Nils Rostedt

Arlanda, 22-23.5 (noin 40 kuvaa)

8 viestiä aiheessa

Pitkästä aikaa taas Tukholmanmatka, ja sen kunniaksi vähän isompi kuvasarja Arlandasta.

 

Spanairin A320, EC-JJD.

[ attachment removed ]

 

Niki-yhtiön A320 avaa reverssiluukut, nokkapyörä vielä ilmassa.

[ attachment removed ]

 

Pyrstöjä rivissä, SAS:n B737 poistumassa kiitotieltä.

[ attachment removed ]

 

Vuorossa portugalilainen A320, CS-TNM, reverssit auki.

[ attachment removed ]

 

Nokkakuva KLM:n B737:sta, PH-BDC.

[ attachment removed ]

 

Estonian Air, Saab 340 ES-ASN. Estonian käyttää Tukholman-reitillä yleensä B737-koneita, joten tätä näkee harvemmin.

[ attachment removed ]

 

On se B757 aina vain kuvauksellinen. Icelandair, TF-FIU.

[ attachment removed ]

 

Norwegian-yhtiön  B737, LN-KKT pyrstössä Helge Ingstad. Ingstad oli 1920-luvulla Kanadassa trapperina, sitten Erik Punaisen Maan (käännös?) kuvernöörinä ja lopuksi Huippuvuorten  kuvernöörinä.  Taustalla Arlandan VOR.

[ attachment removed ]

 

Lisää espanjalaisväriä, Iberia , A320, EC-JSB.

[ attachment removed ]

 

B737-yksityiskohtia. LN-TUJ.

[ attachment removed ]

 

Päivän heavy-annos alkaa. Malaysian, B777, 9M-MRM.

[ attachment removed ]

 

Minulle uusi tuttavuus Arlandassa: Korean Air Cargo, HL7438, B747F, tulee laskuun.

[ attachment removed ]

 

Tämä on sen sijaan tuttuakin tutumpi näky. Thai Airways, B747, HS-TGG.

[ attachment removed ]

 

 

Siirrymme nyt kuvasarjan kakkososaan. Iltapäivän edetessä kuvausvalo kiitotielle 19R huononi, joten siirryin paikallisbussilla ”spottauspaviljongin” maisemiin. Bussilinja on 583 ja Terminal 5:n pysäkki sijaitsee Departures-kerroksen pysäkkialueella eli ylätasolla. Kuvauspaikan pysäkki on Halmsjön eli päätepysäkki. Takaisinpäin tullessa bussi saapuu terminaalin Arrivals- eli katutasolle. Lippu on ostettava etukäteen, arvatenkin sen saa Pressbyrån-kioskista. Tässä kuva Arlandan ”Corrosion Corner”-alueelta, mistä löytyy Transjetin entinen B747 sekä 2 Caravellea.

[ attachment removed ]

 

Vieressä oli jokin virallinen seremonia. Kone on Ukrainan lentoyhtiön UR-VVN, B737.

[ attachment removed ]

 

Tämä oli uusi tuttavuus. SE-DNX on Flyglobespan-yhtiön B737.

[ attachment removed ]

 

Kuvakokeilua 19L lähestymislinjalta. Turkkilainen Airbus saapuu.

[ attachment removed ]

 

Ja tässä Lufthansan Canadair CRJ200, D-ACHC.

[ attachment removed ]

 

Juuri ennen 19L kiitotietähän Arlandassa on pikku järvi, Halmsjön. Siellä oli käynnissä pelastushenkilöstön harjoitus. Erikoisrakenteinen pelastusvene vedetään tässä ylös trailerille.

[ attachment removed ]

 

Valo oli sopiva tällaisille etuviistokuville. SE-DJX, Transwede.

[ attachment removed ]

Tarkkasilmäinen katsojahan huomaa heti että kone näyttää vielä lyhyemmältä kuin normaali-Avrot. Eikä mikään ihme kuin kyseessä on alatyyppi RJ70.

 

Toinenkin albiino, Air Expressin F28 Mk 100, SE-DUU.

[ attachment removed ]

 

Otin mukaan näitä MD-80-kuvia, koska konetyyppi alkaa pikkuhiljaa olla suomalaisnäkökulmasta jo hieman harvinaisempi. SE-DIG.

[ attachment removed ]

 

Käännös 150 astetta oikealle ja seuraava kuva. Kyllä naapurin pojilla on hienot kuvausolosuhteet. Tässä näkyy ”spottauspaviljonki” takaaapäin sekä kiitotie 19L ja rullaustie sekä äsken kuvatut koneet.

[ attachment removed ]

 

FlyNordic, MD—80, SE-RBE.

[ attachment removed ]

 

Rullaustie kulkee aivan spottauspaviljongin  vierestä, joten lähikuvia on helppo ottaa vaikkapa tästä Air Ålandin Saab 340:sta Vastavalo tosin häritsee iltapäivällä. LY-ISR.

[ attachment removed ]

 

Ruotsissa käytetään kotimaanlikenteen pikkukohteisiin tällaisia Jetstream Super 31-koneita.

Direktflyg, SE-LHE.

[ attachment removed ]

Yllätyksekseni, kun piti tarkistaa reittikohteet yhtiön sivuilta, ilmeni ettei Direktflyg lennäkään enää Arlandasta ainakaan tällä hetkellä. Onkohan tämäkin kuva sitten jo ilmailuhistoriaa?

 

Winglettejä. PH-BXV, KLM, B737.

[ attachment removed ]

 

Ja SAS:n peruskauraa. LN-RPY, B737.

[ attachment removed ]

 

Vaihteeksi sivukuva. Well connected with SAS, lukee tässä Skywaysin Fokker 50:ssa. SE-LEB.

[ attachment removed ]

 

Alueella pörräsi myös Hughes 300-kopteri SE-JIH. Olen ymmärtävinäni että tämä olisi entinen armeijakopteri ja nykyisin siviilikäytössä. Tarkkuusfanaatikot esittäkööt kritiikkiä, mutta mielestäni Hughes 300 tästä kulmasta on näyttämisen arvoinen kuva hieman suttuisenakin ;)

 

Korjaus: SE-JIR, Hughes 269, Ilmavoimien museon kopteri. Thanks Chris for the info  :)

[ attachment removed ]

 

Jatkamme SAS MD-80 linjalla. LN-ROP.

[ attachment removed ]

 

Ja sitten taas B737, nyt Star Alliance logolla.  LN-RRL,

[ attachment removed ]

 

Avro RJ85 kivassa kuvakulmassa. Näitä SAS:n väreissä olevia Avroja on alkanut näkyä viime aikoina enemmän.

[ attachment removed ]

 

Punatulkku. Sterling, B737, OY-MRG.

[ attachment removed ]

 

B737, SAS, OY-KKS.

[ attachment removed ]

Kuvauspäivänä koneilla oli sivutuulta vasemmalta, mutta silti huomattavan moni kone kaartoi hieman oikealle ja näytti mukavasti kylkeään juuri sopivalla kuvausetäisyydellä.

 

MD-80, SAS, OY-KGZ.

[ attachment removed ]

Kuvauspaikka on myös pienellä kukkulalla, joka auttaa luomaan hieman normaalia mielenkiintoisemman kuvakulman.

 

Lisää Skyways-Fokkeria, tämä työnsi hieman nokkaa alaspäin puuskassa kuvaajan mieliksi. SE-LIP.

[ attachment removed ]

 

Täytyyhän sarjaan kuulua joku Airbuskin ihan tasapuolisuuden vuoksi ;) . A320, OH-LXL, Finnair.

[ attachment removed ]

 

Ainut laajarunkokone tältä kuvauspaikalta: B767, G-BNWZ, British Airways.

[ attachment removed ]

 

Ja vielä yksi Direktflygin Jetstream. SE-LHG.

[ attachment removed ]

 

Taas SAS:n B737 joka kallistelee sopivasti. LN-RRK.

[ attachment removed ]

 

Kukkulan viimeinen kuva on tällainen uusi tuttavuus eli Eastern Airwaysin Saab 2000 G-CDKA.

[ attachment removed ]

 

Ja koko sarjan päättää tämä jugoslaavi, JAT Airwaysin  B737 YU-ANW.

[ attachment removed ]

 

Siinäpä tämänkertainen esitys, toivottavasti miellytti ;-)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Really nice pics!

Just for your knowledge: The Hughes 269C has the registration "SE-JIR" and not "SE-JIH".

Keep up the good work!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollapa näyttää liikkuvan oikein asiallista kalustoa. :thmbup:

 

Pitääpi seuraavalla Börjelän reissulla tuolla pistäytyä :)

 

Niin ja oikein hyvät kuvat!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Täytyyhän sarjaan kuulua joku Airbuskin ihan tasapuolisuuden vuoksi ;)

 

 

Silti jäi bussinälkä  :P Ei tullut kortille SAS:n kolmekolmekymppejä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh  :)

 

SAS:n heavyt ilmeisesti ovat liikenteessä tasan eri aikoina kuin minä  ;) Tosi harvoin on sattunut kohdalle, vaikka käyn Tukholmassa sentään kohtuullisen usein.

 

Kaiken lisäksi ne ovat parkissa piilossa tuon uuden F-terminaalisiiven non-Schengen puolella, mistä niistä saa kuvia vain ohi rullaavan koneen ikkunasta - ja yleensä vastavaloon, eli ei juuri kannata yrittää :P

 

Tarttis varmasti selvittää ao. kaukolentojen lähtö/saapumisajat ja järjestää itsensä oikeaan aikaan paikalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS:n kaksi A330-konetta saapuu Chicagosta ja New Yorkista klo 7-8 välillä ja lähtevät takaisin klo 10.30-11 välillä.

 

Muutama pikku korjaus: MD-87 on SE-DIC vaikka viimeinen kirjain näyttääkin G:ltä. SE-DNX on SAS:n kone vaikka on vielä vuokrauksen jälkeen Flyglobespanin väreissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Nils!

 

Aivan mahtavat kuvat!  :thmbup: Vaikka niitä olikin paljon, niin ei ollut silti liikaa.  ;) Mukava nimittäin nähdä vähän erilaisia yhtiöitä ja paikkoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama pikku korjaus: MD-87 on SE-DIC vaikka viimeinen kirjain näyttääkin G:ltä. SE-DNX on SAS:n kone vaikka on vielä vuokrauksen jälkeen Flyglobespanin väreissä.

 

OK  ;) . Koneessa onkin rungossa jokin tumma läiskä/luukku tms.  juuri strategisessa kohdassa hämäämässä. Ja MD-koneissahan tunnukset tuppaavat jäämään siiven tai moottorin taakse piiloon. Tässäkin sarjassa tämä oli se kuva missä tunnus näkyi parhaiten, joten ei tullut aihetta tarkistaa esim. nokkatelineen luukusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla