Marko Karvinen

Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.

2 313 viestiä aiheessa

Jos auton vie tuulilasin vaihtoon aamulla niin saako sen jo iltapäivällä hakea pois, kauan operaatio kestää? Millainen toimenpide koko lasin vaihto on, sählääkö asentajat sen kanssa useasti vai onko kyseessä helppo homma?

 

Siinä menee pari tuntia. Kyseessä on periaatteessa helppo homma mutta kyllä sähläreitäkin on. Paikan hinta yleensä korreloi aika hyvin sähläämisten kanssa.

Periaatteessa vanha lasi irrotetaan, Puhdistetaan vanhat liimat pois ja liimataan uusi tilalle. Yleensä sählätään ton liiman kanssa jos sählätään. Joko sitä ei ole kaikkialla tai sitten sitä pursuaa yli.

Eiköhän noi kuitenkin yleensä onnistu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatteessa vanha lasi irrotetaan, Puhdistetaan vanhat liimat pois ja liimataan uusi tilalle. Yleensä sählätään ton liiman kanssa jos sählätään. Joko sitä ei ole kaikkialla tai sitten sitä pursuaa yli.

Eiköhän noi kuitenkin yleensä onnistu

 

Joo selvä homma, ei kuulosta kovin monimutkaiselta operaatiolta joten toivotaan, että onnistuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä menee pari tuntia. Kyseessä on periaatteessa helppo homma mutta kyllä sähläreitäkin on. Paikan hinta yleensä korreloi aika hyvin sähläämisten kanssa.

Periaatteessa vanha lasi irrotetaan, Puhdistetaan vanhat liimat pois ja liimataan uusi tilalle. Yleensä sählätään ton liiman kanssa jos sählätään. Joko sitä ei ole kaikkialla tai sitten sitä pursuaa yli.

Eiköhän noi kuitenkin yleensä onnistu

Ducatossa oli tehtaalla kustu alkuperäsen tuulilasin liimaus. Se otti ja halkesi itsekseen alle 3kk:ssa. Merkkiliikkeen takuuäijä väitti vielä, et takuulla on kivi tullu lasiin, vaikka halkeama kohdassa oli havaittavissa lasipintojen olevan erikorkeudella. Se kiviselitys vaihtui äkkiä lasiliikkeen puhelinnumeroon, kun vaadin parempaa perustelua, miksi lasipinnat ovat halkeamassa eritasossa.  :P  Jännistys purkautui ja tuulilasi otti rennosti vielä pari päivää  ;D

 

Muistaakseni yhden yön piti liiman antaa kuivaa verstaalla. Varmaan saat sen samanakin päivänä jos oikein kauniisti pyydät  ;)

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan saat sen samanakin päivänä jos oikein kauniisti pyydät  ;)

 

Joo, pitää ainakin yrittää. Huomiseksi luvattu kuivaa keliä niin voin perustella kiireeni paremmin :) Huomasin yhden liikkeen netti-ilmoituksen, jossa luvattiin pientä lisäkorvausta vastaan lasinvaihto kahdessa tunnissa; liekö lisärahalla saa parempaa liimaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä hyötyä on hiukkaskiihdyttimistä (esim. Syklotroni)? Miten ne palvelee planeettaamme ihan käytännön tasolla?

 

Niillä tehdään fysiikan perustutkimusta, tarkemmin tutkitaan alkeishiukkasia. Ne ovat jumalattoman kalliita laitteita, mutta siis myös hyvin tarpeellisia. Perustutkimus on kutakuinkin hyödyllisintä, mihin ihmiskunnan resursseja voidaan käyttää. Se antaa sen tiedon, jonka voimin kaikki varsinainen kehitys tapahtuu.

 

Cernin uudelta LHC-kiihdyttimeltä toivotaan erityisesti, että sen avulla löydettäisiin lopultakin Higgsin bosoni, jonka teoria ennustaa. Jos se löytyy, alamme ymmärtää, miksi ja miten aineella on massa. Se on suunnilleen yhtä iso juttu kuin pyörän tai tulen keksiminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyään kun kulutuksen minimoiminen on autoilussa tärkeää, on tullut näitä autoja jotka sammuvat automaattisesti esim. liikennevaloissa ja käynnistyvät uudelleen kun kytkimen painaa pohjaan tai kaasua painaa vähän. Miten tällainen starttisysteemi toimii kylmällä ilmalla jos moottori ei tahdo välttämättä käynnistyä heti muutenkaan? Tietenkin ajamisen jälkeen moottori lämpenee ja starttaa helposti mutta jos ne ekat liikennevalot ovatkin heti matkan alussa. Eli tuleeko hankaluuksia kylmällä ilmalla?

 

Olen myös kuullut/ymmärtänyt että moottori kuluttaa startissa enemmän kuin yleensä. Onko moottorin sammuttelusta ja käynnistämisestä sittenkään hyötyä niin paljon kuin annetaan ymmärtää?

 

En moottoreista tiedä juuri mitään, joten todennäköisesti unohdin jotain tärkeitä tekijöitä ja kysymykset ovat todellakin "tyhmiä kysymyksiä"  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuota käytetä hybridiautoissa, se sähkömoottori sammuu aina pysähdyksissä vai kuinka? Vai menikö se sittenkin toisinpäin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuota käytetä hybridiautoissa, se sähkömoottori sammuu aina pysähdyksissä vai kuinka? Vai menikö se sittenkin toisinpäin  ;D

 

Ainakin Toyotan Prius ajelee pelkällä sähköllä aina <50km/h vauhdissa. Ei siis sammu/käynnistele pysähdyttäessä. Sinänsä tuo hybridiautojen polttomoottorin käynnistelytekniikka on kyllä mielenkiintoista, kun se ilmeisesti aika räväkästikin tulee mukaan esim. kiihdytettäessä.

 

En siis sitä tekniikkaa tunne, ihmetellyt vain...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, hybridit käyttävät polttomoottoria vain kun tehoa tarvitaan tai akut tyhjenevät. Hiljainen kaupunkiajo toimii sähköllä. En tiedä, onko polttomoottoriautoja, jotka sammuttavat itsensä pysähtyessä, mutta kyllähän nykykoneet aina käynnistyvät laakista kelillä kuin kelillä.

 

Eipä kone startissa bensaa mihinkään hukkaa, etenkään nykyaikainen ruiskukone, jota ei edes hätähousu kuski saa uitettua käynnistymättömään kuntoon kaasua pumppaamalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, onko polttomoottoriautoja, jotka sammuttavat itsensä pysähtyessä, mutta kyllähän nykykoneet aina käynnistyvät laakista kelillä kuin kelillä.

Muistaakseni Opel Asconaan oli tälläinen itsensä sammuttava moottori saatavilla 80-luvulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BMW on ottamassa 1-sarjalaisissa käyttöön juurikin tällaisen "Stop-Start" -järjestelmän.

BMW valitsi Stop–start-järjestelmän

Juu, itseasiassa kysymykseni perustui lähinnä tuohon BMW 1-sarjalaiseen, olisi varmaan pitänyt se tosin mainita. Tuo artikkeli periaatteessa vastasikin kysymyksiini. BMW:n sivuilla tosin sanotaan että moottori käynnistyy kun kytkimen painaa pohjaan ja artikkeli puhuu kaasupolkimen painamisesta, mutta tämähän saattaa riippua vaikka siitä onko manuaali tai automaattivaihteinen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, minä en ainakaan ostaisi automaattivaihteista autoa, joka käynnistyy vain kun kytkimen painaa pohjaan ;D

 

Kyllähän tuo ihan järkevältä tuntuu. Kaupunkiajo on paljolti paikallaan seisomista. Kun kerran polttoaineenruiskutus on nykyään niin etevää, että sammuttelusta ei ole käytännön haittaa, niin miksipä ei sammutettaisi. Starttimoottori pitää vaan mitoittaa kovempaan käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, minä en ainakaan ostaisi automaattivaihteista autoa, joka käynnistyy vain kun kytkimen painaa pohjaan ;D

 

 

Monessako automaattivaihteisessa autossa on kytkinpoljin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, itseasiassa kysymykseni perustui lähinnä tuohon BMW 1-sarjalaiseen, olisi varmaan pitänyt se tosin mainita. Tuo artikkeli periaatteessa vastasikin kysymyksiini. BMW:n sivuilla tosin sanotaan että moottori käynnistyy kun kytkimen painaa pohjaan ja artikkeli puhuu kaasupolkimen painamisesta, mutta tämähän saattaa riippua vaikka siitä onko manuaali tai automaattivaihteinen..

 

OT, mutta: Muistaako joku sen Microsoft vs. BMW jutun...

 

Bill G. vertasi Windowsia BMW:hen ja BMW muka antoi vastineen tyyliin: "jos BMW suunnittelisi tuotteensa samoin kuin M.Soft, niin aina, kun BMW julkistaisi uuden mallinsa, olisi tiet rakennettava uudestaan leveämmiksi, jotta auto toimisi niillä". Tai jotain sinnepäin...

 

Nykyäänhän BMW:kin kuulemma sammutetaan painamalla "KÄYNNISTÄ"-nappulaa ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla nimenomaan Esan pointti  ;D

Niinhän se taisi olla, kun sen ajatuksen kanssa läpi luki...  :) On yövuorolaisen silmät niin lasittuneet jo, ettei lukea osaa... *ryystää kahvia lisää*  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, minä en ainakaan ostaisi automaattivaihteista autoa, joka käynnistyy vain kun kytkimen painaa pohjaan ;D

 

Kyllähän tuo ihan järkevältä tuntuu. Kaupunkiajo on paljolti paikallaan seisomista. Kun kerran polttoaineenruiskutus on nykyään niin etevää, että sammuttelusta ei ole käytännön haittaa, niin miksipä ei sammutettaisi. Starttimoottori pitää vaan mitoittaa kovempaan käyttöön.

Minulla oli muutaman päivän huoltoteknisistä syistä käytössäni 1-sarjalainen BMW. Siinä on todellakin järjestelmä, joka sammuttaa auton moottorin esimerkiksi liikennevaloissa. Auto sammutti itsensä liikennevaloihin (järjestelmä haisteli ulkoilman lämpöä, oli yli 5 astetta, mittaili oman akkunsa varaustilaa jne). Kun koskin uudelleen kytkinpolkimeen, auto lähti käyntiin nanosekuntien (tai puolen sekunnin) viipeellä. Erikoinen systeemi. Sitä ihmeteltiin oikein inssinöörien voimin.

 

Kyseinen BMW 118 ei ollut automaattivaihteinen. Se kyllä kertoi monitoiminäytössään, mikä vaihde olisi tuupattava seuraavaksi sisään. Automaattivaihteistoon sitä ei saanut rinnastettua lainkaan. Kuten Esa totesi, automaattivaihteisen auton hankkiminen, jossa on kytkinpoljin, olisi varsin erikoista. Eihän sillä ole mitään tekemistä "tomaatin" kanssa. Liekö tuollaisia edes tarjolla yleisesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo ihan järkevältä tuntuu. Kaupunkiajo on paljolti paikallaan seisomista. Kun kerran polttoaineenruiskutus on nykyään niin etevää, että sammuttelusta ei ole käytännön haittaa, niin miksipä ei sammutettaisi. Starttimoottori pitää vaan mitoittaa kovempaan käyttöön.

Minua tuo vähän arveluttaa. Kun eiköhän tuo kuitenkin hidasta sitä liikkeelle lähtöä esim. valoista verrattuna kaveriin viereisellä kaistalla joka vain nostaa kytkintä ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua tuo vähän arveluttaa. Kun eiköhän tuo kuitenkin hidasta sitä liikkeelle lähtöä esim. valoista verrattuna kaveriin viereisellä kaistalla joka vain nostaa kytkintä ???

Siis oletan tuon kaiman viestin pohjalta, että valoissa seisotaan vaihde vapaalla kone sammuksissa. Kun kytkin painastaan pohjaan vaihteen valitsemiseksi kone räjähtää samalla käyntiin. Riippuen kepitysnopeudestasi, miten pitkään aiot valoissa madella. Luulempa, että kone on siinä vaiheessa jo täysin käynnistynyt, kun vasta sorvaat sitä ykköstä kohilleen...  ;) Kaima, korjaa jos kerroin jotain väärin. Itse en ole moisella ajellut, luin vain rivien välyksiä...

 

Ade

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis oletan tuon kaiman viestin pohjalta, että valoissa seisotaan vaihde vapaalla kone sammuksissa. Kun kytkin painastaan pohjaan vaihteen valitsemiseksi kone räjähtää samalla käyntiin. Riippuen kepitysnopeudestasi, miten pitkään aiot valoissa madella. Luulempa, että kone on siinä vaiheessa jo täysin käynnistynyt, kun vasta sorvaat sitä ykköstä kohilleen...  ;) Kaima, korjaa jos kerroin jotain väärin. Itse en ole moisella ajellut, luin vain rivien välyksiä...

 

Ade

Ja minulla on ainakin tapana venkslailla sitä kytkintä ja vaihdetta edestakaisin kun oletan että valo vaihtuu vihreäksi, joten eiköhän tuossa voi ottaa myös ennakkoa vähän jos pelkää ettei moottori käynnisty tarpeeksi nopeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selailin äsken jenkkilän Green cardin arvontasivua (josta sen siis voi saada ilman naimisiinmenoa jenkin kanssa) ja mieleen juolahti kannattaako noihin arvontoihin osallistua sillä ajatuksella, että se kortti olisi sitten jo valmiina olemassa jos jenkkeihin haluaisi muuttaa? Eli onko tuolla Green cardilla vanhenemisaikaa jos asuukin jossain muualla kuin jenkeissä?

 

Ilmeisesti Green Card -arvonnan voittajat voivat anoa asukasstatusta, ja mikäli tämä myönnetään saa hakija passiinsa maahanmuuttajaviisumin, joka pitää aktivoida kuuden kuukauden kuluessa saapumalla Yhdysvaltoihin, ja sitten asukasstatus (Green Card) on virallistettu. Green Cardin oikeuttamaa asukasstatusta pitää ylläpitää, mikäli henkilö muuttaa pysyvästi asumaan toiseen maahan statuksen saatuaan tai pysyy Yhdysvaltojen ulkopuolella yli vuoden voidaan Green Card peruuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  Jos hissi lähtee syöksymään alas, niin säästyykö vammoitta kun hyppää ennen törmäämistä alas?

 

 

mistä tiedät milloin hypätä,eli milloin hissi on alhaala :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei. Kyllähän oikein ajoitettu hyppy periaatteessa hiukan hidastaisi törmäysnopeutta, mutta niin vähän, että käytännön vaikutus on mitätön. Lisäksi hyppääminen on mahdotonta, ellei ollut valmiiksi kyykyssä hissin lähtiessä putoamaan. Putoamisen aikana hissi matkustajieen on painottomassa tilassa, eikä matkustaja pääse lähemmäs lattiaa, vaikka vetäisikin jalkansa koukkuun.

 

Hissi ei muuten putoa, vaikka kaikki vaijerit katkaistaisiin. Niissä on jousikuormitteiset kynnet, jotka työntyvät johteiden hammastuksiin kun vaijerin kiinnityspisteestä loppuu veto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei. Kyllähän oikein ajoitettu hyppy periaatteessa hiukan hidastaisi törmäysnopeutta, mutta niin vähän, että käytännön vaikutus on mitätön. Lisäksi hyppääminen on mahdotonta, ellei ollut valmiiksi kyykyssä hissin lähtiessä putoamaan. Putoamisen aikana hissi matkustajieen on painottomassa tilassa, eikä matkustaja pääse lähemmäs lattiaa, vaikka vetäisikin jalkansa koukkuun.

 

Hissi ei muuten putoa, vaikka kaikki vaijerit katkaistaisiin. Niissä on jousikuormitteiset kynnet, jotka työntyvät johteiden hammastuksiin kun vaijerin kiinnityspisteestä loppuu veto.

Tarkoittaako tämä sitä että se hissi pysähtyy välittömästi eikä putoa ensin vähintään hissikuilun puoleenväliin ja tee sitten äkkipysähdystä, kuten elokuvissa?  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään