Markus Kujawa

Finnairin rakentamattomat MD-87:t

11 viestiä aiheessa

Muutamia poimintoja 21 vuoden takaisesta MD-87 -artikkelistani Siivet-lehden numerossa 4/1987:

 

Finnairilla on käytössä ennen nyt saapunutta MD-87:ää kolme MD-82 ja kaksi MD-83 -konetta.

 

MD-87:n tammikuussa 1985 alkaneen valmistuksen käynnisti Finnairilta ja Austrian Airlinesilta tulleet tilaukset. Finnairin tilaus käsitti kahdeksan konetta, joista neljä viimeistä voidaan sopimuksen mukaan muuttaa MD-82 ja MD-83 -koneiksi.

 

Lentoliikenteen odotettua suuremman kasvun vuoksi Finnair on muuttanut tilaustaan siten, että yksi neljästä MD-87:n tilausvarauksesta on muutettu MD-82:ksi, ja loppujen kolmen osalta päätös tullaan tekemään ensi vuonna. Tällä hetkellä näyttää siltä, että ne tulevat olemaan isompia MD-80-sarjan koneita.

 

Nuo lainaukset selittävät kaikkien muiden paitsi neljännen tilatun koneen todennäköisen kohtalon.

 

EDIT: Neljännen tilatun koneen kohtalo selvisi vuotta myöhemmin Siivet-lehteen 4/1988 otsikolla "Finnairin laivasto kasvaa" kirjoittamastani uutisesta:

 

MD-80 -sarjan koneita Finnair on loppuvuodesta saanut käyttöönsä kolme. Yksi niistä on Finnairin tilaama MD-87 OH-LMC. Se on yhtiön kolmas ja toistaiseksi viimeinen tämäntyyppinen kone. Loput alkuperäisestä neljän koneen tilauksesta ja neljän koneen tilausvarauksesta on muutettu suuremmiksi MD-80 -sarjan koneiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Suomen liikennelentäjäliiton historiaopuksessa mainitaan, että MD-87 ei ollut jostain syystä sopiva Finnairin laivastoon ja niistä luovuttiin sen vuoksi. Mitä tuolla sitten tarkoitetaan, se ei jutusta käynyt ilmi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen liikennelentäjäliiton historiaopuksessa mainitaan, että MD-87 ei ollut jostain syystä sopiva Finnairin laivastoon ja niistä luovuttiin sen vuoksi. Mitä tuolla sitten tarkoitetaan, se ei jutusta käynyt ilmi.

 

MD-87 -koneet hankittiin alunperin ns. pitkille ja ohuille reiteille, em. artikkelini mukaan alussa esim. Kairo, Lissabon ja Madrid. Lukumäärä jäi kolmeen edelläkuvatuista syistä. Koneet palvelivat Finnairia kuitenkin toistakymmentä vuotta tämän vuosituhannen alkuun asti joten ei kai mistään laivastoon soveltumattomuudesta voida puhua. MD-87 -koneet myytiin kun A320-perheen koneet alkoivat tulla käyttöön Finnairin laivaston uudistamisprosessin myötä:

 

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200101191156.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään