Juhani Hämäläinen

Airbus 350 XWB - uutisia

475 viestiä aiheessa

Airbus A350XWB (MSN 003) osallistuu ensi kuussa kahtena päivänä Singapore Airshow-näyttelyyn. Kone suorittaa myös lento-ohjelman molempina päivänä, 11. ja 12. helmikuuta. Kaakkois-Aasian yhtiöt ovat tilanneet tähän mennessä yhteensä 244 A350XWB:tä.

 

Featuring an extra-wide cabin and non-stop flying capability of up to 8,250 nautical miles, the A350 XWB will be especially well suited to the needs of Asia-Pacific airlines flying to Europe and North America. Carriers from the region that have already ordered the aircraft include AirAsia X, Air China, Asiana Airlines, Cathay Pacific Airways, China Airlines, Hong Kong Airlines, Japan Airlines, Singapore Airlines, SriLankan Airlines, Thai Airways International and Vietnam Airlines.

 

To date, firm orders from the region for the aircraft already total 244, representing 30 per cent of total A350 XWB sales. To date, 812 A350 XWB have been ordered by 39 customers worldwide.

 

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/a350-xwb-to-take-centre-stage-at-singapore-airshow/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MSN3 on lähtenyt Kanadaan, jossa tehdään kylmän ilman testit. Ei ole tosin kuin n. -30C (CYFB 241700Z 33002KT 30SM FEW090 BKN250 M27/M31), eli olisi tännekin melkein voinut tulla ....  ;)

 

Airbus’s second flight-test A350 aircraft has departed Toulouse on a transatlantic sortie to Canada where it will undergo cold-weather testing.

 

The Rolls-Royce Trent XWB-powered aircraft, MSN3, is heading for Iqaluit where current temperatures are around minus 30C.

 

Airbus says the twinjet will spend about a week at the airport exposed to the freezing environment as part of the A350-900 certification programme.

 

The two flying prototypes have accumulated around 900h, about a third of the certification total, in some 200 flights.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MSN002 ja 004 paistattelivat päivää eilen tehtaan pihalla. Harmi etten päässyt tämän lähemmäksi näitä kavereita.

[ attachment removed / expired ]

T:Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MSN002 ja 004 paistattelivat päivää eilen tehtaan pihalla. Harmi etten päässyt tämän lähemmäksi näitä kavereita.

T:Jukka

 

Näyttääpäs komialta noissa Qatarin väreissä noin kaukaakin. Itse pidän tuosta ulkoasusta enemmän kuin Qatarin perinteisestä, ilmeisesti kuitenkin perinteinen harmaapohjainen maalaus tulee lopulliseen versioon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://news.airwise.com/story/view/1392206166.html

 

Qatar Air Expects To Receive First A350 Early

 

Qatar Airways, the launch customer for the Airbus A350, expects to receive its first aircraft ahead of scheduled delivery in December 2014, the company's chief executive said on Wednesday.

 

"They (Airbus) are well ahead of the test schedule," said Akbar Al Baker at the Singapore Airshow, adding that the aircraft could arrive a month or two early.

 

The fast-growing Doha-based full-service carrier has 43 A350-900s and 37 A350-1000s on order.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koelento-ohjelman kolmas A350, MSN2, on lentänyt ensilentonsa tänään, kuvia Airbusin sivulla:

 

http://www.airbus.com/galleries/photo-gallery/

 

Myös neljäs A350, MSN4, näyttäisi olevan ensilennollaan. Airbus on nyt julkaissut lyhyen tiedotteen kahden uuden koneen liittymisestä koelento-ohjelkmaan:

 

The A350 XWB flight test aircraft, MSN2 and MSN4, have both taken to the skies above Toulouse, France today for their respective first flights, bringing the total number of A350 XWBs now flying from two to four.

 

To date, the first two A350 XWB test aircraft to fly, MSN1 and MSN3, have already performed close to 1100 flight test hours out of the programme’s total 2500 hours planned for certification.

 

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/a350-xwb-flying-test-fleet-doubles-size/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qatar Airways on julkaissut pitkän sarjan mielenkiintoisia kuvia Airbusin tehtailta, joissa näkyy mm. työvaiheita, joissa Qatar Airwaysille toimitettavan MSN6:n runkosektioita liitetään yhteen:

 

MAN-160-20140107-HG-A350 MSN6 QTR FUSELAGE JUNCTION-094

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisia ylimalkaisesti seuraamalla on muodostunut mielikuva että A350 programmi on mennyt paljon sutjakkaamin kuin B787 aikanaan. Onko joku seurannut näitä tarkemmin, onko A350 mennyt oikeasti huomattavasti paremmin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisia ylimalkaisesti seuraamalla on muodostunut mielikuva että A350 programmi on mennyt paljon sutjakkaamin kuin B787 aikanaan. Onko joku seurannut näitä tarkemmin, onko A350 mennyt oikeasti huomattavasti paremmin?

 

A350:n koelento-ohjelma on pysynyt aikataulussa eikä sellaisia ongelmia ole ilmennyt, joista olisi noussut otsikoita. 787:llä oli koelentojen aikana pari ongelmaa, esim. yksi koelento-ohjelman koneista joutui tekemään hätälaskun koneessa syttyneen tulipalon takia, mikä keskeytti koelennot yli kuukauden ajaksi. Wikisitaatti:

 

On November 9, 2010, Boeing 787, ZA002 made an emergency landing after smoke and flames were detected in the main cabin during a test flight over Texas. A Boeing spokesperson said the airliner landed safely and the crew was evacuated after landing at the Laredo International Airport, Texas.[132][133] The electrical fire caused some systems to fail before landing.[134] Following this incident, Boeing suspended flight testing on November 10, 2010. Ground testing was performed instead.[135][136]

 

On November 22, 2010, Boeing announced that the in-flight fire can be primarily attributed to foreign object debris (FOD) that was present in the electrical bay.[137] After electrical system and software changes, the 787 resumed company flight testing on December 23, 2010.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauppalehti Optiossa nro 4/2014 on muutaman sivun hieno juttu ko koneesta. Heikki Haapavaara on päässyt tehtaalla kiertelemään ja haastatellut mm A 350 hankkeen koelentoja johtanutta lentäjää, Frank Chapman:ia. Hänen mukaansa A380 projekti myöhästyi vuosia erilaisten sähkö- ja järjestelmäongelmien vuoksi. Työtä ei osattu käytännössä. Tuosta projektista saatiin paljon oppia A 350 projektiin, joka suurpulmaksi näyttää hänen mukaansa jäävän vain alun kompastelu.

 

Juttua varten on haastateltu myös Finnairin omaa miestä tehtaalla, A350-laivaston johtajaa Miika Haatiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ainakin yksi lentoyhtio on valinnut turistiin 3-4-3-konfiguraation (toivottavasti ei Finnair):

Katsoisin AirAsia X:n suuntaan tämän osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alitalia peruuttaa 12 koneen A350-800 tilauksen jonka jälkeen konetyypin kokonaistilausmääräksi jää ainoastaan 34 konetta. Airbus on tyrkyttänyt isompaa versiota konetta tilanneille yhtiöille.

 

http://www.journal-aviation.com/actualites/26429-alitalia-renonce-a-l-airbus-a350-800 (uutinen Ranskaksi, mutta google kääntäjä auttaa ;))

 

Spekulaatiot siitä, että Airbus jättäisi (anakin tässä vaiheessa) -800 version kokonaan rakentamatta kiihtyvät internetin ihmeellisessä keskustelumaailmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi A350-koelento-ohjelman konetta (MSN2 ja MSN5), joihin asennetaan/on asennettu bisnes- ja turistiluokan matkustamo, lähtee jossain vaiheessa myöhemmin tänä vuonna kiertämään eri puolille maailmaa mukanaan "koekaniineina" Airbusin työntekijöistä koostuva matkustajaryhmä. Tarkoitus on kokeilla pitkiä reittilentoja ja mm. ruokatarjoilun toimivuutta tosioloissa. Koneiden matkakohteita ei ole paljastettu, mutta voidaan olettaa, että koneet käyvät tärkeimpien asiakkaiden kotikentillä.

 

Airbus will send two passenger-carrying A350 jets on a de facto world tour in the lead-up to the aircraft's launch at the end of this year.

 

An A350 fitted with business and economy cabins will conduct "route-proving flights around the world to major destinations it will serve", according to Airbus.

 

There will also be "long flight cabin testing" with flights lasting "anything from eight to twelve hours" says Chris Emerson, Airbus' senior vice-president of marketing.

 

"We will have Airbus employees as passengers because we need enough time to test all the systems, and make sure the airflow, humidity and temperature control is right" Emerson tells Australian Business Traveller.

 

http://www.ausbt.com.au/airbus-to-launch-a350-world-tour-later-this-year

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään