Timo Poikela

ASUS | Eee PC - Miniläppäri

51 viestiä aiheessa

Lainataanpa vanhaa aihetta hiukan. Näitä miniläpysköitä kun on nyt ruvennut tipahtelemaan kuin sieniä sateella niin on itseänikin ruvennut moinen "lelu" kiinnostamaan. Asuksen Eee pc on tietty edullinen, mutta kovin keskinkertainen ominaisuuksiltaan. Vähän jotain "vähemmin lelumaista" pitäisi saada, ja olenkin päätymässä Acerin Aspire One-malliin. Siitä kun on saatavana winukka-versio, jossa on 120 gigan kovalevy ja 8,9 tuuman näyttö, jonka resoluution leveys on 1024 pikseliä. Enhän minä noista paljon tajua, mutta käsitykseni mukaan useat nettisivut näkyvät silloin jo koko leveydeltään jolloin ei tarvitse esim. tekstiä lukiessa skrollailla sivusuunnassa. Easier, i quess. Hintakin on vain noin satasen Asusin peruskonetta kalliinpi joten on kyllä houkutteleva vaihtoehto.

Toinen olisi tietty Asusin uudempi versio (900), mutta pienenpi kovalevy ja Linux tökkivät vastaan. Tai Linux ei muuten sinänsä töki, mutta kovasti on ihmisillä ollut yhteensopivuus ongelmia muiden laitteiden kanssa noilla Linux-versioilla. Sinänsä käytettävyys vaikuttaisi olevan UTuben videoista päätellen oikein mainiokin, mutta luettuani jonkin verran käyttäjien kokemuksia epäilen, että Mäkkini suostuisi minkäänlaiseen yhteistyöhön moisen kummajaisen kanssa. Muuten Linux ei kyllä haittaisi, eipähän olisi sitä ainaista virusriesaa.

MSi Wind olisi kiinnostava myös, mutta ilmeisesti myös hiukan hintavampi ja painavampi. Tuollaisesta "kassiin heiteltävästä" ei viitsisi kuitenkaan maksaa lähes oikean läppärin hintaa, kun en edes tiedä, kuinka paljon laitteella olisi loppujen lopuksi pitkässä juoksussa käyttöä. Voi olla, että silti tulisi kannettua MacBookkia mukana...

Delliltä on huhujen mukaan myös tulossa oma kilpailijansa kyseiselle sektorille, kuten myös Fujitsu-Siemensiltä. Jos Applelta tulisi, niin olisin valmis odottamaan vaikka vähän pidempäänkin.. :)

Olen kyllä lukenut, että jotkut gurut ovat "häkänneet" OS X:n käyttikseksi tuollaisiin miniläppäreihin. Voi jospa itsekin osaisi... :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen odotellut Asus 901:stä tai Aspire Onesta versiota jossa olisi HSDPA-modeemi sisällä. Onhan tuossakin versiossa paikka modeemille, mutta siellä ei ole liitintä kiinni joten en ole varma saako semmoista sinne koskaan.

Aspire Onessa on ehdottomasti parempi näppis kuin Asuksen 701:ssä. Tosin en ole varma onko 901:ssä hiukan isompi näppis kuin 701:ssä. Pitäis päästä joskus kokeilemaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toinen olisi tietty Asusin uudempi versio (900), mutta pienenpi kovalevy ja Linux tökkivät vastaan. Tai Linux ei muuten sinänsä töki, mutta kovasti on ihmisillä ollut yhteensopivuus ongelmia muiden laitteiden kanssa noilla Linux-versioilla. Sinänsä käytettävyys vaikuttaisi olevan UTuben videoista päätellen oikein mainiokin, mutta luettuani jonkin verran käyttäjien kokemuksia epäilen, että Mäkkini suostuisi minkäänlaiseen yhteistyöhön moisen kummajaisen kanssa. Muuten Linux ei kyllä haittaisi, eipähän olisi sitä ainaista virusriesaa.

Minkälaista yhteistyötä haikailet?

Ja jos haluat, niin kyllähän noihin asentuu ubuntu tai xp ihan helposti. Netti on täynnä ohjeita tästäkin.

Olen kyllä lukenut, että jotkut gurut ovat "häkänneet" OS X:n käyttikseksi tuollaisiin miniläppäreihin. Voi jospa itsekin osaisi... :(

Netistä löytyy ohjeita pilvin pimein, ei muutakuin etsimään ja tutkailemaan asiaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kivahan se toki olisi, mutta vaikka sen saisikin pelittämään, toimivuuden ja päivitysten kanssa saattaisi jo olla niin ja näin. EULA ainakin kieltää OS X:n asentamisen muihin kuin Applen koneisiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tuollaisessa minikoneessa on tärkeää akun kesto ja keveys. Niitä ei ole tarkoitettu pöytäkoneen korvaajaksi, joten kovalevyn koolla tai prosessorin tehoilla ei ole tuon taivaallista väliä. XP taas on sikka rasite joka pilaa muuten hyvän koneen.

Itse odottelen myös 901:stä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiasta enemmän tietäviä näyttää olevan palstalla, hyvä. Kiitokset mielipiteistänne.

Mielestäni tuollaisessa minikoneessa on tärkeää akun kesto ja keveys.

Totta, mutta siitä, että millään muilla ominaisuuksilla ei olisi mitään väliä olen vähän erimieltä. Kaikki vaikuttaa siihen kokonaisuuteen, jolla perusteella ostopäätökseni teen. Eipä esim. tuosta kovalevytilasta haittaakaan ole.

EULA ainakin kieltää OS X:n asentamisen muihin kuin Applen koneisiin.

Yks ja hailee, jos osaisin niin tuon tempun varmasti tekisin. Enkä edes tuntisi itseäni kovin suureksi rikolliseksi, sen verran olen viime vuosina Applelle rahaa syytänyt. Vaikkakin toki olen vastineeksi saanut laadukkaita tuotteita. Tietty jos se ei sitten pelaisi niin eipä sillä mitään tekisi, mutta taatusti kokeilisin ainakin.

Minkälaista yhteistyötä haikailet?

No lähinnä sellaista ihan perusjuttua, että saisi esim. valokuvat yms. siirrettyä suoraan koneelta toiselle, tarvittaessa molempiin suuntiin. Kas kun ei tää mäkki oo aina ihan kovin halukas tunnistamaan "kilpailijoiden" laitteita. Esimerkiksi edellistä puhelintani ei suostunut usbin kautta tunnistamaan, ei sitten millään. Vähän samaa pelkään tuollaisen Linux-laitteen kohdalla...

Netistä löytyy ohjeita pilvin pimein, ei muutakuin etsimään ja tutkailemaan asiaa.

Juu varmasti löytyy mutta oon sen verran amatööri, että taitaa mennä sormi suuhun siltikin. Täytyy mahdollisesti sitten aikanaan koneen hankittuani katsoa, josko löytyisi joku, joka kyseisen homman voisi kohtuullista korvausta vastaan suorittaa.

Itse olen odotellut Asus 901:stä tai Aspire Onesta versiota jossa olisi HSDPA-modeemi sisällä. Onhan tuossakin versiossa paikka modeemille, mutta siellä ei ole liitintä kiinni joten en ole varma saako semmoista sinne koskaan.

Onkos tuossa 901:ssä oikeastaan muuta eroa 900:aan verrattuna kuin pidempi akkukesto? Toki ero on huomattava ja ominaisuus tärkeä. Ei taida silti mainitsemaasi sisäistä HSDPA-modeemia siitäkään löytyä, ainakaan en äkkiseltään tutkiessani moista mainintaa mistään löytänyt.

Asia on mietinnässä, täytyy vielä lukea joitakin vertailuja mitä löytyy ja päättää sitten. Tietysti aina voi odottaa uutta ja parempaa, mutta sitten ei tarvitse ostaa koskaan kun aina on joku uutuus "tulossa"... Mitenköhän noihin linux-koneisiin löytyy ajureita esim. Hsdpa-modeemeille?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yks ja hailee, jos osaisin niin tuon tempun varmasti tekisin. Enkä edes tuntisi itseäni kovin suureksi rikolliseksi, sen verran olen viime vuosina Applelle rahaa syytänyt. Vaikkakin toki olen vastineeksi saanut laadukkaita tuotteita. Tietty jos se ei sitten pelaisi niin eipä sillä mitään tekisi, mutta taatusti kokeilisin ainakin.

Juu, en minäkään sillä, että kovasti tuomitsemaan alkaisin. Sitä toiminnallisuutta enemmän mietin. OS X olisi toki kiva saada tuollaiseen koneeseen, mutta itse laittaisin ennemmin XP:n, vaikka mäkkimies olenkin. Harkinnassa hankinta on täälläkin..  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No lähinnä sellaista ihan perusjuttua, että saisi esim. valokuvat yms. siirrettyä suoraan koneelta toiselle, tarvittaessa molempiin suuntiin. Kas kun ei tää mäkki oo aina ihan kovin halukas tunnistamaan "kilpailijoiden" laitteita. Esimerkiksi edellistä puhelintani ei suostunut usbin kautta tunnistamaan, ei sitten millään. Vähän samaa pelkään tuollaisen Linux-laitteen kohdalla...

No, linux-laitteeseen voi aina siirtää FTP:llä ja levyjakojenkin pitäisi kyllä toimia Macin kanssa ihan hyvin. Puhelimet ovat yleensä muutenkin kertaluokkaa vaikeampia.

Onkos tuossa 901:ssä oikeastaan muuta eroa 900:aan verrattuna kuin pidempi akkukesto? Toki ero on huomattava ja ominaisuus tärkeä. Ei taida silti mainitsemaasi sisäistä HSDPA-modeemia siitäkään löytyä, ainakaan en äkkiseltään tutkiessani moista mainintaa mistään löytänyt.

Joo, Asuksessaei ole sisäistä HSDPA:ta. Se olikin plussa Acerille. USB-versiollakin toki pärjää.

901:ssä pitäisi olla isompi näppäimistö ja parempi touchpad. (vai oliko toi parempi touchpad jo 900:ssa?) Ainakin 701:n näppäimistö on niin onneton ettei voi kuvitellakaan sillä kirjoittelevansa. Acerissa oli parempi näppäimistö.

Se mitä minä ainakin itse eniten arvosta tuollaisessa minikannettavassa on starttiaika eli ei kovinkaan montaa sekuntia saisi bootata ja akun kesto. Kaikki muu on sitten vähemmän tärkeää.

Koneen pitäisi olla käyttökunnossa noin 10 sek jälkeen ja akun kestoa saisi olla luokkaa 6 tuntia. Boottiajat linuksilla ja Flash-kovalevyllä ovat jo kunnossa, mutta akun kesto ei ihan taida vielä normiakuilla riittää.

Asia on mietinnässä, täytyy vielä lukea joitakin vertailuja mitä löytyy ja päättää sitten. Tietysti aina voi odottaa uutta ja parempaa, mutta sitten ei tarvitse ostaa koskaan kun aina on joku uutuus "tulossa"... Mitenköhän noihin linux-koneisiin löytyy ajureita esim. Hsdpa-modeemeille?

Asukselle ainakin löytyy ajurit siihen mitä elisa ja saunalahti ainakin kauppaavat kytkynä, muihin heikommin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OS X olisi toki kiva saada tuollaiseen koneeseen, mutta itse laittaisin ennemmin XP:n, vaikka mäkkimies olenkin.  

Voisitko hiukan perustella, miksi näin? Onko XP:ssä jotakin, mikä tekee siitä miniläppäri käytössä paremman käyttiksen? Itse olen aina ollut siinä uskossa ja käsityksessä, että Windows on raskas, hidas ja paljon muistia vaativa käyttöjärjestelmä... Itsekin, kuten sanoin, ottaisin ainakin Aspire Onesta winukka-version, mutta syyt ovat lähinnä Linuxin yhteensopivuus ongelmat, ei niinkään Windowsin hyvyys.

No, linux-laitteeseen voi aina siirtää FTP:llä ja levyjakojenkin pitäisi kyllä toimia Macin kanssa ihan hyvin. Puhelimet ovat yleensä muutenkin kertaluokkaa vaikeampia.

Joo, Asuksessaei ole sisäistä HSDPA:ta. Se olikin plussa Acerille. USB-versiollakin toki pärjää.

901:ssä pitäisi olla isompi näppäimistö ja parempi touchpad. (vai oliko toi parempi touchpad jo 900:ssa?) Ainakin 701:n näppäimistö on niin onneton ettei voi kuvitellakaan sillä kirjoittelevansa. Acerissa oli parempi näppäimistö.

Se mitä minä ainakin itse eniten arvosta tuollaisessa minikannettavassa on starttiaika eli ei kovinkaan montaa sekuntia saisi bootata ja akun kesto. Kaikki muu on sitten vähemmän tärkeää.

Koneen pitäisi olla käyttökunnossa noin 10 sek jälkeen ja akun kestoa saisi olla luokkaa 6 tuntia. Boottiajat linuksilla ja Flash-kovalevyllä ovat jo kunnossa, mutta akun kesto ei ihan taida vielä normiakuilla riittää.

Asukselle ainakin löytyy ajurit siihen mitä elisa ja saunalahti ainakin kauppaavat kytkynä, muihin heikommin.

Minä kun en noista FTP jutuista yms. mitään oikein tajua, niin mulle pitäis olla sellainen versio, että yksinkertaisempikin selviää.  :-\

Mut tosiaan väittävät tuossa 900:ssa olevan jo paremman näppiksen ainakin. 701:stä en edes ole harkinnut, kuten aiemmin sanoin niin on vähän turhankin vaatimaton (lähinnä näytön resoluutio ja muistin määrä + näppistä on tosiaan haukuttu). Tuota 901:stä ei vielä taida Suomesta saada? Toki minulla se on muualtakin mahdollisuus hankkia, mutta haluaisin skandinavian näppiksellä varustetun laitteen ja siksi olen tähän mennessä koneeni Suomesta ostanut. Tuo parantunut akkukesto kyllä houkuttaa, 900:ssä (n.2,5h) täytyisi melkein pitää vara-akkua mukana. Se taas ei ole yhtä kätevää...

Tuota ajurien puutetta vähän pelkäsinkin, siksipä epäilen, että joudun "tyytymään" Winukkaversioon, oli koneen merkki mikä hyvänsä. Kun en kuitenkaan halua Suomalaista kytkyä taakakseni seuraavaksi kahdeksi (?) vuodeksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisitko hiukan perustella, miksi näin? Onko XP:ssä jotakin, mikä tekee siitä miniläppäri käytössä paremman käyttiksen? Itse olen aina ollut siinä uskossa ja käsityksessä, että Windows on raskas, hidas ja paljon muistia vaativa käyttöjärjestelmä... Itsekin, kuten sanoin, ottaisin ainakin Aspire Onesta winukka-version, mutta syyt ovat lähinnä Linuxin yhteensopivuus ongelmat, ei niinkään Windowsin hyvyys.Minä kun en noista FTP jutuista yms. mitään oikein tajua, niin mulle pitäis olla sellainen versio, että yksinkertaisempikin selviää.  :-\

Hyvin pitkälti mutufiiliksellä. Voin olla väärässäkin, mutta luulenpa yhteensopivuuksien pelittävän paremmin Windowsin kanssa. Lähinnä tuo puhelimen käyttö modeemina. Toki hankkiessani pikkukoneen yrittäisin ensin saada kaiken toimimaan mieleisesti sillä käyttiksellä mikä koneessa on.

Windows-versioista laittaisinkin nimenomaan XP:n, Vistan kierrän kaukaa aina kun mahdollista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän jotain "vähemmin lelumaista" pitäisi saada, ja olenkin päätymässä Acerin Aspire One-malliin. Siitä kun on saatavana winukka-versio, jossa on 120 gigan kovalevy ja 8,9 tuuman näyttö, jonka resoluution leveys on 1024 pikseliä. Enhän minä noista paljon tajua, mutta käsitykseni mukaan useat nettisivut näkyvät silloin jo koko leveydeltään jolloin ei tarvitse esim. tekstiä lukiessa skrollailla sivusuunnassa. Easier, i quess. Hintakin on vain noin satasen Asusin peruskonetta kalliinpi joten on kyllä houkutteleva vaihtoehto.

Huomasin vasta tämän jutun ja lueskelin lisää tuosta Acerin Aspire One XP-mallista. Se on juuri sellainen pikkukone, jonka voisin ostaa. 120GB riittää jo kuvapankkikäyttöön kaiken muun lisäksi. Resoluutio on riittävä ja silti koneen koko pieni. Hinta verkkokaupassa on 399e, eli n. satasen enemmän kuin tuo flashlevyinen Linux-malli. Ei paha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä kun en noista FTP jutuista yms. mitään oikein tajua, niin mulle pitäis olla sellainen versio, että yksinkertaisempikin selviää.  :-\

No, kyllähän toi linuxi ainakin USB-tikut hanskaa ilman kikkailuja. FTP ei ole mikään ihmeellinen juttu. Tiedostot vain siirretään FTP-ohjelmalla.

Mut tosiaan väittävät tuossa 900:ssa olevan jo paremman näppiksen ainakin. 701:stä en edes ole harkinnut, kuten aiemmin sanoin niin on vähän turhankin vaatimaton (lähinnä näytön resoluutio ja muistin määrä + näppistä on tosiaan haukuttu). Tuota 901:stä ei vielä taida Suomesta saada? Toki minulla se on muualtakin mahdollisuus hankkia, mutta haluaisin skandinavian näppiksellä varustetun laitteen ja siksi olen tähän mennessä koneeni Suomesta ostanut. Tuo parantunut akkukesto kyllä houkuttaa, 900:ssä (n.2,5h) täytyisi melkein pitää vara-akkua mukana. Se taas ei ole yhtä kätevää...

Ei taida 901:stä saada suomesta. Mun mielestä 900:ssa on ainakin samankokoinen näppis kuin 701:ssä. (ainakin kokeillessa tuntui yhtä huonolta). 901:ssä on sitten isompi näppäimistö. (näin kuvittelisin.)

Tuota ajurien puutetta vähän pelkäsinkin, siksipä epäilen, että joudun "tyytymään" Winukkaversioon, oli koneen merkki mikä hyvänsä. Kun en kuitenkaan halua Suomalaista kytkyä taakakseni seuraavaksi kahdeksi (?) vuodeksi.

Voihan sen saman HSDPA modeemin ostaa erillisenä jos ei kytkyä halua. Läppärit on ihan samoja ostit kytkynä tai erikseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomasin vasta tämän jutun ja lueskelin lisää tuosta Acerin Aspire One XP-mallista. Se on juuri sellainen pikkukone, jonka voisin ostaa. 120GB riittää jo kuvapankkikäyttöön kaiken muun lisäksi. Resoluutio on riittävä ja silti koneen koko pieni.

Juu, tämä on itsellänikin edelleen päällimmäisenä listalla. Varmasti tuo on hiukan painavampi kuin Linux-versio tuon perinteisen kovalevyn vuoksi, mutta tuskin hirveästi. Ainoa asia, joka tuossa hiukan mietityttääkin on tuo kovalevy ja sen kestävyys verrattuna muihin, flash-muistillisiin malleihin. Ilmeisesti nuo flashmuistit kestävät paremmin koneeseen kohdistuvia iskuja, tärinää yms..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

pari kuukautta matkailtu nyt asuksen kanssa ympäriinsä ja muutama kokemus.

wlan on paljon herkempi kuin isossa läppärissäni (hp nx 6315).

paino on iso plussa eli kantaa mukana ilokseen.resoluutio on riittävä kun

käyttö on lähinnä sähköposti ja uutisten luku.

verkkojen hallinta reissussa helppoa.

kysytty kone koska jo usempi on halunnut ostaa sen pois  ;D

edit: eee pc 4g

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voin olla väärässäkin, mutta luulenpa yhteensopivuuksien pelittävän paremmin Windowsin kanssa. Lähinnä tuo puhelimen käyttö modeemina.

Hyvin pääsi nettiin yhdistelmällä Asus Eee PC 4G + Xandros (oletuskäyttis) + USB-kaapelilla kytketty Nokia E65.

Nykyään on käytössä Ubuntu Eee + BT-tikun kautta yhdistetty E65 ja hyvin pelittää silläkin. Ubuntu Eee:n suurin miinus on huomattavasti Xandrosia pidempi buuttiaika, muuten säädettävyys on huomattavasti parempi.

EDIT:

jos kiinnostusta löytyy, niin voisin myydä tuon 4G:n poiskin, joko tuolla Ubuntu Eee:llä tai alkuperäiskuntoon palautettuna

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asus kertoo tuovansa Suomen markkinoille kaksi uutta Eee PC -minikannettavaa, jotka kumpikin toimivat Windows XP:llä. Linux pysyy silti edelleen kuvioissa mukana.

digitoday

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mihinköhän hintaan saa tuon tulevan 901 mallin hakea kaupasta / Elisalta ?

Onko miten paljon muuta eroa, kuin akkukesto aikaisempaan 900 malliin, jota saa Elisalta suoraan ostettuna hintaan 316e.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mihinköhän hintaan saa tuon tulevan 901 mallin hakea kaupasta / Elisalta ?

Eikös tuossa artikkelissa sanottu, että tuo toinen, 904HD, tulisi Elisalle. Sen sijaan 901 ei liene tulossa...

Tuo 904HD voisi olla myös kiinnostava vaihtoehto. Ainakin tuosta löytyisi se J. Siirilän "mainostama" parempi näppis.

Edit; Näyttäisi olevan kohtuulinen tuo akun kestokin tuossa 904HD:ssä (up to 5h) mutta myös painoa on enempi kuin esim. 900:ssa. Johtunee ainakin osittain tuosta perinteisestä kovalevystä. Mistään en ole vielä löytänyt infoa, että milloin tuo tulee Skandinaviassa saataville.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia. Varmasti tulee sitten pikapuolin muuallekin myyntiin. Vaikka eipä minulla Elisaakaan vastaan mitään ole mikäli koneen saisi ostettua ilman kytkyä. Oliko hinnasta puhetta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliko hinnasta puhetta?

Elisan tiedotteesta: Elisa Shopitista ja Elisan verkkokaupasta uudet laitteet voi hankkia myös ilman liittymää, jolloin Asus 904 HD:n hinta on 349 €

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään