Markku Kanninen

Keskiviikko eikä vielä kysymystä, joten

17 viestiä aiheessa

Mikäs kummajainen tämä on ?

 

Ei muuta hajua, mutta taitaa kuuluua samaan sarjaan tämän kanssa

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Joten mikäs tämä sitten on???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän veti suuta vinoon kun tuota katseli. Ensinnä tuli mieleen, että joo, sehän on oikea lentokone missä on apumoottorina suihku.

 

Mutta vähän vakavammin niin nuo "läpsyttimet" koneen etuosassa eivät taida ollakaan tavallisia potkureita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
tuossa väitetään sen olevan nopein yksimoottorinen potkurikone, mutta pitääkö paikkansa ?

 

Ainakin American Fighter-opus antaa sille huippunopeudeksi 1078 km/h

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virallinen potkurikoneinen ennätys on tiettävästi 850.263 km/h joka on tehty v. 1989 Grumman F8F-2 "Rare Bear" koneella. Tuo XF-84H on tietty nopeampi muttei virallisesti. Tuo linkki väittää nopeudeksi 520mailia/h joten tiedä häntä.

Markku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa pitää, ainakin The American Fighter-opus kertoo sen huippunopeudeksi 1 078 km/h.

 

Tästäpä aasinsilta, mikä on nopein potkuriturbiinimatkustajakone, ilmeisesti edelleenkin. Eikä muuten ole hullumman näköinen, etenkin kun huomioidaan... Klassista kauneutta...

 

EDIT: Rare Bearkin jää toiseksi... Eikä sitä oikein parhaalla tahdollakaan voi niiden modifikaatioiden jälkeen väittää Bearcatiksi.

 

Toisaalta kaveri joka perämiestelee Saab 2000:ssa väittää sitä maailman nopeimmaksi potkuriturbiiniksi.. Tiedä sitten onko kotiinpäinvetoa vai tilanne muuttunut..

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä se ropelikone on Republic XF-84H

 

Koneen syntyhistoria on vähintäänkin mielenkiintoinen, sen alkuperäinen tyyppinumero oli XF-106. Jostain syystä tyyppi vaihdettiin XH-84Hksi vaikka konessa oli yhteistä F-84Fn kanssa vain siipi ja ohjaamo. Koneet oli suunniteltu lentotukialukselta operoiviksi hävittäjiksi. Ne tosin pystyivät kuljettamaan myös 1 800 kilon pommilastin.

 

Nooh, yksi ratkaistu ;D, entäpäs tuo toinen ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarjoan IL-114

 

Lähellä mutta ei oikein, oikeaa varmaan tarkoitit:

http://www.aerospaceweb.org/aircraft/jetliner/tu114/

 

Erittäin tietävältä taholta kuulin tarinan: Neukut haalivat Focke-Wulfilta suunnittelijoita aimo kasan sodan loputtua. (En muista enää olisiko ollut 1500). Heidät kuskattiin jonnekin Volgan mutkan taakse jossa kerrottiin "Tossa on speksit, tehkää tuollainen moottori niin pääsette takaisin kotiin". Vuosien kuluttua oli moottori valmis ja noin puolet alkuperäisestä joukosta palasi/halusi palata/pääsi/oli hengissä. Tuon työn hedelmä on nähtävillä myös Tikkakoskella museossa, noin 15000 hv moottori...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästäpä aasinsilta, mikä on nopein potkuriturbiinimatkustajakone, ilmeisesti edelleenkin. Eikä muuten ole hullumman näköinen, etenkin kun huomioidaan... Klassista kauneutta...

 

EDIT: Rare Bearkin jää toiseksi... Eikä sitä oikein parhaalla tahdollakaan voi niiden modifikaatioiden jälkeen väittää Bearcatiksi.

Janne

Tupolevi on nopein potkuriturpiinivärkki mutta siks minä saivartelinkin puhumalla YKSImootoorisesta. Tuo ennätyskoneiden nimittely vähän samaa kuin tuolla rallipuolella. Ei niissäkään ole paljon yhteistä jos vertaa kaupastaostettuihin.

Sakemannitkin väitti 30 luvulla ennätyskonettaan Me 109 R:ksi vaikka kone ei sataysiä ollut "nähnytkään".

http://www.esparacing.com/Air%20Racing%20History/aircraft/MESSERSCHMITT%20Me%20209%20V1.htm

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virallinen potkurikoneinen ennätys on tiettävästi 850.263 km/h joka on tehty v. 1989 Grumman F8F-2 "Rare Bear" koneella. Tuo XF-84H on tietty nopeampi muttei virallisesti.

 

Oliskohan jotain tekoa sillä, että XF-84H jäi pelkäksi protoksi, niitä tehtin vain kaksi kappaletta. Joista ainakin toinen on nähtävissä Wright-Patterson Air Force Basessa USAF museossa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo FAi:n pitämään viralliseen ennätyslistaan (nopeus, korkeus yms.) hyväksytään vain valvotuissa olosuhteissa tehdyt ennätykset. Hommassa on tarkat kriteerit, Esimerkiksi koneen on noustava omin voimin maasta. Siksi esim. X-15 ei esiinny listoilla vaikka kävi parhaimmillaan abaut 100:n km:n korkeudessa. Ennätystehtailu oli vielä 60-luvulle asti melko kiihkeää, mutta nykyisin on nopeusennätysten rikkominen hiipunut kun SR-71:n jälkeen ei nopeampia värkkejä ole paljon tehty. Tässä lista apsoluuttisista nopeusennätyksistä kautta aikojen: http://members01.chello.se/ipmsairrace/records.htm

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään