Marko Karvinen

Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.

2 309 viestiä aiheessa

1 tunti sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Vaikka arvostankin pelastushenkilöstöä, heidänkin pitäisi ymmärtää isompi kuva mielipiteitä jaellessaan. Nytkin yksi kellokas kertoi, ettei autotallissa saa tehdä mitään remontteja. Mitä hittoa tämäkin meinaa? Nyt sitten taloyhtiön tiukkapipot vetoavat tähän Pelastuslaitoksen tiukkapipoon halutessaan kieltää normaali autotallin käyttö, mihin kuuluu ikiaikaisesti pikkuremontit. Pikkuhiljaa näiden tiukkapipojen mielipiteestä muodostuu sitten normin tulkinta. Pohdin itsekseni, millainen on se tulevaisuuden aktiivinen suomalainen mies, jolla on autotalli ja joka mielellään näpräisi jotain käsillään ja joka siinä työnsä lomassa haluaa ottaa pari tölkkiä kaljaa autotallin jääkaapista.

Perusongelma on se, että ne tilat tehdään vain auton säilyttämisen vaatimuksilla, vaikka ne pitäisi tehdä "korjaamokäyttöä" ajatellen jos sellaista toimintaa halutaan niissä harjoittaa. Nykyään palokuolemiakin siedetään vähemmän kuin ennen, ja sama trendi näkyy muissakin tapaturmakuolemissa sekä työelämässä että vapaa-ajalla.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikella kunnioituksella Tatu, mutta asia ei ole aivan näin yksinkertainen. Yritän tehdä eron nipotuksen ja terveen maalaisjärjen käytön välille. Hieman yksinkertaistaen korjaamostatusta tarvitaan, kun kaadetaan öljyjä viemäriin, hakataan lekalla rautaa vasten, tehdään hitsaustöitä tai käsitellään tärpättiohenteisia maaleja tai haisevia lakkoja yms. On normaalille ihmiselle itsestään selvää, ettei näitä töitä voi tehdä kerrostalon autotallissa. Pitääkö säännöt laatia sen hölmöimmän mukaan, sen, joka kuitenkin ehkä saattaa tehdä näin? Mitä järkeä on panna suuri enemmistö kärsimään jonkin aivoinvalidin takia? Jollain muulla tavalla nämä hölmöläiset on saatava kuriin kuin kieltämällä pikkujutut ja kylmät oluet kaikilta. Pointtini on se, että järkevä ihminen voi näprätä tallissaan paljon muutakin sellaista, mikä ei vaadi korjaamostatusta. Meidän pitää puolustaa kantaamme näitä kaiken kieltäjiä vastaan.     

Seppo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Seppo,Tatu ja muutkin betonilähiöläiset,pistäkää lafka myyntiin ja tulkaa maalle,täällä on tilaa ja väljyyttä ihan erilailla,siis tilaa ja väljyyttä myös noissa mistä kirjoititte.Ei kukaan piittaa hevon paskaa mitä teet autollissasi tai säilytät siellä.On vapaus tehdä vaikka mottiremppa tai purkaa auto atomeiksi tai sitten rakennat kolariautosta menopelin.Jos mennään puutarhan puolelle,niin todetaan että voit pitää ja antaa kasvaa juuri ne puut mitkä itseäsi miellyttää,kukaan ei valita varjostuksesta,juuristosta tai syksyllä lehdistä.niin ja hei,talvella voit perustaa ruokintapaikan fasaaneille ja peltopyille sekä tietysti pikkulinnuille ja taaskaan ei osaksesi koidu kuin hyväksyviä mielenilmaisuja:thmbup: Keväällä voit polttaa talven moskat ja roskat ja savustaa niitten kanssa vaikka koko kevään.Oikeastaan aika paljon on sallittua,tietysti tämä kaikki sillä edellytyksellä,että olet hyvissä väleissä naapuruston kanssa(maalla kaikki kilometrin-parin säteellä ovat naapureitasi).                         ps. Toimiessani takavuosina myös talonmiehen tehtävissä,olin hilkulla saada lopputilin koko hommasta kun en suostunut rahtaamaan kaatopaikalle erään asukkaan nisujauhosäkkiä hänen omasta kellarikomerostaan kun joku hallituksen jäsen oli saanut päähänsä,että säkkiin saattaa pesiytyä toukkia tai muita ötököitä jotka alkavat luikerrella pitkin seiniä ja lattioita. No onneksi taloyhtiön hallitus vaihtui ja sain pitää hommani:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Kaikella kunnioituksella Tatu, mutta asia ei ole aivan näin yksinkertainen. Yritän tehdä eron nipotuksen ja terveen maalaisjärjen käytön välille. Hieman yksinkertaistaen korjaamostatusta tarvitaan, kun kaadetaan öljyjä viemäriin, hakataan lekalla rautaa vasten, tehdään hitsaustöitä tai käsitellään tärpättiohenteisia maaleja tai haisevia lakkoja yms. On normaalille ihmiselle itsestään selvää, ettei näitä töitä voi tehdä kerrostalon autotallissa. Pitääkö säännöt laatia sen hölmöimmän mukaan, sen, joka kuitenkin ehkä saattaa tehdä näin? Mitä järkeä on panna suuri enemmistö kärsimään jonkin aivoinvalidin takia? Jollain muulla tavalla nämä hölmöläiset on saatava kuriin kuin kieltämällä pikkujutut ja kylmät oluet kaikilta. Pointtini on se, että järkevä ihminen voi näprätä tallissaan paljon muutakin sellaista, mikä ei vaadi korjaamostatusta. Meidän pitää puolustaa kantaamme näitä kaiken kieltäjiä vastaan.     

Seppo

Toisaalta toisessa ääripäässä on vaikkapa se toinen rengassarja. Jos tila on mitoitettu ainoastaan autojen palokuorman mukaan, se ei voi samanaikaisesti toimia muuna varastona, esimerkiksi niiden renkaiden osalta - siitäkään huolimatta, että jonkun auton alla olevissa renkaissa voi olla kumia tuplasti sen mitä micran kahdessa rengassarjassa on yhteensä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Seppo,Tatu ja muutkin betonilähiöläiset,pistäkää lafka myyntiin ja tulkaa maalle,täällä on tilaa ja väljyyttä ihan erilailla,siis tilaa ja väljyyttä myös noissa mistä kirjoititte.

Vietän jo nykyään suurimman osan ajastani ns. pöndellä, eli muutaman kilometrin päässä porin keskustasta. Kivitaloja täällä ei naapuristossa näy, teräsbetonista puhumattakaan.

Ratkaisevaa ei taida olla se, asuuko pöndellä, vaan asuuko itse omistamassaan kiinteistössä (asunto-osakeyhtiön sijaan), tai että onko asumus asemakaava-alueella. Jos itse omistaa, niin silloin myös vastaa itse. Jos joku muu (kuten se As Oy) omistaa, niin silloin se päättää, miten tarkkaan vaatimuksia noudatetaan tai ei noudateta.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkistä Jaakko (Männistö). Toistaiseksi tämä aamukahvin juominen auringon nousua ihaillen onnistuu nytkin ihan hyvin. Kuva otettu vajaa tunti sitten.  

image.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kolehmainen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Kiitos vinkistä Jaakko (Männistö). Toistaiseksi tämä aamukahvin juominen auringon nousua ihaillen onnistuu nytkin ihan hyvin. Kuva otettu vajaa tunti sitten.  

Ole hyvä vaan! Näyttää Seppo nauttivan aamukaffiansa vähän lauhemmilla leveysasteilla,sen verran vinkkejä tuosta kuvasta löytyy! Melkein kateeksi käy,mutta eiköhän tästä pian meikäläinenkin taas haukkaa aamupalaansa ulkoterassilla ja tsekkaa kuinka banaanit kypsyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän noista eri antenniverkon maksu-tv kanavapaketeista äkkiä ota erkkikään selvää. Kertokaa onko joku paketti mistä näkisi C more maxin  ja eurosportin samassa paketissa. En sellaista löytänyt itse pienellä tutkinnalla. Ja jos sellainen on olemassa, mitä se maksaa/kk, mistä saa lisätietoa/tilata ja mitä se vaatii, digiboxi (WboxHD3) ja digitv on olemassa ja molemmissa korttipaikka sekä digiboxista tallennukseen ulkoinen muisti. Ja mitä muuta kommervenkkia asiaan voi liittyä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
50 minuuttia sitten, Timo Koski kirjoitti:

Eihän noista eri antenniverkon maksu-tv kanavapaketeista äkkiä ota erkkikään selvää. Kertokaa onko joku paketti mistä näkisi C more maxin  ja eurosportin samassa paketissa. En sellaista löytänyt itse pienellä tutkinnalla. Ja jos sellainen on olemassa, mitä se maksaa/kk, mistä saa lisätietoa/tilata ja mitä se vaatii, digiboxi (WboxHD3) ja digitv on olemassa ja molemmissa korttipaikka sekä digiboxista tallennukseen ulkoinen muisti. Ja mitä muuta kommervenkkia asiaan voi liittyä?

Homma on mennyt ihan mahdottomaksi. Jos haluaa nähdä kaiken urheilun pitää tilata kaikki maksupaketit: c more, viaplay sport, dna, ruutu ja mitä niitä onkaan... Henkilökohtaisesti luovutin jo...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saadakseni tämänpäiväisen tyhmien kysymysten kiintiöni hoidettua kirjoitan seuraavaa. Sähköyhtiö (KSS Energia Oy) on päivännyt lähettämänsä sähkölaskun 14.01.2019. Perjantaina klo 25.01.2019 klo 17:00 mennessä postia ei vielä oltu jaettu toimistolleni. Se on kyllä jaettu virka-ajan jälkeen joskus illalla. Noudin äsken postin ja avasin kuoren eli 27.01.2019. Laskun eräpäivä on 29.01.2019 eli  minulla on kaksi arkipäivää hoitaa maksu. Nykyään sähköyhtiöt ovat ulkoistaneet laskutuksen ja perinnän jollekin perintäyhtiölle. He ovat ottaneet tavaksi lähettää 12 eurolla ryyditetty karhukirje jos asiakas ei maksa ajoissa. Vaikka karhukirjekin tulee reilun viikon kuluttua päiväyksestä, siinä on maininta, että jos ei ole maksanut alkuperäisen eräpäivän mukaan, lisämaksu on maksettava. Kun viime kuussa oli sama tilanne, soitin perintäyhtiöön ja he moittivat Postin hitautta. Kerroin, että ei minulla ole Postin kanssa postimaksulla vahvistettua sopimussuhdetta, heillä on. Käyttäkööt regressio-oikeutta Postia kohtaan jos lasku viivästyy. Eiväät ymmärtäneet viestiäni. Kertokaa viisaat, onko olemassa jotain lakia tai säädöstä siitä, kuinka monta päivää ennen eräpäpäivää lasku on tultava maksajan tietoisuuteen? Ja korostan, että tässä kyseisessä tapauksessa haluan paperilaskun, verkkolaskutus toimi vielä huonommin ja siirryin takaisin paperilaskuihin.     

Seppo   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei minun pää ja järki ymmärrä, kun kuulin tänään veljen likalta, joka sai myös ajokortin autoon 17v ja risat iässä, niin pitää kai olla kortin lisäksi mukana joku muu "lupa" vielä ajaessa. En sitä huomannut kyllä tarkentaa, mikä se on, siitä vain oli juttua. Eikö se tuore kortti sitten ole riittävä todiste ajo-oikeudesta? Asiahan ei kai niin suuri ole, mutta en keksi mitään itse syyksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Harrille. Mielestäni tuota samaa luin itsekin ensin asiaa ihmetellessä, mutta luin aika pikaisesti ja huolimattomasti, tunnustan. Siellä se lukee kyllä melko huomaamattomasti muun jutun lomassa, varmaan siitä huomautetaan niitä joita asia koskee, muuten sitä ei moni kyllä huomaisi.  Toki en sitä perimmäistä syytä ymmärrä miksi se kortin saamisen jälkeen vaaditaan, sitä ennen kyllä ymmärrän, vaikka luulisi nyt jonkin virallisen opetuslupa tms lomakkeen riittävän silloinkin (myös "opettajan" paperit kunnossa).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten pitäisi virittää kuusikielinen sähkökitara oikea-oppisesti? Ostin uuden kielisatsin ja heitin hölmöykseni kaikkien kielten pussit roskikseen. Jokainen kieli oli omissa pusseissaan  ja niissä luki varmaan kielen sävel. No nyt on jo myöhäistä.:) 

Tarkoitan virittämistä "ns" vanhan kaavan mukaan. Minulla on Applen Garegeband ohjelmisto, jossa saa viritysmittarilla kaikki kielet heti oikein vireeseen. Se toimii todella hyvin, mutta en tarkoita sitä nyt. Miten ennenvanhaan ennen tietokoneita laitettiin kitara vireeseen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oiskohan tossa nyt kysymys siitä että tänne voi kirjautua sisään myös nimellään johon kysyä on ehkä tottunut, ja nimellä taas ei voi kirjautua fsnordiciin vaan sinne pitää kirjautua sähköpostilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Christian Rethmann kirjoitti:

Oiskohan tossa nyt kysymys siitä että tänne voi kirjautua sisään myös nimellään johon kysyä on ehkä tottunut, ja nimellä taas ei voi kirjautua fsnordiciin vaan sinne pitää kirjautua sähköpostilla.

Kyllä minä ainakin pääsen kirjautumaan FSNordiciin joskus 2005 luodulla (itse keksityllä) käyttäjätunnuksella. Samalla aukenee tämäkin foorumi. Viestien yhteydessä toki näkyy nimi ja käyttäjätiedoissa (itselle) se sähköpostikin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, varmaan toimii käyttäjätunnuksellakin mutta itellä tullut tavaksi kirjaudun tänne Etunimi Sukunimi / salasana, ja toi FSNordicin foorumisofta ei taida kelpuuttaa kirjautumisnimeksi Etunimi[VÄLILYÖNTI]Sukunimi. Mutta niille kelpaa sitten sähkö@pos.ti / salasana ja tietysti se käyttäjätunnus minkä on aikanaan itelleen määritellyt.

Niin että jos alkuperäisellä kysyjälläkin on ollut tapana käyttää tällä foorumilla Etunimi Sukunimi niin se ei toimi FSNordicissa vaan pitää käyttää noita kahta muuta mainittua tapaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritän etsiä sellaista tablettia tai läppäriä, jossa joko on valmiina, tai johon voisi kytkeä kooltaan suuret näppäimet. Kyse on vanhasta ystävästä, jonka oikea käsi ei toimi yhtään ja vasen vapisee aikalailla, kun sillä yrittää tehdä jotain hienomotorista kuten juuri kirjoittamista. Kokeilimme minun omalla läppärillä, mutta käden tärinä oli liikaa kooltaan noin 12 x 12 mm:n näppäimille. Lisäksi kyse on oikeakätisestä henkilöstä, jolloin vasemman koordinaatio on alunperinkin huonompi. Yhden näppäimen koko pitäisi olla noin 3 x 3 cm, ettei sormi vapinan takia lipsahda viereiselle näppäimelle. Suuri apu olisi siitäkin, ettei samaa kirjainta voisi kirjoittaa peräkkäin ilman sekunnin-parin taukoa. Käden vapina kun ei ole ainoastaan vaakasuuntaista, vaan myös pystysuuntaista. Olen varma, että joku on jo rakentanut tällaisen näppäimistön, mutta kuka ja mistä näitä voisi ostaa?

Seppo

Ps. Soppaa syödessä olen huomannut, että on alkanut omakin lusikkakäsi menettää vakauttaan eli kohta lienee näppäimistön vaihto edessä itselläkin. :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä kuinka suurikokoisia näppäimistöjä on mutta yksi keino olisi käyttää lisänäyttöä (kosketus-), jonne siirtäisi virtuaalinäppäimistön. Näppäinten koon voi säätää vaikka koko näytön täyttäväksi. Kuvassa vasemman  puoleisessa näytössä 24 " (ei kosketusnäyttö)

.

Pic10.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomaan olevani aktiivinen täällä tyhmien kysymysten äärellä. Taas tulee yksi. Olen yli 70 vuotta elänyt siinä käsityksessä, että pankit ovat mm. sitä varten, että ne välittävät maksuja. Eli jos minä päätän maksaa jollekin, niin pankki hoitaa ohjeitteni mukaan maksun tililtäni ja ohjaa sovitun summan maksun saajan tilille. Tästä pankki ottaa oman provisionsa. Nykyään homma toimii internetpohjaisen verkkopankin kautta, Tässä järjestelmässä jokaisella käyttäjällä on omat tunnukset, joiden avulla maksaja pystytään tunnistamaan. Firman valtuuttamilla on firman tunnukset. Yksinkertaisinta on, kun maksajalla on neljä tietoa: 1) Maksun saaja, 2) Saajan tilinumero, 3) maksettava summa ja 4) viitenumero tai selitys maksun perusteesta. Näillä eväillä olen pystynyt hoitamaan omaa ja firmojeni taloutta vuosikymmeniä. Tällä tavalla toimien myös tiliotteessa näkyy se oleellinen tieto, että kenelle olen maksanut. Joskus on hyötyä siitäkin, että kopioin aiemmin maksetun suorituksen tiedot uuden maksun pohjaksi ja muutan vain summaa tai viitenumeroa. 

Maksoin pari viikkoa sitten firmani veroja Verohallinnolle Omaveron kautta. Äärettömän fiksu systeemi. Kunnes huomasin, että maksujen välitys eli pankkien ydintoiminto onkin ulkoistettu hollantilaiselle firmalle. Maksun saajaksi olikin muuttunut Paypal. Olen törmännyt tähän firmaan aiemminkin, mutta en koskaan maksaessani suomalaisesta pankista veroja Suomen Verohallinnolle.                                                                                     

Tyhmä kysymykseni on se, että maksaessani suomalaiselta pankkitililtä veroja Suomen Verohallinnolle, miksi minun pitää maksaa osa verorahoistani hollantilaiselle firmalle (se on sama, onko maksajana minä vai Verohallinto, koko ajan on kyse veronmaksajan veroja varten maksetuista rahoista)?  Eikö olisi kohtuullista edellyttää, että Suomen Verohallinto pitäisi saamansa verorahat omassa maassa eikä jakelisi niitä pitkin maailmaa, meidän veroeuroja. Ei ne hollantilaiset hyvää hyvyyttään tee maksuvälitystä ilmaiseksi. Ikäänkuin maksujen välitystä ei osattaisi tehdä Suomessa yli sadan vuoden kokemuksella. Kohta ollaan samalla kivikautisella tasolla tässä maksuvälitysasiassa kuin USA:ssa tai esimerksiki Ranskassa ollaan tänäkin päivänä. Kyse ei todellakaan ole siitä, etteikö vahva tunnistus onnistuisi myös näissä maksuissa. Jos ei muuten, niin luovutaan firman omista tunnuksista ja sallitaan pääsy firman tilien käyttäjäksi vain henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, ei se sen vaikeampaa ole. Mikä tässäkin maksaa, ettei terve järki voita.

Seppo 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään