Martti Kujansuu

FR-97

7 viestiä aiheessa

Hyvösen kirjassa ei ole tätä selostusta mainittu, joten tästä voi päätellä, että hän on koonut kirjansa tiedot pelkästään koneiden yksilökansioiden tiedoista. KLe.V 1, Tsto III, T 14293/1.

 

1.7.-42

B. Nyberg

Asia: selostus lentokoneen jäännösten evakuoimismatkasta Lauttakylästä.

 

8400:n (= KLe.V 1, toim. huom.) Päällikölle

 

Päivämäärällä 29.6.-42 annettiin allekirjoittaneelle määräys lähteä komennuskunta mukanaan Nuijamaan pitäjään Lauttala nimiseen kylään, jossa piti olla lentokoneen jäännöksiä. Matkalle lähti komennuskunta 30.6.-42 klo 7,40 ja saavuimme välirauhan rajalle klo 9,05 samana päivänä. Täältä saimme erään rajapoliisin oppaaksi. Olimme koneen tuhoutumispaikalla klo 10,00. Ryhdyimme viipymättä tutkimaan koneen jätteitä, jotka olivat palaneita suurimmaksi osaksi. Totesimme, että k.o. kone oli suomalainen hävittäjä FR-97 (Merkur-moottorilla). Kone oli pudonnut ryssien korsukylän keskelle. Nähtävästi se oli hajonnut ilmassa, koska jätteet olivat hyvin erillään toisistaan. Osa oli läheisellä kalliolla, missä se oli sytyttänyt tulipalon. Suurin osa rungosta oli kallion alla metsässä noin 100 m. päässä, myöskin palaneena. Moottori ja potkuri olivat samassa linjassa noin 75 m. päässä rungosta. Ryhdyimme etsimään ruumista, mutta tuloksetta, sensijaan löysimme FR:n panoslaatikon mainitulta kalliolta seipään nenästä. Tähän oli kaiverrettu aika siististi risti ja seuraavat sanat:

 

"Tähän loppui vänrikki O. H ä k l i n sotalento 21.7.-41 klo 18,22".

 

Rajapoliisi huomautti, että sillä lohkolla oli ehkä taistellut punasuomalaisia joukkoja. Aloitimme heti tutkimusten jälkeen toimittamaan jätteet autoon, joka oli noin 300 m päässä maantiellä. Tapahtumapaikka oli kolmion muotoinen kahden tien risteyksessä. Päätie vei Viipurin maantielle ja toinen oli sivutie. - Täytyi kaataa metsää ennenkuin saimme jätteet tielle, koska osa jätteistä (moottori ja runko) olivat tiheässä metsässä jossa kierteli ryssien juoksu- ja yhdyshautoja. Tämän koneen tuhoutumispaikan nimi oli Kurmus ja kylä oli Lauttala. Linnuntietä Viipurin maantielle oli matkaa noin 1,5 km. Välirauharajasta oli maanteitse noin 6 km ja linnuntietä 4 km tapahtumapaikalle.

 

Samana päivänä klo 15.50 oli komennuskunnalla kaikki jätteet autossa, joten ryhdyttiin paluumatkalle tukikohtaan, jonne saavuimme saman päivän iltana klo 18.20.

 

Kersantti B. Nyberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä tapausta ei tosiaan löydy Hyvösen kirjasta, kuten Martti toteaa. Sen sijaan samana päivänä 21.7. 1941 klo 20.10-21.14 välillä ammuttiin alas Fokker DXXI FR-82 Lentolaivue 14:sta ja vänrikki Egil Alexander Törnudd sai surmansa.

 

Myös Blenheim BL-141 katosi samana päivänä tiedustelulennolla Aunuksessa Lotinapellon tienoilla. Ohjaaja vänr. Pentti Hallakorpi sai surmansa kuten myös tähystäjänä toiminut vänr. Unto Vesavaara. Sähköttäjä kers. Henrik Austin joutui sotavankeuteen.

 

Tietääkö kukaan onko löytynyt muita tapauksia, joita ei löydy Jaakko Hyvösen kirjasta Kohtalokkaat lennot 1939-44?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verratkaapa Hyvösen kirjan osa 2, tapausta 106, pvm:llä 25.7.1941, tähän puheenaolevaan. Eikös se koske samaa miestä ja konetta?

Myös SIH no 3 Fokker D.XXI  antaa samat tiedot koneen FR-97 viimeiselle lennolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verratkaapa Hyvösen kirjan osa 2, tapausta 106, pvm:llä 25.7.1941, tähän puheenaolevaan. Eikös se koske samaa miestä ja konetta?

Myös SIH no 3 Fokker D.XXI  antaa samat tiedot koneen FR-97 viimeiselle lennolle.

 

No sieltähän se FR-97:n viimeinen lento löytyykin eri päivämäärällä varustettuna! Olisi pitänyt selata pari sivua eteenpäin, höh. Kiitos Pentti.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvösen kirjassa ei ole tätä selostusta mainittu, joten tästä voi päätellä, että hän on koonut kirjansa tiedot pelkästään koneiden

Kersantti B. Nyberg

Ja kyllä Hyvönen kirjassaan mainitsee tuon ettei ..."koneen alatulopaikalta löytynyt Häklin ruumista"  joten tuo selostus lie hänelle tuttu, ainakin hän kirjan esipuheessa mainitsee koonneensa taustaryhmineen tiedot eri lähteistä mm. Sota-arkisto ja Sotatieteen laitos.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kyllä Hyvönen kirjassaan mainitsee tuon ettei ..."koneen alatulopaikalta löytynyt Häklin ruumista"  joten tuo selostus lie hänelle tuttu, ainakin hän kirjan esipuheessa mainitsee koonneensa taustaryhmineen tiedot eri lähteistä mm. Sota-arkisto ja Sotatieteen laitos.

 

Minun virheeni siis. Toivoisin kyllä, että kirjoittajat merkitsisivät lähteensä tarkemmin ettei tule väärinkäsityksiä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään