weather during the afternoon in Khartoum (local time is Z + 3 hours) was reported as: HSSS 101430Z 12013KT 3000 M TS/RA FEW050CB SCT056 BKN140 Q1011 NO SIG= HSSS 101700Z 27002KT 9/9 TS RA OV ST FEW050 SCT056 BKN140 26/26 Q1013 NO SIG= HSSS 101830Z 15010KT 9/9 FEW050 CB TS TO E SCT 056 Q1010= HSSS 101900Z 14007KT 9/9 FEW050 CB TS TOE SCT056 30/19 Q1010 NO SIG=

Sources:

» AP

» www.alnilin.com

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

AIRCRAFT PROFILE AIRBUS A310-324

 

Last fatal accident involving a Airbus A310: 09-JUL-2006 Airbus A310 F-OGYP Sibir Airlines - 125 fatalties (702 days ago)

Total number of hull-losses: 7 (of which 7 were accidents)

 

5th worst accident involving a Airbus A310

 

Survival rate for all fatal Airbus A310 accidents: on average 17.1 % of all occupants survived fatal accidents

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

COUNTRY PROFILE SUDAN

 

Last fatal accident in Sudan: 02-MAY-2008 Beech 1900 5Y-FLX Flex Air, opf. Southern Sudan Air Connection - 21 fatalties (39 days ago)

Total number of fatal accidents: 27

Total number of fatalities: 497

2nd worst accident in Sudan

 

The country is rated Cat. - in FAA's International Aviation Safety Assessment Program (IASA)

 

--------------------------------------------------------------------------------

This information is not presented as the Flight Safety Foundation or the Aviation Safety Network’s opinion as to the cause of the accident. It is preliminary and is based on the facts as they are known at this time.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrin linkin kun lukee niin siellä todetaan: Sudan Airways Flight 109 is an international passenger flight from Amman (AMM), Jordan to Khartoum (KRT), Sudan with an enroute stop at Damascus (DAM), Syria.

 

Eli tavallaan oli tulossa myös Ammanista.

 

Aviation Safety Networkiin on nyt päivitetty seuraava lisätieto:

 

The airplane diverted to Port Sudan due to inclement weather at Khartoum. The flight continued to Khartoum later that night.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hirman tietoa itse koneesta Airbusin tiedotteesta

 

The aircraft involved in the accident, with registration number ST-ATN, was MSN (Manufacturer Serial Number) 548, first delivered from the production line in August 1990, and operated by Sudan Airways since September 2007. The aircraft had logged some 52,000 flight hours and some 21,000 flight cycles. It was powered by Pratt & Whitney PW 4152 engines
.

 

Kone oli ex-Singapore AL 9V-STU (1990-2001) ja Indian Airlines VT-EVF (2001-2007)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mustat laatikot on lähetetty Ranskaan analyysia varten. Sudanin ilmailuviranomainen on myös peruuttanut Sudan Airwaysin operaattoriluvan, vaikkakin uutisen mukaan "hallinnollisten laiminlyöntien" takia. Sudan Airwaysillä on nyt kuukausi aikaa ryhtyä toimenpiteisiin. Yhtiö sanoo, että USA:n asettamien pakotteiden takia mm. varaosien saanti yhtiön koneisiin on hankalaa.

 

http://africa.reuters.com/business/news/usnBAN151497.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman hassu kommentti tuossa reutersin jutussa varaosista uudempiin Airbusseihin  ???. Sudan AWn A300-600 ovat vuosilta 1990, 1992 ja 1997.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mustat laatikot on lähetetty Ranskaan analyysia varten. Sudanin ilmailuviranomainen on myös peruuttanut Sudan Airwaysin operaattoriluvan, vaikkakin uutisen mukaan "hallinnollisten laiminlyöntien" takia. Sudan Airwaysillä on nyt kuukausi aikaa ryhtyä toimenpiteisiin.

 

Yhtiö palannut "taivaalle" valitettuaan päätöksestä ja luvattuaan korjata laiminlyönnit.

 

usa today

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään