Marko Karvinen

Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.

2 309 viestiä aiheessa

Joskus aikoinaan tuli sellainen ohjelma telkkarista kuin paljonko on paljon, jonne sai laitta kysymyksiä mistä tahansa ja he sitten selvittelivät vastauksia näihin kysymyksiin. Ajattelin siis laittaa tännekin sellaisen threadin jossa voi kysyä mitä vaan ja kun täällä on porukkaa joilla on kokemusta ja tietämystä alalta jos toiseltakin niin varmaan vastauksiakin loytyy ja tietämys lisääntyy puolin ja toisin ;)

Eli mun oma tyhmä kysymykseni: Miten se ruispala leikataan ennen pakkaamista niin että sen voi repiä tosta vaan ja eikun syömään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli mun oma tyhmä kysymykseni: Miten se ruispala leikataan ennen pakkaamista niin että sen voi repiä tosta vaan ja eikun syömään?

Tuoreena ;D

Itse olin kysynyt parivuotiaana mummolta, että "onko lasikuitusauva positiivinen?"... Vielä en ole vastausta kysymykseeni saanut :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuoreena ;D

Itse olin kysynyt parivuotiaana mummolta, että "onko lasikuitusauva positiivinen?"... Vielä en ole vastausta kysymykseeni saanut :P

Hö, no se on pessimistinen..

No, kuuleeko ihminen jatkuvasti radion jos sen tärykalvoa kiristetään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi tällainenkin aihe piti tehdä?  ;)

täähän on hauska! :) ite en oo viel keksiny mitää tarpeeks tyhmää kysymystä mut kuhan keksin niin kysyn!  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ainii! yks kysymys mua on askarruttanu tässä. Amerikassa kun ihmisillä on jätemyllyt kotona niin mihin ne jätteet katoaa? onks siellä joku säiliö jota tyhjennetään vai kuinka?  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ainii! yks kysymys mua on askarruttanu tässä. Amerikassa kun ihmisillä on jätemyllyt kotona niin mihin ne jätteet katoaa? onks siellä joku säiliö jota tyhjennetään vai kuinka?  ???

Jätteet menee viemäriin. Tämähän on siis tarkoitettu ruokajätteelle, ei muulle..

Garbage_disposal_diagram.png

http://en.wikipedia.org/wiki/Garbage_disposer

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi tällainenkin aihe piti tehdä?  ;)

Ajattelin vaan laittaa tälläisen ketjun kun varmaan jokaisella? on joku asia mikä askarruttaa mieltä mutta sitä ei ilkeä kysyä keneltäkään...:-[ Eli sivistetään joukolla toisiamme ja laitetaan tietoutemme jakoon tuleville sukupolville  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mihin suuntaan kompassi osoittaa pohjoisnavalla?

Se osoittaa kohti Price of Wales -saarta Pohjois-Kanadassa, missä (ainakin ensimmäisen guukkelin löytämän sivuston mukaan) sijaitsee magneettinen pohjoisnapa.  ;)

Paitsi, että pohjoisnavan ja magneettisen pohjoisnavan etäisyys toisistaan saattaapi olla niin pieni, ettei tuo kompassi toimi kunnolla kummiskaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Mikä ihmisen tekemä vehje on kauimpana maapallosta? Siis luotain tai vastaava johon on vielä jonkinlainen yhteys? :P

2. Miksi kovaa vauhtia pyörivä esine näyttää hetkittäin (lähinnä kiihtymis- ja hidastumisvaiheessa) pyörivän väärään suuntaan? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Mikä ihmisen tekemä vehje on kauimpana maapallosta? Siis luotain tai vastaava johon on vielä jonkinlainen yhteys? :P

2. Miksi kovaa vauhtia pyörivä esine näyttää hetkittäin (lähinnä kiihtymis- ja hidastumisvaiheessa) pyörivän väärään suuntaan?  ???

Wikipedia on näppärä..  ;)

1. http://en.wikipedia.org/wiki/Voyager_1

2. http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_rotation_effect

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se osoittaa kohti Price of Wales -saarta Pohjois-Kanadassa, missä (ainakin ensimmäisen guukkelin löytämän sivuston mukaan) sijaitsee magneettinen pohjoisnapa.  ;)

Ois vissiin pitänyt tarkentaa että mihin kompassi osoittaa nimenomaan tuolla magneettisella pohjoisnavalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ois vissiin pitänyt tarkentaa että mihin kompassi osoittaa nimenomaan tuolla magneettisella pohjoisnavalla.

jos lähdetään siitä, että kompassin neula asettuu Magneettisen pohjoisen voimaviivan suuntaiseksi,

niin siellä navalla se näyttää alaspäin. Siis maan alle.

Näyttäähän se magneettisen kompassin neula Suomessakin maanpinnan alle ja kohti magneettista pohjoista, asettuen magneettisen pohjoisen voimaviivan mukaisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maailmankaikkeus kuulemma laajenee jatkuvasti (kunnes ehkä alkaa taas supistua), niin mietityttää että minne se laajenee? Eli jos maailmankaikkeus on nyt ilmapallo johon puhalletaan, niin mitä on sen pallon ulkopuolella?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jätevedenpuhdistamoon kiroiltavaksi. Kyseessä on siis vesivessaakin idioottimaisempi keksintö, joka onneksi ei ole levinnyt maailmalle. Kuuluu sarjaan "out of sight, out of mind".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maailmankaikkeus kuulemma laajenee jatkuvasti (kunnes ehkä alkaa taas supistua), niin mietityttää että minne se laajenee? Eli jos maailmankaikkeus on nyt ilmapallo johon puhalletaan, niin mitä on sen pallon ulkopuolella?

Riippuu millä tavalla haluat asiaa tarkastella. Näitä yleisen suhteellisuusteorian piiriin täysin kuuluvia asioita on vähän nihkeä mieltää järjellä, koska mikään kokemuspiirissämme ei käyttäydy samoin. Mutta meidän kannaltamme tarkasteltuna ulkopuolella ei ole mitään, koska ei ole olemassa ulkopuolta. Ilmapallovertaus selittää vain, miten kaksiuloitteinen pinta laajenee keskipisteettä kolmannen ulottuvuuden ansiosta, mutta maailmankakkeus ei muuten muistuta ilmapalloa juurikaan. Maailmankaikkeuden laajetessa se ei ole ulkopuolella olevaan avaruuteen laajeneva pallo, vaan itse avaruus laajenee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riippuu millä tavalla haluat asiaa tarkastella.

Mahdollisimman populistisesti ns. ulkopuolisen tarkkailijan näkökulmasta. Eli ei meidän maailmankaikkeuslaisten näkökulmasta vaan jonkun joka seuraa koko touhua jostain lasin takaa popcornia syöden.  ;)

Maailmankaikkeuden laajetessa se ei ole ulkopuolella olevaan avaruuteen laajeneva pallo, vaan itse avaruus laajenee.

Aivan, mutta minne? Onko siellä muita avaruuksia? Onko tila, johon avaruus laajenee, ääretön, vaikka avaruus on tilavuudeltaan ääreellinen?

Tiedän, että nämä ovat jo niin tyhmiä kysymyksiä ettei ihmiskunta osaa niihin vastata, mutta kaikki sivistyneet spekulaatiot kelpaavat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan, mutta minne?

No ei minnekkään. Se nyt vaan laajeenee, ja niinkuin kaikkitietäväinen Ramses ylempänä sanoi, on asiaa vaikea alkaa tarkastelemaan populistisella ajattelulla, koska emme voi KUKAAN ymmärtää miten joku voi laajentua jonnekkin, mitä ei kuitenkaan ole. Käytännössä katsoen ilmakehämme ulkopuolella ei päde samanlaiset lait kuin mihin olemme täällä tottuneet, ja onkin harvinaisen idioottimaista ajatella että me osaamme tai ymmärrämme tai löydämme vastauksen kaikkeen, koska osaamme kaiken ilmakehämme sisäpuolella...mut sortzy vaan, ei oo niin  :-[ Ihminen on tyhmä - kyllähän tämä topiccicin sen osoittaa  ;D  ;D ;D

Muuten täytyy sanoa, että IHANAN tyhjänpäiväinen ja loistava topicci on tämä kuitenkin. Sopii mainiosti vapaan keskustelun alueelle!  :P

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään