Juhani Hämäläinen

Airbus 350 XWB - uutisia

475 viestiä aiheessa

Airbus on tehnyt päätöksen peruuttaa kaikki Qatar Airwaysin jäljellä olevat A350-tilaukset. Toimittamatta on artikkelin mukaan 19 konetta. Tämän jälkeen avoimia konetilauksia Airbusilta ei ole.

Lainaa

Airbus has revoked its entire outstanding order from Qatar Airways for A350 jets, severing all remaining new jetliner business with the Gulf carrier in a dramatic new twist to a safety and contractual dispute, two industry sources said.

Airbus has told the largest A350 customer that it is striking the rest of the A350 deal from its books, the sources told Reuters, asking not to be identified.

At end-June, the planemaker had outstanding orders from Qatar Airways for 19 of the largest version of the jet, the 350-passenger A350-1000.

https://www.yahoo.com/finance/news/exclusive-airbus-axes-remaining-a350-111157161.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates investoi 350 miljoonaa dollaria uuteen Thalesin viihdejärjestelmään, joka tulee Emiratesin uusiin viiteenkymmeneen A350-koneeseen, joita yhtiö alkaa vastaanottaa vuonna 2024.

Lainaa

As part of its continued drive to ensure customers ‘fly better’, Emirates has selected the new Thales’ AVANT Up system for its incoming fleet of Airbus A350 aircraft, scheduled for delivery in 2024.

https://www.aviation24.be/airlines/emirates-airline/emirates-invests-over-350-million-dollar-in-next-generation-inflight-entertainment-systems-for-new-a350-fleet/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus on toimittanut asiakkaalle viidennensadannen A350XWB-koneen. Kyseisen yksilön vastaanotti Iberia.

Airbus on myös ottanut käyttöön uuden tuotantostandardin. Koneen painoa on pudotettu 1,2 tonnia, ja MTOW kasvanut 3 tonnia.

Asiakkaille toimittamatta on syyskuun lopussa yli 400 A350:tä.

https://www.aerotime.aero/articles/32299-airbus-introduces-new-production-standard-of-a350-aircraft

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/7/2022 at 12.40, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Qatar Airways haluaa oikeudessa 618 miljoonaa dollaria korvausta Qatarin viranomaisen (kuulemma) maadoittamien 21:n A350-yksilöiden osalta ja vaatii,että tuomarit määräävät koneiden toimitukset keskeytettäviksi, kunnes viat on ratkaistu ja korjattu. Lisäksi Qatar Airways vaatii 4 miljoonaa taalaa jokaiselta päivältä, kun kyseiset 21 konetta ovat maadoitettuna. Ja 76 miljoonaa siitä Ranskassa vuoden seisseestä 5 vuotta vanhasta yksilöstä, joka piti maalata 2022 World Cup-liveryyn ja jota on paikkailtu 980 kohdasta salamasuojausta.

https://www.lawyer-monthly.com/2022/01/qatar-airways-seeks-over-600-million-in-airbus-a350-dispute/

Qatar Airwaysin ja Airbusin välinen kiista oikeudessa Lontoossa tulee todennäköisesti jatkumaan pitkään, kun tuomari on nyt määrännyt jutun jaettavaksi kahteen eri osaan.

Tunnelmat osapuolten välillä ovat kireät. Airbusin lakimies väittää, että Airbusin eksperttien yrittäessä mennä valokuvaamaan Qatar Airwaysin pintaviallisiksi väittämiä koneyksilöitä Qatarissa he joutuivat valokuvaamaan "pitkän etäisyyden päästä kuunvalossa" ;Deivätkä qatarilaiset tahtoneet päästää heitä kuvaamaan edelleen käytössä olleita A350-yksilöitä.

Ranskan presidentti Macron on huomenna Dohassa Ranskan pelatessa jalkapallon MM-finaalissa ja on mahdollista, että siinä yhteydessä yritetään sovitella riitaa. Ilman sopua oikeudenkäynti tulee kestämään ehkä ensi vuoden loppuun, kenties pitempäänkin.

Lainaa

On Friday, the two sides clashed angrily over access to the affected planes with Airbus lawyer David Wolfson complaining with the aid of photographs that its experts had been forced to photograph jets from a distance "under the light of the moon".

He also accused the airline of engaging in a game of "switcheroo" to prevent its experts inspecting in-service jets.

Qatar Airways strongly denied failing to cooperate with inspections and said it had given whatever access was practical to jets on short notice as it hosts the World Cup soccer tournament.

https://www.yahoo.com/finance/news/airbus-qatar-airways-line-uk-113734155.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on modifioinut yhdessä Airbusin kanssa kymmenen A350:tä pisimpiä Aasian reittejä silmälläpitäen. MTOW:ta on saatu korotettua, mistä on hyötyä etenkin Soulin ja Tokion nykyisillä reiteillä, kun matkustajien ja rahdin määrää ei tarvitse vähentää.

Lainaa

Finnair has modified ten of its flagship A350s to carry more customers and cargo as it continues to increase capacity across its Asian routes. Finnair has worked with aircraft manufacturer Airbus to increase the maximum take-off weight for a specially selected number of its aircraft as demand for flights to and from Asia has risen.

Modifications made involve minor changes and updates to the aircraft’s software and placards and manuals in cooperation with Airbus. Finnair made the changes to aircraft which regularly serve Seoul and Tokyo, two of the longer intercontinental routes.

Each route has been made longer following the closure of Russian airspace which has forced Finnair to replan its flights and detour around Russia, consuming more fuel than used previously. The normally lighter take-off weight had limited the number of customers and the amount of cargo each aircraft could carry, given the extended flight times.

But now after the modifications, each aircraft can carry more customers and cargo – and importantly more fuel to fly the longer flight times between Finland and South Korea and Japan – as well as increasing the economic efficiency of each flight. These modifications form part of Finnair’s strategy to restore profitability and increase payloads, in spite of airspace closures and increased flight times.

https://www.finnair.com/fi-en/bluewings/world-of-finnair/finnair-modifies-ten-of-its-a350s-to-carry-more-customers-and-cargo-2814546

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.12.2022 at 14.02, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Qatar Airwaysin ja Airbusin välinen kiista oikeudessa Lontoossa tulee todennäköisesti jatkumaan pitkään, kun tuomari on nyt määrännyt jutun jaettavaksi kahteen eri osaan.

Qatar Airways ja Airbus ovat ilmeisesti päässeet jonkinlaiseen sopuratkaisuun ennen asian käsittelyä oikeudessa Iso-Britanniassa.

Lainaa

Qatar Airways have settled a dispute over the degraded surface of grounded A350 jets, Airbus said on Wednesday, averting a potentially damaging UK court trial.

Sovitteluratkaisu päättää katkeran kiistan halkeilevista maaleista ja mahdollisista korroosivaurioista.

Airbus sanoi, että sopimus ei tarkoita kummankaan osapuolen vastuun myöntämistä, vaan molemmat osapuolet vain haluavat unohtaa koko kiistan.

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/airbus-qatar-airways-settle-a350-dispute-2023-02-01/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qatar Airwaysin A359:lle pyrstökosketus ylösvedon yhteydessä, ks. kuva

Lainaa

A Qatar Airways Airbus A350-900, registration A7-ALN performing flight QR-614 from Doha (Qatar) to Islamabad (Pakistan), touched down on Islamabad's runway 28L at 07:45L (02:45Z) but needed to go around, climbed back to 5000 feet, positioned for another approach to runway 28L and landed without further incident about 15 minutes after the balked landing.

A post flight inspection revealed the aircraft had suffered a tail strike.

http://avherald.com/h?article=507e55f7&opt=0

qatar_a359_a7-aln_islamabad_230416_1.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Qatar Airwaysin A359:lle pyrstökosketus ylösvedon yhteydessä, ks. kuva

Näyttää tuulleen oikealta ;D

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen joskus kritisoinut sitä, että nykyään lennetään liian vähän käsin. Käsityöläisammattin oleellisena osana kuuluva hienosäätö katoaa. Tässä on taas yksi tyypillinen esimerkki siitä, kun "kone vie miestä eikä mies konetta". Alkavia virheitä ei tunnisteta ajoissa, jolloin korjaukset voitaisiin tehdään pieninä. Nyt kone on jo valunut vasemmalle tuulen alapuolelle useita sekuntteja (laskin, että 3-4 sekunttia) eli aivan liian pitkälle ennenkuin aletaan oikeasti reagoimaan. Ja sitten tarvittavat korjaukset ovat niin suuria, että tekipä mitä tahansa, on vaarana, että jotain menee pieleen.

Seppo 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Juha H Huttunen kirjoitti:

Autopilotin käyttökielto koulutuksessa?

Missä sitä autopilottia opitaan käyttämään jos ei koulutuksessa? Se on kuitenkin pakollinen suurimman osan ajasta tavallisilla lennoilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika paljon siitä koulutuksesta lennetään kuitenkin käsin, vaikka mitään käyttökieltoa ei olekaan. Joidenkin koulutettavien (puhun nyt "peruskoulutuksesta" / fATPL, en tyyppikoulutuksesta) kohdalla tuntuu olevan toisaalta niin, ettei sitä AP:ta / FD:tä ymmärretä kunnolla edes koulutuksen loppupuolella, vaikka sitä on käytetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Philippine Airlines on allekirjoittanut aiesopimuksen yhdeksän A350-1000-koneen ostosta yhtiön tulevia erikoispitkiä reittejä silmälläpitäen. A350-1000-kalusto mahdollistaa lennot Manilasta mm. USA:n itärannikolle ja Kanadaan.

Lainaa

Toulouse, 10 May 2023 – Philippine Airlines (PAL) has signed a Memorandum of Understanding (MoU) with Airbus for the purchase of nine A350-1000s. Under the Philippine carrier’s Ultra Long Haul Fleet project, the A350-1000 will be operated on non-stop services from Manila to North America, including to the East Coast of the US and Canada.

The new aircraft will join two A350-900s already in service at the airline and currently flying to destinations in North America, Asia and Australia. As with the A350-900, the PAL A350-1000s will be configured in a premium layout with separate Business Class, Premium Economy and Economy Class cabins.

https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2023-05-philippine-airlines-selects-a350-1000-for-future-long-haul-fleet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.airbus.com/en/newsroom/events/a350f-airbus-livery-design-competition 

Lainaa

The final A350F livery design revealed!

The winners and final livery design have just been revealed at a special ceremony at the Paris Air Show.

With over 4,000 entries, the selection process was very challenging for our jury who finally selected two similar submissions and combined them as the final winning design. So a big congratulations goes to John Feehan and the brothers Quinnten and Ellisten Iversen. We cannot wait to see your design come to life as the A350F embarks on its first flight in 2025.

Before this selected design comes to life, the A350F needs to be manufactured. That’s already started and production is progressing well at the Airbus plants. The first parts of the centre wing box have already been assembled in Nantes, France, and the centre fuselage will be assembled and equipped soon.

Airbus expects to have the first aircraft painted by the end of 2024, and the winning design will come to life as the aircraft embarks on its first flight. When it enters service in 2026, the A350F will be able to carry a payload of up to 111 tonnes over a range of 4,550 nm.

screenshot-2023-06-22-at-12-10-14-am.png.7f3aaae310f6c2c7687fcf914b6c64ff.png

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari viikkoa vanha uutinen mutta mainitaan kuitenkin, että Airbus A350:n eri mallien tilaukset ovat yhteenlaskettuina ylittäneet 1000 tilauksen rajan,

Lainaa

Long-range aircraft launched almost 20 years ago reached a total of 1,026 firm orders in June,

Of the 1,026 A350s, 755 are of the A350-900 variant, the first to enter service in 2015. The A350-1000, Airbus’ biggest commercial aircraft after the end of A380 production, now has 224 orders, while the new A350F freighter 39 orders.

https://www.airdatanews.com/widebody-airbus-a350-exceeds-1000-aircraft-on-order/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Emirates aikoo alkaa lentää Airbus A350 -lentokoneella Australiaan vuoden 2024 puolivälissä, ja Adelaide on jonossa edistyneen suihkukoneen ensimmäisten kohteiden joukossa.

Persianlahden lentoyhtiö vahvistaa, että se käy "tiiviissä keskustelussa Adelaiden lentokentän kanssa" A350:n ensiesiintymisestä, mikä merkitsisi myös Adelaiden ja Dubain välisten lentojen uudelleen aloittamista, koska reitti suljettiin vuoden 2020 alussa pandemian alkaessa.

"Emiratesin nonstop-palveluiden lisääminen Adelaidelle on sidottu siihen, että olemme sitoutuneet Australiaan laajentamaan ja parantamaan matkailijoiden yhteysmahdollisuuksia", sanoo lentoyhtiön australialainen päällikkö Barry Brown.

"Emme malta odottaa, että pääsemme takaisin Adelaideen ja olemme jälleen avainroolissa eteläaustralialaisten kansainvälisissä matkasuunnitelmissa."

Emirates odottaa saavansa ensimmäiset A350-lentokoneensa vuoden 2024 puolivälissä, minkä se sanoo "edellyttää lentoyhtiön maailmanlaajuisen verkoston laajentamista entisestään sallimalla sen laivaston kasvun ja vapauttamalla enemmän Emiratesin pitkän matkan lentokoneita Adelaiden kaltaisiin kohteisiin. .”

Lentoyhtiö ei ole vielä paljastanut, kuinka se aikoo varustaa A350-900-koneitaan, joita sillä on tilauksessa 50, vaikka todennäköisimpänä pidetään kolmen luokan business-, premium economy- ja economy-kokoonpanoa.

 

Lähde ja koko uutinen englanniksi:

https://www.executivetraveller.com/news/emirates-a350-routes-adelaide?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR0gEx-tPBWyFsaHhYqS3JJUuPzGmewwu1f1uz-EvaQQRYw6P6kCgWXPEtU#Echobox=1698204919

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Lari Nylund kirjoitti:

Emirates aikoo alkaa lentää Airbus A350 -lentokoneella Australiaan vuoden 2024 puolivälissä, ja Adelaide on jonossa edistyneen suihkukoneen ensimmäisten kohteiden joukossa.

Persianlahden lentoyhtiö vahvistaa, että se käy "tiiviissä keskustelussa Adelaiden lentokentän kanssa" A350:n ensiesiintymisestä, mikä merkitsisi myös Adelaiden ja Dubain välisten lentojen uudelleen aloittamista, koska reitti suljettiin vuoden 2020 alussa pandemian alkaessa.

"Emiratesin nonstop-palveluiden lisääminen Adelaidelle on sidottu siihen, että olemme sitoutuneet Australiaan laajentamaan ja parantamaan matkailijoiden yhteysmahdollisuuksia", sanoo lentoyhtiön australialainen päällikkö Barry Brown.

"Emme malta odottaa, että pääsemme takaisin Adelaideen ja olemme jälleen avainroolissa eteläaustralialaisten kansainvälisissä matkasuunnitelmissa."

Emirates odottaa saavansa ensimmäiset A350-lentokoneensa vuoden 2024 puolivälissä, minkä se sanoo "edellyttää lentoyhtiön maailmanlaajuisen verkoston laajentamista entisestään sallimalla sen laivaston kasvun ja vapauttamalla enemmän Emiratesin pitkän matkan lentokoneita Adelaiden kaltaisiin kohteisiin. .”

Lentoyhtiö ei ole vielä paljastanut, kuinka se aikoo varustaa A350-900-koneitaan, joita sillä on tilauksessa 50, vaikka todennäköisimpänä pidetään kolmen luokan business-, premium economy- ja economy-kokoonpanoa.

 

Tuossa tuo Larin laittama teksti niin, että sen saa luettua normaalisti.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korean Air on tilannut yhteensä 33 A350 XWB:tä, eli 27 A350-1000:tta ja 6 A350-900:aa.

Lainaa

Toulouse, 2 April 2024 - Korean Air has become a new customer for the A350 Family following the signature of a firm order with Airbus for 33 aircraft. The order covers 27 A350-1000s and six A350-900s. 

https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2024-04-korean-air-finalises-order-for-33-a350s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 https://simpleflying.com/airbus-worlds-largest-main-deck-cargo-door-a350f-mock-up-display/

Quote

Airbus Unveils The World’s Largest Main Deck Cargo Door In A350 Freighter Mock-Up Display

Airbus has put on display a life-like, state-of-the-art freighter mock-up to lure more customers to the next generation of freighter aircraft. This full-scale immersive installation is expected to entice more customers to order the variant, which will have the world's largest main deck cargo door. The Airbus A350F, which has been adapted from the A350-1000, will have a range of up to 5,405 miles (8,700 kilometers / 4,700 nautical miles) and an incredible 111-tonne payload capacity.

Airbus will bring the latest generation of aircraft into the large freighter market with 'unbeatable efficiency' and less fuel burn. Its CO2 emissions are expected to be lower than those of its competition, improving overall economics for its operators.

The A350F will be easily integrated into airline fleets, with Airbus noting it is the only 'future-proof choice' for its operators. With more volume capacity than the Boeing 777F, the next-generation aircraft will have all the latest features and solidify its expected status as the most sustainable aircraft in the freighter market. 

Similar volume to the 747
According to Airbus, the A350F has taken years of expertise and engineering to design the aircraft, drafting knowledge from the likes of the Beluga and A300-600F. The production of the A350F will be strategically planned to ensure a smooth launch and entry into commercial service before ramping up the overall output of the variant to fulfill the growing list of orders.

The A350F will have equal volume capacity as the Boeing 747-F, with five tonnes more payload capabilities than the 777F. This will ensure robust capabilities for a wide range of operators.

With the aim of challenging Boeing's dominance in the cargo market, the A350F already has a list of different customers and has surpassed the historic miserable sales of its predecessor, the A330-200F. With over ten customers already lined up in February, Taiwanese carrier STARLUX signed on to order five A350F freighters alongside three additional A330neo (passenger) aircraft.

airbus-a350f.jpg?q=70&fit=crop&w=1500&dp

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus on allekirjoittanut yhteistyösopimuksen Jiatai Aircraft Equipmentin kanssa, joka valmistaa lentokoneiden istuimia Hubein kaupungissa Kiinassa. Sopimuksen mukaan kiinalaisyritys toimittaa turistiluokan istuimia A350-laajarunkokoneiden sarjaan. Yhteistyön tarkoituksena on kehittää uusi suunniteltu turistiluokan istuin, joka on optimoitu käytettäväksi A350 NPS (new production standard) -mallin matkustamossa.

Airbusin tarjoamassa NPS-mallissa käytetään A350 koneiden matkustamossa lukuisia parannuksia, joiden tarkoituksena on parantaa matkustajien kokonaiskokemusta ja lisätä lentokoneen sisätilojen kokonaiskäyttötilavuutta. Airbusin insinöörit muotoilivat matkustamon sivuseinät uudelleen niin, että matkustamon leveys kasvoi 10,16 senttimetriä. Tämä on avannut mahdollisuuden käyttää matkustamossa 10 rinnakkaisen turistiluokan istuimen konfiguraatiota juurikaan tinkimättä mukavuudesta verrattuna aiempiin 3-4-3 toteutuksiin.

NPS sisältää myös muita suorituskykyparannuksia sekä erilaisia matkustamon parannuksia lentoyhtiöiden ja niiden matkustajien kannalta. Näihin suorituskykyparannuksiin kuuluvat painonsäästöt, parempi lentoonlähtösuorituskyky ja suurempi suurin sallittu lentoonlähtöpaino (MTOW).

Lentoyhtiöt ovat aiemmin joutuneet asentamaan 16,5 tuuman (42 cm) levyisiä istuimia, jotta A350:n matkustamoon olisi voitu asentaa tiheä 3-4-3-mallinen matkustamokokoonpano. Uuden leveyden ansiosta ne voivat nyt kuitenkin asentaa mukavammat 17 tuuman (43,2 cm) levyiset istuimet laajempaan NPS-matkustamotilaan.

Lentoyhtiöille, jotka eivät halunneet hyväksyä alle 17 tuuman levyisiä istuimia ja joutuivat sen vuoksi jatkamaan A350-koneidensa käyttöä yhdeksänrintaisilla istuimilla, mahdollisuus siirtyä 10-rintaisiin istuimiin mahdollistaa noin 30 lisäpaikkaa tyypilliseen kolmiluokkaiseen sijoitteluun päivitetyissä A350-900- ja A350-1000-koneissa.

https://www.aerotime.aero/articles/airbus-develops-options-for-upgraded-a350-cabins-including-10-abreast-seating

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
fiksattu tekstiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Airbusin tarjoamassa NPS-mallissa käytetään A350-ohjaamoissa lukuisia parannuksia, joiden tarkoituksena on parantaa matkustajien kokonaiskokemusta ja lisätä lentokoneen sisätilojen kokonaiskäyttötilavuutta.

vai matkustamossa :-D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä menoa on tulossa myös ohjaamoon "parannuksia", kun bussi meinaa asentaa sinne paskahuussin.

Myös viranomainen on virkatyönä selvittänyt asiaa: https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/emco-sipo_-_d-7.pdf

Liittojen syy näemmä tämäkin, että on vaikeaa: Apart from these common adverse effects, sitting for several hours in wet and smelly diapers can be (very) uncomfortable and may lead to distraction of flying tasks. Moreover, effective diapers consist of several layers of absorption material and such thick diaper does not comfortable fit in the trouser of a regular airline uniform. Because of the above, diaper usage will most probably not be accepted by the representative pilot unions.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään