Olli Hänninen

Irtoamisilmiö (the break off phenomenon)

22 viestiä aiheessa

Olen lukenut eräästä ilmailun fysiologia - eli ihmisen suorituskyky ja rajoitukset -kirjasta ns.irtoamisilmiöstä (lontoon kielellä break off phenomenon). Kirjassa sanottiin irtoamisilmiön tarkoittavan sitä, että lennettäessä korkealla ja yksin lentäjälle tulee tunne, että hän irtaantuisi koneesta ikään kuin lentokoneen ulkopuolelle. Kirjassa kerrottiin irtoamisilmiön olevan toisille lentäjille pelottava tunne ja toisilla se tuntuu vain lentämisen riemuna ja hienoutena. Irtoamisilmiöllä ei pitäisi olla mitään tekemistä hapenpuutteen tai alkavan hapenpuutteen kanssa vaan se saattaa tapahtua korkealla yksin lennettäessä ja se on vain jokin harha tai tunne. Onko tällä palstalla kenelläkään omia kokemuksia tai lisätietoa tästä ns.irtoamisilmiöstä. En ainakaan googlettamalla löytänyt mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Australialaisessa tutkimuksessa tuo ilmiö on mainittu muiden illuusioiden joukossa. Tosin tutkimus keskittyi enemmänkin asentotajun menetykseen ja sen syihin.

 

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-499401/Pilots-body-experiences-responsible-quarter-fatal-air-crashes.html

 

Täällä kohdassa 2.3:

 

http://www.atsb.gov.au/publications/2007/pdf/B20070063.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Break off ilmiö.

 

Näitä ilmiöitä sanotaan paranormaaleiksi, hallusinaatioiksi,illuusioiksi  tms. Avaruuslääketieteessä näitä tutkitaan tiettävästi eniten. Sotalentäjillä ko. ilmiöt saattavat olla yleisempiä mitä yleisesti puhutaan. Kokemukset ovat hämmentäviä. Asianomaiset yleensä vaikenevat niistä. Muu maailma kun ei niitä juurikaan ymmärrä. Kertojien ajatellaan sekoilevan?

 

Lentomestari Ville Salminen on kertonut oudoista tuntemuksista ilmataistelujen aikana. Ihmeellistä asiassa oli se, että samanlaisia tuntemuksia oli koneen tähtärillä ja kk-ampujalla. Kyseessä on ilmeisesti lievä shokkitila konreettisen kuoleman vaaran iskiessä tietoisuuteen. Itselläni on samanlainen outo kokemus autokolarista, josta jäin sattumalta henkiin. Auto romuttui täysin. Kaiken järjen mukaan minun olisi pitänyt kuolla. Kokemus, jossa näin tapahtuman ikäänkuin ulkopuolisena silminnäkijänä,oli todella hämmentävä. Vaivasi vuosikaupalla. Lakkasi vaivaamasta kun päätin, etten ymmärrä asiaa. Tai oikeammin? En halua muistella tapahtunutta.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, mutta pelottavaa. Tuollaista tuntemusta en kyllä halua kokea enkä toivo sitä muillekaan. Tuo tuntemus siis liittyy kuitenkin siihen, että ollaan vaaratilanteessa ja kuolema todennäköisesti on lähellä. Kirjassa puhuttiin kuitenkin siihen sävyyn, että toisilla tuntemus on osa lentämisen riemua ja toiset kokevat ko.ilmiön pelottavana. Kirjassa kerrottiin myös, että ko. tuntemus on yleinen kun lennetään yksin ja hyvin korkealla, näin ollen voisi ajatella, että tuntemus liittyy hapenpuutteeseen mutta ei ole kuitenkaan sitä, koska se ilmenee useimmiten yksin lennettäessä ja kyllähän hapenpuute saattaa yllättää korkealla oli siellä yksin tai kaksin. Ymmärrän kyllä, että monet vaikenevat asiasta koska heitä epäiltäisiin ja puhuttaisi samalla hapenpuutteen oireista, mutta niin kuin sanoin ilmiöllä ei ole mitään tekemistä hapenpuutteen kanssa. Olisi kuitenkin mielenkiintoista saada joidenkin omia kokemuksia asiasta. Sotilaslentäjillä tällaisia ilmiöitä on voinut ilmetä muita pilotteja enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Australialaisessa tutkimuksessa tuo ilmiö on mainittu muiden illuusioiden joukossa. Tosin tutkimus keskittyi enemmänkin asentotajun menetykseen ja sen syihin.

 

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-499401/Pilots-body-experiences-responsible-quarter-fatal-air-crashes.html

 

Täällä kohdassa 2.3:

 

http://www.atsb.gov.au/publications/2007/pdf/B20070063.pdf

Tuossa kohdassa 2.3 mainittiin selityksenä irtoamisilmiölle se kun lennetään korkealla autopilotin viemänä ja aivot ikään kuin "lamaantuvat" kun ei ole mitään muuta tekemistä kuin mittareiden valvonta sekä kun ollaan yksin ohjaamossa niin aivot luovat tällaisia illuusioita. Näitä illuusioita on taidettu ruveta tutkimaan vasta viimeisen 20-30 vuoden aikana enemmän, voi olla, että moni selittämätön onnettomuus on aiheutunut juuri näistä illuusioista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisin mahdollisena, että irtoamisilmiö on kokonainen perhe hyvinkin eriasteisia ja -lähtöisiä tuntemuksia, joita ei ole ehkä syytä niputtaa liian tiiviiseen pakettiin. Vaaran stimuloima hyödyllinen pakoreaktio adrenaliinihulvahduksineen on kokonaan muuta kuin pitkän yölennon hypnotisoima yhtäkkinen oivallus yksinäisyydestä korkeudessa. Ilmiöön ei aina tarvinne liittyä edes okulosomatogyyrisiägraavisia harhojakaan saati hapenpuutetta.

 

Ehkä jotain sukua irtoamisilmiölle on myös yhtäkkinen elämys havaita kaukana alapuolellaan lipuvan maiseman kauneus :) Matkan taittaminen korkeuksissa kun ei ole vuosituhantista perinnettä ihmisen fysiikalle ja havaintoelimistölle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Ehkä jotain sukua irtoamisilmiölle on myös yhtäkkinen elämys havaita kaukana alapuolellaan lipuvan maiseman kauneus :) Matkan taittaminen korkeuksissa kun ei ole vuosituhantista perinnettä ihmisen fysiikalle ja havaintoelimistölle.

Ehkä siinä juuri koetaan se lentämisen riemun tunne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaan hieman asian sivusta.

Olen kokenut tuon ilmiön, unessa. Lennän silloin ilman konetta ja pysyn silloin ilmassa vain tahdon voimalla  ::)

 

Toisaalta hitaalla koneella lennettäessä, kun maisema ei liiku alla, tuntuu kuin olisi rasvatun lipputangon nokassa. Tuosta tunteesta pääsee irti kun vilkaisee mittareita.

 

Ihminen on "suunniteltu" kävelemään 5 km/h maanpinnalla ja silmillä aistimaan kauniita värillisiä asioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, pelottavaa ?

 

Ei oikeastaan. Muutaman päivän mietiskelyn jälkeen yksinomaan  hämmentävää. Outo tuntemus kun aivo touhuaa omiaan, eikä siihen voi tahdonvoimalla mitenkään vaikuttaa. Ko. tilanteeessa kyseisellä osastolla ei otettu vastaan käskyjä.Työelämässä tuli liikuttua monenlaisten tutkijoiden parissa. Neurologienkin.Yritin kysellä näistä jutuista. Pistivät hupaillen. Sanoivat,että jos tietäisin millainen satunnaisgeneraattori ihmisellä on korvien välissä......... (pitkä tauko). Siitä olisi joko hyötyä....tai haittaa.

 

PS.  taisin unohtaa yhden englanninkirjasta oppimani tärkeän lauseen: "avoid making confidence"! Voihan nolo ?

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kokenut tuon ilmiön, unessa. Lennän silloin ilman konetta ja pysyn silloin ilmassa vain tahdon voimalla  ::)

 

Tässä muuten oiva vinkki nauttia lentokokemuksista edullisesti (ja taidosta on muutakin iloa):

 

Opettele katsomaan selkounia! 8)

 

Tiettyjen todellisuustsekkausten kautta voi unen keskellä oppia tajuamaan näkevänsä unta ja tätä kautta ottamaan uni haltuunsa: "Okei, koska tämä on unta, voin yhtä kaikki kuvitella osaavani lentää!" Samalla voi puhaltaa painajaiset huitsin nevadaan. :thmbup:

 

Tämä ei ole täysin offtopikkia, sillä tajunnantila on todella valtavan laaja mysteeri, ajatellaan sitten valvetilan sekoittumista uneksintaan tai päinvastoin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiettyjen todellisuustsekkausten kautta voi unen keskellä oppia tajuamaan näkevänsä unta ja tätä kautta ottamaan uni haltuunsa: "Okei, koska tämä on unta, voin yhtä kaikki kuvitella osaavani lentää!" Samalla voi puhaltaa painajaiset huitsin nevadaan.

 

Itellä on käynyt montaki kertaa noin, varsinkin pienempänä. Se oli kyllä ekalla kerralla hyvin hyvin erikoista. Tunsin nukkuvani, mutta olin täysin tietoinen unesta ja sen tapahtumista. Pystyin liikuttamaan itseäni unessa, juttelemaan ihmisille haluamallani tavalla, jne.. Nyt ei ole kyllä pariin vuoteen tullut mitään ton tapastakaan. Jännä asia tämä ihmisen mieli..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaan hieman asian sivusta.

Olen kokenut tuon ilmiön, unessa. Lennän silloin ilman konetta ja pysyn silloin ilmassa vain tahdon voimalla  ::)

 

Toisaalta hitaalla koneella lennettäessä, kun maisema ei liiku alla, tuntuu kuin olisi rasvatun lipputangon nokassa. Tuosta tunteesta pääsee irti kun vilkaisee mittareita.

 

Ihminen on "suunniteltu" kävelemään 5 km/h maanpinnalla ja silmillä aistimaan kauniita värillisiä asioita.

 

;D Onpas mielenkiintoista! Itse olen nimittäin saanut nauttia samanlaisista unista, välillä niitä näkee melko useinkin. Ja aina ihmettelen niissä unissa, että miten tämä oikein on mahdollista. Saas nähdä tuleeko tuollasia joskus valveilla. Ei ole ainakaan vielä tullut, tosin ei ole kyllä tullut lennettyäkään noin korkealla/yksin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis oikeasti kuinkahan moni pilotti on uransa aikana jossain vaiheessa kokenut tuon irtoamisilmiön? Ei irtoamisilmiö ainakaan ole mitään huuhaata jos siitä on puhuttu monissa ilmailun fysiologia -teoksissa. Mutta jos lennän jossain pinnalla 100 yksin yöllä, jollain piperilla autopilotti päällä ja pitkä matka edessä, keli on tasainen, radioliikenne hiljaista koska on yö, moottorin hurina kuuluu ainoastaan eikä ole mitään muuta tekijää mikä pitäisi mielen virkeänä niin siinä kyllä alitajunta saattaa aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä illuusioita esimerkiksi jos ei pilvien takia näe mitään kun katsoo ikkunasta ja silloin tulee tunne ettei liiku mihinkään vaan "roikkuu" jossain "mustassa tilassa", mutta tässä kyllä varmasti auttaa mittareihin vilkaisu tai se jos näkee purjehdusvalot, strobet tai majakan, mutta että tulisi irtoamisen tunne ja näkisi oman koneensa ulkopuolelta halkomassa taivaita kuulostaa kyllä jo enemmän siltä, että pilotti olisi vaipumassa uneen eikä mihinkään sen ihmeellisempään harhatilaan. Mutta ehkä tuo irtoamisilmiö on enemmänkin unen ja valvetilan "välitila"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentounista - eli unista joissa ihminen lentää ajatuksen voimalla oli itseasiassa juhannuksena puhetta anopin kanssa joka harrastaa unitutkimusta. Kyseli meikäläiseltäkin että olenko nähnyt mutta en ainakaan tunnustanut. Sanoin että olen tosin nähnyt unia jossa lennän...lentokoneella.

 

Mutta nyt kun tuli asiasta puhetta niin asianomainen unitutkijaharrastelija kertoi että ns. lentämisunet liittyvät ihmisen tietynlaiseen haaveilevaan persoonaan. En tarkoita että lentounia näkevät ihmiset olisivat vain huuhaa ajattelijoita kuten allekirjoittanut, mutta kuitenkin ajatus oli jossain määrin se että lentounia näkevät ihmiset voivat helposti vaikkapa päivä-uneksia eli day-dreamailla.

 

Enpä sitten tiedä - tapauskoihtaista tuokin, ja break-off -ilmiöön en otakkaan sitten mitään kantaa.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Toisaalta hitaalla koneella lennettäessä, kun maisema ei liiku alla, tuntuu kuin olisi rasvatun lipputangon nokassa. Tuosta tunteesta pääsee irti kun vilkaisee mittareita.

 

 

Joo, tuon olen joskus kokenut C150 ja korkealla. Sen jälkeen en mielellään enää ylätasolla kiipeä kovin korkealle..  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tuon olen joskus kokenut C150 ja korkealla. Sen jälkeen en mielellään enää ylätasolla kiipeä kovin korkealle..  :P

Minusta tuntui ihan samalta C-152:lla kun lennettiin Porista meren yli Maarianhaminaan FL085.. Joku pahuksen saari siinä tuntui näkyvän vaikka kuinka kauan siiven alla.. tosin ei tainnut maanopeuskaan olla mikään päätähuimaava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajoin kerran autolla 1600 km Kapellskäristä Frankfurtiin. Töissä piti olla seuraavana aamuna, joten ajoin matkan ilman taukoja, paitsi kaksi (silloin) pakollista merimatkaa Ruotsista Tanskaan ja Tanskasta Saksaan. Normaalisti olisin ollut perillä myöhään yöllä, mutta silloin Saksan keskiosissa oli sankka sumu. Yöllä väsyneenä viittäkymppiä sumussa ajaessa tuli tuo tunne, että katsoin itse ulkopuolelta, kun joku ajoi Autobahnin jonossa autojen valojen heijastuessa sumun läpi.

 

Perille pääsin turvallisesti viiden aikaan aamulla, mutta tapaus on jäänyt mieleen. Autossa "autopilotin" eli vakionopeusäätimen käyttö on tuossa tilanteessa huomattavasti vaarallisempaa kuin lentokoneessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tuon olen joskus kokenut C150 ja korkealla. Sen jälkeen en mielellään enää ylätasolla kiipeä kovin korkealle..  :P

 

mä olen yleensä irronnut C152:sta vasta silloin, kun kone on parkkiruudussa ja moottori pysähtynyt :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Toisaalta hitaalla koneella lennettäessä, kun maisema ei liiku alla, tuntuu kuin olisi rasvatun lipputangon nokassa. Tuosta tunteesta pääsee irti kun vilkaisee mittareita.

 

 

Viikonloppuna koululentoja pursikoneella lentäessä tuntui samalta, kaarsin termiikissä n.45 asteen kaarrossa ja tuntui tosissaan kun olisi roikkunut jossain rasvatussa lipputangon nokassa, tässä auttoi mittareihin vilkaisu ja se ettei tuohon tunteeseen kiinnittänyt sen enempää huomiota vaan keskittyi lentämään konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itellä on käynyt montaki kertaa noin, varsinkin pienempänä. Se oli kyllä ekalla kerralla hyvin hyvin erikoista. Tunsin nukkuvani, mutta olin täysin tietoinen unesta ja sen tapahtumista.

 

 

Martti "Huuhaa" Innasella on aiheesta loistava (tango)sanoitus: "Näin kerran unta, että olin valveilla / Mutta kun heräsin, huomasinkin nukkuvani..."  ;D

 

PR

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään