Guest soullight

Valmistuvien lentäjien tulevaisuus?

177 viestiä aiheessa

Mutta vielä on eräs muhkea kustannusalue, josta ei ole toistaiseksi uskallettu lohkaista, mutta nälkäiset leijonat kiertelevät jo tiiviistu ympärillä: lentäjien palkat. Missä muussa suorittavan tason tehtävässä on tuollainen palkkaus? Monissa yhtiöissä on jo tajuttu, että lentäjien ruhtinaallinen palkkaus on peruja ilmailun ensimmäisiltä vuosikymmeniltä eikä sillä ole mitään tekemistä nykyisten työn vaatimusten kanssa. On monta muuta ammattia, joiden vaativuus sekä henkisesti että fyysisesti kuten myös koulutuksellisesti on paljon suurempi, mutta silti palkkaus on vain murto-osa lentäjien palkoista.

 

Tätä threadia sen kummemmin lukematta ajattelin kuitenkin vastata tähän osaan viestiäsi. Mielestäni eräs nykyään eläkkeellä oleva kippari tiivisti asian aika hyvin nähtyään aikanaan Helsinki-Vantaalla tilanteen jossa Caravelle ajoi startissa lokkiparveen ja tunki helvetillistä lieskaa toisen moottorin perästä taivaalle: "Nyt noi jätkät tienaa liksansa..."

 

Meikäläisen 10 penninen keskusteluun...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjän ansiolentoaika on kuulemma rajattu 800 h/vuosi + jotain toimistoaikaa päälle. Mielestäni noissa on aika suuri ero.

 

Kyllä onkin suuri ero jos tosiaan noin lasket, mutta ei se nyt "ihan" noin mene, kuten Lasse totesikin jo.

 

Voi olla että 10 tunnin työpäivästä tulee lentotiimaa vain pari tuntia syöttöliikenteessä, tai Euroopankin liikenteessä esim. 8.5h työpäivästä block-aikaa on esim. 5.5h. Kaukoliikenteessä tosin työaika vs. lentoaika on lähempänä toisiaan koska yhden työpäivän aikana lennetään vain yksi lento (eli lentoaika + 1,5h?). Mutta siinä nimellisen työajan vertailu ei ole mielekästä enää koska kaukolennolta saavuttaessa menee aina aikansa aikaerosta toipumiseen ja kaukolennoilla tulee myös aina yövalvomisia, eli 3 päivän reissulla sinulta jää käytännössä yksi yö nukkumatta. Normaalin lentotyön lisäksi on myös koulutusta / tarkastuksia / kokeita ympäri vuoden mutta ajallisesti ne eivät ole merkitseviä (mutta näihin valmistaudut omalla ajalla).

 

Tuo viranomais-maksimi ei yleensä tule vastaan, koska se on yksinkertaisesti jo niin kova lukema jos kotimaan/Euroopan liikennettä ajatellaan, että vuoden aikana ei paljoa ehtisi kotona käydä vapaita pitämässä tai katsomassa jos "vaimo enää asuu meillä".... Vaikkakin tietysti käytettävissä olevien pilottiresurssien maksimikäyttö on jokaisen yrityksen tavoite. Mutta lyhyesti - vuosittainen työaika ei ole 800h, vaan jotain aivan muuta - mitä muuta, en osaa/halua arvailla.

 

 

Mielestäni palkkauksessa heijastuu vahvasti myös se, että työ on todella epäsäännöllistä, päivät ja ajat vaihtelevat laidasta laitaan. Ja yleensä olet töissä kun muut ovat vapaalla - jonkun pitää ne lomalaiset kuljettaa. Ja myös yleisesti ottaen olet paljon poissa kotoa ja nukut öitä muualla kuin kotisängyssä... Jos siis haluat välttämättä vertailla työaikoja (joka on kyllä sinänsä turhaa koska hyvin eriluonteisia töitä ei voi verrata vain tunteja katsomalla), niin vertailisin ennemmin tosiaan todellista aikaa jonka lentäjä on oikeasti poissa kotoa verratuna "normaaliin" ei-vuorotyöläiseen.

 

 

Koko keskustelu on sinänsä melko turhaa, koska aloitusviestistä paistaa heti tietty paatos läpi, ja tällä(kään) palstalla keskustelu tietyn alan palkkauksesta on oikeastaan melko tyhjän kanssa tai asiasta keskustelu aiheella "miksi minä tienaan juuri 2250 eur / kk  ja miksi naapuri tienaa 3500 eur/kk - törkeää!!!".. Mutta ajattelinpa nyt jotain vastata, kun jo aiemmin aiheeseen tartuin ja näitä "eivät tee mitään ja tienaavat 500 000 euroa" kommentteja on aina siellä täällä.

 

 

Anssi on muuten asian ytimessä myös..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa mieleen mainita, että Buffalon onnettomuuden yhteydessä kävi erityisen selvästi ilmi, että amerikkalaisen syöttöliikennelentoyhtiön junioripilotti tienaa peräti 16000 dollaria vuodessa eli 1330 dollaria kuukaudessa.

 

Sinänsä hyvä, että joku tekee rahoituslaskelman siitä, miten 100 k€ laina maksetaan takaisin tuloilla, joihin pääsee sellainen kandidaatti joka otetaan suoraan isoon lentoyhtiöön,

 

mutta tosiaan sinne eivät suinkaan kaikki pääse suoraan, vaan ura on otettava pitemmän kautta, jolloin lainalaskelmatkin menevät uusiksi.

 

Vielä vuonna 1994 ATPL-kurssia vastaavan kurssin (poislukien MCC) sai Suomessa hintaan 25000 markkaa. On jokseenkin vaikea käsittää, miksi kurssin hinta on nykyisin 100000 €  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla että 10 tunnin työpäivästä tulee lentotiimaa vain pari tuntia syöttöliikenteessä, tai Euroopankin liikenteessä esim. 8.5h työpäivästä block-aikaa on esim. 5.5h. Kaukoliikenteessä tosin työaika vs. lentoaika on lähempänä toisiaan koska yhden työpäivän aikana lennetään vain yksi lento (eli lentoaika + 1,5h?).

 

Ok, kiitos tiedoista, tuo antaa vähän uutta valoa asiaan. Eli pahimmillaan työaika voi olla jopa moninkertainen blokkiaikaan nähden. Mikä on lentäjien työaikamaksimi, siis määräysten puolesta? Vai eikä sitä ole... :o

On tietenkin selvä, että blokkiajan ja varsinaisen työajan suhde riippuu voimakkaasti lennetystä reitistä. Voisin kuitenkin kuvitella, että kokonaistyöaika olisi kuitenkin vähemmän riippuvainen siitä. Jos lentää syöttöliikennettä ja työpäivän pituus on 10 h, niin siitä blokkiaikaa on sitten ehkä se Samin mainitsema 2h. Joka tapauksessa työpäivän pituus on 10 h.  Vastaavasti jollain kaukolennolla blokkiaika voi olla esim. 8 h ja siihen päälle lennonvalmistelua yms. toimistoaikaa ehkä 2 tuntia, niin jälleen päästään tuohon 10 h työpäivän pituuteen. Täysin eri reitti, täysin eri suhde blokkiajan ja kokonaistyöajan välillä, mutta silti kokonaistyöaika on jotakuinkin yhtä suuri. Tämä minua nimenomaan kiinnostaakin, paljonko on lentäjän kokonaistyöaika keskimäärin kuukaudessa tai vuodessa? Tätä puolta lentäjät itse voisivat valottaa. Kyllähän kai jokainen lentäjä itse tietää, paljonko on töissä ollut? Ei kai maksa mitään kertoa tätä kokonaistyöaikaa tällä foorumilla? Uskoisin, että asia kiinnostaa aika montaa  muutakin kuin minua. Nyt tuosta asiasta ei ole mitään hajua.

 

Heitän tähän nyt saamani tiedon perusteella valistuneen arvauksen: Edellä olevan perusteella voin (vastatkaa lentäjät, voinko oikeasti) olettaa, että maksimityöaika vuorokaudessa on kaikilla jotakuinkin sama - siinä ei edellä esitetyn dynamiikan vuoksi voi olla ainakaan kovin suuria vaihteluita (siis jos muuta kuin blokkiaikaa on kovin paljon, ei 800 h vuodessa voi tulla mitenkään täyteen, mutta muun ajan vähetessä blokkiaika kasvaa ja raja tulee vastaan siinä, että viranomainen rajoittaa maksimiblokkiajan 800 h vuodessa). Koska kaukoreiteillä vaaditaan aikaerojen vuoksi lepoa, ei niillä pysty lentämään viikon aikana yhtä paljon kuin lyhyemmillä reiteillä. Tämän vuoksi voisin arvioida, että työpäiviä viikossa kertyy kaukoreiteillä vähemmän ja siitä syystä kaukoreiteillä kokonaistyöaika vuodessa jää vähäisemmäksi kuin lyhyillä reiteillä. Eroa ehkä tasoittaa se, että hyvin pitkillä kaukoreiteillä työpäivä on varmasti pidempi kuin lyhyillä reiteillä, snotaan nyt esim. lyhillä reiteillä työpäivän pituus olisi keskimäärin luokkaa 10 h ja kaukoreiteillä vaikka 14 h. Lisäksi arvioin, että lyhyillä reiteillä tehdään 4 työpäivää viikossa ja pitkillä 2. Näin ollen lyhyttä reittiä lentävä tekee töitä viikossa noin 40 tuntia ja pitkää reittiä lentävä 28 h. Vuodessa on 52-5 työviikkoa, joten lyhyillä reiteillä työaikaa kertyy näin ollen noin 1880 tuntia ja pitkillä reiteillä 1316 tuntia. Koska työnantaja pyrkii varmasti tasaamaan näitä eroja siten, että lennättää samalla pilotilla välilä lyhyempää ja välillä pidempää reittiä (jos konetyyppi vain siihen suo mahdollisuuden), otetaan noista vielä keskiarvo, ja päädytään keskimääräiseen 1598 h/vuosi työaikaan. Vähän tilastotiedettä ja näppituntumaa mukaan, niin voisin melkein väittää, että 90% Finnairin piloteista tekee töitä vuodessa 1600 +/- 200 tuntia, eli tuohon haarukkaan mahtuu suurin osa. Uskoisin, että jotakuinkin sama pätee myös muissa yhtiöissä. Olenko oikeassa? Tämähän tietysti on taas jotain ihan muuta kuin se 800 tuntia, kuten Sami edellä sanoikin, mutta olenko nyt oikeassa haarukassa?

 

 

Mielestäni palkkauksessa heijastuu vahvasti myös se, että työ on todella epäsäännöllistä, päivät ja ajat vaihtelevat laidasta laitaan. Ja yleensä olet töissä kun muut ovat vapaalla - jonkun pitää ne lomalaiset kuljettaa. Ja myös yleisesti ottaen olet paljon poissa kotoa ja nukut öitä muualla kuin kotisängyssä... Jos siis haluat välttämättä vertailla työaikoja (joka on kyllä sinänsä turhaa koska hyvin eriluonteisia töitä ei voi verrata vain tunteja katsomalla), niin vertailisin ennemmin tosiaan todellista aikaa jonka lentäjä on oikeasti poissa kotoa verratuna "normaaliin" ei-vuorotyöläiseen.

 

Tuo onkin niitä lentäjän työn varjopuolia. Työ on varmasti säännöllisen epäsäännöllistä :( ja tietenkin siitä kuuluu saada asianmukainen korvaus. Toivottavasti saman asianmukaisen korvauksen saavat myös matkustamohenkilökunta ja matkaoppaat ja lentokentän virkailijat yms. samanlaisissa oloissa työskentelevät. Tietenkin se työ siellä ohjaamon puolella on erilaista ja vaatii tietyn kouluttautumisen ja kokemuksen, joten palkkakin on suurempi. Kuten edellä mainitsin, niin lentäjän työn luonne vastaa vaativuudeltaan jotain operaattorin tehtävää teollisuudessa. Katkeamattomassa kolmivuorotyössä työajat ovat yhtä epäsäännölliset ja aikaerorasitusta tulee jopa tiiviimmällä tahdilla. Eikä normaalissa kaksivuorotyössäkän työlistat usein tule ajoissa, vaan työvuorot saa tietää pahimmillaan viikkoa paria aikaisemmin, joten yksityiselämää on vaikea suunnitella. Silti näissäkin töissä tehdään vaativia, mutta yksitoikkoisia valvontatehtäviä: ydinvoimalaitoksien ja muiden voimaloiden valvojat, paperikoneen hoitajat, kemianteollisuuden prosessinhoitajat yms. tekevät tarkkaa ja vastuullista työtä hankalina vuorokaudenaikoina. Silti niissä edes vuoroesimiehet eivät ole lentokapteenien kanssa samalla palkkatasolla, vaikka sinänsä voivatkin tienata hyvin. Lennonjohtajillakin on tosin hyvät palkat, mutta nekin jäävät käsittääkseni jälkeen lentäjien vastaavista.

 

En välttämättä halua väitellä ja inttää näistä palkoista sinänsä, mutta kiinnostaisi silti tietää, mikä on se peruste että periaatteessa olosuhteiltaan ja vaativuudeltaan samantasoista työtä tekevällä lentäjällä ja vaikkapa voimalaitosvalvojalla on niin kovin erilainen palkka? Mutta sinänsä turhaahan tämä palkoilla spekulointi on. Toisia töitä vaan arvostetaan enemmän kuin toisia ja myös arvostuksesta maksetaan, ainakin joskus. Jos työnantaja maksaa, niin mikäs siinä ollessa. Ja ainahan sitä voi ryhtyä lentäjäksi... ? Siinä on vain pari mutkaa matkassa: kouluttautuminen ja työpaikan saaminen.

 

Vielä vuonna 1994 ATPL-kurssia vastaavan kurssin (poislukien MCC) sai Suomessa hintaan 25000 markkaa. On jokseenkin vaikea käsittää, miksi kurssin hinta on nykyisin 100000 €  :-\

 

Sanopas muuta Ilkka. Kyllä on hinta noussut melko rakettimaisesti. Minkä muun ammatin opiskeleminen maksaa noin paljon? Vieläkö noille kursseille ihan oikeasti löytyy oppilaita noilla hinnoilla? Lentäjäluonteen pitäisi käsittääkseni olla kaikissa toimissaan riskiä kaihtavaa tyyppiä. Kouluttautuminen vaatii kuitenkin noilla hinnoilla melkoisen henkilökohtaisen riskin ottamista (ja vieläpä mahdollisten takaajienkin talouden riskeeraamista). Miten psykologit valitsevat oikeat siitä joukosta, joka osoittaa riskinottohalukkuutta pyrkiessään tuon hintaiseen koulutukseen, mutta joiden psykologisen profiilin tulisi kuitenin olla riskiä kaihtavan suuntainen? Eikö tuossa ole ristiriita? Vai läpäiseekö seulan vain tarpeeksi rikkaat, joilla riskitaso jää alhaiseksi mahdollisen "pappa betalar" kytköksen vuoksi? Eli jos isukki sattuu olemaan hyvät säästöt kerännyt pilotti, myös jälkipolven on helpompi jatkaa suvun perinteitä?  :)

 

Luulisi olevan kouluttajienkin etu laskea hintoja huomattavasti, sillä silloin hyvin pajon suurempi joukko olisi valmis kursseille. Tosin hinnasta huolimatta ainakin tähän asti kursseille on ollut tunkua jopa niin, että kaikki halukkaat eivät ole päässeet ja karsintaa on pitänyt suorittaa. Toisaalta on vähän hassua, että kaupallinen yritys karsii asiakkaitaan, ottaisivat sisälle vaan kaikki jotka hinnan ovat valmiita maksamaan  ;D - tietysti toki vain ne, jotka täyttävät viranomaisvaatimukset. Kapasiteettia vaan lisää koulutusorganisaatioihin niin paljon, että kaikki maksukykyiset pelkät viranomaisvaatimukset täyttävät halukkaat pääsevät kurssille. Se olisi todellista markkinataloutta. Ja kilpailijoita peliin. Miksi rajoittaa tarjontaa?

 

Tuo toinen mainitsemani jarru alalle onkin sitten työpaikan saannissa. Suhdanteet muuttuvat ja eri firmoilla on omat käytäntönsä ja kriteerinsä, miten valita sopiva kandidaatti hakijoiden joukosta työhaastattelussa. Mutta lentoyhtiöidenkin tilannetta helpottaisi se, että työmarkkinoilla olisi tarjolla useampia töihintulijoita. Toimivilla työmarkkinoilla koulutusputkesta pitäisi aina tulla valmistuneita hieman tarvetta enemmän, sillä osa yksilöistä työllistyy kuitenkin ajan mittaan muille aloille tai ulkomaille. Suuremmasta joukosta olisi yhtiöillä parempi valinnanmahdollisuus poimia hinta/laatu suhteeltaan parhaat. Jopa aivan uusia yhtiöitäkin voisi syntyä, kun lentäjiä olisi paremmin tarjolla  ::)

 

Koko keskustelu on sinänsä melko turhaa,

 

Ei kai? Ainakin itse olen saanut jo tästäkin keskustelusta paljon lisätietoa, ei se ole ollut turhaa. Kiitos siitä kuuluu kaikille keskusteluun osallistujille. Ja toivottavasti olen omalta osaltani voinut antaa jonkin tiedonmurusen tai uuden näkökulman jollekulle toiselle.

 

Mutta jääköön palkkauksen perusteista keskusteleminen omalta osaltani tähän, palkan suuruus on kuitenkin keskeinen tekijä, kun arvioi koulutuskustannuksia ja nimenomaan se valmistuvien uusien lentäjien todennäköinen tuleva palkka ja palkkakehitys, eli se todennäköinen palkkataso, jolla sitä lainaa on sitten maksettava takaisin. Miksi siitä keskustelemisesta ottaisi kukaan herneitä nenään? Työajoistakin jos joku viitsii vielä vastailla että olenko nyt oikeilla jäljillä, ettei jää virheellistä käsitystä. Ja sitten kyselin sitäkin alkuperäisessä postauksessani, että löytyykö tällä hetkellä töitä valmistuneille lentäjille ja mikä on tuntuma jatkosta: mistä töitä tulevaisuudessa ja millä palkkatasolla? Tämä kai on kuitenkin se oleellisin asia tässä threadissa? Kuten Mikko sanoi:

 

...Mutta jos on keskustelu valmistuvien lentäjien tulevaisuudesta, kyllä siihen keskusteluun mielestäni aika oleellisena osana kuuluu myös palkkaus. Ihan jo senkin takia, että millä se kalliiseen koulutukseen lainaa ottanut lentäjänplanttu elää ja maksaa lainojaan... Mikä tässä on joillekin niin vaikeaa ymmärtää?

 

That's The Point.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko tuossa aikaisemmin ihmetteli jotakin siihen suuntaan, että mikä ärsyttää lentäjien palkkojen ja työolojen ruotimisessa. Minua ei ärsytä muu kuin se, että eniten aihe tuntuu kiinnostavan henkilöitä, joilla ei ole höykäsen pöläyksenkään aavistusta lentäjän työstä. Onneksi Sami on hiukan valottanut sitäkin asiaa. Ennen kuin tämän viimeisimmän keskusteluosion aloittaja pyytää minua sitten kertomaan aiheesta tarkemmin, ilmoitan, että minulla ei ole juuri nyt aikaa kirjoittaa kirjaa, kun pitää kohta lähteä lentokentälle tästä viiden tähden luksushotellista (siinäpä oiva aihe seuraavaan kateusryöppyyn: miksi lentäjien pitää asua hyvissä hotelleissa, eikö koneeseen mahtuisi mukaan teltta ja makuupussi, eikö riitä, että saa  ihan ilmaiseksi kiertää maailmaa?). Eläkkeelle joskus (toivottavasti) päästyäni olen ajatellut kirjoittaa muistelmani, ihan oikeasti (duunikavereile vinkki: koettakaa käyttäytyä :)).

Reissussa aina välillä kaipaa lukemista. Olisko kellään tietoa mistä löytyisi mielenkiintoiset voimalaitosvalvojan muistelmat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua ei ärsytä muu kuin se, että eniten aihe tuntuu kiinnostavan henkilöitä, joilla ei ole höykäsen pöläyksenkään aavistusta lentäjän työstä.

 

Ja miksei kiinnostaisi? Tottakai ja nimenomaan. Onhan se eksoottista, ala jolta useimmilla ei ole omakohtaista kokemusta. Tottakai sellainen kiinnostaa, mistä ei itse tiedä, harva täällä utelee oman alansa palkkauksesta tai työoloista. Tähän on ilmailuun erikoistunut foorumi ja tiettävästi täällä kirjoittelee muutama liikennelentäjäkin. Joten on kai ihan oletettavaakin, että ne "joilla ei ole höykäsen pöläyksenkään aavistusta lentäjän työstä" kyselevät täällä asioita. Siinä kai ei ole mitään erikoista? Niilläkään joilla on jokin harrastelupakirja (esim. PPL) ei ole sen perusteella mitään tietoa lentäjän työstä, saatikka palkoista tai työoloista. Jollei nyt sitten satu tuntemaan ketään ATPL henkilöä henkilökohtaisesti.

 

Miksi moinen poru? Miksi meihin "höykäsen pöläyksenkään" tavisten kyselyihin suhtaudutaan niin ylimielisesti? Jos emme tiedä jotain juttua, niin pitääkö siitä ärsyyntyä? Tosi ammattimaista käytöstä kai sitten sekin... Ettei vaan olisi noussut hieman nuppiin tuo rahvaan yläpuolella oleminen joillekin... :thmbdn: Hieman nöyryyttä teiltäkin. Tietty ammattiylpeys kuuluu tietysti asiaan ja näin pitää ollakin, että tehdään asiat laadukkaasti, mutta toisten tietämättömyyden vähätteleminen antaa väistämättä ylimielisen kuvan. Tietty persoonallisuustyyppi on sellainen, joka nauttii ylpeänä siitä että toiset kadehtivat häntä ja jo olemuksellaan ja asemansa näyttämisellä/korostamisella ja tiedon panttaamisella tieten tai tiedostamattaan herättävät kateutta (tai ärsytystä   >:( ) toisissa. Mutta tuota taipumusta ei kai psykossa testata...

 

Mutta hei, ei kai tämä nyt niin kauhean vakavaa ole. Sorry kaikille, jos olen jotakuta ärsyttänyt. Uskoisin kuitenkin, että meitä höykäsen tietämättömiä ärsyttää kuitenkin enemmän se, että jollakulla jolla on tietoa tulee tänne mainostamaan sitä tyyliin, että "häh häää, mä tiedän miten asiat oikeasti ovat, mutta enpäs kerrokaan sitä teille". Tuollaisessa viestissä ei ole mitään lisäarvoa keskusteluun. Eihän lukija voi kommentin esittäjää tuntematta edes tietää, onko kommentoijalla kompetenssia heittää tuollaista väitettä ja onko väitteessä mitään perää. Ja vaikka tietäisikin, asioiden todellinen laita jää joka tapauksessa salaiseksi tiedoksi, johon ilmeisesti on oikeus vain oikeauskoisilla ammatin saloihin vihkiytyneillä kollegoilla. :P

 

...kun pitää kohta lähteä lentokentälle tästä viiden tähden luksushotellista (siinäpä oiva aihe seuraavaan kateusryöppyyn: miksi lentäjien pitää asua hyvissä hotelleissa

 

Annoit tuossa ymmärtää, että olet itse lentäjä. Vai oletko sittenkin vain joogalentäjä käymässä jossakin intian Sheratonissa pidettävässä kongressissa  ;D (älä ota vakavasti tätä)? Sorry, en tunne sinua, mutta jos olet ihka aito ATPL, niiin onnittelut upeasta ammatista. Mitä konetta lennät ja millä reitillä? Kauanko olet ammatissa toiminut? Kertoisit nyt sitten vaikka palattuasi enemmän työstäsi, niitä kertomuksia täällä kuitenkin monet janoavat (vai olenko väärässä?). Enkä odota sinulta mitään kirjaa, kiireinen kun olet. Mutta jotain faktoja työ- ja lepoajoista olisi kiva kuulla, ihan sitä arjen kuvausta. Itse kun en ammatikseni koneita lennä, en työnne muuta luonnetta kuin nappulatekniikkaa tunne, kas kun olen saanut koulutuksen suunnitella niitä teidän lentäviä työkalujanne (siis en niitä mattoja  ;D ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi moinen poru? Miksi meihin "höykäsen pöläyksenkään" tavisten kyselyihin suhtaudutaan niin ylimielisesti? Jos emme tiedä jotain juttua, niin pitääkö siitä ärsyyntyä? Tosi ammattimaista käytöstä kai sitten sekin... Ettei vaan olisi noussut hieman nuppiin tuo rahvaan yläpuolella oleminen joillekin... :thmbdn: Hieman nöyryyttä teiltäkin. Tietty ammattiylpeys kuuluu tietysti asiaan ja näin pitää ollakin, että tehdään asiat laadukkaasti, mutta toisten tietämättömyyden vähätteleminen antaa väistämättä ylimielisen kuvan. Tietty persoonallisuustyyppi on sellainen, joka nauttii ylpeänä siitä että toiset kadehtivat häntä ja jo olemuksellaan ja asemansa näyttämisellä/korostamisella ja tiedon panttaamisella tieten tai tiedostamattaan herättävät kateutta (tai ärsytystä   >:( ) toisissa. Mutta tuota taipumusta ei kai psykossa testata...

 

Hei tällainen pieni välikysymys taas tähän väliin, että onko sulla ilmastointi liian kylmällä vai kirjoitteletko/provosoit täällä ihan vain lämpimiksesi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan nopea vastaus edelliseen: muotoilin kieltämättä hiukan huonosti hätäpäissäni tuon siteeratun lauseen. Sana "kiinnostavan" on huono, se pitäisi kai korvata esim sanoilla "tuntuu vaivaavan" tms. Eikä se kiinnostaminen ole ollenkaan paha asia, vaan se, että esitetään faktoina asioita, joista todella ei ole höykäsen pöläyksen aavistusta, esim palkkauksesta ja työn vaativuudesta. Koen oikeudeksini vähätellä semmoisen ihmisen tietämättömyyttä, joka vähättelee ammattini vaativuutta.

En tiedä olisiko jollekin noussut nuppiin joku asia, minä en koe olevani "rahvaan" yläpuolella muuta kuin joskus ihan noin fyysisesti. Enkä ole Sheratonissa, vaan Hiltonissa, enkä joogaa. Lentokoneita olen lentänyt työkseni tarkalleen 33 vuotta 3 kuukautta ja 2 vrk laskettuna päivästä jolloin aloitin ensimmäisessä duunipaikassani.  ATPL ollut hiukka nafti 26 vuotta, en muista tarkemmin. Suurimmaksi osaksi olen lentänyt bisnesjettejä, kuten edelleenkin. Nyt ihan oikeasti pitää lähteä lentokenttää kohti, mutta tuosta työn kuvasta sen verran, että edes reittiytiössä lentävän pilotin työ (olen thenyt sitäkin vähän aikaa) ei todellakaan muistuta voimalaitosvalvojan duunia. Vaikka lennät viikossa 10 kertaa Helsingistä Arlandaan ja takaisin (senkin olen tehnyt), on jokainen lento erilainen ja joka keikalla tulee erinäköisä ratkaisuja tehtäväksi. Tarkempia tietoja saat sitten siitä kirjasta, jota joudut odottamaan vielä jonkun aikaa. Eläkeikä on 65, ei kannata kadehtia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei tällainen pieni välikysymys taas tähän väliin, että onko sulla ilmastointi liian kylmällä vai kirjoitteletko/provosoit täällä ihan vain lämpimiksesi?

 

Joo, älkää mun takia hermostuko. Pientä vedätystä pitää näissä jutuissa aina välillä olla mukana, että keskustelua syntyy, etenkin näin kesäaikaan. Ajankulua vaihteeksi, mutta samalla voi vähän itsekin lisätä omaa tietämystään. Olenpahan huomannut joissakin asioissa olleeni täysin virheellisen mielikuvan vallassa. Myönnän, että vähän kieli poskella  :P  nuo jotkin tänne on laitettu (ja onhan tuota keskustelua syntynytkin ihan kiitettävästi näin keskellä heinäkuuta  :thmbup:), mutta sinänsä uskoisin aihepiirin kiinnostavan ainakin niitä, jotka ammattilentäjän opintoja suunnittelevat. Faktoista ei sovi tinkiä. Ei muuta kuin tsemppiä kaikille, ja hyvää kesää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

minä en koe olevani "rahvaan" yläpuolella muuta kuin joskus ihan noin fyysisesti.

 

Ymmärsit yskän...  ;)

 

Lentokoneita olen lentänyt työkseni tarkalleen 33 vuotta 3 kuukautta ja 2 vrk laskettuna päivästä jolloin aloitin ensimmäisessä duunipaikassani.  ATPL ollut hiukka nafti 26 vuotta, en muista tarkemmin. Suurimmaksi osaksi olen lentänyt bisnesjettejä, kuten edelleenkin. Nyt ihan oikeasti pitää lähteä lentokenttää kohti, mutta tuosta työn kuvasta sen verran, että edes reittiytiössä lentävän pilotin työ (olen thenyt sitäkin vähän aikaa) ei todellakaan muistuta voimalaitosvalvojan duunia. Vaikka lennät viikossa 10 kertaa Helsingistä Arlandaan ja takaisin (senkin olen tehnyt), on jokainen lento erilainen ja joka keikalla tulee erinäköisä ratkaisuja tehtäväksi. Tarkempia tietoja saat sitten siitä kirjasta, jota joudut odottamaan vielä jonkun aikaa. Eläkeikä on 65, ei kannata kadehtia.

 

Kiitokset kaimalle. Melkoinen kokemus, nostan hattua. Odottelen sitä kirjaasi, bisnesjetin lentäjän näkökulmasta ei aiheesta taidakaan olla paljoa kirjoiteltu. Varmasti mielenkiintoinen ura sinulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko kysyä et mikäs se valmistuvien lentäjien tulevaisuus olikaan??? :laugh: Ei oikeen selvinny noista jutuista?? ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertausta: Pilottitarve riippuu ilmailuteollisuuden kasvusta ja luonnollisesta kierrosta. Tällä hetkellä ilmailuteollisuuden kasvu on Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa vaatimatonta. Afrikassa ja Etelä-Amerikassa kasvu jatkuu, samoin Kaukoidässä. Lähi-Itä ja vanhan Neuvostoliiton alueet taitavat olla kysymysmerkkejä. Suunnitelmat ovat kovat mutta pystytäänkö ne toteuttamaan on toinen juttu. Johtopäätöksenä se, että työn perässä joutuu lähtemään, jos lyhyellä tähtäimellä haluaa työpaikan, joka perustuu ilmailuteollisuuden kasvuun. Pidemmällä aikavälillä tilanne toki korjaantuu, koska ilmailuteollisuus on jatkanut varsin vakaata keskimääräistä nousuaan jo vuosikymmeniä ja aivan varmasti näin tulee jatkumaankin.

 

Luonnollisen kierron ansiosta syntyvien työpaikkojen suhteen voi olla optimistisempi myös kotimaassa, muualla Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Lentäjien eläkeiän nostot ovat tämän hetken "häiriötekijä", varsinkin kun ne sattuivat samaan aikaan taloudellisen taantuman kanssa. Siksi tilanne tuntuu lyhyellä tähtäimellä todellisuutta synkemmältä. Kun aiemmin keskimääräinen urakierto oli reilut 30 vuotta on se nykyään lähempänä 40 vuotta. Tämä siirtää uuden sukupolven uran aloitusta muutamalla vuodella, mutta pitkällä aikavälillä tarkasteltuna ei muuta tilannetta miksikään. Aina tulee jäämään lentäjiä eläkkeelle joka vuosi. Uusien lentäjien kannalta luonnollisen poistuman kautta vapautuvien työpaikkojen määrä on myös jatkuvasti nousussa johtuen siitä, että 35-40 vuotta sitten ammattilentäjien määrä oli paljon nykyistä pienempi. Eli kun ilmailuteollisuus on jatkanut kasvuaan viimeiset 40 vuotta, tulee vuosittain jäämään aina vaan entistä enemmän lentäjiä eläkkeelle.

 

Seppo         

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko kysyä et mikäs se valmistuvien lentäjien tulevaisuus olikaan??? :laugh:

 

Jos halua varman päälle ennustaa, niin tulevaisuudessa on edelleen tärkeää, että polttoainekulu per matkustaja on pieni. Toimialaa vaikeuttaa lähitulevaisuudessa myös ylikapasiteetti ja hintaeroosio yhdessä kysynnän vähenemisen ja matkustustottumusten muutosten kanssa. Näitä aineksia kun hämmentää vähän aikaa niin eiköhän se lentäjänkin tulevaisuus kirkastu.

 

;-)

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sieltä ne tuli!!! Kiitos vastauksista... ;)

 

Onhan noista pitäny ottaa vähä selvää jo aikasemmin. Ku alotan "isolla rahalla" opiskelemaan ens kuussa!!  Mut "ei huolta huomisesta" ja opiskelemaan haaveammattiin... ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Realiteeteista ja lainan takaisinmaksusta on hyvä puhua ja se on syytä ottaa esiin, mutta on myös muistettava ettei kukaan siellä tuubin nokassa istu koskaan jos ei sitä koulua käy ja panosta siihen (paljon) rahaa. Vähän niinkuin eräs ystäväni tokaisi "Everybody who won the lottery - played it before they won"

 

Modulaarinen koulunkäyntihän on yksi hyvä tapa hieman laskea kustannuksia ja toisaalta pitää mahdollisesti pieniä pausseja etenemisessä ja samalla tutkia omaa kykyä, markkinatilannetta ja halua edetä loppuun asti. Realiteetti on myös se että monen unelma-ammatti kaatuu siihen kun esimerkiksi yksinlento pelottaakin oikeasti, tai 50 tunnin jälkeen ei haluaisi edes nähdä lentokonetta silmissään. Tätä tosin harvemmin mutta kaikki on mahdollista.

 

Silti olen sitä mieltä että jos unelma-ammatti on ja on valmis sitä todella loppuelämänsä tekemään niin olisi suorastaan tyhmyyttä olla menemättä kouluun siksi ettei ole varma voiko lainaa maksaa takaisin jos kaikki ei mene ihan niinkuin on ajatellut. Useinhan kaikki ei mene niinkuin on ajatellut :).

 

Ja sitten vielä - ensimmäiset vuodet tuubin nokalla ovat myös kohtuullisen pienipalkkaista hommaa joten kaikki seikat kannattaa siis ottaa huomioon.

 

-tuomo

 

Hyvin sanottu!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ammattimiehelle löytyy aina hommia.

 

Virtasen Jore on hyvä esimerkki sinnikkyydestä uran etenemisen suhteen  :thmbup: :thmbup:

 

Hattuani nostan tuolle pojalle  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitos tiedoista, tuo antaa vähän uutta valoa asiaan. Eli pahimmillaan työaika voi olla jopa moninkertainen blokkiaikaan nähden. Mikä on lentäjien työaikamaksimi, siis määräysten puolesta? Vai eikä sitä ole... :o

 

Maksimityöaikaa ei ole viranomainen määrittänyt.

 

Viranomainen määrittää vain maksimi blokkiajan joka muuten on 900h /vuosi tai 100h / 28 päivää. Ja lähteenä on naaman edessä erään operaattorin työaikamääräykset, jotka ovat siis periaatteessa viranomaisten määräykset. Onko Sami AY:llä todellakin vain 800h blokkiraja vai muistatko väärin?

 

Muuta aikaa kuluu varsinkin jos työskentelet operaattorilla joka operoi muutakin kuin vakioreittiliikennettä esim. vain Hesasta. Eli kone voi olla vaikka Dubaissa joten sinne pitää matkustaa ensin ennen kuin pääsee edes töihin. Bizjet yhtiöt ovat hyvä esimerkki.

 

Ja sanon vielä että nyt on mitä paras aika kouluttautua. Markkinoilla on hiljaista ja ainakin jossain päin maailmaa koulutuksen hinta on tullut alaspäin.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viranomainen määrittää vain maksimi blokkiajan joka muuten on 900h /vuosi

 

Aivan oikein. Niinhän minä sanoin, eiks je ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksimityöaikaa ei ole viranomainen määrittänyt.

 

Eiköhän työaikalaki koske lentäjiäkin (toki laissa sallituin poikkeuksin) kuten meitä muitakin kuolevaisia jotka eivät ole yrittäjiä.

 

Tästä erillisenä sitten voidaan määritellä sitä puikoissa olemisen aikaa kuten vaikkapa rekkakuskeillekin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän työaikalaki koske lentäjiäkin (toki laissa sallituin poikkeuksin) kuten meitä muitakin kuolevaisia jotka eivät ole yrittäjiä.

 

Tästä erillisenä sitten voidaan määritellä sitä puikoissa olemisen aikaa kuten vaikkapa rekkakuskeillekin.

 

 

Työaikalain rajathan eivät tietenkään suurilla lentäjäsankareilla liippaa läheltäkään, luotettava* lähde kertoi, että ne työskentelee muutenkin vain 20 tuntia viikossa!

 

* esson baarissa sanoivat

 

Tulisiko tuohon blokkiaikaan siten ehkä noin 10-20% lisää maksimissaan.

 

20*52 = 1040

900*1,2 = 1080

 

Oikeilla jäljillä olivat sillä baarissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa tarkistelin 2007 ja 2008 vuoden tunteja:

 

2007: työaikaa 1602 h, josta 888 h blokkia

2008: työaikaa 1425 h, josta 811 h blokkia

 

Vastaavat viranomais maksimit 1800 h / 900 h

 

Että kyllä tuolla AY:llä ainakin töitä saa tehdä...

 

 

-AK

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään