Juhani Hämäläinen

Airbus 350 XWB - uutisia

475 viestiä aiheessa

Nyt on ehditty lentää jo yli 150 tuntia koelento-ohjelman mukaisesti. Myös Airbusin johtaja Bregier on ollut mukana yhdellä A350 XWB:n koelennoista.

 

Airbus chief Fabrice Brégier has completed his first flight on board the aircraft, joining a routine 3h sortie over south-west France.

 

“The aircraft is a very smooth ride and I was particularly impressed by the maturity of the aircraft at such an early stage in its life," he says.

 

"The new cockpit layout with the large screens and head-up display are amazing and I am confident that pilots are going to love being behind the controls of this machine."

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-steadily-clocks-up-a350-flight-hours-390076/

 

Kuva, jossa näkyy yllämainittu head-up-näyttö:

 

http://www.airbus.com/galleries/photo-gallery/dg/detail/airbus-ceo-fabrice-bregier-gets-first-hand-experience-of-a350-xwb/idp/33292-fabrice-bregier-a350-xwb-flight/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

19.9.2013

 

Lufthansa tilaa 55 A350 XWB -lentokonetta

 

Airbusin isoin asiakas ja operaattori Lufthansa tilaa 55 A350 XWB -lentokonetta. Lufthansan tilaus sisältää 25 A350-900-lentokonetta ja option 30 A350-900-koneeseen. Lentoyhtiö voi tarvittaessa muuttaa osan tilauksista Airbusin suurempaan A350-1000-malliin. Lufthansa pyrkii tilauksellaan laajentamaan ja modernisoimaan kaukolentokoneiden laivastoaan.

 

”A350 XWB sopii kooltaan ja kantamaltaan Lufthansan verkostoon. Airbusin A350 XWB -laajarunkokoneiden avulla modernisoimme laivastomme sekä vähennämme operatiivisia kustannuksia ja ympäristöjalanjälkeä. Hiljainen ja polttoainetehokas A350 XWB on erinomainen lisä Airbus-laivastoomme, joka palvelee monipuolisesti matkustajia”, sanoo Lufthansan kalustohallintajohtaja Nico Buchholz.

 

Lufthansa tilaus vahvisti sen asemaa Airbusin suurimpana asiakkaana ja operaattorina. Tähän mennessä lentoyhtiö on tilannut Airbusilta 535 lentokonetta ja tällä hetkellä sillä on käytössä 397 Airbusin konetta. Lufthansa ilmoitti hiljattain tilaavansa sata A320-lentokonetta, jotka korvaavat kaikki nykyisin käytössä olevat 150−230 matkustajan kapearunkokoneet.

 

A350 XWB on täysin uusi keskikokoinen lentokoneperhe pitkille reiteille. Siihen kuuluu kolme eri koneversiota, joihin mahtuu 270‒350 matkustajaa. Uudet koneet on tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuoden aikana. Tähän mennessä 35 asiakasta ympäri maailmaa ovat tilanneet yhteensä 682 A350 XWB -konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A350-koelento-ohjelman toinen koneyksilö, MSN003 rekisteriltään F-WZGG, on parhaillaan ilmassa:

 

http://www.flightradar24.com/AIB1GG

 

Airbusin lehdistötiedote kuvien kera:

 

The second A350 XWB to fly, MSN3, has just landed back at Toulouse-Blagnac Airport France, shortly after 14:30 hours local time, after successfully completing its first flight that lasted approximately five hours.

 

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/second-a350-xwb-test-aircraft-successfully-completes-first-flight/#

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o Oliko finnari bussilon 350 sarjan ensimmäisiä tilaajia ?

 

Airbusin tiedote vuodelta 2007 kertoo, että Finnair oli ensimmäinen yhtiö, joka vahvisti A350XWB-mallin tilauksensa sitovaksi. Alunperin Finnair oli tilannut A350-koneita vuonna 2005.

 

Finnair today signed a firm contract for eleven A350XWBs as well as seven additional long-range aircraft (a mix of A340-300s and A330s). It is the first airline to convert its order for nine of the initial A350, placed in December 2005, into the new A350XWB, and to simultaneously increase the number of aircraft ordered.

 

http://www.airbus.com/presscentre/pressreleases/press-release-detail/detail/finnair-first-airline-to-sign-firm-contract-for-the-a350xwb/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koelento-ohjelmassa tällä hetkellä lentävät MSN1 ja MSN3 ovat ehtineet lentää jo yli 500 tuntia yhteensä sadalla eri lennolla. Viides ja viimeinen koelento-ohjelman yksilö MSN5 on edennyt loppukokoonpanolinjalle. Sitovia konetilauksia on yli 760 kappaletta.

 

To date the two A350 XWB test aircraft, MSN1 and MSN3 have clocked up over 500 flight test hours in more than 100 test flights. The A350 XWB has already won more than 760 firm orders from 39 customers worldwide. First delivery will be to Qatar Airways in the second half of 2014.

 

http://www.eads.com/eads/int/en/news/press.20131104_airbus_a350xwb_msn5.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote 5.11.2013

 

Viides ja viimeinen Airbusin A350 XWB -testilentokone koottavana

 

Airbusin A350 XWB -testilaivasto on saamassa viimeisen jäsenensä, kun viidennen koneen runko on nyt koottavana.

 

MSN5 on testikoneista toinen, johon tulee matkustamo. Se lentää ensimmäisen kerran keväällä 2014 testilentoja, joissa testataan matkustamoa eri tavoin. Se osallistuu myös pitkien lentojen testeihin, joilla ”matkustajat” ovat Airbusin työntekijöitä. Näin matkustamo ja sen järjestelmät saadaan testattua lähes todenmukaisissa olosuhteissa.

 

Kone osallistuu myös route proving -lennoille, joilla osoitetaan tyyppihyväksynnän myöntäville viranomaisilla koneen toimivan moitteettomasti lentokentillä.

 

Kaksi A350 XWB -testikonetta ‒ MSN1 ja MSN3 ‒ ovat tähän mennessä lentäneet yli 500 testituntia yli 100 testilennolla.

 

Airbus on saanut A350 XWB -lentokoneista jo yli 760 sitovaa tilausta 39 asiakkaalta. Ensimmäinen toimitus on Qatar Airwaysille vuoden 2014 toisella puoliskolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranskan Karibialla päämajaansa pitävä Air Caraibes on tehnyt aiesopimuksen kolmen A350-1000-koneen ostosta. Air Caraibes hankkii lisäksi kolme A350-900:aa vuokralle ILFC:ltä.

 

Aeroweb.fr (Translate)

 

Air Caraibesista tulee ensimmäinen yhtiö, joka operoi A350-1000:lla Euroopassa (Pariisi-Karibia-väliä siis):

 

http://www.airbus.com/presscentre/pressreleases/press-release-detail/detail/air-caraibes-launches-the-a350-1000-in-europe/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote 2.1.2014

 

Airbusin kolmannessa A350-testikoneessa on täysimittainen matkustamo

 

Airbusin kolmas A350 XWB -testikone MSN2 rullasi ulos maalaamosta Toulousessa torstaina 2. tammikuuta. Lentokoneeseen on ensimmäistä kertaa asennettu täysimittainen matkustamo testilennoille.

 

MNS2 on myös ensimmäinen A350-kone, jossa kuljetetaan matkustajia route proving -lennoilla myöhemmin tänä vuonna. Route proving -lennot osoittavat tyyppihyväksynnän myöntäville viranomaisilla koneen toimivan moitteettomasti lentokentillä.

 

Koneeseen on maalattu omintakeinen hiili-teema, joka kuvastaa kehittyneiden materiaalien käyttöä uudessa konemallissa.

 

Komposiittimateriaalien käyttö Airbusin lentokoneissa on kasvanut asteittain aina vuodesta 1982, jolloin A310-kone tuli markkinoille. Uuden A350 XWB:n rungosta 53 prosenttia on hiilikuituvahvisteista polymeeriä.

 

A350 XWB -koneet tulevat käyttöön suunnitelmien mukaan tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä.

 

[ attachment removed / expired ]

Kuva: Airbus

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida muuten pysyä kasassa  ;D

Hei, ei tämä sentään mikään Boeing ole.  8)

 

On muuten hyvännäköinen tuo maalaus, peukku pystyyn täältä päin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komia maalaus! Toivottovasti Airbussin suunnittelijat ovat tehneet koneesta sellaisen, että sitä ei tarvitse jatkuvasti laittaa lentokieltoon toisin kuin muuan Nightmarelineriä... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni A380 ohjaamo suunniteltiin A350 silmälläpitäen, joten niiden pitäisi olla kutakuinkin yksi yhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolta pystyy katseleen: http://www.a350xwb.com/x-tra/360-cockpit-view/

Nopeasti katsottuna samaa näköä A380:n kanssa.

 

Ei kai tälläisessa nykyaikaisessa lentolaitteessa ole kuskeilla polkimia ? Kuvasta ei kunnolla näe.

 

Miksi kapteenin ohjaustikku on vasemmalla? Luontevanpaa olisi, jos tikku olisi oikealla. Tai peräti vaihdettavissa mieltymyksen mukaan.

 

Liikaa nojataan vanhoihin käytäntöihin ! Koko ohjaamo uusiksi ! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai tälläisessa nykyaikaisessa lentolaitteessa ole kuskeilla polkimia ? Kuvasta ei kunnolla näe.

 

Miksi kapteenin ohjaustikku on vasemmalla? Luontevanpaa olisi, jos tikku olisi oikealla. Tai peräti vaihdettavissa mieltymyksen mukaan.

 

Liikaa nojataan vanhoihin käytäntöihin ! Koko ohjaamo uusiksi ! ;D

 

Kyllä siellä polkimet ovat  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai tälläisessa nykyaikaisessa lentolaitteessa ole kuskeilla polkimia ? Kuvasta ei kunnolla näe.

Airbusin tapauksessa nimenomaan täytyy olla polkimet. En tiedä A350 kodalla, mutta ainakin A32S ja A330/340 -sarjan koneissa kaiken muun hajotessa konetta ohjataan polkimilla ja trimmipyörällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A350 MSN3-koelentoyksilö on saapunut Boliviaan Cochabamban kentälle korkean ilmanalan testejä varten. Kone viipyy Boliviassa luultavasti viikon verran ja käy myös La Pazissa. Cochabamban kentän korkeus merenpinnasta on 8360 jalkaa/2548 metriä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koelento-ohjelman nykyiset koneet MSN1 ja MSN3 ovat lentäneet yhteensä lähes 200 lentoa ja 800 tuntia. Kolmas yksilö MSN2, jossa on matkustamosisustus, on tulossa mukaan lähiaikoina. Yhteensä yksilöitä tulee olemaan 5 ja koelento-ohjelma käsittää 2500 tuntia. Airbusin mukaan aikataulu pitää ja ensimmäinen sertifioitu, valmis kone luovutetaan asiakkaalle Qatar Airwaysille tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/initial-a350-test-aircraft-reach-800h-394682/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään