Chris Sutter

Pikkunen mutta hieno!Lainattu aihe.

11 viestiä aiheessa

Melko kiinnostavaa oli havaita, että tuon hyppy-Porterin kojelaudan päällä on enimmäkseen purjelentäjien(?) käyttämä ja tuntema Flarm -törmäyksenestolaite.

 

Onko kotimaassa purjelentäjillä uusissa koneissaan Flarmeja? Kokemuksia?

 

//Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melko kiinnostavaa oli havaita, että tuon hyppy-Porterin kojelaudan päällä on enimmäkseen purjelentäjien(?) käyttämä ja tuntema Flarm -törmäyksenestolaite.

Onko kotimaassa purjelentäjillä uusissa koneissaan Flarmeja? Kokemuksia?

//Harri

 

Flarmeja on alle 10 Suomessa. Saa niitä vanhoihin koneisiinkin, sehän on hyvin helppo asentaa. Minulle ei ole, ainakaan vielä.

 

Sanovat, että hyvin ajaa tarkoituksensa. Kilpailuissa hyödyllisin, lähinnä pilvijonon alla lennettäessä.

 

Alppimaassa voi olla vielä enemmän tarpeen kuin Suomessa. Vuoristossa toinen kone voi tulla mutkan takaa vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyppy-Porterin kuskilla näytti menevän jonkin sortin happiletku nenään, johtuuko siitä että ollaan korkealla eikä koneessa ole paineistusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyppy-Porterin kuskilla näytti menevän jonkin sortin happiletku nenään, johtuuko siitä että ollaan korkealla eikä koneessa ole paineistusta?

Epäilit aivan oikein. Porterilla noustaan usein 4000 metriin ja joskus jopa korkeammallekin. Jos pilotti veivaa monta keikkaa peräkkäin niin lisähapen käyttö on suotavaa mutta ei pakollista.

Mikäli kuskilla menisi happiletku/jokumuukaasuletku nenään muista syistä kuin korkealla lentämisestä niin tuskin olisi lupakirjan omistaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melko kiinnostavaa oli havaita, että tuon hyppy-Porterin kojelaudan päällä on enimmäkseen purjelentäjien(?) käyttämä ja tuntema Flarm -törmäyksenestolaite.

 

Onko kotimaassa purjelentäjillä uusissa koneissaan Flarmeja? Kokemuksia?

 

//Harri

 

Flarmeja on alle 10 Suomessa. Saa niitä vanhoihin koneisiinkin, sehän on hyvin helppo asentaa. Minulle ei ole, ainakaan vielä.

 

Sanovat, että hyvin ajaa tarkoituksensa. Kilpailuissa hyödyllisin, lähinnä pilvijonon alla lennettäessä.

 

Alppimaassa voi olla vielä enemmän tarpeen kuin Suomessa. Vuoristossa toinen kone voi tulla mutkan takaa vastaan.

 

Veikkaan että Flarmeja olisi jo enemmän kuin kymmenen käytössä Suomessa, ensi kesänä sitten ainakin.

Toisekseen Flarm ei estä törmäystä mitenkään, se vain varoittaa siitä jos törmäyslinjalla olevissa koneissa sellaiset löytyvät.

Oman kokemuksen mukaan Flarm piippaa turhankin herkästi jos koneet pyörivät samassa nostossa, samaten virhenäyttämää on jonkin verran. Useammin kuin kerran uhkaava kone oli ihan muualla kuin näyttämän osoittamassa suunnassa.

Idea on kuitenkin hyvä, soisi yleistyvän nopeasti.

Maailmalla on tosiaan huomattu myös että Flarm kannattaa laittaa myös niihin moottorikoneisiin jotka tiheään operoivat pursikentillä, kuten hinaus- ja hyppykoneet.

 

http://www.flarm.com/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melko kiinnostavaa oli havaita, että tuon hyppy-Porterin kojelaudan päällä on enimmäkseen purjelentäjien(?) käyttämä ja tuntema Flarm -törmäyksenestolaite.

 

Onko kotimaassa purjelentäjillä uusissa koneissaan Flarmeja? Kokemuksia?

 

//Harri

 

Anteeksi.Mä en ymmärrä siitä asiasta ei mitään ja en harrastaa sitä.

Mä näin se vain meidän Sveitsiläis forummilla ja tiedän että Suomalais forummilla on paljon niitä mistä tykkä/harrastavat sitä...

Sentakia laitoin tuo tänne.

Mun mielestä oli hienoja ja vaihtelua kuvia..... 8).

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla