Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2008 Ylösveto laskeutumisvaiheessa Kajaanin kentälle matalan pilvisyyden takia lennolla AY 0381 ke.25.6.08 klo 07.10. Kone, Airbus 319, nousi 650 m tehden uuden lakukierroksen. Koneen kapteeni ilmoitti ylösvedon syyn vasta 7 min tapahtuneen ylösvedon jälkeen klo.07.17. Toisen lakun yhteydessä todella raju jarrutus, vaikka kiitorataa oli edessä runsaasti. Ja tämä oli omakohtainen kokemus. Hei haloo.... Sulla oli aikaa kellottaa, kun ammattimiehet oli töissä sun turvallisuutesi varmistamiseksi ja valitat siitä julkisesti. Vaikka ylösveto on täysin turvallinen toimenpide, se on sitä siksi että se tehdään turvalliseksi - niinkuin lentäminen muutenkin. Se matkustajille kertominen on sitten ihan palvelua, jos aikaa riittää. Jos ei tarvitse tehdä pitkää kierrosta minä kerron matkustajille syyn usein vasta maassa, ei se siitä muuksi muutu. Raju jarrutus oli ehkä myöhästymisen minimoimiseksi, mitä pahaa siinä sinulle oli? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2008 Tai siksi että pääsee pois kiitoradalta ilman u käännöstä. Kajaanissa kun ei rullausteitä ole. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2008 Ylösveto laskeutumisvaiheessa Kajaanin kentälle matalan pilvisyyden takia lennolla AY 0381 ke.25.6.08 klo 07.10. Kone, Airbus 319, nousi 650 m tehden uuden lakukierroksen. Koneen kapteeni ilmoitti ylösvedon syyn vasta 7 min tapahtuneen ylösvedon jälkeen klo.07.17. Toisen lakun yhteydessä todella raju jarrutus, vaikka kiitorataa oli edessä runsaasti. Ja tämä oli omakohtainen kokemus. Lentäjien kultainen ohjesääntö missä järjestyksessä asioita kannattaa tehdä kun työkuorma on suuri: Aviate, navigate, communicate. Pätee erinomaisesti moneen tilanteeseen jos haluaa selvitä hengissä. Ylösvedossa on ihan tarpeeksi tekemistä ohjaamossa, kuulutukset tehdään JOS niille jää aikaa. Tärkein tehtävä on turvallisuuden maksimointi, matkustajia informoidaan aikanaan sillä se ei ole turvallisuuden kannalta olennaista. Hei haloo.... Sulla oli aikaa kellottaa, kun ammattimiehet oli töissä sun turvallisuutesi varmistamiseksi ja valitat siitä julkisesti. Vaikka ylösveto on täysin turvallinen toimenpide, se on sitä siksi että se tehdään turvalliseksi - niinkuin lentäminen muutenkin. Se matkustajille kertominen on sitten ihan palvelua, jos aikaa riittää. Jos ei tarvitse tehdä pitkää kierrosta minä kerron matkustajille syyn usein vasta maassa, ei se siitä muuksi muutu. Raju jarrutus oli ehkä myöhästymisen minimoimiseksi, mitä pahaa siinä sinulle oli? Juurikin näin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2008 Hei vaan Mää kyllä veloittaisin lentoyhtiönä vähän ylimääräistä, sillä harvoin pääsee nauttimaan koneen nousua ns. taistelutehoilla. HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 30, 2008 Hei haloo.... Sulla oli aikaa kellottaa, kun ammattimiehet oli töissä sun turvallisuutesi varmistamiseksi ja valitat siitä julkisesti. Jollakin/joillakin on selvästi liian vilkas mielikuvitus, kun ovat tulleet siihen johtopäätökseen että edellämainitussa kirjoituksessa olisi ollut jotain valittamista. Mielestäni lentäjä teki aivan oikaeat johtopäätökset vetäessään koneen ylös sen sukellettua ensimmäisellä lähestymisellä pilvirajan alapuolelle. Tietenkin tuon ylösvedon syyn ilmoittaminen olisi voinut mielestäni olla aikaisemmin. Se että joku kertoo syyn vasta maassa on hänen oma häpeänsä, ja kertoo hänen lähinä piittaamattomuudesta matkustajia kohtaan. Mielestäni on korrektia kertoa matkustajille "missä mennään". Mitä tulee itse jarruttamiseen niin voin sanoa että se oli turhan rajua, tämän voin sanoa vuosikymmeniä viikottain työmatkoja lentäneenä varsin perustellusti, koska kokemusta niistä on aivan riittämiin, ja siis myös arviointiin. Minua se ei haittanut jarruthan olivat lentoyhtiön! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 30, 2008 Yllä kirjoitettiin:" Hei haloo.... Sulla oli aikaa kellottaa, kun ammattimiehet oli töissä sun turvallisuutesi varmistamiseksi ja valitat siitä julkisesti.." Jollakin/joillakin on selvästi liian vilkas mielikuvitus, kun ovat tulleet siihen johtopäätökseen että edellämainitussa kirjoituksessa olisi ollut jotain valittamista. Mielestäni lentäjä teki aivan oikaeat johtopäätökset vetäessään koneen ylös sen sukellettua ensimmäisellä lähestymisellä pilvirajan alapuolelle. Tietenkin tuon ylösvedon syyn ilmoittaminen olisi voinut mielestäni olla aikaisemmin. Se että joku kertoo syyn vasta maassa on hänen oma häpeänsä, ja kertoo hänen lähinä piittaamattomuudesta matkustajia kohtaan. Mielestäni on korrektia kertoa matkustajille "missä mennään". Mitä tulee itse jarruttamiseen niin voin sanoa että se oli turhan rajua, tämän voin sanoa vuosikymmeniä viikottain työmatkoja lentäneenä varsin perustellusti, koska kokemusta niistä on aivan riittämiin, ja siis myös arviointiin. Minua se ei haittanut jarruthan olivat lentoyhtiön! Tai siksi että pääsee pois kiitoradalta ilman u käännöstä. Kajaanissa kun ei rullausteitä ole. Hah haa... Jos kone olisi rullannut kiitotien päähän ja olisi tullut lisää delaytä, niin mikähän haloo siitä olisi tullut. Kyllä jotkut aina jaksaa jostain valittaa. Hei vaan Mää kyllä veloittaisin lentoyhtiönä vähän ylimääräistä, sillä harvoin pääsee nauttimaan koneen nousua ns. taistelutehoilla. HS Täsmälleen näin . - 8) jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 30, 2008 Hah haa... Jos kone olisi rullannut kiitotien päähän ja olisi tullut lisää delaytä, niin mikähän haloo siitä olisi tullut. Kyllä jotkut aina jaksaa jostain valittaa. Aina täytyy muistaa että että meitä on moneksi. Epämiellyttävältä tuntunut jarrutus jää varmasti mieleen toisin kuin rullauksesta aiheutuva pikku odottelu Vai muistatko Igor jouduitteko odottamaan edellä lähtijöitä'? offtopic: On muuten jännää että ihmiset on netissä paljon enemmän mustavalkoisia kuin nenät vastakkain elävässä elämässä. (itse mukaan lukien) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 30, 2008 Yllä kirjoitettiin:" Hei haloo.... Käyttäkää tuota lainauslaatikkoa, kun lainaatte toisen tekstiä. Ne on sitä varten, että pysyy ketjun luettavuus selkeänä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 30, 2008 Aina täytyy muistaa että että meitä on moneksi. offtopic: On muuten jännää että ihmiset on netissä paljon enemmän mustavalkoisia kuin nenät vastakkain elävässä elämässä. (itse mukaan lukien) Varsin totta... Epämiellyttävältä tuntunut jarrutus jää varmasti mieleen toisin kuin rullauksesta aiheutuva pikku odottelu Niin, ja jos ei tiedä mitä siellä edessä tapahtuu, niin voihan se vaikka pelottaa joitain. Eihän se mukavaa tietenkään silloin ole. Mutta aviate, navigate, communicate . - jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 30, 2008 Kajaanin kentällä oli kolme pienkonetta ja yksi pienkopteri. Ne kaikki olivat seisontapaikoillaan. Muuta liikennettä ei Kajanin kentällä tuolloin ollut. Vastaus edelläolleeseen kysymykseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 30, 2008 Vou huoh taas mitä porukkaa. Itse sain sellaisen kuvan että E tarkoitti vain sitä että hänen mielestään asiaa uutisoidaan liian voimakkaasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla