Ilkka Mannikainen

Trivia: Kuusi kysymystä kaukoliikenteestä kotimaan kuumaan keliin

22 viestiä aiheessa

Aiemmin esitetyn Seoulin A340 -kysymyksen siivittelemänä laitetaan ilmoille trivia Finnairin kaukoliikenteestä kun on niin kuumat kelitkin.  :laugh:

Oikeat vastaukset tienneelle palkinnoksi pullo kylmää Spritea Helsinki-Vantaalla jos voittajan kunto sallii.

 

Löytyykö tietoa?  :)

 

Kysymys nro 1:

Mikä tai mitkä nykyiset reittiliikenteen kaukoliikennekohteet on lennetty vain MD-11 -koneilla.

 

Kysymys nro 2:

Mikä tai mitkä nykyiset reittiliikenteen kaukoliikennekohteet on lennetty vain Airbus 340 -koneilla. 340 -koneiksi luetaan LQA-LQD eli kaikki laivastossa olevat isot bussit.

 

Kysymys nro 3:

Mikä oli Finnairin ensimmäinen Airbus 340 -kohde Helsingistä?

 

Kysymys nro 4:

Mikä tai mitkä nykyiset reittiliikenteen kaukokohteet on hoidettu välilaskullisena? Diverttauksia ei huomioda, vain aikataulussa ennalta huomioidut välilaskut.

 

Kysymys nro 5:

28.3.2006 Bangkokin reittilento joutui tekemään Thaimaassa ennalta suunnittelemattoman välilaskun. Minne?

 

Kysymys nro 6:

Helsinki-Singapore-Helsinki oli pisin reittiliikenteen kaukoreitti sekä kilometreiltään että ajallisesti. Kauanko se kesti kesäaikataulussa tunteina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kysymyksiä, kokeilen pikaisesti muutamaan vastaamista:

 

Kysymys nro 1:

Peking

Osaka

 

Kysymys nro 2:

Mumbai

 

Kysymys nro 4:

New York (liikenne aloitettiin vuonna 1969 DC-8:lla reitillä Helsinki-Kööpenhamina-Amsterdam-New York)

Bangkok (DC-8:lla tekninen välilasku oli aluksi Tashkentissa ja sittemmin Moskovassa)

Hong Kong (alunperin reittiä lennettiin Bangkokin kautta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys 1 : Bangkok

 

Kysymys 4 : Boston Arlandan kautta ja Montereal tai joku Mexicon kaupunki ( Cancun ) tankkauksella Halifaxissa...?

 

ja metsään mennään... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastauksia... Jos ei poikkeuksia oteta lukuun:

 

1) Delhi, Guangzhou (Osaka uudelleenaloituksen jälkeen, mutta 1995 ekaksi aloitettiin DC-10:llä)

 

2) Mumbai, Seoul

 

3) Kuopio tai Oulu, Shanghai eka kaukokohde

 

4) New York (via Montreal, Kööpenhamina, Amsterdam), Hong Kong (via Bangkok)

 

5) Chiang Mai?

 

6) 14 tuntia 40 minuuttia

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... No nyt kun tuli jo vastaukset annettua, niin Bangkokhan todellakin hoidettiin välilaskullisena.

 

...Ja tietenkin luin Singapore-kysymyksen väärin. Vastaus: 31 tuntia 20 minuuttia menopaluuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin on tiedot tai muistikuvat hallussa.

 

Muutama kommentti:

 

Niko, Mexicoon ei ole (kait) koskaan reittilentoa lennetty Finnairin toimesta ja Boston on nykyään ja oli lomalento myös Tukholman kautta.

Kun lopulliset vastaukset saadaan, niin siihen tarvitaankin muistajia, oliko Amerikan kohteet Montreal, Seattle ja LAx aina suorat?

 

Harrin mainitsemasta bangkokilaisen Moskovan välilaskusta en ole koskaan kuullut, mutta ilmeisesti Finnair historian kirjoittaa näin vai oliko Harri itse kyydissä joskus?  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Kysymys 1: Osaka, Delhi, Guanzhou

 

                  2: Mumbai, Seoul

 

                  3: Kuopio

 

                  4: Bangkok, Hongkong, New York ( Montreal oli suora ja LAX Seattlen kautta alussa, vaan eivät ole nykyisiä kohteita, Seattle oli suora

  ja eikös SFO ollut vähän aikaa kohteena ja oli suora.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin on tiedot tai muistikuvat hallussa.

 

Muutama kommentti:

 

Niko, Mexicoon ei ole (kait) koskaan reittilentoa lennetty Finnairin toimesta ja Boston on nykyään ja oli lomalento myös Tukholman kautta.

Kun lopulliset vastaukset saadaan, niin siihen tarvitaankin muistajia, oliko Amerikan kohteet Montreal, Seattle ja LAx aina suorat?

 

Harrin mainitsemasta bangkokilaisen Moskovan välilaskusta en ole koskaan kuullut, mutta ilmeisesti Finnair historian kirjoittaa näin vai oliko Harri itse kyydissä joskus?  :)

 

 

Montrealista en ole varma, mutta Seattle ja LAX aloitettiin HEL-SEA-LAX -yhdistelmänä, mutta sitten reitit erotettiin myöhemmin toisistaan. Muistan vielä joskus, olikohan 1990 tai 1991, kun kuvasin N345HC:n LAX:issa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrin mainitsemasta bangkokilaisen Moskovan välilaskusta en ole koskaan kuullut, mutta ilmeisesti Finnair historian kirjoittaa näin vai oliko Harri itse kyydissä joskus?  :)

 

John Weggin Finnair 1923-1983 -kirja kertoo, että Bangkok oli kaudella 74/75 charter-kohde ja suuren suosion vuoksi se muutettiin reittikohteeksi. Ensilento reittilentona oli 2.11.1976 Tashkent teknisenä välilaskupaikkana. Reittiä lennettiin talvikausina kerran viikossa ja välilaskupaikaksi vaihtui Moskova marraskuussa 1981. Viimeinen lento oli 29.3.1982.

 

Saman kirjan (joka siis kattaa tiedot vuoteen 1983) Montrealiin alettiin lentää DC-10:llä (ja joskus DC-8:lla) 1.4.1977 reitillä Helsinki-Montreal-New York (eli New Yorkia on operoitu välilaskullisena myös Montrealin kautta).

 

Seattleen ja Los Angelesiin alettiin lentää 16.5.1981 reittiä Helsinki-Seattle-Los Angeles.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän mennessä oikeat vastaukset on saatu kysymyksiin

 

3: Kohde oli Kuopio

 

4: New York, Bangkok ja Hong Kong

 

5: oli Chiang Mai

 

6: AY97 lähti 23:35 ja AY98 saapui 06:45(+2) joten matka kesti aika lähelle sen Teijon mainitseman 31h 20 min, oikea olisi 31h 10min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeillaanpa kahta puuttuvaa uudelleen.

 

Kysymys 1: Peking ja Guangzhou (Delhiinhän on ainakin kerran lentänyt Boeing 757)

 

Kysymys 2: Seoul (jospa Mumbaissakin olisi joskus käynyt joku muu kone kuin A340?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Harri.

 

Kuitenkin MD-11 -kohteeksi jättäisin vain Guangzhoun sillä Peking avattiin vuonna 1988 jolloin MD-11 ei ollut vielä kun prototyyppipohjalla, joten Pekingissä on käyty myös kympillä. Guangzhou on ainoa retti-nykykaukokohde johon on lennetty vain MD-11 -laivastolla.

 

Delhissähän on käyty useasti Boeing 757:lla. Viimeksi 9.5.08

 

Harri tarjosi M11 -kohteeksi myös Osakaa mutta LQA:han lensi Osakan reittiä ensimmäisenä Finnairin talvenaan paljon.

 

Puhdas 340 -kohde on Seoul sillä Mumbaissakin on käyty Boeingilla.

 

Teijo kirjoitti että poikkeuksia ei oteta lukuun mutta niitä poikkeuksia tässä vähän niinkun haettiin.  ;)

 

Seitsemäs kysymys piti olla: mikä on seuraava kaukokohde.  :)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Harri.

 

Kuitenkin MD-11 -kohteeksi jättäisin vain Guangzhoun sillä Peking avattiin vuonna 1988 jolloin MD-11 ei ollut vielä kun prototyyppipohjalla, joten Pekingissä on käyty myös kympillä. Guangzhou on ainoa retti-nykykaukokohde johon on lennetty vain MD-11 -laivastolla.

 

Delhissähän on käyty useasti Boeing 757:lla. Viimeksi 9.5.08

 

Harri tarjosi M11 -kohteeksi myös Osakaa mutta LQA:han lensi Osakan reittiä ensimmäisenä Finnairin talvenaan paljon.

 

Puhdas 340 -kohde on Seoul sillä Mumbaissakin on käyty Boeingilla.

 

Teijo kirjoitti että poikkeuksia ei oteta lukuun mutta niitä poikkeuksia tässä vähän niinkun haettiin.  ;)

 

Seitsemäs kysymys piti olla: mikä on seuraava kaukokohde.  :)

 

 

 

 

 

 

 

    Kuis tuo Peking muuten onkaan ? Onko muistoni väärä, vai lennettiinkö sinne aluksi DC-8:lla ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän reittilennosta ollut puhetta, vain seuraavasta kaukokohteesta.  :laugh:

 

Onhan se lomareitti... ;) Siihen pitäisi saada ostettua suoraan lentolippuja ilman matkanjärjestäjän välikäsiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään