Olli Aalto

Kesätyöt Finavialla?

20 viestiä aiheessa

Kuten otsikko kertoo, kuinka helposti Finavia on ottanut kesätyöläisiä? Paljonko täytyy olla ikää, ennen kuin on edes mahdollisuuksia? Entä TET-jaksolle? Olen ajatellut mennä johonkin lennonjohto/tiedotustoimintaan lähivuosina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman suhteita 18 vuotta ikäraja. Tet-harjoittelusta en tiedä.

Eikös kentsulle ole 20v ikäraja ilman suhteita? Ja TETtiinkään ei ainakaan parivuotta sitten kentälle päässyt koska eivät hanki mitään kulkulupia niin lyhyeksi ajaksi.. tod näk ei onnistu vieläkään.

Kuten varmaan tiedät mikä säätö siinä on ja kuinka "pitkä" prosessi se lupien saaminen on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös kentsulle ole 20v ikäraja ilman suhteita? Ja TETtiinkään ei ainakaan parivuotta sitten kentälle päässyt koska eivät hanki mitään kulkulupia niin lyhyeksi ajaksi.. tod näk ei onnistu vieläkään.

Kuten varmaan tiedät mikä säätö siinä on ja kuinka "pitkä" prosessi se lupien saaminen on...

Jaa hmm saattoi olla että myös laitoksen duty free myymälään oli 20 vuotta. Pisin aika kuulemma on likempänä puolta vuotta mitä on mennyt turvallisuusselvityksen läpäisemiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pisin aika kuulemma on likempänä puolta vuotta mitä on mennyt turvallisuusselvityksen läpäisemiseen.

Niin ja vähintään varmaan pari kuukautta.. onko sitten järkeä odottaa sitä lupaa tuo pari kuukautta ja sitten olla töissä sen viikon tai kaksi..  :P Epäilen vahvasti ettei mitkään firmat kovin lämpene tuosta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Olin syksyllä '06 TET:ssä EFHK:n lennonjohdossa ja muutenkin minua kierrätettiin ympäri kenttää milloin missäkin. Suhteilla siis pääsin. Aika hienoa tuo oli, vaikka paljon tehtävää ei arvatenkaan annettu. Lähinnä tyhjentelin niitä liuskoja ja kuvailin koneita sieltä tornin tasanteelta. Juuri nuo kulkuluvat yms. olivat ongelmallisia ja liikkuminen yleensäkin paikasta toiseen, kun piti olla saattaja. Ainakin EFHK:lle voi olla vaikea päästä, mutta Malmille tai jollekkin maakuntakentälle voisi olla helpompaa. Suhteet ovat aina eduksi totta kai! ;)

 

Oikeisiin töihin Finavialle ei alaikäisillä (vai alle 20?) taida olla mitään asiaa. Kannattaa myös kysyä niiltä eri huolintayhtiöiltä, postilta yms. kentällä toimivilta yrityksiltä ja TNT:lläkin oli muistaakseni joku ollut TET:ssä.

 

Loppuun tällainen syysaamun fiilistely. :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siivoamaan saattaa päästä alle 18 vuotiaat. Tosin tällöin työnantajana on ISS tai SOL. Ja tuskin ihan täysin junnuja ottavat hekään. Niin tosiaan tuosta Tet:tä...yleensä on taidettu antaa tettiläisille ns. huoltolupa tai vierailijakortti. Tosin tällöin on virallisen id-kortin omaavan henkilön oltava kokoajan mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siivoamaan saattaa päästä alle 18 vuotiaat. Tosin tällöin työnantajana on ISS tai SOL. Ja tuskin ihan täysin junnuja ottavat hekään. Niin tosiaan tuosta Tet:tä...yleensä on taidettu antaa tettiläisille ns. huoltolupa tai vierailijakortti. Tosin tällöin on virallisen id-kortin omaavan henkilön oltava kokoajan mukana.

Ei pääse edes siivoomaan. Meillä kävi kerran koulussa ISS:ltä muija rekryymässä ja sanoi että alle 18 pääsee, mutta kun muutamat meni sinne ISS:n toimistolle töitä hakemaan niin silloin todettiin että alle 18v ei ole mitään asiaa :P Tai siis lentokoneita ei ainakaan pääse siivoomaan, siinä kun taitaa olla vaatimuksena myös B-kortti. Terminaaleja sunmuita en tiedä, silloinkin vaaditaan kyllä se kulkulupa joten...

 

Ja Kallelle, minähän siellä TNT:llä olin. Siellä tosiaan sai olla tuolla "vierailijakortilla" mutta eihän siellä mitään varsinaista kulkulupaa tarvitakkaan kun on siellä toimistohommissa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse pääsin ilman suhteita Jyväskylän lentoasemalle TET harjoitteluun. Kahden viikon aikana oli kunnossapidossa, tornissa, lentokuormauksessa sekä terminaalilla ihmettelemässä. Tosiaan, paljoakaan ei annettu tehdä, suurimmat hommat löytyi kunnossapidosta, mm. Kaluston pesua ja polttoainenäytteiden ottoa. Mulle annettiin vierailijakortti tetin ajaksi, siihen se jäikin, liikkuminen kentällä oli erittäin rajoittunutta.

 

Käsitin että esim. Jyväskylästä olisi saanut myös kesähommia nurmialueiden kunnossapitoon, mutta eipä tullut koskaan haettua sitä hommaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse pääsin ilman suhteita Jyväskylän lentoasemalle TET harjoitteluun. Kahden viikon aikana oli kunnossapidossa, tornissa, lentokuormauksessa sekä terminaalilla ihmettelemässä. Tosiaan, paljoakaan ei annettu tehdä, suurimmat hommat löytyi kunnossapidosta, mm. Kaluston pesua ja polttoainenäytteiden ottoa. Mulle annettiin vierailijakortti tetin ajaksi, siihen se jäikin, liikkuminen kentällä oli erittäin rajoittunutta.

 

Käsitin että esim. Jyväskylästä olisi saanut myös kesähommia nurmialueiden kunnossapitoon, mutta eipä tullut koskaan haettua sitä hommaa..

Niin kai kun noille maakuntakentille nyt pääsee kuka vaan ilman mitään lupia.. ja kaikki tekee kaikki hommat siellä... ;D Loadaajat loudaa ja ottaa tornissa koneen alas ja tankkaavat ja...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kai kun noille maakuntakentille nyt pääsee kuka vaan ilman mitään lupia.. ja kaikki tekee kaikki hommat siellä... ;D Loadaajat loudaa ja ottaa tornissa koneen alas ja tankkaavat ja...  ;D

Ja matkustavat sitten koneella, ettei olisi tyhjää... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kai kun noille maakuntakentille nyt pääsee kuka vaan ilman mitään lupia.. ja kaikki tekee kaikki hommat siellä... ;D Loadaajat loudaa ja ottaa tornissa koneen alas ja tankkaavat ja...  ;D

....sanoo SAS Groundin laukkuapina.... :P  eiköhän nuo kentät ole nykyään turvallisuusmääräyksiltään samalla linjalla, kentän koosta riippumatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä mä ainakin 2003 vai oliko 2004 pääsin ihan iloisesti kentälle töihin. Briefingiin hain ja pääsin, olin siellä viikon ja siksi aikaa mulle haettiin ihan kunnon kulkulupa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olin 2003 tammikuussa 9. luokan TET:ssä Finnair Cateringissa 2 viikkoa, lastaamassa ateroita tarjottimille. Laitoin vain sähköpostia finnairin rekrysähköpostiin jossa esitin asian, sitten kuukauden parin päästä ehkä soittivat kesken koulun ruokatunnin että pääsen. Minulla oli kulkulupa, mutta ei kuvallinen ja piti portista mennä sisään jonkun muun kanssa samaa matkaa kun kortissa ei ollut sähköistä avainta. Muuten ei mitään saattajia tai muita ollut. Nykyään voi olla eri jutut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TET:ssä olen Turussa ollut pariinkin kertaan. Silloisella Ilmailulaitoksella ja viimeksi Finnairilla/RTG:llä. Eli maakunnissa varmaankin pääsee, mutta EFHK:lle lienee vähän vaikeampaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten otsikko kertoo, kuinka helposti Finavia on ottanut kesätyöläisiä? Paljonko täytyy olla ikää, ennen kuin on edes mahdollisuuksia? Entä TET-jaksolle? Olen ajatellut mennä johonkin lennonjohto/tiedotustoimintaan lähivuosina.

Ota yhteyttä suoraan johonkin esim.lennonjohdon päällikköön niin sinulla on mahdollisuuksia päästä ainakin TET-jaksolle. Muuten oikeisiin palkallisiin töihin pitää olla vähintään 18-vuotias.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TET:ssä olen Turussa ollut pariinkin kertaan. Silloisella Ilmailulaitoksella ja viimeksi Finnairilla/RTG:llä. Eli maakunnissa varmaankin pääsee, mutta EFHK:lle lienee vähän vaikeampaa.

 

Ite olin kans syksyllä RTG:llä. Sellasen kuvattoman kulkuluvan sain. Laajasti tuli tutustuttua check-inii, kuormaajiin, lennonjohtoon, jne.. Kivaa oli  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään