Guest sramstedt

Lentäjän koulutuksesta

13 viestiä aiheessa

Hei!

Kaipaisin tietoa lentäjän koulutuksesta ulkomailla: kouluista, kustannuksista ja siitä että käyvätkö muualla euroopassa lennetyt luvat suoraan Suomeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli saamasi lupakirja on JAR:n mukainen (ilman rajoituksia, kuten esim. "voimassa vain suomalaisilla ilma-aluksilla"), niin silloin ei ole esteitä työskennellä jossain muussa (JAA-alueen) maassa olevassa yhtiössä. Eli kääntäen, esim. englantilaisessa koulussa lentämäsi JAR CPL on aivan kelvollinen hakiessasi Suomeen töihin.

 

Mutta noin muuten ulkomaisista kouluista en sitten sanokaan mitään kun ei ole kokemusta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen nuita Amerikan kouluja kahlannut netissä viime aikoina läpi. Oheinen koulu Floridassa pisti silmään. Toimivat yhteistyössä brittiläisen koulun kanssa. Näyttäisi siltä että kaikki JAA lupakirjat/kelpparit pl. IR on mahdollista siellä suorittaa, ja oleellisesti edullisemmin kuin Euroopassa. Esim. ATPL etäpaketti irtoaisi alle 2000 taalalla (vertaa Patrian 4500 euroa). Kursseja voi käydä joko modulaarisesti tai sitten voi ottaa integroidun paketin.

 

http://www.naples-air-center.com/jaa_courses.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Voin suositella koulua nimeltä Trafikflyghögskolan (http://www.tfhs.lu.se) (Lund University, School of Aviation) Ljungbyhedissä Ruotsissa. Suomalainenkin voi hakea, koska kyseessä on korkeakouluopiskelu pohjoismaissa. Ruotsin valtio maksaa opiskelukustannukset. Suomesta saa opintotukea korkeakouluopintoihin ulkomailla. Itselle jää maksettavaksi viranomaiselle tulevat lupakirjamaksut ja koululle n. 6000 SEK materiaalimaksuja.

 

Lukioruotsilla tuolla pärjää suomenkielinenkin, vaikka Skånessa ollaankin.

 

Koulutuksen jälkeen on koossa ATPL-teoria, CPL(A), ME, IR ja MCC, joten kurssin jälkeen voi pyrkiä lentoyhtiöihin perämiehen tehtäviin. Lupakirjat ja teoriat ovat JAR-vaatimusten mukaiset.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen nuita Amerikan kouluja kahlannut netissä viime aikoina läpi. Oheinen koulu Floridassa pisti silmään. Toimivat yhteistyössä brittiläisen koulun kanssa. Näyttäisi siltä että kaikki JAA lupakirjat/kelpparit pl. IR on mahdollista siellä suorittaa, ja oleellisesti edullisemmin kuin Euroopassa. Esim. ATPL etäpaketti irtoaisi alle 2000 taalalla (vertaa Patrian 4500 euroa). Kursseja voi käydä joko modulaarisesti tai sitten voi ottaa integroidun paketin.

 

http://www.naples-air-center.com/jaa_courses.htm

 

Ihan vaan mielenkiinnosta asiaa kohtaan... Euroopassa on AFAIK voimassa sellainen käytäntö, että joudut suorittamaan viranomaiskokeet siinä maassa missä FTO jonka oppilas olet sijaitsee. Siis jos luet etä-ATPL-teorioita brittikoulun oppilaana joudut käymään englannissa kokeet tekemässä. Miten sitten näiden jenkkikoulujen kohdalla? Käydäänkö kokeet tekemässä missä?

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan vaan mielenkiinnosta asiaa kohtaan... Euroopassa on AFAIK voimassa sellainen käytäntö, että joudut suorittamaan viranomaiskokeet siinä maassa missä FTO jonka oppilas olet sijaitsee. Siis jos luet etä-ATPL-teorioita brittikoulun oppilaana joudut käymään englannissa kokeet tekemässä. Miten sitten näiden jenkkikoulujen kohdalla? Käydäänkö kokeet tekemässä missä?

 

/Harri

 

Kysyin asiaa jokin aika sitten Naplesista ja niin se on että joutuu käydä Floridassa kokeet tekemässä. Itse asiassa tuohon etäpakettiinhan kuuluu viikon mittainen luokkajakso juuri ennen kokeita, joka siis täytyy joka tapauksessa tehdä siellä Floridassa.

 

Kun jaksaa vähän panostaa suunnitteluun, niin luulisin että yhteen Floridan "lomamatkaan" saa upotettua esim. tuon ATPL luokkajakson (1 vko), ATPL kokeet ja CPL / ME modulin (3-4 vkoa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkailu toki avartaa, mutta jos ihan taloudelliselta pohjalta asiaa miettii, niin tuolla plaanilla 2500:n etu on äkkiä syöty ja muutettu miinukseksi. 4-5 viikkoa ulkomailla ja matkat päälle. No, eihän sitä rahatta kotimaassakaan pärjää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkailu toki avartaa, mutta jos ihan taloudelliselta pohjalta asiaa miettii, niin tuolla plaanilla 2500:n etu on äkkiä syöty ja muutettu miinukseksi. 4-5 viikkoa ulkomailla ja matkat päälle. No, eihän sitä rahatta kotimaassakaan pärjää.

 

Toki toki, mutta esim. tuossa vaihtoehdossa kurssimaksujen säästö menee kutakuinkin näin (mikäli nyt olen osannut lukea hinnastoja oikein...):

 

Suomessa CPL 7200€ + ME 6500€ + ATPL 4500€ = 18200€

Amerikassa CPL $7000 + ME $1900 + ATPL $1900 = $10800

 

Käytetään taalalle kurssia 0.85, ja huomataan että Ameriikan malli on ~50 % Suomen hinnasta. Siinä jää ihan kivasti rahaa lentolippuihin ja asumiseen. Suurin menoerä tässä hötäkässä lienee IR, tosin mikäli JAA:n IR on etukäteen lennetty esim. Suomessa, vähenee vastaavasti taas tuo CPL:n hinta Amerikassa. Ja voihan sen sitten tehdä niinkin että lentää ensin FAA:n IR:n ja konvertoi sen, jonka hinta onkin taas iso kysymysmerkki...

 

Mutta niinhän se on että vertailuun vaikuttaa moni tekijä ja on lopulta aika yksilöllistä mikä vaihtoehdoista on paras.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten sitten näiden jenkkikoulujen kohdalla? Käydäänkö kokeet tekemässä missä?

 

Kaikki muut kokeet voi suorittaa Yhdysvalloissa paitsi IR checkride. Correct? :P

 

JAA koulutusta Yhdysvalloissa tarjoavat:

 

Yliopistot...

Western Michigan University - www.wmich.edu

 

Lentokoulut...

UK Flight Training - http://www.ukft.com

Rainbow Air – http://www.rainbowair.com

Ormond Beach Aviation - http://www.flyoba.com

Orlando Flight Training – http://www.flyoft.com

Multiflight - http://multiflight.infoserve.com

European Flight Training - http://www.flyeft.com

The Pilot Training Academy Florida – http://www.ptaflorida.com (Fall 2004)

Ari-Ben Aviator, Inc - http://www.flyaviator.com

Euro Pacific Aviation - http://www.flypacific.ic24.net

Naples Air Center - http://www.naples-air-center.com/

Anglo-American Aviation International - http://www.naples-air-center.com/

Pilot Training College - http://www.mfc.nb.ca/

International Flight Training Academy - http://www.goifta.com/

Comed Flight Training - http://www.flypacific.ic24.net/

 

Roottori puoli...

Helicopter Adventure, INC - http://www.heli.com

Orlando Flight Training – http://www.flyoft.com

 

EDIT:

Esim. ATPL etäpaketti irtoaisi alle 2000 taalalla (vertaa Patrian 4500 euroa). Kursseja voi käydä joko modulaarisesti tai sitten voi ottaa integroidun paketin.

 

+ kokeet. Suomessa ilmaiset ja esim. Englannissa 14 koetta - £728, yli 1000€. Esimerkiksi Oxford Ground Schoolissa (distance kurssi £2200) opiskelu tulee kokeiden takia hintansa puolesta Patrian kanssa tasoihin.

 

Jyri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle esitti dubaissa asuva suomalainen kaveri juuri tavan jolla saa JAA pahvit hieman yli 30 000 enskalla. En kyllä ole varma, ymmärsinkö kaikkea ;D;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan by the way jos nyt ketään kiinnostaa, olen elokuussa menossa jenkkeihin [glow=red,2,300]North American Institute of Aviationia [/glow] katsastamaan, pistän threadin pystyyn kun tulen takaisin..

 

http://www.naiasc.com/

 

NAIA on varmaankin kaikkein suosituin koulu suomalaisten (sekä ruotsalaisten että norjalaisten kesken)

 

 

http://www.near-as.no/default.asp?menu=19

 

Niillä on yhteistyökoulu Norjassa ja se on sitten juttu erikseen jos sinne halajaa mennä konvertoimaan, olen kuullut aika huonoja kokemuksia tuolta norjasta..

 

Muuten nuo koulujen hinnat ovat menossa ylös päin, koska öljyn hinta on niin kova. Toisaalta kyllä tuo dollarin halpuus tekee ainakin tällä hetkellä koulutuksesta edullisen..

 

15.07. klo 07:59 1€=1.2361$

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No NAIA:lla on sen verran tulosta tehty, että tiedän ainakin kaksi ko. laitoksen käynyttä, jotka ihan kotomaassa ajavat MD-11:ta, toinen on ollut kotimaisessa ainakin vararyhmäpäällikkönäkin. Yksi tuntemani laitoksen opit omaksunut heppu johtaa Vantaalla lentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletan että nuo MD11 lentäjät ovat käyneet kyseisen koulun joskus kultaisella 80-luvulla ja sitten hakeneet kotimaahan Air Botniaan/ Golden airiin,keränneet useita vuosia tunteja ja sitten hakeneet Finskille, silloinhan mitään konverttauksia ei käsittääkseni edes tarvittu..

 

Tänä päivänä NAIA:sta ei todellakaan mennä suurelle siniselle edes konverttauksen jälkeen :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään