Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Noniin, kannan nyt oman korteni kekoon Lentäjien Jussi 2008-kuvissa. Kuvauskelihän oli melko monipuolinen ajatellen koko päivän säätarjontaa: Rajavartiolaitoksen miehistö näytti kuinka sulavasti Dornierkin liikkuu osaavissa käsissä [ attachment removed / expired ] Jännitys tiivistyy Midnight Hawk No.1 rullaa kiitotien päähän odottamaan ryhmän muita jäseniä ja lentoonlähtölupaa [ attachment removed / expired ] Kuten muistakin kuvista olemme saattaneet huomata, savut koristelivat hienosti jo muutenkin upeaa näytöstä [ attachment removed / expired ] Myös Russian Knights hallitsi muodostelmalennon salat [ attachment removed / expired ] Russian Knights taitolentoryhmä tarjosi myös hienoja soolo-esityksiä. Ääntäkään ei näistä koneista puuttunut [ attachment removed / expired ] Knights sooloa. [ attachment removed / expired ] Jääkiekkolegenda Raimo Helminen pääsi kokeilemaan vauhdin hurmaa Hawkin kyydissä [ attachment removed / expired ] Loppuun hieman fiiliskuvia tapahtumasta: Puolenyön aikoihin taivas värjäytyi voimakkaasti punaiseksi [ attachment removed / expired ] Hornet lähti "kokkolennolle" [ attachment removed / expired ] Lentäjen Juhannus 2008! [ attachment removed / expired ] Kiitos järjestäjille ja kaikille osallistujille hienosta tapahtumasta! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Toki pitää muistaa että Su-27 on aikamoinen rekka-auto kooltaan, sen meno näyttää koon vuoksi aika laiskalta ja siihen nähden herhiläinen pyörii kahdeksikkoa ympärillä. Olisi toki mielenkiintoista, jos saisi vertailukohdaksi F-15E demon. Sukhoin soolo voittaa kevyesti minun Leeuwardenissa 2006 näkemän F-15E:n vastaavavan. Osastona Russian Knightseilla oli paljon samaa kuin F-15:sta, paljon ohilentoja eri asennoissa ja muodostelmissa, liikehtimen tapahtui jossain kaukana. Repiminen yleisön edessä puuttui molemmilta. Mutta ei Russian Knights missään nimessä "huono" ollut! Lentäminen oli vaikuttavan näköistä, vain showbisnes jäi uupumaan. Potin kuitenkin korjasi Midnight Hawks! Välillä kuvaaminen unohtui kun jäin katselemaan niitä. Aivan uskomattoman hieno esitys, enää ei tarvitse hävetä muiden ryhmien edessä mitään. Savuilla oli mahtava vaikutus! 8) Eikö ne savut saisi myös Hornetin kyytiin. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Tässä multakin yksi kuva. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Laitetaampa nopeiden jettien vastapainoksi vähän hitaampaa proppia. Uppoaako herrasväkeen HDR-yritelmät? http://basse.kuvat.fi/kuvat/Lent%E4jien%20Juhannus%202008%20-%20Kauhava%20%28EFKA%29/an2_hdr_bw.jpg/_medium.jpg[/img] //b Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Jussin etusivulla sanotaan, että Russian Knights olisi maailman ainoa raskaita hävittäjiä käyttävä osasto. Lentääkö Blue Angels kevyillä sitten? Voi kuinka olenkaan tätä miettinyt Taisivat käydä Suomessa 1992. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Laitetaampa nopeiden jettien vastapainoksi vähän hitaampaa proppia. Uppoaako herrasväkeen HDR-yritelmät? Oikein tyylikäs! Tässä myöskin HDR-kuva joka on tempastu yhdestä kohtalaisen ali valottuneesta RAW kuvasta [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Oli komea auringonlasku. En ole HDR harrastanut ( Ei varaa CS ohjelmistoihin) Minä käytin salamaa diffuuserillla. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Taivas, lyö tulta... - 8) jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Oli komea auringonlasku. En ole HDR harrastanut ( Ei varaa CS ohjelmistoihin) Minä käytin slamaa diffuuserillla. Photoshop ei ole vaatimus HDR-kuvia tehdessä. Itselläni on käytössä Photomatix, jonka standalone-version hinta pyöri muistaakseni sadan dollarin kieppeillä, eli nykykursseillahan tuo on suorastaan alennuksessa //b Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Su-27 on kyllä ehdottomasti "zerstörer" HN:n verrattuna. Su-27 on siis Mosquito/Me 110 ja Hornet Spitfire/Me 109. Hawk onkin sitten jo T-6 Texan/Harward...joten tässäpä ehkä syy ritareiden erilaisen liikehdintään taivaalla. Vähän ontuvan Eriksonin vertaus, mutta sinne päin . Erään tutun Ukko Kruunun sinisissä työllistämän korjaus kaverille kun puhui HN:stä "Ilmavoimien hävittäjä":nä: "Ei se ole mikään ilmavoimien hävittäjä, se on laivaston pommittaja!" Janne Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Liekkisonni [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Täytyy kyllä sanoa että tuo Mikon hekokuva on todellakin onnistunut! Ehkä aivan karvan verran liian tumma mutta.. todella hieno se on! Tjaa, otetaanpa tuota pikkasen takas, tuli löhöttyä tässä penkillä = katsoin vähän turhan alhaalta näyttöä joten näytti vähän tummalta.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Su-27 on kyllä ehdottomasti "zerstörer" HN:n verrattuna. Su-27 on siis Mosquito/Me 110 ja Hornet Spitfire/Me 109. Hawk onkin sitten jo T-6 Texan/Harward...joten tässäpä ehkä syy ritareiden erilaisen liikehdintään taivaalla. Vähän ontuvan Eriksonin vertaus, mutta sinne päin . Olen kyllä tuosta täysin eri mieltä. Jos koneesta puhutaan ilmaherruushävittäjänä ja Venäjän vastineena F15/F16/F18 -koneille, niin mistä puheet, että se on kömpelömpi ilmassa kuin Hornet? Ei sillä, Mosquito ja Me110 olivat erinomaisia koneita, mutta ennemmin puhun Su34:sta Mosquitona tai Me110:nä. Su34: http://www.airforce-technology.com/projects/su34/ Onhan se liikehdintä F18:sta ja Su27:lla tietty erilaista, mutten usko sen olevan dogfightissä F18 eduksi. Tähän tietysti ois mielenkiintoista kuulla oikean sotilaslentäjän mielipide jos täällä sellaista on Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2008 Onhan se liikehdintä F18:sta ja Su27:lla tietty erilaista, mutten usko sen olevan dogfightissä F18 eduksi. Tähän tietysti ois mielenkiintoista kuulla oikean sotilaslentäjän mielipide jos täällä sellaista on No en ole sotilaslentäjä, mutta kyllä tuo homma Flankerin eduksi kääntyy, ainakin jos kyseessä on Hornetin mallit A-D. Super Hornet on eri asia, mutta tuo näytös tuskin antaa todellista kuvaa kunnon kurvatappelusta. Hornetin showssa on repivyyttä, siinä varmasti käytettiin koneen ominaisuuksista "suurempi osa" kuin Flankerin vastaavassa. Lennettiin ikään kuin lähellä rajoja. Flankerit lensivät enimmäkseen osastolentoa, ja lopussa soolo vasta näytti mihin kone pystyy. Mm erittäin korkean kohtauskulman lento-osuudet. Vaikka on kyseenalaista onko esim tailslidesta mitään hyötyä dogfightissa, kertoo se koneen ominaisuuksista melkolailla (moottorin ominaisuudet, aerodynamiikka, hallittavuus). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2008 Oli komea auringonlasku. En ole HDR harrastanut ( Ei varaa CS ohjelmistoihin) Itse olen "leikkinyt" tällä HDR-softalla. Freewarea Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2008 Photopassin ostajien ja pressin puolesta harmittaa se että naapurit eivät päästäneet heitä koneiden luo kuvaamaan vaan ajoivat pois. Oisitte tulleet ryhmän etupäässä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2008 Parhaiten jäi mieleen Flankkereiden ilmajarrujen käyttö ( josta en näe kuvia ). Myöskin se, että soolokoneen iltapäiväesityksessä oli toisen afterburner vain osittain syttyneenä verrattuna toiseen pilliin. Koneet ovat valtavan kokoisia sillä esimerkiksi Jylhästä katsottuna ( 5 km tapahtumapaikalta ) koneet vielä näkyivät hallitsevan ilmatilaa kun taas esim. YAK-52 ja Pitts eivät ikäänkuin nousseet puiden yläpuolelle. Kahdesti jopa Flankerit ( 5 ja 2 konetta ) vetivät tuon 5 km päässä olevan grillauspaikkamme yli n. 200-400 metrin korkeudessa...ja korvia sai pidellä. Yksi puljassa lentänyt SU-27 unohti lentovalot ja jätti telineet sisälle...kun muilla valot päällä ja telineet ulkona...erikoista huolimattomuutta näinkin kuuluisalta ryhmältä..."ryhmäkuviokellunnassa" olisivat jääneet aika vähille pisteille. Hawkit sen sijaan olivat todella tiukassa puljassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2008 kun taas esim. YAK-52 ja Pitts eivät ikäänkuin nousseet puiden yläpuolelle. Eipä ollut YAK-52:ia Kauhavalla tänä vuonna Yksi puljassa lentänyt SU-27 unohti lentovalot ja jätti telineet sisälle...kun muilla valot päällä ja telineet ulkona...erikoista huolimattomuutta näinkin kuuluisalta ryhmältä... Huolimattomuus ja tekninen vika on kaksi eri asiaa. Ne telineet eivät tulleet pihalle, eikä silloin tietenkään telineissä olevat laskuvalotkaan voi palaa. Ja se sen yksittäisen koneen yleisön päältä tapahtunut "räimäisy" ei ollut "venäläistä välinpitämättömyyttä", vaan varajärjestelmällä alas saatujen telineiden visuaalivarmistus maajoukoilta... "ryhmäkuviokellunnassa" olisivat jääneet aika vähille pisteille. Hawkit sen sijaan olivat todella tiukassa puljassa. (Vähintään) Ihan yhtä tiukkaa muodostelmaa venakot ajoivat. Ja koneiden suuresta koosta johtuen pienet "heilahdukset" eivät edes näkyneet ulospäin, toisin kuin pienemmällä kalustolla aina näkyy pientä elämistä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2008 Eipä ollut YAK-52:ia Kauhavalla tänä vuonna Vaan mikä tähtimoottorikone siellä oli...en ollut kilometriä lähempänä kenttää tänä Jussina, joten tosiaan nuo yksimoottoriset taitolentokoneet jäi 5 km päähän...joten tyyppitunnistus luonnollisesti vaikeaa...nimittäin vilauksen kahdesta näin puuttoman peltoaukean kohdasta. En olisi muuten uskonut, että 5 km päässäkin alkoi 1,1 v tyttö itkeä vaikka isä piti korvia...sen verran matalalla pyyhkivät Flankerit yli. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2008 Vaan mikä tähtimoottorikone siellä oli... Tarkoitat varmaankin vihreatä kaksitaso Antonov konetta? Sellainen hyrisijä.... ei korvia repivä jyrisijä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2008 Parhaiten jäi mieleen Flankkereiden ilmajarrujen käyttö ( josta en näe kuvia ). Myöskin se, että soolokoneen iltapäiväesityksessä oli toisen afterburner vain osittain syttyneenä verrattuna toiseen pilliin. Yksi puljassa lentänyt SU-27 unohti lentovalot ja jätti telineet sisälle...kun muilla valot päällä ja telineet ulkona...erikoista huolimattomuutta näinkin kuuluisalta ryhmältä..."ryhmäkuviokellunnassa" olisivat jääneet aika vähille pisteille. onko se ilmajarru tuo läppä niskassa? [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] jotain häikkää tosiaan jälkipolttimessa [ attachment removed / expired ] tässä kuvassa ajovalopolttimo yhdeltä palanu [ attachment removed / expired ] miltähän tuntuu istuskella toisen laskuvarjon päällä [ attachment removed / expired ] lensihän siellä pari paramoottoriakin [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] ilotulitusta tummuvassa illassa [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2008 Täytyy kyllä todeta valitettavasti, vaikkakin pari ilolientä nautittuna, että Russian Knights oli Kauhavan suurin pettymys. Okei yksi kone levisi heti kättelyssä, mutta ei kyllä kyseinen ryhmä antanut oikein mitään...Taisi paranoolin poikaa pimeys pelottaaa.... Mikäli Su-27 soolo hämärtyvässä illassa ei antanut mitään, niin en tiedä kuinka korkealla oli odotukset Juu, pakko myöntää että tuohon ryhmälentoon tarttisi saada vauhtia vaikka sitten lisätehostein. Ehdotankin musiikin käyttöä (eix joku juippi voittanut euroviisut, ei laiteta aina sitä kalinkkaa) ja savuja. Palkataan ryhmään myös Englantia puhuva selostaja jolloin voidaan hehkuttaa esitystä aivan eri tavoin, itse kuulin lähinnä lämmittelevien koneiden pauhulta selostusta mallia "taas yksi silmukka" kotimaisen juontajan toimesta. palkkioksi tästä loistavasta aloitteesta voin ottaa esim. matkan 2009 MAKSiin Kaiken kaikkiaan onnistunut tapahtuma Kuvaajien kannalta suorastaan loistavaa, että esityksiä useamman kerran, todennäköisyys siihen täydelliseen kuvaan moninkertaistuu Ei tuossa ehtinyt paljoa muusta tarjonnasta nauttia, mitä nyt puoliraaka pyttipannu tuli syötyä... ja yksi siideri +Rajavartiolaitoksen Dornier oli henkilökohtaisesti 1.kerta kun näin ao. koneen nousevan/ laskeutuvan. Oliko 1. kerta kun lentonäytöksessä lentelee? +Rajan helikopterilla suoritettu pelastusnäytös oli hauska, harvemmin sitä liikkuvan auton peräkärrystä potilaita noudetaan +Midnights Hawkien savut! Erinomaista! ja vielä ilta-auringossa tummien siluettien suunnatessa kohti laskevaa aurinkoa tuo savuefekti näytti vielä paremmalta! +Su-27 soolo jälkipolttimilla, komeaa katsottavaa hämärtyvässä illassa! +Erillinen valokuvaaja kortti jolla pääsi aitojen sisäpuolelle kuvaamaan - ja samaan aiheeseen liittyen Russian Knightsien kuvauskielto kuvaaja/ lehdistökorttilaisille, joka tuli valitettavana yllätyksenä selvästi myös järjestäjille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2008 onko se ilmajarru tuo läppä niskassa? On joo...yksi Su-27 otti porukan kiinni todella kovalla kaasun käytöllä ja löi jarrun auki ettei mennyt ohi muista..sujui kuin tanssi kyllä tuo puljan kiinniottaminen hurjasta ylinopeudesta huolimatta suhteessa pääporukkaan...nämä Su-27kat näin yöesityksessä Pullatuotteen viereisen työmaan rakennuskurottimen lavalta ( 150 m vanhempieni talosta )...mutta kiireessä jäi taskukamera kotiin...harmittaa sillä koneet lensi kolmesti puljassa n. 100 metrin korkeudessa kohtisuoraan telineen päältä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2008 - ja samaan aiheeseen liittyen Russian Knightsien kuvauskielto kuvaaja/ lehdistökorttilaisille, joka tuli valitettavana yllätyksenä selvästi myös järjestäjille. Minä ymmärsin kyllä iv:n henkilökunnan puheita sivukorvalla kuvauksen ohessa kuunnellessani, että kuvauskiellosta siinä ei lopulta ollut kysymys. Sen sijaan syy kuvaajien häätämiseen koneiden luota johtui siitä, että koska koneiden oli tarkoitus lentää heti seuraavaksi, ei niiden ympärille haluttu ylimääräistä porukkaa. Samasta syystä se harjakone ajatettiin putsaamaan se koneiden edusta-alueet heti, kun kuvaajat olivat siltä kohtaa poistuneet häädön jälkeen... Näin annoin itseni ymmärtää... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla