Juhani Hämäläinen

Airbus 350 XWB - uutisia

475 viestiä aiheessa

Istuintoimitusten ongelmat vaivaavat suuressa mitassa A350 tuotantoa, nyt esimerkiksi Cathay on ilmoittanut ensimmäisen koneen toimituksen viivästymisestä ainakin parilla kuukaudella.

 

Cathay is now expecting delivery of its first A350 in late April" the airline admits in its latest staff newsletter, saying 'the delay is the result of a cabin product issue.

 

https://www.ausbt.com.au/cathay-pacific-airbus-a350-delivery-pushed-back-to-late-april

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

MSN1 ei läpäissyt 'täyskäännös-kiitoradan-päässä-etulaskuteline-päällysteen-ulkopuolella' testiä Limogesin kentällä ranskassa.  ;)

       https://twitter.com/A350Blog/status/697158902966833158

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Singapore Airlines on vastaanottanut ensimmäisen A350 XWB-koneensa tänään. Kaikkiaan yhtiöllä on 67 A350-tilausta. Yhtiö on nyt viides A350-operaattori Qatar Airwaysin, Vietnam Airlinesin, Finnairin ja TAM Airlinesin jälkeen.

 

Singapore Airlines has taken delivery of its first Airbus A350 XWB in Toulouse, France, becoming the fifth operator of the all-new widebody airliner.

 

The aircraft is configured in a premium three-class layout with 253 seats, comprising 42 business, 24 premium-economy and 187 economy class.

 

After an initial period flying on regional services to Kuala Lumpur and Jakarta, the aircraft will be deployed on long-haul flights from May, starting with Amsterdam and then Dusseldorf.

 

http://atwonline.com/airframes/singapore-airlines-takes-delivery-first-airbus-a350-xwb

 

Airbusin tiedote englanniksi:

 

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/singapore-airlines-becomes-new-operator-of-the-a350-xwb/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus tarjoaa lentoyhtiöille uutta, korotetulla 280 tonnin MTOW:lla varustettua versiota A350-900:sta vuodesta 2020 alkaen, kun vakioversion MTOW on 268 tonnia. Samalla koneeseen tehdään aerodynaamisia parannuksia, joiden vaikutus polttoaineensäästöön on 1 % ja RR-moottoreiden parannuksia, joiden vaikutus on myös 1 %, mikä yhdessä korotetun painon kanssa antaa 500 NM lisää toimintamatkaa, jos koneessa on 3 luokkaa ja yhteensä 325 matkustajaa.

 

Airbus will offer its A350-900 twin-engined widebody aircraft with a 280-tonne maximum takeoff weight (MTOW) from 2020.

 

At the same time, the company will give the aircraft 2% reduction in fuel burn, with 1% coming from aerodynamic improvements, while the other 1% will come from changes within the Rolls-Royce XWB-84 engine, Airbus is due to announce here on the eve of the FIDAE Airshow on March 28.

 

Airbus says the combined MTOW increase and efficiency improvements will nudge the -900’s range up by an additional 500 nautical miles, if the aircraft is carrying 325 passengers in a three-class configuration.

 

http://atwonline.com/airframes/airbus-build-280-tonne-mtow-a350-900

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA:n lisäksi nyt myös FAA on myöntänyt A350-900:lle "enemmän kuin 180 minuutin" ETOPS-kelpoisuuden. Myöhemmin, käyttökokemusten karttuessa, FAA:n odotetaan myöntävän ETOPS-kelpoisuuden aina 370 minuuttiin asti.

 

The US Federal Aviation Administration (FAA) has approved the Airbus A350-900 for ETOPS (Extended-range Twin engine aircraft Operations) “beyond 180 minutes” diversion time.

 

The FAA approval, which includes 180-minute ETOPS in the basic specification, also includes provisions for up to 300-minute ETOPS, corresponding to a maximum diversion distance of 2,000 nautical miles at one-engine-inoperative speed under standard atmospheric conditions. Later this year, once the type accumulates additional in-service experience, Airbus expects the FAA to grant a further provision for 370-minute ETOPS,

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2016-05-02/faa-approves-a350-900-beyond-180-minutes-etops

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus on julkistanut A350-VIP-version, ACJ350 XWB:n. ACJ350-900-versiossa on 270 neliömetriä matkustamopinta-alaa, ja ultra-long range-versio kykenee kuljettamaan 25 matkustajaa 20000 kilometrin päähän tai lentämään 22 tuntia.

 

Airbus is launching a new corporate-jet version of its popular A350 XWB airliner, with Easyfit provisions for cabin-outfitting, expanding its corporate jet family with an aircraft that delivers more capacity, capability and comfort.

 

Called the ACJ350 XWB, it features 270 m2/2,910 ft2 of cabin space in the -900 version. The ultra-long range variant can fly 25 passengers up to 10,800 nm/20,000 km or 22 hours, making it today’s most modern and capable corporate jet.

 

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/airbus-launches-acj350-xwb-with-easyfit-outfitting/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Istuintoimitusten ongelmat vaivaavat suuressa mitassa A350 tuotantoa, nyt esimerkiksi Cathay on ilmoittanut ensimmäisen koneen toimituksen viivästymisestä ainakin parilla kuukaudella.

 

https://www.ausbt.com.au/cathay-pacific-airbus-a350-delivery-pushed-back-to-late-april

 

 

Airbusilla on alihankkijaongelmien vuoksi vaikeuksia päästä tavoitteeseensa toimittaa asiakkaille yli 50 A350-konetta tämän vuoden aikana. Tilanne on parantunut Zodiacin istuintuotannon osalta, mutta WC-toimitukset ovat edelleen pullonkaulana.

 

Airbus still has to deliver at least 41 A350s to reach its target of more than 50 for the whole year, after a slow start blamed partly on shortages of seats and toilets.

 

"The target remains a challenge because some of our industrial partners are experiencing difficulties," Fabrice Bregier told France's La Tribune daily.

 

Asked whether this meant problems and delays with cabin equipment from Zodiac Aerospace remained unresolved, Bregier said: "The situation is improving, but not enough to allow us to meet all our commitments. Improvement plans have been launched, but too late".

 

Zodiac said on Tuesday the operational performance of its cabin branch continued to be affected by problems with lavatories for the Airbus A350, but that delays in seat production were coming under control.

 

http://news.airwise.com/story/airbus-chief-says-a350-delivery-goal-a-challenge

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus lähettää A350-koelentoyksilön MSN002 vierailulle Kiinaan 25.6.-2.7. Konetta, jossa on luonnollisesti matkustamo asennettuna, esitellään Pekingissä, Shanghaissa, Guangzhoussa, Haikoussa ja Chengdussa. Tähän mennessä A350-tilauksia ovat tehneet China Eastern ja Air China. - 5 % A350 XWB:n osista valmistetaan Kiinassa. Airbusin markkinaosuus Kiinassa käytössä olevista matkustajakoneista on uutisen mukaan 50 %.

 

Airbus is making its first A350-900 demonstration tour of China, from June 25-July 2, as it attempts to tap further into the booming Chinese airline market.

 

The A350 test aircraft, MSN002, outfitted with a cabin interior, will fly to Beijing, Shanghai, Guangzhou, Haikou and Chengdu.

 

The tour follows the April decision by China Eastern Airlines to order 20 A350-900s; Air China also ordered 10 of the -900 model.

 

http://atwonline.com/airframes/airbus-set-fly-a350-900-china

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thai Airwaysin ensimmäinen A350 on lentänyt ensilentonsa (ks. kuva):

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/picture-first-thai-a350-starts-flight-tests-427787/

 

American Airlines, jonka toisen vuosineljänneksen voitto on pudonnut 44 % edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, viivästyttää tilaamiensa A350-koneiden vastaanottamista vuodella eteenpäin. Ensimmäisten kahden koneen toimitus tapahtuu vuoden 2018 loppupuolella.

 

American now plans to take delivery — the point at which the majority of a plane sale is paid for to the manufacturer — of its first two A350s in late 2018 instead of 2017. It will then take delivery of five of the planes per year from 2019 through 2022.

 

http://www.bizjournals.com/wichita/blog/2016/07/american-airlines-to-delay-airbus-a350-deliveries.html?ana=yahoo&yptr=yahoo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Singapore Airlines aloittaa A359-liikenteen lokakuussa 2016 reitillä SIN-SFO.

Taitaa olla ensimmäinen kerta, kun A359:n max range laitetaan testiin. Onhan tuo väli n. 13.600 km.

United jo lentää tuota isommalla unelmalinjurilla B789.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusilla on alihankkijaongelmien vuoksi vaikeuksia päästä tavoitteeseensa toimittaa asiakkaille yli 50 A350-konetta tämän vuoden aikana.

 

Tosin viime viikon torstaina Airbusin viestinnän päivitetty tieto oli, että 50:n A350-koneen tavoite saavutettaisiin tämän vuoden loppuun mennessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taiwanilaisen China Airlinesin ensimmäinen A350 on rullannut ulos kokoonpanohallista rullaustestejä ja koelentoja silmälläpitäen. Ensilennon pitäisi tapahtua syyskuun alussa. Eilisen lausuntonsa mukaan China Airlines odottaa saavansa vastaanottaa ensimmäisen A350:nsä 3. vuosineljänneksen aikana ja kolme A350:tä lisää 4. vuosineljänneksellä. Yhteensä China Airlines on tilannut 14 koneyksilöä ja yhtiöllä on 6 optiota.

 

According to a China Airlines statement Aug. 26, Airbus expects to progressively deliver four A350s, one in Q3 and three aircraft in Q4 of this year.

 

The first A350 XWB for China Airlines has rolled out from the cabin furnishing & engine installation at the Airbus final-assembly line in Toulouse, and is ready to proceed to further ground testing. The initial test flight of China Airlines‘ first A350 will take place in early September.

 

China Airlines ordered 14 A350s in December 2007, plus six options. The carrier’s chairman and CEO Hang Hung Sun told ATW in July 2015 that China airlines would take delivery of “six more A350s in 2017, and four more in 2018.”

 

http://atwonline.com/airlines/china-airlines-expecting-delivery-four-a350-xwbs-2016

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thai Airwaysin ensimmäinen A350 on lentänyt ensilentonsa (ks. kuva):

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/picture-first-thai-a350-starts-flight-tests-427787/

 

 

Thai Airways on tänään vastaanottanut ensimmäisen A350:nsä. Yhtiöstä tuli näin kahdeksas A350-operaattori. Thailla tulee olemaan 12 A350-yksilöä, joista 4 ostetaan omiksi ja 8 tulee leasingyhtiöltä.

 

Thai Airways International has taken delivery of its first Airbus A350 XWB, sourced from US lessor CIT, becoming the eight operator of the type.

 

The airline received the A350-900 on Aug. 30. The aircraft is configured with 321 seats in a two-class layout, comprising 32 Royal Silk Class lie-flat seats and 289 in the main cabin.

 

“After an initial period flying on regional services between Bangkok and Chiang Mai, the aircraft will be deployed on long haul flights soon thereafter, starting with the Bangkok-Melbourne route,” Airbus said.

 

Thai Airways is taking 12 A350s, four of which have been purchased directly from Airbus and another eight on lease.

 

http://atwonline.com/airframes/thai-airways-international-takes-first-a350-xwb

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thain eka ja ainoa A350 on ottanut vähän iskua Phuketissa tänään:

 

 

 

Bangkok Post uutisoi, että "thaimaalaisen lehdistön mukaan kone ei ole vaurioitunut", joten twitter-kuvat eivät voi olla oikeita..?  ;)

 

http://www.bangkokpost.com/business/tourism-and-transport/1092033/new-airbus-has-near-miss-landing-at-phuket

 

Keliolosuhteet Phuketissa voivat kyllä olla erittäin haastavat, joten pieniltä nuo kuvissa nähdyt jäljet näyttävät. Tällä kertaa näin... ensi kerralla ehkä sitten Bangkokiin tai muulle turvallisemmalle kentälle odottamaan sään paranemista. Nyt kävi näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bangkok Post uutisoi, että "thaimaalaisen lehdistön mukaan kone ei ole vaurioitunut", joten twitter-kuvat eivät voi olla oikeita..?  ;)

 

THAI Flight TG 221 left Suvarnabhumi Airport in Bangkok at 6:15pm and was making its landing in Phuket at 7:35pm when the aircraft skidded on touchdown and its left-side landing gear tracked into the verge beside the runway. The landing gear suffered minor damage, but the pilot quickly brought the aircraft back under full control and safely brought the plane to rest on the apron. Authorities are investigating the incident. Early reports say the low-level wind shear may have caused the accident. -Phuket News

 

METAR VTSP 211200Z 28020KT 2000 +RA SCT015 SCT020 BKN100 25/23 Q1012 NOSIG=

METAR VTSP 211230Z 24012KT 1000 +RA SCT015 SCT020 BKN100 24/22 Q1013 TEMPO SHRA=

Laskeutuminen 1235Z lehtitietojen mukaan

METAR VTSP 211300Z 26020KT 2000 +RA SCT015 SCT020 BKN100 24/22 Q1013 NOSIG=

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin heikko luotto noihin Thai lentäjiin   ;D

Juuh. Taitavat nuo Thai-lentäjät olla kaikkien pahojen sääilmiöiden aiheuttajia. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/phuketin-lentoturman-tutkinta-alkoi/2285834

 

Tuolla kentällä tuppaa tapahtumaan huonossa säässä?

 

Thaimaan pelastusviranomaiset ovat saaneet kuljetettua pois viimeiset ruumiit karrelle palaneesta One-Two-Go-yhtiön lentokoneesta Phuketin lentokentällä. Eilen tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli 89 ihmistä. Heistä 55 oli ulkomaalaisia. Turmasta selvisi 41 ihmistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään