Mikael Paulinow

Kevyttä kannettavaa hankkimassa

22 viestiä aiheessa

Tervehdys!

Selailin tuossa foorumia mutten oikeestaan löytänyt mitään aivan samoja vaihtoehtoja. Eli olen hankkimassa kevyttä kannettavaa. Eli tarkoitus olisi että noin 1000€:lla löytyisi kannettava opiskelu/työskentelykäyttöön, eli ei pelikoneeksi. Olen katsellut 12" näytöllä olevaa aceria. Eli kyseessä olisi ACER TM6292. Mitä vaadin koneelta on kovaa akunkestoa sekä kompaktia kokoa. Läppärit ovat aina oma maailmansa ja senpä takia ajattelin kysäistä täältä mikäli jollakulla sattuisi olemaan sama paketti, kokemuksia acerista tai kenties laittaa vaihtoehtoista saman hintaluokan konetta tämän rinnalle. Ulkonäkö ei niinkään ole tärkeä, kunhan kone pelittää sujuvasti, pyörittää office ja kuvankäsittelyohjelmia hyvin sekä kannettavan verkko-ominaisuudet ja liitettävyys.

-Mikael

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, komppaan edellistä. MacBookille menee minunkin ääneni.  :thmbup:

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HP Pavilion tx2020eo. 12,1" kosketusnäyttö (aktiivi ja passiivi), AMD Turion X2 TL-60 (muistaakseni, voi olla -58), 2 gigaa muistia, 160 gigan kovalevy (jos oikein muistan). Paino 1,92kg, vähän enemmän isommalla akulla. Perusakku kestää n. 1:30-2h ja pidempi kestää minulla ~koko koulupäivän, eli varmaankin 4 tuntia käyttöä putkeen. En ole vielä tehnyt isomman akun kanssa kunnon testejä, mutta jos sillä pärjää koulupäivän, on se jo aika hyvin. Kosketusnäyttöä olen käyttänyt tunnilla muistiinpanojen tekemiseen.

Ainoa huono puoli on näyttö (ja käyttis. VISTA! hyi. ubuntulla tämä pyörii paljon paremmin ja viileämpänä), joka on lähes katselukelvoton auringonpaisteessa.

Hinta halvimmillaan 931e + postit. http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/77269

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainoa huono puoli on näyttö (ja käyttis. VISTA! hyi. ubuntulla tämä pyörii paljon paremmin ja viileämpänä), joka on lähes katselukelvoton auringonpaisteessa.

En nyt noin sanoisi Vistasta. Näyttö on mitä se on sille ei voine mitään. Mutta MacBookkia kans komppaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös Acerilta tullut juuri miniläppäri 300€ hintaan, käyttiksenä joku Linux?  :thmbup:

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

melko pieni akkukesto tuossa HP:ssä, jos vertaa macbookkiin :)

Niin, vertailuissa pienemmällä akulla puhuvat 2-3 tunnista, isommalla 4-6. Itse en ole koskaan mitannut kuinka kauan akku oikeasti kestää, sillä käyttö on akun kanssa ollut satunnaista, katkoja välissä. Ubuntu ainakin tuntuu arvioivan akkukeston ehkä lievästi alakanttiin, paha sanoa. Ehkäpä testailen tässä jossain vaiheessa tuon isomman akun kanssa kun on aikaa. Nuo akkukestot mistä ylhäällä puhuin olivat muuten WLAN + bluetooth päällä.

Eipä ole macbookissa kosketusnäyttöä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aceria kannattaa välttää kuin ruttoa

Hyvin on minun Aceri toiminut kolme vuotta jo, ei mitään ongelmia.. Yksi läppärihuoltajatuttu kyllä vähän ihmetteli  ;D

No lähti iän puolesta vaihtoon juuri, hankin Dellin 14" Latitude-vehkeen tilalle.. Näin parin päivän kokemuksella ihan kiva, n.2.5kg painaa kaikkinensa, 1440x900 reso ja kai tuossa pelitkin pyörii jos niikseen tulee (Core 2 Duo T8100 ja joku nVidian näytönohjainhärdelli). Unohtivat vaan mokomat Bluetooth palikan minun tilauksesta ja pitää sitä pari viikkoa odotella. Ai juu ja mikä parasta, tuossa on XP eikä visvaa ...

Alkuun jotain 12 tai 13 tuumaista harkitsin myös mutta meni jo liian pieneksi, kun varsinaista mukanakantoa koneelle ei tule hirveästi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta on se 12-13 " paras omasta mielestäni  kun laajakuva näytön saa jo alle kolmella sadalla johon se on helppo liittää kiinni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aceria kannattaa välttää kuin ruttoa  :D

Jos sellasen meinaa ostaa niin kannattaa jo etukäteen tehdä RMA pyyntö  ;)

Ensinäkin kiitoksia jo tähänastisista vastauksista  :thmbup:

Onkos J-P tuosta omakohtaisia kokemuksia? Acerilla kun on noita halpoja läppäreitä, niin en ihmettele mikäli nissää vikoja voi olla, mutta koskeeko tämä myös ns. keskiluokan läppäreitä?

Ja mitä macbookiin tulee, ajattelin sitä myös itse, mutta kun opiskeluissa tulee käytettyä tuota office softaa, myös muitakin kun exceliä ja powerpointia joista löytyy noita opensource vaihtoehtoja, eli esim MS access myös käytössä. Ja tuossakin tietenkin sitten jo vähän enemmän painoa ja leveyttä, kun se kannettavuus kuitenkin oli se ykkösjuttu. Tuntuu myös siltä että kaikki hankkivat macin, ja jo ehkä tämä "ilmiö" saa minut merkkaamaan kyseisen läppärin sivumalle, vaikka jonkinverran olen sitä räpläillyt ja kelpo peliltä muuten vaikuttaa, sekä softa että itse paketti.

Mitä tuohon vistaan tulee, en ole itse käyttänyt kyseistä järjestelmää, ja meinaatteko todella että se on niinkin käyttökelvoton kun puhutaan? Itse käytän PC:ssäni vielä old-school xp:tä.

Ja sitten miniläppäreistä, menevät jo liian pieniksi ja ehkä hieman eri käyttöön kun mitä itse olen ajatellut. Siinä alkaa kyllä jo sormet kramppaamaan jos jotain kirjoittelee 7" näytön kokoisessa laitteessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja sillä oikeasti tekee, mitä?  ;D

Noin sanoo vain joku, joka ei ole koskaan omistanut kosketusnäytöllistä konetta ;D "Onhan iPhonessakin sellainen!"

Ei tuo mikään mullistava ominaisuus tietenkään ole, mutta kyllä se minusta on ollut aika käytännöllinen esim. muistiinpanoja tehdessä. Tietysti riippuu täysin käyttötarkoituksesta, onko järkeä ostaa kosketusnäytöllinen kone.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aceria kannattaa välttää kuin ruttoa  :D

Jos sellasen meinaa ostaa niin kannattaa jo etukäteen tehdä RMA pyyntö  ;)

Juu, tarkoitinkin Asuksen eeepctä http://eeepc.asus.com/fi/700.htm enkä aceria  :-[. Jos kallistut Macin sijasta PC-puolelle, suosittelen Lenovon koneita, niissä on hinta-laatusuhde kohdallaan!

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensinäkin kiitoksia jo tähänastisista vastauksista  :thmbup:

Tuntuu myös siltä että kaikki hankkivat macin, ja jo ehkä tämä "ilmiö" saa minut merkkaamaan kyseisen läppärin sivumalle, vaikka jonkinverran olen sitä räpläillyt ja kelpo peliltä muuten vaikuttaa, sekä softa että itse paketti.

Miksi etkö pysty käyttämään konetta joka on akkukestoltaan, käyttiksen hinnaltaan, käyttikseltään ja ulkonäöltään muita parempi, jos se on suosittu? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi etkö pysty käyttämään konetta joka on akkukestoltaan, käyttiksen hinnaltaan, käyttikseltään ja ulkonäöltään muita parempi, jos se on suosittu? ???

No siis tuossahan akkukesto on huonompi, itse kone on 300€ kalliimpi. En myöskään käyttiksestä osaa sanoa sen enempää koska sitä olen ainoastaan pari kertaa koittanut (muutta käypä peliltä vaikuttaa), mutta olen myös tyytyväinen windows käyttäjä :) Ja ulkonäöllä kun ei minulle ole väliä, josta esim. tuo aceri on saanut kritiikkiä. Mutta täytyy myöntää etten ehkä kuitenkaan halua samanlaista läppäriä kun "kaikilla muilla", siitä ehkä enemmän kyse kun että pystyisinkö käyttämään kyseistä konetta :)

Ja Hannu, mitä tuohon Lenovoon tulee, olen kyllä vertaillut sitä tuohon aceriin, mutta akkukestot ovat 2,2h verrattuna acerin 5h. Ja Lenovohan on tiedetysti kyllä luotettava, varsinkin yritys-kannettavana suuressa suosiossa.

Ja Sami, katsoin tuota NeoOfficea vähän, ja ilmeisesti aikalailla Open Officen kaltainen (en ole openofficen kovin suuri fani)?. Tuossahan ehkä suurin"ongelma" on se, että joutuu opettelemaan käyttämään kahta ohjelmaa yhden sijasta, kun toiminnot ja pikanäppäimet sunmuut eivät ole ohjelmissa samoja. Varsinkin kun on tottunut jo käyttämään MS pakettia. Tietenkin tottumuskysymys, mutta helpompi käyttää yhtä, ja tässä tapauksessa ehkä kuitenkin MS, koska se on pohjana opiskeluissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MacBookin akkukesto n 4,5h. Käyttöjärjestelmästä sen verran vielä että Vistasta löytyy ne ominaisuudet jotka Macillä olivat jo Mac OS X Tigerissa kun taas Leopard onkin jo valovuosia Vistaa edellä. Mukavinta on se että mistään virustorjuntaohjelmista ei Macillä tarvitse välittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ääni täältäkin MacBookille. Jos olet opiskelija ja oikeutettu Applen opiskelija-alennukseen, saat laitteen muutaman satasen halvemmalla... Tietokone -lehden 3/2008 lukijatutkimuksen mukaan Macin käyttäjät ovat ylivoimaisesti tyytyväisimpiä koneeseensa. Vähiten tyytyväisiä ovat Fujitsu-Siemensin omistajat ja lähes yhtä tyytymättömiä Acerin omistajat.

Niin Applella ei ole valikoimassa kosketusnäyttöistä Maciä, vielä. Full-Screen Multitouch Mac OS X Is Here (But Not from Apple) [* Gizmodo].

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja Sami, katsoin tuota NeoOfficea vähän, ja ilmeisesti aikalailla Open Officen kaltainen (en ole openofficen kovin suuri fani)?. Tuossahan ehkä suurin"ongelma" on se, että joutuu opettelemaan käyttämään kahta ohjelmaa yhden sijasta, kun toiminnot ja pikanäppäimet sunmuut eivät ole ohjelmissa samoja. Varsinkin kun on tottunut jo käyttämään MS pakettia. Tietenkin tottumuskysymys, mutta helpompi käyttää yhtä, ja tässä tapauksessa ehkä kuitenkin MS, koska se on pohjana opiskeluissa.

http://www.microsoft.com/mac/default.mspx

Sieltä löytyy käytännössä suurin osa MS:n ohjelmista osx:lle, jopa internet explorer (tosin sitä en suosittele)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on jälleen pieni ropleema tullut tuon läppärin oston suhteen. Liian kauan venytin ostoa ja nyt ei ilmeisesti oikein ole tarjolla tuota versiota jota alkujaan etsin. Kyselisin tämän takia kokemuksia Fujitsun EM U9200 koneesta, ja fujitsun läppäreistä noin yleensä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Te jotka olette Macbookin hankkineet, oletteko lisäksi ottaneet Proction Planin tjsp? Kuitenkin n. e300 taitaa tulla ekstraa.

Kannattaa miettiä sitä arkikäyttöä, kuinka kovakouraiseen käsittelyyn kone joutuu ja kuinka itse selviää vikatilanteista. Onko tapana soitella puhelintukeen vai osaako ratkoa ohjelmisto- ja oheislaiteongelmat omatoimisesti netistä löytyvien vinkkien avulla. Sellainen näppituntuma on jäänyt, että jos kone on hankittu yrityskäyttöön tai vastaavaan tärkeään työ- tai opiskelukäyttöön, laajennettu tukipaketti on paikallaan. Muuten normaali tuki ja takuu riittää. Kyllähän se käyttäjälle mielenrauhaa ja lisäturvaa tuo ja nostaa koneen jälleenmyyntiarvoa, jos aikoo laittaa se takuuaikana kiertoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään