Guest TLinkku

AIP vai Jeppesen?

12 viestiä aiheessa

Tässä PPL(A) uraa aloittelevana.

 

Kun nyt kaikenlaisen tiedon on oltava ajantasalla niin kannaatko lentokenttäkohtaiset kartat hankkia mallia AIP1 ja 2 vaiko Jeppesen ja tiedättekö, että onko niillä kuinka suuri laadullinen ero / automaattisen päivityksen hinnan ero?

 

Niin ILS karttojahan en tietenkään tarvitse...

 

Entäs nuo SIL PPL paketit? Sisältääkö ne ihan asiaa vai onko ne rahannyhtämistä muutenkin köyhältä ::)?

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lähdetään siitä, että viranomainen palvelee meitä nykyisin mallikkaasti tarjoamalla kartat netistä imuroitaviksi, alkaa hinta olla kohdallaan. Useimmissa moderneissa kopiokoneissa on mahdollisuus pienentää karttoja juuri ohjaamoystävälliseen kokoon. Sama onnistuu helpohkosti sähköisessä muodossa tietokojeen ja printterin avulla, joten edes arvokkaita värikopioita ei tarvitse haalia, mikäli henkilöllä ei satu olemaan käyttöoikeutta värikopioitsimeen ja haluaa karttansa nimenomaan väreissä.

 

Minä olisin tällä hetkellä ihan vahvasti kotimaisen ratkaisun kannalla.

 

http://www.ilmailulaitos.fi/ilmailutiedotuspalvelu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisimpa että Jeppesenin VFR kartat on "hieman" ohjaamoystävällisempiä kuin AIPin kartat... :)

 

Osta isompi kone ;D ;D ;D ;D

 

 

Lisäisin vielä edelliseen, että AIP kartat ovat yksityiskohtaisempia, kuin Jeppesenin vastaavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Lisäisin vielä edelliseen, että AIP kartat ovat yksityiskohtaisempia, kuin Jeppesenin vastaavat.

 

Jaa? Katsoin tuossa muutaman kartan läpi enkä havainnut tuollaista?

 

Korpikenttien osalta Jeppeseniltä löytyy pääosin VAC ja LDG, mutta ilmailulaitokselta pelkkä LDG. Valvottujen kenttien osalta löytyy molemmilta molemmat, ja tietosisältökin näyttää olevan sama.

 

Mutta varsinaisesti olen sitä mieltä että eivät ne kovin tarpeellisia lennolla ole ;D kunhan mukana on ANC 1:500 000, sillä pärjää. Lisäksi on ehkä hyvä olla mukana joku luettelo lentopaikkojen kiitoteistä, jotta tietää minkänumeroiset ne tarkkaan ottaen milläkin kentällä on.

 

Minulle tulee Skandinavian Jeppesenit ja se maksaa jotain 70 euroa vuodessa. Uusia karttoja tulee Suomen osalta keskimäärin 0-2 per päivitys. Enemmän kartoista on kuitenkin ollut hyötyä bongailumielessä :D kuin oikeassa lentämisessä...

 

Ilkka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän AIP ole mikään todellinen vaihtoehto Jeppesenille. Olen lentänyt Jeppesenin kartoilla yli 20 vuotta enkä missään nimessä harkitse kuin hätätilassa AIP-karttojen käyttöä.

 

1:500.000 VFR-kartat kannattaa myös hankkia Jeppeseniltä (GPS/VFR) sinne missä niitä on julkaistu.

 

Kun kävimme esim. lentämässä Maltan rallin toissa/viime viikolla, oli itsestään selvää että hankimme VFR-kartoiksi Jeppesenin Bottlang trip kitin koko Euroopasta emmekä mitään muuta. Ainoastaan Tunis:in VAL-kartat kopioimme Tunisian AIP:sta.

 

Uskon vakaasti, että PPL-pilotille on nimenomaan Bottlang-manuaalista kokonaisuutena paljon enemmän hyötyä kuin AIP:sta, jota ei ole tarkoitettukaan lennolla mukana pidettäväksi. Siinä on sellainen sudenpentujen käsikirja jotta...

 

IFR-puolella taas käytämme lennon suunnittelussa Jeppesenin Flight Map Corporate:a ja myös ohjaamossa Flite Deck:ia (mittarilähestymiskartat tablet PC:lla) ja Flite Map:ia joista saamme netin ylitse päivitykset säännöllisesti. Mutta tämä lienee hiukan alkuperäisen kysymyksen ulkopuolella.

 

Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos Suomen kartoista on puhe, ainakin luultavasti tässä vaiheessa kun ppl-opiskelusta on kyse, niin kyllä mun mielestä suomen AIP on varsin hyvä. Jepsuissa on kivasti tiivistetty informaatio A5-kokoon mutta itse tykkään myös AIPin kartoista, moni niistä on jotenkin selkeämpi - ehkä siksi että ne eivät ole niin tiivistettyjä :) Ja toisaalta, koululennoilla et tarvitse mitään jepsukansiota, opettajan kanssa ne lennot käydään kuitenkin läpi. Myös monilla kerhoilla ja lentokouluilla varmaan on karttoja. Oman alueesi VFR-kartan hankit joka tapauksessa.

 

Toki jeppeseneissä on se hyöty että ne ovat sitten joka puolella eurooppaa saman näköisiä, mikä on hyvä asia - oudossa maassa on hyvä että edes kartat ovat typografialtaan tuttuja :) Ja hyvälaatuista tavaraa tuo jeppesen tuntuu tuottavan.

 

SILin matsku on vähän vanhahtavan oloisessa paketissa, senhän saa myös rompulla, mutta varmaan noissa on aika lailla samat asiat kaikissa, ei se peruslentäminen nyt mitään ihmeellistä rakettitiedettä ole. SILin paketissa tulee mukana "kakkara" eli se kiekkohärveli ja plotteri-viivain ja pari isoa monistemappia teoriaa, VFR-kartta ja semmoinen hassu kassi missä ne saa kuljetettua. Ei se nyt mitenkään ihmeellinen ollut, mutta toisaalta se teoria siinä on ihan OK mun mielestä.

 

Itselläni mulla on Jeppesenin se VFR-karttasetti "trippikittinä" eli ei-päivittyvänä, kerholla on päivittyvä vastaava ja myös briefingissä, joten ennen lentoa tarkistan aina päivämäärät määräkentän kartasta jotta tiedän onko omani ajan tasalla. Niistähän ei vaihdu kovinkaan moni hirveän usein, ja yleensä päivitän sitten koko trippikitin silloin tällöin. Se on 42 euroa tms sil-shopissa, jeppeseniltä varmaan saisi halvemmallakin netistä tilaamalla. Yleensä hankin uuden trippikitin siinä vaiheessa kuin päivitän VFR-kartankin, niin härvelit pysyvät suunnilleen synkassa. Tosiaan sitten vain pitää tarkistella että on ajan tasalla ennen lentoa, mutta se nyt pitää tehdä joka tapauksessa.

 

Päivittyvä jeppesen on sen verran tyyris, että en ole kokenut sitä kannattavaksi, koska suomen kartoista päivittyy aika vähän, ja päivittyvän setin saadakseen pitää tilata koko skandinavian kartat, eikä niille ole itselläni kuitenkaan niin paljon käyttöä.

 

Jepsua ilman pärjää ihan OK, toisaalta ne ovat hyviä ja käteviä ja se kansio on kiva simukäytössäkin, koska lähes joka paikkaan suomessa on sitten kartta.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen tilannut AIP:n, mutta suosin enemmänkin Jeppesenejä käytännön syistä vrt. koko. Huono puoli Jeppeseneissäkin on, nimittäin karttojen päivittyminen, joka saattaa olla aika harvaa, varsinkin ns. korpikentiltä. Mikäli tilaat Jeppesenin joutuu käsittääkseni tilaamaan koko skandinavian kartaston. Ei kuulemman aikoinaan ollut tarpeeksi markkinoita Suomessa, joten tilaus mahdollisuus pelkistä suomen kartoista päättyi :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mielipiteitähän on monia. Epäilemättä päivitetyt Jepsu-kansiot ovat nokkelat pelit, kun rundaa maailmaa eritoten mittarissa, mutta tosiaan ihan kotimaan VFR:ssä ehkä turhaa elvistelyä. Tilasin aikanaan, eli 10 vuotta sitten kotimaan Jepsut, joita ei ole sitten huvittanut päivittää yhden yhtään kertaa. No, suurin osa korpikentistä menee edelleen ihan samoilla papereilla, kunhan tarkistaa ennen lähtöä.

 

Yritin sitten pitää jotakin omatoimi -AIP A5-kokoelmaa, joka oli ihan näppärä, mutta koska viitseliäisyys ei ole parhaita lajejani, ei sitäkään tullut päivitetyksi. Niinpä olen viime vuosina huomannut, että vieraalle kentälle lähtiessä tulee kopioiduksi AIP:stä tuoreimmat kartat. Kun ne pukkaa A5:ksi, ne toimivat aivan siinä, missä Jepsutkin. Kun ne nyt vielä todellakin saa netistä, on siinä melkoisen helppo ja kätevä keino pitää matkassa aina ajan tasalla olevaa materiaalia konttorikonevarustuksesta ja nettiyhteyksistä riipuen joko halvalla tai ilmaiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mielipiteitähän on monia. Epäilemättä päivitetyt Jepsu-kansiot ovat nokkelat pelit, kun rundaa maailmaa eritoten mittarissa, mutta tosiaan ihan kotimaan VFR:ssä ehkä turhaa elvistelyä. Tilasin aikanaan, eli 10 vuotta sitten kotimaan Jepsut, joita ei ole sitten huvittanut päivittää yhden yhtään kertaa. No, suurin osa korpikentistä menee edelleen ihan samoilla papereilla, kunhan tarkistaa ennen lähtöä.

 

Yritin sitten pitää jotakin omatoimi -AIP A5-kokoelmaa, joka oli ihan näppärä, mutta koska viitseliäisyys ei ole parhaita lajejani, ei sitäkään tullut päivitetyksi. Niinpä olen viime vuosina huomannut, että vieraalle kentälle lähtiessä tulee kopioiduksi AIP:stä tuoreimmat kartat. Kun ne pukkaa A5:ksi, ne toimivat aivan siinä, missä Jepsutkin. Kun ne nyt vielä todellakin saa netistä, on siinä melkoisen helppo ja kätevä keino pitää matkassa aina ajan tasalla olevaa materiaalia konttorikonevarustuksesta ja nettiyhteyksistä riipuen joko halvalla tai ilmaiseksi.

 

Juu aivan totta. Ja oikeasti, kyllä semmoinen A4-kokoinen kartta menee ihan hyvin vfr-lennolla, sitähän ei tuijoteta koko ajan, vaikka vieressä istuva voi pidellä sitä sen aikaa kun ei sitä justiinsa kurki. Kyllä se idea siitä ilmatilasta pitää muodostaa jo vähän ennen kuin sinne kentän viereen tupsahtaa, joten ei sillä tosiaan ole niin hirveän isoa merkitystä minkälainen se kartta on, kunhan siitä saa tolkkua ja se on ajan tasalla.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu aivan totta. Ja oikeasti, kyllä semmoinen A4-kokoinen kartta menee ihan hyvin vfr-lennolla, sitähän ei tuijoteta koko ajan, vaikka vieressä istuva voi pidellä sitä sen aikaa kun ei sitä justiinsa kurki. Kyllä se idea siitä ilmatilasta pitää muodostaa jo vähän ennen kuin sinne kentän viereen tupsahtaa, joten ei sillä tosiaan ole niin hirveän isoa merkitystä minkälainen se kartta on, kunhan siitä saa tolkkua ja se on ajan tasalla.

 

//Tuomas

 

 

Aivan. Ainoaksi harmiksi kumminkin on osoittautunut "haitarille" menevät kartat, joita on joskus vaikeakin saada kopioiduksi, ellei lähettyvillä satu olemaan kunnollista isolla ikkunalla varustettua kopiokonetta. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään