Guest Dankke

MTV3: Finnairin koneen ylösveto pelästytti matkustajia Ivalossa

61 viestiä aiheessa

Tein tälle nyt uuden aiheen. Näin kertoo MTV3:

Linkkiä

Finnairin lento AY 559 Helsingistä Ivalon kautta Kittilään joutui keskeyttämään laskuliitonsa eilen Ivalon lentokentällä.

 

Koneessa olleiden matkustajien mukaan kone oli miltei puurajan alapuolella, kun koneen kapteeni käänsi tehot takaisin maksimiin ja kone teki uuden laskeutumisyrityksen – tällä kertaa onnistuen.

 

Ivalon lentokentän lennonjohdon päällikkö Sami Muhonen kommentoi MTV3:lle tapahtunutta.

 

– Kyseessä oli täysin normaali ylösveto, joka johtui sääoloista. Tuuli ja pilvenkorkeus ovat laskeutumisessa avainasemassa ja tässä tapauksessa pilvet olivat 600-700 jalan korkeudessa.

 

Muhosen mukaan lentäjät laskevat koneen 670 jalkaan (noin 204 metriä) laskeutumisen loppuvaiheessa ja tekevät päätöksen laskun loppuunviemisestä sen mukaan, tuleeko kenttä näkyviin.

 

– Maksimoimme tällä tavoin turvallisuuden ja siitä oli tälläkin kertaa kyse. Koneen korkeus oli 670 jalkaa, kun ylösveto tapahtui, Muhonen selventää.

 

Vai että puurajan alapuolella  ;D Onko koneet aina lentänyt puiden seassa? 

Mahtavatko olla edes haastatelleet matkustajia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi helvetissä näistä pitää tehdä aina kamala uutinen, kerta toisensa jälkeen. Joka ikinen kerta todetaan että kyseessä on täysin normaali tapahtuma eikä missään vaiheessa ole mitään vaaraa. Naurettavaa pelleilyä vuan. Miksei kukaan pistä tonne sitä palautetta että ottaisivat asioista selvää ensin tai jättäisivät kokonaan uutisoimatta moiset kun ei mistään mitään tiedetä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei kukaan pistä tonne sitä palautetta että ottaisivat asioista selvää ensin tai jättäisivät kokonaan uutisoimatta moiset kun ei mistään mitään tiedetä. ::)

Minä voin pistää seuraavalla kerralla, rupeaa jo kyrsimään nuitten tietämättömyys. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt saa metsäteollisuus vihdoin kunnon tukkeja! 700 jalkaisesta Männystä tekee isoja hirsitaloja tai paljon lautaa! Venäjältä tuonti voidaan lopettaa tähän iltaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeviikkoisen komean ja lyhyen ukkosmyräkän aikana Hesassa tuli pari ylösvetoa parin minuutin sisään, yksi 22L:llä ja toinen 33:lla. Jälkimmäiselle ehti torni (tai kuka lie) pistää jo laskeutumisajankin taululle, kun kone kiipesikin jyrkässä kulmassa takaisin ylös. Kummastakaan ei tullut juttua lehtiin; johtuisiko siitä, että eivät olleet kotimaisten yhtiöiden koneita... Aika satunnaista tämä kirjoittelu.

 

    Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kummastakaan ei tullut juttua lehtiin; johtuisiko siitä, että eivät olleet kotimaisten yhtiöiden koneita... Aika satunnaista tämä kirjoittelu.

 

    Make

 

Tai sitten kyydissä ei ollut toimittajaa/julkimoa/toimittajan kaveria  :P. Jossakin oli juttua, montako ylösvetoa tapahtuu vuosittain. En nyt vain löydä sitä  :-[

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten kyydissä ei ollut toimittajaa/julkimoa/toimittajan kaveria  :P. Jossakin oli juttua, montako ylösvetoa tapahtuu vuosittain. En nyt vain löydä sitä  :-[

 

Tällaiset "uutiset" syntyvät todennäköisesti juuri niin, että joku koneessa ollut ottaa yhteyttä tiedotusvälineeseen. Sitten tavallinen lentomatkustaja kuvailee elämänsä dramaattista lentokokemusta, ja toimittaja valitettavasti lähtee mukaan. Toisaalta tuon uutisen ymmärtää näin juhannuksena kun Suomen kovimmat uutiset ovat:

-suomalaiset istuvat autoissa

-suomalaiset vetävät viinaa mökeillä

-suomalaiset istuvat taas autoissa

-niin ja presidentti ei polttanut kokkoa lokinpoikasten takia (!)

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi helvetissä näistä pitää tehdä aina kamala uutinen, kerta toisensa jälkeen.

 

Ihan samaa voi kysyä että miksi täällä palstalla pitää tehdä kamala haloo joka kerta tällaisista uutisista?  ::)

 

Kannattaa muistaa että ivalon kentän elev on 481ft:n (rw22 kynnys 463ft) ja rw22:n (oletan että ovat käyttäneet) finaalissa jotkut puut yltää yli 500ft niin ei tuo "miltei puurajan alapuolella" -väite ole ihan tuulesta temmattu. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa että ivalon kentän elev on 481ft:n (rw22 kynnys 463ft) ja rw22:n (oletan että ovat käyttäneet) finaalissa jotkut puut yltää yli 500ft niin ei tuo "miltei puurajan alapuolella" -väite ole ihan tuulesta temmattu. ;)

 

Jutussa mainittu 670 ft on mitattu kentän pinnasta. RWY 04 NDB lähestymisen minimilaskeutumiskorkeus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan samaa voi kysyä että miksi täällä palstalla pitää tehdä kamala haloo joka kerta tällaisista uutisista?  ::)

 

Sama. Luulisi, että vuosien saatossa näihin median paisutteluihin olisi jo totuttu ja juttuihin voisi pikkuhiljaa suhtautua ihan huumorilla. No, kukin tavallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jutussa mainittu 670 ft on mitattu kentän pinnasta. RWY 04 NDB lähestymisen minimilaskeutumiskorkeus.

 

tuo jutussa mainittu 600-700ft osuu myös 22:n ILS:n minimeihin niin siitä olettama. Mutta sinulla selkeästi parempaa tietoa eli olitko johtamassa?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuo jutussa mainittu 600-700ft osuu myös 22:n ILS:n minimeihin niin siitä olettama. Mutta sinulla selkeästi parempaa tietoa eli olitko johtamassa? ;)

 

En sentään. Annettujen tietojen perusteella veikkasin näin eli en siis tiedä mitään ;) . Pilvikorkeudet ilmoitetaan kentän pinnasta ja tosiaankin kartoista kun vilkaisee niin 670ft sopii tarkasti NDB04-, RNAV04- ja RNAV22-lähestymisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ivalon kenttä nyt sattuu olemaan tavallaan "kuopassa" ympäristöön nähden. Tosiaan 04:n ratkaisukorkeus on 1150 MSL eli = 670 AGL, mutta jos koneen ikkunasta katsoo vasemmalle, niin korkeimmat puut ovat 1189 MSL eli korkeammalla kuin ratkaisukorkeus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime talvena evästin minäkin , kuten varmaan moni muukin , lehdistöä kun mm. Thaimaan matkailun otsikointi pursusi yli laitojen.

 

Sain jopa palautetta sähköpostiin että "yritämme pysyä asialinjoilla". Toisaalta satuin olemaan sinä yönä EFHK:lla kun taas yksi kaukoidänkone , taisi olla se ensimmäinen 340-600 tai voi olla että muistan väärinkin , toi sairastuneen matkustajan Helsinkiin ja joku onneton tältä foorumilta oli ottanut tai saanut kaverilta ko. koneesta kuvan joka päivän mittaan levisi iltapäivälehtien nettisivuille hätä- tai pakkolaskun nimillä.

 

Silloin paloi sen verran niskavilla että eräästä lehdestä tuli jopa soitto ja pahoittelu , tosin kuva katastrofaalisine teksteineen katosi kaikkien sivuilta päivän aikana.

 

Niihin aikoihin oli ilmailu todella "kartalla" uutisoinnissa mutta asiantuntemattomissa käsissä.

 

Voisihan tuossa otsikossa lukea että "Lentäjä pelasti yli sadan ihmisen hengen tehdessään ylösvedon" kuten aikoinaan luki jonkun keskieurooppalaistyttösen vedettyä Airbussilla yli myrskyssä kun siivenkärki taisi jo raapaista rataakin.Eihän sekään olisi kuitenkaan aina , onneksi , totta.

 

Terveisiä vaan Ivaloon , pohjoisessa muuallakin useasti ollaan "puurajan" alapuolella lentokoneessa kun osaa oikeaan suuntaan katsoa.  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Miksi helvetissä näistä pitää tehdä aina kamala uutinen, kerta toisensa jälkeen.

 

Siis hetkinen, mä en kyllä muista että missään olisi uutisoitu sitä kun AY005 joutui tekemään ylösvedon JFK:llä. ;) Tämä siis taisi olla tuossa toukokuussa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Törmäsin kerran toisen iltalehtemme päätoimittajaan ja kysyin, että miksi ylösvedoista uutisoidaan näin. Vastaus oli simppeli: se kiinnostaa tavallista kansaa. En tiedä, että miten paljon se oikeasti Matti Meikäläistä liikuttaa, kun lukee bussissa finnairin hurjasta ylösvedosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Törmäsin kerran toisen iltalehtemme päätoimittajaan ja kysyin, että miksi ylösvedoista uutisoidaan näin. Vastaus oli simppeli: se kiinnostaa tavallista kansaa. En tiedä, että miten paljon se oikeasti Matti Meikäläistä liikuttaa, kun lukee bussissa finnairin hurjasta ylösvedosta.

 

Näinhän se tietenkin menee. Suuresti vain ihmetyttää miten foorumilla jaksetaan jatkuvasti jeesustellä raflaavia juttuja; luulisi nyt piruvie, että Iltapulujen yms. kuralehtien uutisoinnin taso on kaikkien tiedossa. Laatumedian astuminen samoihin miinoihin on toki hiukkasen valitettavaa. Pikkujuttuja kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas kerran nähtiin, että osa toimittajista on täydellisen asiantuntematonta ja itsekritiikintöntä porukkaa.

Toisaalta tällainen uutisointi ei kyllä suuremmin ihmetytä, koska toimittajilta ei vaadita enää kirjoitustaitoakaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuronnettomuus oli lähellä.

 

Justiinsa...

 

Jos tuo ei ollut provo, niin mitähän E. Mastosalo hyötyy tuollaisen lietsomisesta??

 

Ei voi kun ihmetellä.

 

- ??? jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas kerran nähtiin, että osa toimittajista on täydellisen asiantuntematonta ja itsekritiikintöntä porukkaa.

Toisaalta tällainen uutisointi ei kyllä suuremmin ihmetytä, koska toimittajilta ei vaadita enää kirjoitustaitoakaan...

Kyllä nuo Iltalehtien toimittajat  ovat "ammattilaisia" omalla alallaan. Heidän tarkoituksenaan on tehdä juttuja jotka "myy". Kyllä lehdillä on näppituntuma ja varmasti tilastoituakin tietoa millainen otsikko panee kuluttajan nappaamaan lehden kainaloonsa...bisnis on bisnis.. Lehden ostajahan tässä on hulluja. Laskekaapas kukin tykönään kuinkapaljon esim. Iltiksen "vuosikerta" maksaa jos ostaa joka numeron...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Taas kerran nähtiin, että osa toimittajista on täydellisen asiantuntematonta ja itsekritiikintöntä porukkaa.

Toisaalta tällainen uutisointi ei kyllä suuremmin ihmetytä, koska toimittajilta ei vaadita enää kirjoitustaitoakaan...

Niin kuin Markku jo sanoinkin täytyy tosiaan muistaa että kyse EI ole Siivet-lehden toimittajasta.. Väittäisin että et itsekkään osaisi tehdä "todenmukaista" lehtijuttua sinulle täysin vieraasta aiheesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään