Harri Koskinen

Air Berlinin ylösveto @ EFHK RWY 33 11.6.2008

23 viestiä aiheessa

Harvoin pääsee sattumalta kuvaamaan todella matalalta suoritettua ylösvetoa niin läheltä kuin tänään EFHK:lla! Aluksi KLM:n Boeing 737 joutui tekemään ylösvedon 22L:ltä oltuaan finaalilla aivan liian korkealla, syynä luultavasti kentän lähistöllä ollut ukkonen ja trombi. KLM:n perässä 22L:lle tuli laskuun vielä Aeroflotin Boeing 737. KLM laskeutui 33:lle ja KLM perässä laskuun oli tulossa Air Berlinin A320 D-ABDP.

 

Kun skannerini ei ollut tornin taajuudella, niin tässä vaiheessa vielä luulin kuvaavani normaalia laskua.

[ attachment removed / expired ]

Korkeus alkoi kuitenkin lisääntyä. Alimmillaan kone oli päätelineistä mitattuna arviolta neljän metrin korkeudella. Taustalla näkyy rahtiplatalle rullaava Aeroflotin Boeing 737.

[ attachment removed / expired ]

Tässä korkeutta on jo tuplasti kahteen ensimmäiseen kuvaan verrattuna.

[ attachment removed / expired ]

Nousu jatkuu, taustalla Airside Center.

[ attachment removed / expired ]

Taustalla Finavian pääkonttori ja Toke.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuten Virkkulan Sami toisaalla mainitsi, niin varsinainen sirkus oli EFHK:lla kahden jälkeen ukkosen oltua kentän yllä. Kymmenkunta konetta tuli laskuun 33:lle kunnes puoli kolmen kieppeillä 22L vaihdettiin takaisin käyttöön. Vähän näiden kuvien ottamisen jälkeen salama iski meistä parinsadan metrin päähän Ruskeasannan puoleisen sivupaloaseman taakse. Sieltä oli kuulemma joitakin releitä "lauennut". Lisäksi poliisi kävi etsimässä Ruskeasannan puoleisesta maastosta jotakin kaksimetristä lennokkia, olisikohan puolustusvoimilta karannut joku maalilennokki?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän näiden kuvien ottamisen jälkeen salama iski meistä parinsadan metrin päähän Ruskeasannan puoleisen sivupaloaseman taakse. Sieltä oli kuulemma joitakin releitä "lauennut". Lisäksi poliisi kävi etsimässä Ruskeasannan puoleisesta maastosta jotakin kaksimetristä lennokkia, olisikohan puolustusvoimilta karannut joku maalilennokki?

Sitäkö se maijakuski kävi teiltä kyselemässä? Maalilennokki karannu EFHK:lle :o Aika ihmeellistä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitäkö se maijakuski kävi teiltä kyselemässä? Maalilennokki karannu EFHK:lle :o Aika ihmeellistä!

 

Sitähän hän kyseli. Minulla on tietty aavistus lennokin tyypistä, mutta odotellaan jos julkisuuteen tulisi faktoja. Ranger-tiedustelulennokki se ei kuitenkaan ole voinut olla, koska se on kärkiväliltään yli viisimetrinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa joo päivä taas EFHK:lla. Kun luonto alkaa jyllätä, niin menee kyllä kaikki ihan sekasin. ???

Rauhallinen leppoisa 22L finaali ihmettely muuttui synkäksi rankkasateeksi ja rätiseväksi ukkoseksi. Kuuluipa tutkalta jopa 2 ilmoitusta Boodomilla palavasta talostakin.... :o

KLM tuli jo 22L finaaliin korkealla, en ihmetellyt yhtään, jos vetivät ylös. Joskin Air Berliinin ylösveto tuli yllätyksenä.

 

Mahtoi olla piloteille haasteellista tossa kelissä tuo 33 lasku, joka oli hetkellisesti käytössä. Bekinkin 052:nen tuli todella korkealla, kunnes sitten ihan kuin olisi hissillä laskettu alaspäin, todella vaikuttavan näköistä, ISO PEUKALO piloteille!  :o

 

[ attachment removed / expired ]

 

Missä vaiheessa tuo trombi tuola pyöri? Oliko se pahimpaan myräkään juuri vai?

En kyllä huomannut sellaista, tosin se salama, joka vissiin sinne 15 finaalin hujakoille iski; pisti tärykalvon hieman helläksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli todella mielenkiintoista saapua Helsinkiin siinä kahden jälkeen. Ennusteet eivät näyttäneet mitään ihmeellistä, mutta Latvian tasalla taivaanrannassa rupesi CB:t siintämään. ATIS kuunneltiin ja se kertoi sitten lopullisesti totuuden. 22L oli suunniteltu meille aluksi, kun tuulet olivat about 190/14. Kun kuunneltiin seuraava ATIS 30min päästä oli tuulen suunta muuttunut 320/9. INTOR:lla jouduttiin jäämään odotukseen, mutta päästiin melko nopeasti jatkamaan. Vekrorit saatiin tosiaan VOR-lähestymiseen 33:lle. Oli vähän haipakkaa brieffata uudestaan ja asetella NAVit ja tehdä kaikki tarkastukset, mutta se meni sitten yllättävän kivuttomasti. Lähestymisen aikana muutama salama välähti kentän itäpuolella ja taivas oli muutenkin hyvin tumma. Maassa tuuli oli melkein radan suunnassa noin 8kts, mutta lähestymisen aikana tuuli melkein 40 solmun voimakkuudella vielä n.1000 jalan korkeudella suunnasta 250. Yllättävän hyvät olosuhteet oli sitten laskua tehtäessä. Säätutkan näyttämä oli tänään ainakin mielenkiintoinen.  ;)http://kuvablogi.com/nayta/1181753/ Kuva on otettu vektoroinneissa 22L:lle Tampereen paluulennolta noin 1630.

 

Ottiko kukaan kuvaa OH-EBF:n laskusta 33:lle n.14:30?

 

-L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottiko kukaan kuvaa OH-EBF:n laskusta 33:lle n.14:30?

 

Laskunne tuli bongattua vain autosta käsin. Salaman iskettyä aiemmin lähistölle ei tullut leikittyä terveydellä/hengellä huonossa valossa tulleen stanukoneen vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitähän hän kyseli. Minulla on tietty aavistus lennokin tyypistä, mutta odotellaan jos julkisuuteen tulisi faktoja. Ranger-tiedustelulennokki se ei kuitenkaan ole voinut olla, koska se on kärkiväliltään yli viisimetrinen.

 

Minulakin on omat arveluni, mutta mitä ihmettä Patria UAV olisi tehnyt noin lähellä EFHK:ta  :o

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salaman iskettyä aiemmin lähistölle ei tullut leikittyä terveydellä/hengellä huonossa valossa tulleen stanukoneen vuoksi.

 

Joo, salamanisku ei ole mitenkään erityisen rentouttava kokemus. Minua lätsäytti aikoinaan mökillä ollessa salama peltikaton kautta päähän ja siinäkin oli jo ihan tarpeeksi kun heräsin iskun jälkeen portaiden juuresta, faija sätki kuistilla ja mutsi lensi ruusupuskaan :( Olimme juuri kauppaan menossa. Hyvä, ettei sentään henki mennyt!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä mukava normaalista poikkeava päivä vaikka ei kentän varressa ehtinyt kauaa luuhaamaan.

 

OH-LGG

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilinen keli antoi kyllä paljon kuvaajille, jos oli mahdollisuus jäädä päivystämään. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesätöinä keikkatyöskentelen kärrylogistiikan parissa Helsinki-Vantaalla. Eilen tein iltavuoroa keskipäivältä alkuiltaan, mutta trombista sekä KLM:n ja Air Berlinin ylösvedoista kuulin vasta illalla kotona tämän foorumin kautta. Muutaman työviikon perusteella lentokenttä tuntuu yhä hyvältä ja ystävälliseltä työympäristöltä, joka aidosti inspiroi ja kiehtoo. Kuitenkin yleistä tiedotusta eilisen trombin kaltaisista tilanteista voisi kentällä kehittää. Lähtevät/saapuvat -ruuduille olisi hetkittäin voinut ilmestyä teksti, jossa tilanne olisi kuvattu parilla virkkeellä. Uutiskynnyksen ylittävät lentokentän tapahtumat tulisi reaaliajassa saattaa kaikkien lentokentällä työskentelvien ja muutoin oleskelevien tietoon. Mielestäni korkealaatuinen lentomatkustajien palvelu modernin tietoyhteiskunnan pääkaupungin lentokentällä edellyttää tällaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkin yleistä tiedotusta eilisen trombin kaltaisista tilanteista voisi kentällä kehittää. Lähtevät/saapuvat -ruuduille olisi hetkittäin voinut ilmestyä teksti, jossa tilanne olisi kuvattu parilla virkkeellä. Uutiskynnyksen ylittävät lentokentän tapahtumat tulisi reaaliajassa saattaa kaikkien lentokentällä työskentelvien ja muutoin oleskelevien tietoon. Mielestäni korkealaatuinen lentomatkustajien palvelu modernin tietoyhteiskunnan pääkaupungin lentokentällä edellyttää tällaista.

 

Agreed, poikkeustilanteita (olkoonkin sitten vain ukkosta ilmassa) varten pitäisi olla valmiina tiedotuskanavat (kentän näytöt, laitoksen sivut (kenties RSS kuten Tiehallinnolla), jne), joita voidaan käyttää heti kun jotain tapahtuu tai on ehkä vasta tulossa kohta tapahtumaan. Eikä niin, että porukka lukee seuraavan päivän Hesarista tai vastaavasta tapahtumista. ...ja sitten kaiken maailman iltapäivälehdet repivät otsikoita 'hengenvaarallisesta ylösvedosta ukkosessa'!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, no jopas on Virkkulan Samin taidonnäyte läskimädäristä hieno! :o:thmbup:

 

Pitääkö niitä hel****n lempinimiä viljellä joka koneesta joka hiton ketjuun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olette muuten hyviä kuvia ottanee. Ukkospilvet tuo hienoa kontrastia taivaalle ja etenkin jos aurinko paistaa niin avot. Oli aika kova ukkonen täällä Vantaalla Korson lähellä, mutta ei trombeja onneksi näkynyt  :laugh:

 

 

Pitääkö niitä hel****n lempinimiä viljellä joka koneesta joka hiton ketjuun?

Juu, eiköhän aloiteta samantien A340 vs MD-11-jauhanta niin ei tarvitse tuhlata aikaa näihin "alkuvalmisteluihin".. Ei oikeasti, ei kannata hermostua heti, kun jokaisella kuitenkin on vähemmän tai enemmän ylistäviä lempinimiä koneille. On tullut MD-11 kutsuttua itsekin läskimädäriksi vaikka hieno kone onkin. Samaten B737-200 on monelle tuttu nakkikannuistaan ja 757:llekin on omat lempinimensä jotka kaikki tunnistavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö niitä hel****n lempinimiä viljellä joka koneesta joka hiton ketjuun?

Hmm... kyllä tuo mielestäni on ollut tuon lempinimi jo pidemmän aikaa, eikä siitä sen enempää ole huomautettu...? :o::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... kyllä tuo mielestäni on ollut tuon lempinimi jo pidemmän aikaa, eikä siitä sen enempää ole huomautettu...? :o::)

 

Juho nimenomaan tarkoittikin, että läskimädäri- ja lussu-termejä viljellään nykyään aivan liikaa näistä konetyypeistä puhuttaessa. Minustakin voitaisiin kyllä käyttää oikeampia merkintöjä, kuten vaikkapa MD-11 tai A340. Hieman turhaan joka ketjussa tuodaan esiin näitä lempinimiä, koska niillä ei kuitenkaan ole sen suurempaa merkitystä suurimmalle osalle lukijoista, puhumattakaan ketjujen asiasisällön lisäämisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Agreed, poikkeustilanteita (olkoonkin sitten vain ukkosta ilmassa) varten pitäisi olla valmiina tiedotuskanavat (kentän näytöt, laitoksen sivut (kenties RSS kuten Tiehallinnolla), jne), joita voidaan käyttää heti kun jotain tapahtuu tai on ehkä vasta tulossa kohta tapahtumaan. Eikä niin, että porukka lukee seuraavan päivän Hesarista tai vastaavasta tapahtumista. ...ja sitten kaiken maailman iltapäivälehdet repivät otsikoita 'hengenvaarallisesta ylösvedosta ukkosessa'!

 

Tästä aiheesta jatkaisin. Tiedonvälityskanavana tuli mieleeni Hesburgereissa pyörivä Hese-tv. Hieman slow-foodimpi ja gourmet-tyyppisempi versio saattaisi toimia myös lentomatkustajien tiedontarpeisiin. Kevyen klassisen musiikin ja suomi-maisemakuvien ohella ruudulla esitettäisiin tarpeellisia liikennetiedotteita ja uutisia. Sama tv-kanava ja -ohjelma voisi näkyä Suomen kaikilla lentokentillä, koska Helsinkiinhän maakunnista useimmiten lennetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä aiheesta jatkaisin. Tiedonvälityskanavana tuli mieleeni Hesburgereissa pyörivä Hese-tv. Hieman slow-foodimpi ja gourmet-tyyppisempi versio saattaisi toimia myös lentomatkustajien tiedontarpeisiin. Kevyen klassisen musiikin ja suomi-maisemakuvien ohella ruudulla esitettäisiin tarpeellisia liikennetiedotteita ja uutisia. Sama tv-kanava ja -ohjelma voisi näkyä Suomen kaikilla lentokentillä, koska Helsinkiinhän maakunnista useimmiten lennetään.

Tai sitten siihen samaan ohjelmaan lisättäisiin myös paikallista informaatiota maakunnissa, sekä tietoa häppinegeistä alueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me laskeuduimme tona päivänä klo 14:10 paikkeilla. Meidän lento oli pikkase myöhässä ja tulimme tuolta Münchenistä finskin A320 koneella. Kieltämättä oli kyl helvetin paljo turbulenssia siinä viimesessä lähestymisvaiheessa. Ihmettelinki miks sillo me tultii kiitotie 33:lle :-\. Mut iha hyvin se laskeutuminen kuitenki onnistu, vaikka siin yhes vaihees mietti et mitenköhän tässä nyt käy, mutta oli se kyl toisaalta iha siistiiki  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla