Guest Dankke

MTV3: Finnairin koneen ylösveto pelästytti matkustajia Ivalossa

61 viestiä aiheessa

Niin kuin Markku jo sanoinkin täytyy tosiaan muistaa että kyse EI ole Siivet-lehden toimittajasta.. Väittäisin että et itsekkään osaisi tehdä "todenmukaista" lehtijuttua sinulle täysin vieraasta aiheesta.

Miksi sitten toimittaja, jolle aihe on täysin vieras, kirjoittaa tällaisen jutun?

Kyllä - voi olla etten itsekään osaisi tehdä todenmukaista lehtijuttua minulle täysin vieraasta aiheesta, mutta silloin otan asiasta selvää ennen kuin lähden julkaisemaan mitään. Jos vie aikaa niin sitten vie. Tätä tarkoitin itsekritiikillä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haastetta liittyy myös tunnepohjaisten otsikoiden esilläpitämiseen lentokentän kioskeissa ja kahviloissa. Matkustajatiloissa muutoin on näkyvillä suuri joukko tiedotteita, joilla pyritään luomaan turvallisuuden tunnetta tosiasioiden pohjalta. Tiedonvälityksen ristiriitaisuus aiheutuu helposti. Ehkä kysynnän ja tarjonnan laki lieventää ongelmaa. Lentoaiheiset otsikot saanevat lehdet menemään äkkiä kaupaksi kuin kuumille kiville. Tällöin myös lööppi saadaan pikaisesti pois näkyviltä lentokentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Miksi sitten toimittaja, jolle aihe on täysin vieras, kirjoittaa tällaisen jutun?

 

Harvassa ovat toimittajat, jotka voivat valita, mitä ja mistä kirjoittavat. Jos työvuorossa sattuu juttu kohdalle niin se on tehtävä. Ei juttua varten aleta hakea kotoa asiantuntevampia toimittajia. Hommahan on ihan liukuhihnatyötä. Uutiset ovat päivässä vanhenevaa kulutustavaraa. Ne luodaan nopeasti ja ne romahtavat nopeasti.

 

Lisäksi on huomioitava, että sensaatiohakuinen otsikointi on tarkoituksellista. Pitää luoda täky, joka kerää klikkauksia tai huomataan. Se pitää tehdä joka päivä uudestaan, että lehden suosio säilyisi. Asiallisella ja taustoittavalla uutisoinnilla ei massoja kerätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvassa ovat toimittajat, jotka voivat valita, mitä ja mistä kirjoittavat. Jos työvuorossa sattuu juttu kohdalle niin se on tehtävä. Ei juttua varten aleta hakea kotoa asiantuntevampia toimittajia. Hommahan on ihan liukuhihnatyötä. Uutiset ovat päivässä vanhenevaa kulutustavaraa. Ne luodaan nopeasti ja ne romahtavat nopeasti.

 

Eli joku vaan kirjoittamaan jostain jotain että saadaan lehtiä kaupaksi, ei haittaa vaikka sisältö olisikin vähän niin ja näin?

 

Lisäksi on huomioitava, että sensaatiohakuinen otsikointi on tarkoituksellista. Pitää luoda täky, joka kerää klikkauksia tai huomataan. Se pitää tehdä joka päivä uudestaan, että lehden suosio säilyisi. Asiallisella ja taustoittavalla uutisoinnilla ei massoja kerätä.

 

Tietysti sensaatiohakuinen uutisointi on tarkoituksellista. En vain ymmärrä, miten lehden suosiota lisätään asiattomalla uutisoinnilla.

Toisaalta... ei hämmästytä, meneehän kaupallisuus nykyään kaiken muun edelle  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli joku vaan kirjoittamaan jostain jotain että saadaan lehtiä kaupaksi, ei haittaa vaikka sisältö olisikin vähän niin ja näin?

 

Tietysti sensaatiohakuinen uutisointi on tarkoituksellista. En vain ymmärrä, miten lehden suosiota lisätään asiattomalla uutisoinnilla.

Toisaalta... ei hämmästytä, meneehän kaupallisuus nykyään kaiken muun edelle  :o

 

Juuri näin. Lehdet eivät ole  sivistämässä kansaa vaan takomassa rahaa. Toki minäkin näkisin mielelläni osaavaa journalismia, mutta valitettavasti se ei myy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Justiinsa...

 

Jos tuo ei ollut provo, niin mitähän E. Mastosalo hyötyy tuollaisen lietsomisesta??

 

Ei voi kun ihmetellä.

 

- ??? jukka

Vitsi se oli...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Törmäsin kerran toisen iltalehtemme päätoimittajaan ja kysyin, että miksi ylösvedoista uutisoidaan näin. Vastaus oli simppeli: se kiinnostaa tavallista kansaa. En tiedä, että miten paljon se oikeasti Matti Meikäläistä liikuttaa, kun lukee bussissa finnairin hurjasta ylösvedosta.

 

Mä en sitten tunne ketään joka kuuluisi tuohon "tavalliseen kansaan". Kukaan tuntemani ei-ilmailufriikki ei ole koskaan taivastellut näitä ylösvetoja millään lailla, jos ovat noteeranneet mitenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri näin. Lehdet eivät ole  sivistämässä kansaa vaan takomassa rahaa. Toki minäkin näkisin mielelläni osaavaa journalismia, mutta valitettavasti se ei myy.

 

Niinpä. Ongelmaksi kuitenkin nousee se, että niitä "iltapuluja" ostaa ja lukee myös sellaiset ihmiset, jotka eivät suhtaudu kriittisesti kyseisten lehtien artikkeleihin ja tapaan kirjoittaa ja otsikoida tietyistä aiheista. Eli ottavat jutun sisällön sellaisena kuin se on ja pitävät sitä totuutena, koska ovathan toimittajat "koulutettua väkeä".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Ongelmaksi kuitenkin nousee se, että niitä "iltapuluja" ostaa ja lukee myös sellaiset ihmiset, jotka eivät suhtaudu kriittisesti kyseisten lehtien artikkeleihin ja tapaan kirjoittaa ja otsikoida tietyistä aiheista. Eli ottavat jutun sisällön sellaisena kuin se on ja pitävät sitä totuutena, koska ovathan toimittajat "koulutettua väkeä".

Niin ja kohta ei kukaan enää uskalla lentää Isolla kotimaisella koska vähän väliä on kaamea lento-onnettomuus lähellä...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vitsi se oli...

 

Niin...

 

Ehkä hiukan huono aihepiiri. Tulee mieleen sen sankarin vitsi, joka aikanaan laittoi CV:n tuhoutumiskuvista kertomuksen(siis Cargolux/simusta).

 

On tuo uutisointi aika ihmeellistä. Eikä näy mitään muutosta tulleen.

 

Varmaan mukavaa joillekin, jotka oikeasti pelkäävät lentämistä ja saavat tuollaisia otsikoita lukea. Ja ihan turhaan.

 

- :o jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi kirjoittaa täyttä bullshittiä, vaikka se ei edes pidä paikkaansa...? :thmbdn:

 

 

    Hyvinhän tuo uutisointi täälläkin  vipinää aiheuttaa. Monikohan tuon uutisen lukee

  viimeistään, kun täällä siitä kirjoitellaan ? Kyllähän se niin on, että suurin osa kansasta

  on autuaan tietämätön siitä, mitä moinen "ylösveto, keskeytetty laskeutuminen" tar-

  koittaa ja että kyseessä normaali toiminta. Nykyään kirjoitetaan lehtiinkin ja otetaan

  yhteyttä myöskin enemmissä määrin ilmailustakin kuin ennen.

 

    Suuri osa kansasta on vieläkin sellaisia, jotka eivät ole lentäneet koskaan, ja ne jotka

  ovat, kokevat sen aivan toisella lailla kuin matkustajat tapauksessa "Paunun bussi jarrutti

  punaisissa liikennevaloissa".

 

    Iltapäivälehdistöllä ei ole Suomessa ilmailu-toimittajia sen enenpää kuin muunkaan alan,

  paitsi viihde, toimittajia. Kyllä ne jutut tekee "yleismies Jantunen". Muut ostetaan muualta.

  Ja taso vaihtelee , ei vain ilmailussa.

 

    Ilmailu myy hyvin, on se niin harvoin käytetty liikennemuoto ja liikkuu ihmismielen mukaan

  "luonnon"vastaisesti, kun olet vielä lisäksi sään, koneen ja toisten ihmisten "armoilla".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritetään herättää järkevää keskustelua.

 

Mutta onko se ylösveto todellakin normaalia toimintaa? Konehan on menossa laskeutumaan mutta jotakin suunnitellusta poikkeavaa täytyy tapahtua että lähestyminen keskeytetään? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melko hyvin sanottu foorumin suurimmalta arvuuttelijalta  :thmbup:;D

 

 

Joo-o, se vaihe tuli ja meni meikäläisen osalta. ;)

 

[glow=red,2,300]ainakin melkein[/glow]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattumukset lentovuoroilla kytkeytyvät aina matkailun, maakuntien, paikkakuntien, maisemien ja yhteisöjen tuntemukseen. Näihin työnä tai harrastuksena kohdentuvia lukijoita voidaan erityisesti tavoittaa. Uutinen Ivalosta tarjoaa myös mielikuvituslentomatkan Lappiin kautena, jona sinne harva oikeasti suuntaa. Lehti samalla pohjustaa tulevaa uutisointiaan vaellus-, ruska- ja hiihtomatkailusta, matkamessuista sekä Lapin kulttuuri- ja urheilutapahtumista. Pyritään vakiinnuttamaan tai ylläpitämään uskottava asema matkailu-, kulttuuri- ja urheilulehtenä. Tilannekuvaus Ivalosta merkitsee myös yhteydenpitoa Lapin matkailualan tahoihin, joiden kanssa toimittajat saattoivat nauttia jääteetä Matka2008-messuilla muovimukeista. Samalla lienee vaihdettu sananen viestinnästä matkailuteollisuuden osana.

 

Uutisointi lentämisestä tavoittaa muutakin lukijakuntaa, jolla lentäminen liittyy säännöllisesti työhön tai vapaa-aikaan. He eivät ehkä muulloin hanki irtonumeroita eivätkä ole ilmaiseksi luettavien irtonumeroiden ulottuvilla. Mihin tahansa ammatitaitoon tai harrastuneisuuteen kuuluu seurata, mitä osaamisalasta keskustellaan yleisesti.

 

Lapin suvesta uutisointiin liittyy paljon samoja haasteita kuin pohjolan matkailun kehittämiseen kesäkaudella. Toisaalta Pasilan Matka2008 -tunnelmista on jo etäisyyttä puolisen vuotta ja uuteen vastaavaan lienee kuukausia melkein saman verran. Yöttömän yön valo ilmaisee armottomasti uutisviestimien onnistujat, jotka seuraavilla tammikuun matkamessuilla ansaitsevat erityisen kiitoksen. Toki jääteestäkin kannattaa uutistoimituksen kiittää työllään vasta kesällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilannekuvaus Ivalosta merkitsee myös yhteydenpitoa Lapin matkailualan tahoihin, joiden kanssa toimittajat saattoivat nauttia jääteetä matkamessuilla muovimukeista. Samalla lienee vaihdettu sananen viestinnästä matkailuteollisuuden osana. Lapin suvesta uutisointiin liittyy paljon samoja haasteita kuin pohjolan matkailun kehittämiseen kesäkaudella. Yöttömän yön valo ilmaisee armottomasti uutisviestimien onnistujat, jotka seuraavilla tammikuun matkamessuilla ansaitsevat erityisen kiitoksen. Toki jääteestäkin kannattaa uutistoimituksen kiittää työllään vasta kesällä.

 

Uutisointi lentämisestä tavoittaa tehokkaasti lukijakuntaa, jolla lentäminen liittyy säännöllisesti työhön tai vapaa-aikaan. He eivät ehkä muulloin hanki irtonumeroita eivätkä ole ilmaiseksi luettavien irtonumeroiden ulottuvilla. Mihin tahansa ammatitaitoon tai harrastuneisuuteen kuuluu seurata, mitä osaamisalasta keskustellaan yleisesti.

 

Sattumukset lentovuoroilla kytkeytyvät aina matkailun, maakuntien, paikkakuntien, maisemien ja yhteisöjen tuntemukseen. Näihin työnä tai harrastuksena kohdentuvia lukijoita voidaan erityisesti tavoittaa. Uutinen Ivalosta tarjoaa myös mielikuvituslentomatkan Lappiin kautena, jona sinne harva oikeasti suuntaa. Lehti samalla pohjustaa tulevaa uutisointiaan vaellus-, ruska- ja hiihtomatkailusta, matkamessuista sekä Lapin kulttuuri- ja urheilutapahtumista. Pyritään vakiinnuttamaan tai ylläpitämään uskottava asema matkailu-, kulttuuri- ja urheilulehtenä.

 

Hah haa...

 

Päivän paras :laugh:.

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta onko se ylösveto todellakin normaalia toimintaa? Konehan on menossa laskeutumaan mutta jotakin suunnitellusta poikkeavaa täytyy tapahtua että lähestyminen keskeytetään? ;)

 

Mites olisi normaali toimenpide vaaratilanteeseen joutumisen uhan välttämiseksi  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin. Lehdet eivät ole  sivistämässä kansaa vaan takomassa rahaa. Toki minäkin näkisin mielelläni osaavaa journalismia, mutta valitettavasti se ei myy.

Menee OT:ksi, mutta kyllä osaava journalismikin myy, Suomen Ku(i)valehti esimerkiksi. Kohderyhmä vain on eri. Siinä päästään jo aika lähelle kansan sivistämistä yhdistettynä rahan takomiseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitin edellä:

Haastetta liittyy myös tunnepohjaisten otsikoiden esilläpitämiseen lentokentän kioskeissa ja kahviloissa. Matkustajatiloissa muutoin on näkyvillä suuri joukko tiedotteita, joilla pyritään luomaan turvallisuuden tunnetta tosiasioiden pohjalta. Tiedonvälityksen ristiriitaisuus aiheutuu helposti. Ehkä kysynnän ja tarjonnan laki lieventää ongelmaa. Lentoaiheiset otsikot saanevat lehdet menemään äkkiä kaupaksi kuin kuumille kiville. Tällöin myös lööppi saadaan pikaisesti pois näkyviltä lentokentällä.

 

Tietysti myös lentoliikenteen ammattitaitoon kuuluu vastuu siitä, että suuri yleisö saa osaamisalasta oikeaa tietoa. Tämä saattaakin olla asiantuntemuksen haasteellinen alue ja toisaalta mielenkiintoisen palkitseva osa myös harrastajille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No HUH. Nyt eka kertaa huomasin tämän threadin. 

Suokaa nyt anteeksi ensireaktioni, mutta näyttäisi siltä että tällä foorumilla nousee aina kollektiivinen viha ja tyrmistys ynnä paheksunta kun joku maallikko kirjoittaa jostakin ilmailuaiheisesta asiasta oikein lehdessä käyttäen toisia sanoja kuin mitä Flight Simulatorin käyttäjä olisi asiasta käyttänyt.

 

Ikään kuin asiantuntematon maallikkotoimittaja olisi syyllistynyt pahaan rajaloukkaukseen tunkeutumalla sille reviirille, jota hallitsevat ... niin, ketkä? 

 

Ainakin tunteet ovat korkealla.

 

mutta siitäkin huolimatta, hyvää kesää (kunhan se alkaa ensin)

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylösveto laskeutumisvaiheessa Kajaanin kentälle matalan pilvisyyden takia lennolla AY 0381 ke.25.6.08 klo 07.10. Kone, Airbus 319, nousi 650 m tehden uuden lakukierroksen. Koneen kapteeni ilmoitti ylösvedon syyn vasta 7 min tapahtuneen ylösvedon jälkeen klo.07.17. Toisen lakun yhteydessä todella raju jarrutus, vaikka kiitorataa oli edessä runsaasti. Ja tämä oli omakohtainen kokemus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään