Marko Karvinen

Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.

2 313 viestiä aiheessa

Tuli syödessä makkaraa todella tyhmä kysymys mieleen  ;D

Miksi sinappia/ketsuppia/molempia on niin vaikea annostella sopivassa määrin lautaselle, tulee lähes aina joko liian paljon, tai liian vähän?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli syödessä makkaraa todella tyhmä kysymys mieleen  ;D

Miksi sinappia/ketsuppia/molempia on niin vaikea annostella sopivassa määrin lautaselle, tulee lähes aina joko liian paljon, tai liian vähän?  ;D

Olen törmännyt aivan samaan ongelmaan, senpätakia näin kesäaikaan sivistymättömänä struuttaan nuo kyseiset mausteet suoraan kappaleelle joka menee suuhun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jatketaan vähän parilla muulla lyhenteellä:

M/T motor tanker

CODAG Combined diesel and gas turbine

CODOR Combined diesel or gas turbine

CODELAG Combined diesel electric and Gas turbine (Itseasiassa Finnjetin nykymuoto, Alus oli alkujaan vuonna 1977 GTS Finnjet mutta rakenteellisien muutosten vuoksi tyyppi muuttui, mutta jäi kansankielessä elämään GTS Finnjet -muodossa.

VLCC Very large crude carrier

ULCC Ultra large crude carrier

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska et ole vaivautunut tarkoin tutkimuksin selvittämään optimaalista sinappimäärää makkaragrammaa kohden, sitten punnitsemaan makkaraa ja annostelemaan sinapia milligrammavaa'alla ja dippaamaan makkaraa siihen sinappiin täsmälleen oikeassa kulmassa saadaksesi sinappia tarttumaan juuri halutun määrän. Näillä yksinkertaisilla toimenpiteillä sinappi loppuisi aina yhtä aikaa makkaran kanssa.

Ketsuppia on makkaralautasella aina liikaa siitä syystä, että makkaran kanssa ei tarvita lainkaan ketsuppia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huoltoasemakulttuuri on jäänyt vähän autoilevana tyyppinä vähän hämäräksi, joten tässä pari tyhmää kysymystä.  :-[

Kun tankkaan autoa huoltoasemalla ja haluan samalla käydä huoltsikan kahviossa pullakahveilla, niin miten menetellään korrektisti: 1) Voinko ensin tankata, viedä auto heti sen jälkeen sivummalle parkkiin ja maksaa sen jälkeen bensat ja pullakahvit kerralla; 2) vai pitääkö ensin maksaa bensa kun auto vielä seisoo pumpulla, sitten viedä auto parkkiin ja mennä sitten uudestaan kassalle pullakahvit hakemaan?

Meneekö kassan laskutus sekaisin, jos vietäessäni autoni parkkiin tuleekin heti perään toinen auto samalle pumpulle jo ennen kuin olen ehtinyt maksaa? Ja ettei minua epäillä rosvouksesta, jos starttaan pumpulta parkkipaikalle ennen maksamista? Olisiko vaihtoehto 2 turvallisin ja korrektein, vaikka tuntuukin uunolta käydä kassalla kahdesti?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voiko linnut sakata? Pari viikkoa sitten mökillä näin, kun lokki liiteli lähellä veden pintaa ja teki sitten semmoisen jyrkähkön käännöksen, mutta tippui kesken kaarron veteen ja lähti siitä sitten uudestaan lentoon. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun tankkaan autoa huoltoasemalla ja haluan samalla käydä huoltsikan kahviossa pullakahveilla, niin miten menetellään korrektisti: 1) Voinko ensin tankata, viedä auto heti sen jälkeen sivummalle parkkiin ja maksaa sen jälkeen bensat ja pullakahvit kerralla; 2) vai pitääkö ensin maksaa bensa kun auto vielä seisoo pumpulla, sitten viedä auto parkkiin ja mennä sitten uudestaan kassalle pullakahvit hakemaan?

Meneekö kassan laskutus sekaisin, jos vietäessäni autoni parkkiin tuleekin heti perään toinen auto samalle pumpulle jo ennen kuin olen ehtinyt maksaa? Ja ettei minua epäillä rosvouksesta, jos starttaan pumpulta parkkipaikalle ennen maksamista? Olisiko vaihtoehto 2 turvallisin ja korrektein, vaikka tuntuukin uunolta käydä kassalla kahdesti?

Oikea tapa on 1. Ensin tankki täyteen, sitten auto sivummalle ja kaffille. Kassalla näkyy kaikki maksamattomat tankkaukset joten laskutuskaan ei mene sekaisin. Kannattaa tosin itse muistaa paljonko on tankannut ettei vahingossa mene bensamäärät väärin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huoltoasemakulttuuri on jäänyt vähän autoilevana tyyppinä vähän hämäräksi, joten tässä pari tyhmää kysymystä.  :-[

1. ehdottomasti! Kyllähän lähes jokaisella huoltoasemalla on siinä tankin kyljessä tarrakin, jossa käsketään siirtämään auto pois pumpulta välittömästi tankkauksen jälkeen. Eikä kyllä moni asia olekkaan ärsyttävämpää, kuin odottaa omaa tankkausvuoroa kuskittoman auton perässä, kun se lihava täti on sisällä vetämässä kahvia ja munkkipossua  >:( Tuollaisissa tapauksissa olen kyllä antanut em. henkilön surutta kuulla kunniansa ja epäilyt hänen lukutaidostaan/tilannetajustaan hänen palatessaan autolle. Jospa hänen takiaan ei enää sen jälkeen toisten tarvitse odottaa, että on tarpeet hoidettu (omat ja sen saat*nan villakoiran) ja munkkipossu teurastettu...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikea tapa on 1. Ensin tankki täyteen, sitten auto sivummalle ja kaffille. Kassalla näkyy kaikki maksamattomat tankkaukset joten laskutuskaan ei mene sekaisin. Kannattaa tosin itse muistaa paljonko on tankannut ettei vahingossa mene bensamäärät väärin.

OK, kiitos!  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missä Suomen (mieli)sairaalassa on vaikeimmin mieleltään sairaat ihmiset? Tarkoitan siis kansankielellä hulluja :-[  En kysy siksi, että tarvitsisin itse palveluita vaan asia juolahti mieleeni eräästä kirjasta sekä mm. Kummelin Kultakuumeesta. Asiasta ei hirveästi puhuta ja välillä tuntuu, että yhteiskunta häpeää mm. Kummelissa nähtyjä keinutuolissa eläjiä  :( Onko kyseiset osastot aina suljettuja? Miten paljon esimerkiksi elokuvat liioittelevat tai vähättelevät asiaa?

Kellokoski ja Lapilahti tunnetaan yleisesti mutta käsitykseni mukaan kyseisissä laitoksissa on parantumassa olevat, ei pysyvästi sairaat?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missä Suomen (mieli)sairaalassa on vaikeimmin mieleltään sairaat ihmiset? Tarkoitan siis kansankielellä hulluja :-[  En kysy siksi, että tarvitsisin itse palveluita vaan asia juolahti mieleeni eräästä kirjasta sekä mm. Kummelin Kultakuumeesta. Asiasta ei hirveästi puhuta ja välillä tuntuu, että yhteiskunta häpeää mm. Kummelissa nähtyjä keinutuolissa eläjiä  :( Onko kyseiset osastot aina suljettuja? Miten paljon esimerkiksi elokuvat liioittelevat tai vähättelevät asiaa?

Kellokoski ja Lapilahti tunnetaan yleisesti mutta käsitykseni mukaan kyseisissä laitoksissa on parantumassa olevat, ei pysyvästi sairaat?

Tuohon on vähän vaikea vastata, kun sitä hulluutta on niin monenlaista. Kyllä kai jokaisella sairaanhoitopiirillä on oma sairaalansa jossa on sitten enmmän tai vähemmän suljettuja osastoja ja potilaat on sitten sen mukaisia.

Itse aikoinani olin hetken töissä Kuopiossa Niuvanniemessä osastolla jossa ei saanut koskaan liikkua yksin, osastolle mentiin monen lukitun oven kautta ja jossa oli koko ajan pientä hässäkkää asiakkaiden ja hoitajien välillä, se oli hullua jos mikä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse aikoinani olin hetken töissä Kuopiossa Niuvanniemessä osastolla jossa ei saanut koskaan liikkua yksin, osastolle mentiin monen lukitun oven kautta ja jossa oli koko ajan pientä hässäkkää asiakkaiden ja hoitajien välillä, se oli hullua jos mikä

Onko Niuvanniemi kokonaan väkivaltaisten potilaiden paikka (vankimielisairaala) vai onko siellä "harmittomillekin" sairaille osastoja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko Niuvanniemi kokonaan väkivaltaisten potilaiden paikka (vankimielisairaala) vai onko siellä "harmittomillekin" sairaille osastoja?

Kyllä se edelleen on näiden vaikeampien tapausten kotipesä, ei siellä hirveästi sellaisia normihulluja taida olla

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksinkertaisen vaikea kysymys: Onko olemassa todellakin tyhmiä kysymyksiä, vai onko vain tyhmiä kyselijöitä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On sekä tyhmiä kysymyksiä että tyhmiä kysyjiä, mutta tyhmät kysymykset eivät aina, tai edes usein tule tyhmiltä kysyjiltä. Esimerkiksi minä välillä töissä menen jonnekin tehdäkseni jotain ja siinä matkalla ajattelen jo niin monta muuta asiaa, että unohdan sen alkuperäisen. Niinpä minä sitten pöllähdän jonkun huoneeseen, raavin hetken päätäni ja kysyn: "Miksi mä tulin tänne?". Se on tyhmä kysymys.

Henkilö, jolla ei ole paljon tietoa käsiteltävästä asiasta taas voi hyvinkin esittää sen viisaimman kysymyksen. Asiantuntijat tuppaavat katsomaan asiaa kapeasti, koska tietävät siitä niin paljon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se edelleen on näiden vaikeampien tapausten kotipesä, ei siellä hirveästi sellaisia normihulluja taida olla

No onko sellaisia "Kummelin Kultakuume hulluja" olemassakaan? Ketkä leikkivät kello 07-22 esim. lintua ja päivän suurin kohokohta on saada leikkiä tennispallolla? Kyseinen esimerkki eräästä dekkarista. Väitän, että yleistietotasoni on tasolla normaali++ mutta kyseisestä asiasta ja kyseisen kaltaisista sairaista ihmisistä en tiedä mitään kun heistä ei puhuta mitään julkisesti  :( Kysymykseni kuulostaa toki tyhmiltä mutta osa saattaa ajatella, laskenko leikkiä ja siihen vastaan, että en todellakaan! Mitä vanhemmaksi kasvan, sitä enemmän arvostan terveyttä ja tällaiset asiat laittaa aina miettimään.. Mitenköhän henkilökunta jaksaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missä Suomen (mieli)sairaalassa on vaikeimmin mieleltään sairaat ihmiset? Tarkoitan siis kansankielellä hulluja

Vaikeahoitoiset ja vaaralliset potilaat hoidetaan valtion mielisairaaloissa. Näitä ovat Niuvanniemi ja Vanhan Vaasan sairaala.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No onko sellaisia "Kummelin Kultakuume hulluja" olemassakaan? Ketkä leikkivät kello 07-22 esim. lintua ja päivän suurin kohokohta on saada leikkiä tennispallolla?

Kyllä mielenterveyden ongelmiin voi liittyä hyvinkin omituista käyttäytymistä. Pakkoneurooseista kärsivä ei ole varsinaisesti hullu, sikäli että hän kyllä tietää toimivansa järjettömästi kun on pakko pestä kädet 70 kertaa päivässä tai on mahdotonta ohittaa lyhtypylväs kiertämättä sen ympäri. Psykooseissa sitten todellisuus voi hämärtyä pahastikin, eikä henkilö tosiaankaan tiedä mikä on totta ja mikä harhaa. Sen sijaan en usko, että on olemassa sellaisia, jotka ovat onnellisia hulluudessaan, kuten tarinoissa. Kyllä se on tuskaa ja ahdistusta eikä mitään huoletonta koheltamista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän mielenterveyspotilaat oikeasti ole 24/7 sellaisia mitä noissa leffoissa esitetään, heilläkin on tiettyjä maanisia hetkiä jolloinka he saattavat käyttäytyä hieman omituisesti tai heillä on fantasioita/tekevät tiettyjä asioita, mutta muun ajan he saattavat olla täysin normaalisti. Yksi hyvä esimerkki on yhdestä skitsofreniapotilaasta joka oli meillä avohoidossa, kotona hän piti useampia laseja päässään koska ei nähnyt mielestään mitään, loman aikana hän oli kumminkin käynyt merikapteenikurssin pääsykokeissa ja jopa hyväksytty sinne, luonnollisesti jouduimme perumaan hänen osallistumisensa kyseiselle kurssille... Suurin osa suomalaisista mielenterveyspotilaista kärsii masennuksesta, harvoin hoitoon tulee edes sellaisia vanhanajan varttihulluja saatikka puolihulluja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eräs tuttavani väittää tätä nykyään kaikille, että tuleva digiboxi-uudistus tulee kuluttamaan Suomessa puolen ydinvoimalan verran energiaa. Kantaansa hän puolustaa sillä, että digiboxeja tulee Y määrä, ne kuluttavat X/kpl määrän energiaa ja yksi Suomen ydinvoimala tuottaa A määrän energiaa.

Väite kuulostaa sikäli typerälle, että Suomessahan saisi jo nyt olla ko. logiikan mukaan kymmeniä ydinvoimaloita yleisten kodinkoneiden johdosta  :-\ Mutta itse en tiedä sähköstä muuta kuin sen, että sattuu vtusti jos siitä saa tällin. Onko väitteessä perää vai pystynkö heittämään herralle jotain vastaväitteitä?

RiPa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Teoriassa melkein mikä tahansa kodinkone voidaan laskea viemään huikeasti sähköä kun käyttäjiä on paljon. Jos arvioimme digiboksin tehonkulutukseksi keskimäärin 50 W ja oletamme että niitä on yhtä aikaa käynnissä miljoona, ne kuluttavat 50 MW, joka on noin kahdeskymmenesosa keskimääräisen ydinvoimalan tehosta. Mutta tämä ei tarkoita, että digibokseilla olisi kovin mainittavaa käytännön merkitystä Suomen sähkönkulutuksessa. Se on vähävirtainen vehje verrattuna tietokoneeseenkin, saati sitten uuniin. Sähkölämmityksessä puhutaankin sitten jo aivan eri lukemista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelmana noissa boxeissa on kuulemma se, että ne vievät sitä sähköä yllättävän paljon myös pelkästään valmiustilassa. Ja jos niitä yhtäkkiä ilmestyy kaikkien telkkareiden kylkiin, niin se aiheuttaa jo jonkinlaisen lisäkulutuksen. Varmasti ei olla lähelläkään puolta ydinvoimallista, mutta turhaa kulutusta se on kumminkin.

Niin, mistä tulikin mieleeni varmistaa yksi asia mitä olen miettinyt. Ihmettelin joskus, minkä takia jonkin laitteen virtajohdossa oleva muuntaja oli lämmin vaikkei laite ollut päällä. Mutta ainakin yksinkertaisessa muuntajassahan virta pääsee kulkemaan koko ajan, vaikkei itse laitteen piiri olisikaan kytketty. Siinä sitten magneettikenttää syntyy ja kuolee ja lämpöä muodostuu aivan turhaan, eikö?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muuntajan muuttuvan magneettikentän ylläpitäminen ei ideaalitapauksessa kuluttaisi yhtään tehoa, jos toisiopuolella ei ole kulutusta. Kenttä ylipäätäänkään ei vie energiaa, ellei mikään vastusta kentän muuttumista. Toisiopuolelle indusoituva virta on vasta se, mikä saa ensiöpuolellekin aikaan virrankulutusta. Käytännössä muuntajissa kuitenkin on aina tyhjäkäyntihäviötä, koska käämilangassa on vastusta. Jotkut halpamuuntajat käyvät tosi kuumana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään