Peter Lord

Seinäjoen päällystystauko

24 viestiä aiheessa

Rengonharju on siis virallisesti suljettu nyt. 

MUTTA  onkos sulku totaalinen (kiitotie totaalisen käyttökelvoton)  vai jatkuuko siellä korpikenttämäinen operointi virallisen sulkemisajan aikanakin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on ihan soirona. Saattaa olla oranssinvärisiä möhköjä pitkin kiitotietä.

 

Eli ei siis toimi korpikenttänä?

Oli tarkoitus laskeutua sinne 9-10 heinäkuuta,lempo vieköön. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on kyllä ilmailutiedotuksen taso tippunut aika pahasti verrattuna pari vuotta sitten vallinneeseen tilanteeseen kun bulletiinissa ei ole sanallakaan mainintaa tuosta Supplementilla julkaistusta päällystystyöstä ja kiitotien sulkemisesta.

Tämän bulletiinin perusteella en minä ainakaan osaisi edes epäillä että kiitotie olisi suljettu...

 

Tiedän että tämä on ollut "linjanveto" jolla on haluttu olla "yleis-eurooppalaisella" tasolla SUP tiedon tallettamisessa tietokantaan mutta käytännössä selkeä huononnus tiedon loppukäyttäjän kannalta.

 

 

Tässä tämän hetkinen bulletiini EFSI:n osalta:

EFSI/SEINÄJOKI

 

AGA

    ASEMATASON ETELÄREUNALLA TERMINAALIN JA TANKKAUSALUEEN VÄLISELLÄ ALUEELLA KAIVANTO. SYVYYS 1,5M. MERKITTY LIPPUSIIMALLA.

    25MAY08 1600 - 30JUL08 2359 EST (EFHK/1/K2600/08)

 

    RWY32 ALS U/S.

    09JUN08 0300 - 30JUL08 2359 (EFHK/1/K2712/08)

 

    RWY14/32 LIH REDL, RENL, THR LGT U/S.

    17JUN08 0900 - 30JUL08 2359 (EFHK/1/K3145/08)

 

    AVGAS 100LL JA JET-A1 EI SAATAVISSA.

    22JUN08 2359 - 30JUL08 2359 EST (EFHK/1/K3160/08)

 

    AUTOMETAR EI SAATAVISSA.

    23JUN08 0300 - 10AUG08 2359 (EFHK/1/K3220/08)

 

RAC

    SEINÄJOKI AFIS SULJETTU. REF NOTAM K1863/08.

    21JUN08 0000 - 10AUG08 2359 (EFHK/1/K3219/08)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://ais.fi/ais/aipsup/Sup/S2008/S0282008.pdf

 

Tuo on edelleen voimassa. Ilmailijoiden oletetaan tutustuvan ja perehtyvän kaikkeen saatavilla olevaan tietoon ennen lennon suorittamista, myös AIP supplementteihin. Nykyään SUP ovat mukana bulletiineissa vain kaksi viikkoa. Se on sitä kehitystä.  :-\ Kehityksen suunnasta voi kukin olla omaa mieltään.

 

Eli EFSI kiitotie ei ole käyttökelpoinen. On suljettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo,asiasta voi olla monta mieltä.Keskustelin Vantaan kanssa eilen ja senhetkisen Notam:in mukaan kennttä olisi auennut Yöllä.Tarkistivat asian,Notam:in mukaan lennetään.

Hyvä kun asian oikea laita selviää :thmbup:

Mikään muu ei ole varmaa kuin kuolema.

 

PS Käskin lisäksi kaksi eri henkilöä lukemaan AIP SUP 28/2008,Vastaus pysyi samana.KENTTÄ AUKI.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...

 

Mikä tuossa supplementista lainatussa tekstissä antaa ymmärtää kiitotien olevan käyttökelpoinen?

 

SEINÄJOEN LENTOASEMA, KIITOTIEN

14/32 TILAPÄINEN SULKEMINEN

Kiitotie 14/32 on suljettuna liikenteeltä päällystys- ja

rakennustöiden takia 23.6.2008, 0300 UTC - 30.7.2008,

2400 UTC välisenä aikana.

Kiitotien sulkeminen on merkitty valorastein.

 

SEINÄJOKI AERODROME, TEMPORARY

CLOSURE OF RUNWAY 14/32

Runway 14/32 will be closed to traffic due to reconstruction

work FM 23 JUN 2008, 0300 UTC to 30 JUL 2008,

2400 UTC.

 

 

Toisaalta pienen ajattelun jälkeen: EFSI lentokenttä on auki (korpikenttänä), kiitotie on suljettu. AFIS on myös suljettu. Helikopterilla voi mennä asematasolle laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, nyt pitäis nähdä se viime öinen notam jolla se RWY ois aukaistu.

 

Mutta tuo SUP maininnan rajaaminen 2 viikkoon ei kyllä mahdu meikäläisen ajattelu malliin.

Sillähän ei edes säästetä työkustannuksissa kun se kerran laitetaan tietokantaan niin samalla vaivalla voi laittaa myös oikean päättymis ajankohdan.

 

Ja jos nyt hieman karrikoidaan ja kuvitellaan tilanne jossa harvemmin lentävä kaveri tallustaa sinne briefinkiin/monitoimi-lj:n juttusille ja pyytää "notameita" niin osataanko katsoa/antaa palvelua myös SUP:ien osalta..?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilannehan on se, että meitillä on näitä ammattiukkoja, kuten herrat K.Huoviala ja T.Poutia, jotka tietävät varmasti, mistä sitä tietoa haetaan - uskoisin myös P.Tähtisellä olevan aiheen tiimoilta aika vankka kokemus. Mutta suurin osa jengistä ei tiedä, ei osaa tai muuten vain ei kaikkia kommervenkkejä hallitse. Osalla on lupakirjojen suorittamisesta pitkä aika, eikä kaikkien asioiden päivittäminen ole onnistunut. Osalta puuttuu rutiini - osan opettajiltakin se on puuttunut jo koulutusvaiheessa, joten kaikki tieto ei ole mennyt perille. Yleensäkin vaikuttaa, että ilmailumääräysten ja lennonvalmistelun opetusmäärä on jokaisella kurssilla liian pieni, kun noita juttuja on aika vaikea omaksua pitkälläkään aikavälillä. Koko soppaan kun lisätään kansalliset asiat, JAR ja EASA, on monia käytännön ilmailuun liittyviä tietoja äärimmäisen vaikea hakea, koska ne juurikin sattuvat sijaitsemaan ties kuin monessa eri paikassa. Ja - kuten nähdään - tässäkin ketjussa on aika monta ilmailualan ammattilaista pohtimassa yhtä kentänsulkemista, eikä vieläkään ole tullut ihan viimeistä viisastenkiveä asiaan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellä lausuneita ammattilaisia ikäänkuin kompaten. Kuten on jo tullut ilmi niin sinne supplementtiin nuo maininnat esim. suljetuista kiitoteistä on siirtyneet. Ja kehityksen suuntaahan on opiskeltu tiettävästi ihan ammattipiireissä kantapään kautta.  8)

 

Ja sitten se offtopic. Kun sattuneesta syystä tulin katsoneeksi, että mitä Utista on sanottu kun sielläkin on tällä hetkellä kiitotieremontti käynnissä. Tuo kiitotien sulkeminen jäi sinänsä vähemmin kiinnostavaksi seikaksi kun katsoin, että VFR:n lentäminen IMC:ssä on kielletty. Mistähän tässä mahtaa olla kyse ja mistä syystä sekä millä perusteilla moinen kielto on annettu? Se BKN015 -keli kun on tyypillisesti vielä vähintäänkin siedettävää säätä VFR-lentäjällekin. Anyone?

 

EFUT/UTTI

 

AGA

    IFR-LENTOTOIMINTA ON KIELLETTY AMA KORKEUDEN (2300FT AMSL)

    ALAPUOLELLA. LENTOPAIKAN KÄYTTÖ VFR-LENTOTOIMINTAAN ON

    KIELLETTY YÖLLÄ JA MITTARISÄÄOLOSUHTEISSA (IMC).

    13MAR08 0000 - 30SEP08 1200 EST (EFHK/1/K0969/08)

 

    LENTOONLÄHDÖT EIVÄT OLE SALLITTUJA KIITOTIENÄKYVYYDEN

    OLLESSA ALLE 550M.

    02APR08 1200 - 01AUG08 1200 EST (EFHK/1/K1436/08)

 

    PÄÄLLYSTYS- JA RAKENNUSTÖIDEN AIHEUTTAMIA TILAPÄISIÄ

    RAJOITUKSIA.

    30JUN08 0000 - 14JUL08 2359 (EFHK/1/K2810/08, AIRAC SUP 32/08)

 

RAC

    UTTI TWR OPR HR MON-THU 0530-1300, FRI 0530-1130, SAT-SUN CLSD.

    30MAR08 0000 - 25OCT08 2359 (EFHK/1/K1315/08)

 

 

 

//Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia nyt vaan näistä "nimittelyistä"  ;D

 

Mutta tosiaan jos ei viime yönä ole ollut mitään erillistä notamia jolla tuon SUP:in rajoitukset olisi väliaikaisesti kumottu niin tilanne on juurikin se jota olen pelännytkin.

Kaveri ottaa yhteyttä kentälle ja kyselee oikeaoppisesti ajankohtaista tietoa kentän sulkemisesta ja tietoa jaetaan pelkän bulletiini-tiedon osalta...  :-\

Toivottavasti tässä ei tarvita erillistä OTK:n "suositusta" ennenkuin asiasta oikeasti kiinnostutaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seinäjoen bulletiiniin on nyt lisätty:

 

+   RWY 14/32 SULJETTU. SULKEMINEN MERKITTY RASTEIN.

    REF AIRAC AIP SUP 28/08.

    08JUL08 0630 - 30JUL08 2359 (EFHK/1/K3565/08)

 

Olisikohan luettu tätä foorumia ?  :thmbup:

 

Muuten olen sitä mieltä että matkalentäjän tulisi voida saada kaikki tällaiset lennonvalmisteluun liittyvät tiedot bulletiineista. Eihän siitä tule mitään, jos niiden etsimiseen N eri paikasta kuluu enemmän aikaa kuin itse lennon suorittamiseen  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän väliin OT kysymys: Mikä oli sen Norjalaisen sivuston osoite, josta sai latailtua Notamit suunnitellulle reitille?

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ööh, vähän huonosti sain asiani sanottua :-[

 

Tarkoitin siis sellaista Norski sivustoa, josta saa notamit ja säät yms. muistaakseni kaikkiin pohjoismaihin. Jonnekin se on hävinnyt suosikeistani :(

 

Kiitos kuitenkin Sami :)

 

EDIT: Korjataan taas seisottuna, kyllä tämäkin sivusto antaa sen tiedon, mitä hain :)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tuo se minun mielestä on, muistan käyttäneeni joskus pari vuotta sitten, mutta nyt on erilainen (?) ulkoasu tuossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seinäjoen bulletiiniin on nyt lisätty:

 

+  RWY 14/32 SULJETTU. SULKEMINEN MERKITTY RASTEIN.

    REF AIRAC AIP SUP 28/08.

    08JUL08 0630 - 30JUL08 2359 (EFHK/1/K3565/08)

 

Olisikohan luettu tätä foorumia ?  :thmbup:

 

Muuten olen sitä mieltä että matkalentäjän tulisi voida saada kaikki tällaiset lennonvalmisteluun liittyvät tiedot bulletiineista. Eihän siitä tule mitään, jos niiden etsimiseen N eri paikasta kuluu enemmän aikaa kuin itse lennon suorittamiseen  :P

 

 

Kyllähän sinne on eilen soitellu muutkin kui minä :D

 

Ja tälläiset tiedot olen ainakin minä aina saanut bulletiineistä(NOTAM)

Tällä kertaa tehty vai pieni virhe.

 

Eilen oli tieto,myös aamuyöstä:RWY 14/32 SULJETTU xxxxxxxx(alkuaikaa en muista)-07JUL08 2359

Kyllähän sitä luki satoja silmäpareja kun sen linkin lähetin.

 

Uskoin että "ammattilaiset"löytyy lennonneuvonnasta Vantaalta,siksi sinne soitin :)

USKON NÄIN MYÖS EDELLEEN.

 

Se vain on niin että virheitä tekee myös ammattilaiset,hyvä kun ne korjaavat.

 

Täällä forumilla näyttääkin olevan tosiammattilaisia enemmänkin :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hm. Kun vielä uudelleen ajattelee niin tuossa aikaisemmassa bulletiinissa ei ole kyse ko rajoituksen voimassaolosta, vaan asiasta ilmoittavan trigger-NOTAM:n voimassaolosta. Viitattu AIP SUP on voimassa pidemmälle. Katsokaapa esim EFTP tilapäisiä rajoituksia:

 

RAKENNUSTÖIDEN AIHEUTTAMIA TILAPÄISIÄ RAJOITUKSIA.

    24JUN08 0000 - 08JUL08 2359 (EFHK/1/K2644/08, AIRAC SUP 29/08)

 

Suuri kysymys: Loppuuko rajoitukset tänään keskiyöllä UTC?

 

Viiden pisteen vihje: https://ais.fi/ais/aipsup/Sup/S2008/S0292008.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, bulletiinista löytyi tämä kuuden pisteen vihje, onkohan juuri lisätty ? ? 

 

+   KOULULENTOTOIMINNALLE MAHDOLLISIA RAJOITUKSIA

    RWY TÖIDEN TAKIA. REF AIRAC AIP SUP 29/08.

    08JUL08 1000 - 23JUL08 0300 (EFHK/1/K3564/08)

 

Kaiken kaikkiaan tuo AIP GEN 3.1 kohdassa 3.5 kuvattu uusi NOTAM- ja reittitiedotejärjestely vaikuttaa kyllä erittäin käyttäjäepäystävälliseltä näin satunnaismatkalentäjän näkökulmasta. Lisäksi muutos on julkaistu keskellä pimeintä talvea. (AIC A 8/2007). En ihmettelisi jos se on jäänyt tyystin havaitsematta minun lisäkseni muiltakin.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, bulletiinista löytyi tämä kuuden pisteen vihje, onkohan juuri lisätty ? ? 

 

+   KOULULENTOTOIMINNALLE MAHDOLLISIA RAJOITUKSIA

    RWY TÖIDEN TAKIA. REF AIRAC AIP SUP 29/08.

    08JUL08 1000 - 23JUL08 0300 (EFHK/1/K3564/08)

 

Kaiken kaikkiaan tuo AIP GEN 3.1 kohdassa 3.5 kuvattu uusi NOTAM- ja reittitiedotejärjestely vaikuttaa kyllä erittäin käyttäjäepäystävälliseltä näin satunnaismatkalentäjän näkökulmasta. Lisäksi muutos on julkaistu keskellä pimeintä talvea. (AIC A 8/2007). En ihmettelisi jos se on jäänyt tyystin havaitsematta minun lisäkseni muiltakin.  :P

 

Täysin samaa mieltä kanssasi :thmbup:

 

Ennustaisin että nämä "juuri lisätyt" tulevat lisääntymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...

Toisaalta pienen ajattelun jälkeen: EFSI lentokenttä on auki (korpikenttänä), kiitotie on suljettu. AFIS on myös suljettu. Helikopterilla voi mennä asematasolle laskuun.

 

Perhana,jäipäs huomaamatta.

Ei muuta kun kopteria etsimään.

Kiitos :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään