Antti Laukkanen

Twin Otter tonttiin Ameriikassa

12 viestiä aiheessa

Aviation Safety tiedottaa tällä kertaa tällaista kurjuutta:

 

 

18 JUN 2008  de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter 100 (N656WA) of Wiggins Airways, Hyannis-Barnstable Airport, MA (HYA)- 1(1 )

 

This e-mail is brought to you by the Aviation Safety Network (ASN). ASN is an exclusive service of the Flight Safety Foundation. Please note this information is preliminary; new information will be added on the Aviation Safety Network at http://aviation-safety.net/ The 2008 year list of accidents always contains the most recent information on each accident.

 

--------------------------------------------------------------------------------

ASN ACCIDENT DIGEST 2008-10

 

--------------------------------------------------------------------------------

Date: 18 JUN 2008

Time: 10:03

Type: de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter 100

Operator: Wiggins Airways

Registration: N656WA

C/n / msn: 47

First flight: 1967

Engines: 2

Crew: Fatalities: 1 / Occupants: 1

Passengers: Fatalities: 0 / Occupants: 0

Total: Fatalities: 1 / Occupants: 1

Airplane damage: Destroyed

Location: Hyannis-Barnstable Airport, MA (HYA) (United States of America)

Phase:  Takeoff

Nature: Cargo

Departure airport: Hyannis-Barnstable Airport, MA (HYA)

Destination airport: Nantucket Memorial Airport, MA (ACK)

Flightnumber: 6601

Wiggins Airways has a twice daily flight to the island carrying UPS and Federal Express packages. It was carrying about 200 pounds of cargo for the morning flight. The airplane taxied to runway 24 for departure. A Wiggins Airways spokesman told the Cape Cod Times that the plane "..lifted off and got to about 200 feet in the air and rolled. It continued to roll and went right over and impacted the ground nose first."

Sources:

» Pilot killed in Hyannis air crash identified (Cape Cod Times, 18-6-2008)

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

AIRCRAFT PROFILE DE HAVILLAND CANADA DHC-6 TWIN OTTER 100

 

Last fatal accident involving a DHC-6 Twin Otter: 09-AUG-2007 DHC-6 Twin Otter 300 F-OIQI Air Moorea - 20 fatalties (314 days ago)

Total number of hull-losses: 243 (of which 222 were accidents)

 

136th worst accident involving a DHC-6 Twin Otter

 

Survival rate for all fatal DHC-6 Twin Otter accidents: on average 29.1 % of all occupants survived fatal accidents

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

COUNTRY PROFILE UNITED STATES OF AMERICA

 

Last fatal airliner/bizjet accident in United States of America: 23-MAY-2008 Beechcraft 1900C N195GA Alpine Aviation - 1 fatalties (26 days ago)

Total number of fatal airliner/bizjet accidents: 1002

Total number of airliner/bizjet fatalities: 12451

913th worst airliner/bizjet accident in United States of America

 

The country is rated Cat. - in FAA's International Aviation Safety Assessment Program (IASA)

 

--------------------------------------------------------------------------------

This information is not presented as the Flight Safety Foundation or the Aviation Safety Network’s opinion as to the cause of the accident. It is preliminary and is based on the facts as they are known at this time.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen ikähän ei ole välttämättä kovinkaan suoraan verrannollinen sen teknisen luotettavuuden kanssa. Kaikki on mahdollista: vika, sairaskohtaus, lentäjän virhe. Kuitenkin tuntuisi aika hämmentävältä, että Otteriin tulisi yks kaks sellainen vika nousussa, että noin käy. Joku totaalinen vamma ohjausjärjestelmässä korkeintaan. Kuulostaisi ihan pikkisen sakkausta seuranneista tapahtumista, mutta aika vaikea mennä noilla vinkeillä analysoimaan asiaa sen paremmin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin just jotain tällaista ajattelin kanssa...kuluma ohjainvaijereissa...41 vuotiaseen koneeseen noi olis jo varmaan pitänyt vaihtaa monta kertaa..ja olikin eittämättä.

 

Kone jotenkin edelleen vaikuttaa nuorelta, joten mielikuva syntyy, että konehan on kunnossa.

 

Lasti oli erittäin kevyt joten on tietty mahdollista että pilotti on vetänyt sen reippaassa kulmassa ylös ja sitten vaikka moottori yllättäen sammunut tms. onhan näitä mahdollisuuksia ja sitten se sairauskohtaus...sydäri tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alustava raportti kertoo, että ohjaaja oli todennäköisesti unohtanut irroittaa Twin Otterin ohjainlukon - tai siis yhden kolmesta ohjainlukosta - koska yksi lukituspinna oli edelleen paikoillaan koneen jäänteitä tutkittaessa.

 

Karkean tuntuinen virhe pilotilta?

 

http://news.bostonherald.com/news/regional/general/view/2008_08_06_NTSB:_Pilot_error_caused_crash_on_Cape_Cod/srvc=home&position=recent

 

Raportissa mainitaan "ylempi ohjainlukitus":

 

http://www.ntsb.gov/NTSB/brief.asp?ev_id=20080702X00969&key=1

 

Joku konetyypin tunteva voisi ehkä valaista asiaa. Miten pilotti sai koneen ilmaan, vaikka yksi lukitus oli paikoillaan?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika paha  :(

 

Tulipa mieleen 1947 Amsterdamissa Kastrupissa DC-3:lle sattunut turma, jossa menehtyi silloinen Ruotsin kruununprinssi (nykykunkun isä). Koska kyseessä oli ollut vain lyhyt pysähdys, listoja ei ehkä luettu vaikka tuulilukot korkeusperäsimeen olikin puhurikelin takia asennettu. Niinpä ne unohtuivat paikoilleen, mistä seurasi koneen hallitsematon nousu startista ristiksi taivaalle - ja ristiksi kaikkien koneessa olleiden kummuille...

 

Hömm, aivan: reissu oli Amsterdamista Tukholmaan, mutta kohtalokas välilasku juu Köpiksessä, kiitos tarkkaavaisuudesta  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika paha  :(

 

Tulipa mieleen 1947 Amsterdamissa DC-3:lle sattunut turma, jossa menehtyi silloinen Ruotsin kruununprinssi (nykykunkun isä).

 

Se tosin sattui Köpiksessä, kone kylläkin oli KLM:n.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alustava raportti kertoo, että ohjaaja oli todennäköisesti unohtanut irroittaa Twin Otterin ohjainlukon - tai siis yhden kolmesta ohjainlukosta - koska yksi lukituspinna oli edelleen paikoillaan koneen jäänteitä tutkittaessa.

 

Karkean tuntuinen virhe pilotilta?

 

http://news.bostonherald.com/news/regional/general/view/2008_08_06_NTSB:_Pilot_error_caused_crash_on_Cape_Cod/srvc=home&position=recent

 

Raportissa mainitaan "ylempi ohjainlukitus":

 

http://www.ntsb.gov/NTSB/brief.asp?ev_id=20080702X00969&key=1

 

Joku konetyypin tunteva voisi ehkä valaista asiaa. Miten pilotti sai koneen ilmaan, vaikka yksi lukitus oli paikoillaan?

 

 

 

 

http://www.alexisparkinn.com/photogallery/Videos/oldplanecrash.wmv

Tuntematta Otterin ohjainlukituksen vaikutusta ohjainpinnoissa (veto, työntö vai neutraali), niin kyllä voi käydä kehnosti lukon jäätyä paikalleen. klikkaa oheista linkkiä ja katso. Koelentäjillekin voi näköjään käydä vahinko ja ohjainlukitus jäi paikalleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä yksi ohjaamokuva:

 

http://www.airliners.net/photo/Aeropelican-Air-Services/De-Havilland-Canada/0576818/L/

 

En tosiaan konetyyppiä tunne, mutta:

 

- kipparin ratin oikeanpuoleisen sarven ympärillä on "pihti", joka estää kääntämästä oikealle/vasemmalle

 

- lattialta nousee ylös tanko, joka lienee alin ohjainlukko?

 

- ylimpänä on varoituksella varustettu pelti, jossa ehkä piikki, joka menee johonkin reikään, vai onko se yhteydessä "pihtiin"??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään