Mikko Tepponen

Pienkone teki pakkolaskun Vampulassa

10 viestiä aiheessa

Poliisille antamassaan selvityksessä lentäjä kertoi tuulen tarttuneen koneeseen 150 metrin korkeudessa. Tämän jälkeen koneen tehot eivät enää riittäneet normaaliin ohjaamiseen.

Kaikkea sitä voikin sattua...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poliisille antamassaan selvityksessä lentäjä kertoi tuulen tarttuneen koneeseen 150 metrin korkeudessa. Tämän jälkeen koneen tehot eivät enää riittäneet normaaliin ohjaamiseen.

 

Ettei tuolla nyt tarkoitettaisi voimakasta sivutuulta ja "koneen tehoilla" siiveketehoja. Kuulostaisi ainakin järkevältä, ettei ohjaintehot riittäneet voimakkaassa sivutuulilaskussa pitämään konetta kiitotien lähestymislinjalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

"Ympärillä" olevat metarit onnettomuusaikaan

 

EFPO 221920Z 16002KT CAVOK 14/10 Q1010=

EFTU 221920Z 21007KT CAVOK 15/10 Q1011=

EFTP 221920Z 22003KT CAVOK 14/08 Q1010=

 

eli ei ainakaan mikään hirveä puhuri ole ollut ellei sitten joku paikallinen puuska yllättänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin...

 

Vaikka onkin CAVOK, niin ukkospuuskia voi silti esiintyä. Mikä lie sitten tuohon syynä onkaan. Pääasia on, että ei käynyt tuon kummemmin.

 

- 8) jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollenkaan harvinaista, että siiveke tehot loppuvat kesken kun lennetään kevyillä ultrilla. Onneksi en sentään noin pahaan termoon/puuskaan ole itse vielä osunut.

 

Ohjaintehot tuntuvat loppuvan monesta ultrasta kesken jos tuuli oikeen retuttaa. Monella koneella on sallittu sivutuuli laskussa noin 5m/s jollin laskut kannattaa tehdä ylensä ilman laippoja, että siiveketehoa olis kosketushetkeen asti riittävästi.

 

Usein tuo ennuste näyttää esim: kesäiltana 5m/s, mutta puuskissa ylhäällä saattaa 15m/s,,,kelit vaihtelee vielä aika nopeasti!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollenkaan harvinaista, että siiveke tehot loppuvat kesken kun lennetään kevyillä ultrilla. Onneksi en sentään noin pahaan termoon/puuskaan ole itse vielä osunut.

 

Ohjaintehot tuntuvat loppuvan monesta ultrasta kesken jos tuuli oikeen retuttaa. Monella koneella on sallittu sivutuuli laskussa noin 5m/s jollin laskut kannattaa tehdä ylensä ilman laippoja, että siiveketehoa olis kosketushetkeen asti riittävästi.

 

Usein tuo ennuste näyttää esim: kesäiltana 5m/s, mutta puuskissa ylhäällä saattaa 15m/s,,,kelit vaihtelee vielä aika nopeasti!

Oliko kyseessä joku Ikarus vai Eurostar mahdollisesti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poliisin ja radiotoimittajan asiantuntevassa selostuksessa on oleellista se, etteivät "koneen tehot enää riittäneet normaaliin ohjaamiseen". Koneen tehoillahan voidaan tarkoittaa myös moottorin tehoja. Ettei vain todellisuudessa tapahtunut tunnettu klassinen hätätilanne, missä ilma loppui koneen siipien alta, mikä on tietysti mahdollista tuulen tarttuessa lentokoneeseen!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko kyseessä joku Ikarus vai Eurostar mahdollisesti?

 

Lähteitä yhdistelemällä kyseessä olisi ollut yksipaikkainen ultra, eli ei siis kumpikaan noista. Sinänsä kiinnostava tapaus, josta mielellään kuulisi lisää faktaa opiksi! Olisiko todella koneen lentosuuntaan ja -nopeuteen nähden tullut niin äkillinen ilmavirran muutos, ettei koneen massa (hitaus) ehtinyt mukaan? Kuinkahan oli konetehoa käytettävissä - ultrien tehopainosuhde on yleensä hyvä, joten ne reagoivat vikkelästi kaasuun.

 

Ikaruksen manuaali toteaa: "Suurin toteennäytetty sivutuulikomponentti lähdössä ja laskussa on 16 solmua (30 km/h)." Perinteiset opit pätevät eli tuulikorjauscrabbingia käyttäen ja luuvartin siipeä alhaalla luisuttaen pääsee kunnialla alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään